• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • (1)

    Wagony będą te same od Marszałka, zmieni się przewoźnik w dokumentach, dla pasażera różnica niewielka.

    • 4 1

    • Nie do końca

      Rzeczywiście SKM nie ma własnych wagonów. Ale też nie zrobiła nic żeby je pozyskać.

      Natomiast PR mają własne wagony. Dzięki czemu rozwiążą chociażby problem z przewozem rowerów!

      • 1 2

  • To przecież rodzinka marszałek teścia synka zawsze wesprze więc co tu pisać klika PO forewer

    • 6 3

  • bilety

    co z biletami cena biletu SKM różni się od PR .PR są droższe od SKM

    • 2 1

  • kolesiowa ustawka

    Nic dziwnego ze Marszalek oddaje 30% polaczen polregio. On i dyr Labuda to rodzina. Powinno sie tym zajac ABW bo jak przekazać komuś nowiutenke newagi dla pomorskiego na PKM po elektryfikacji (inny art na trójmiasto.pl). Maja trafić do polregio ale tylko wtedy kiedy firma obsługuje PKM. Pretekst sie znalazl i jest :)

    • 3 0

  • strajk skm

    Wszystkim cwaniaczkom, co tu piszą bzdury SKM powinna fundnac strajk i nie wyjechać na tory lub zatrzymać pociagi. Totalny paraliż Gdynii i Gdańska.
    Wtedy docenicie SKM

    • 5 1

  • Robotnik na stanowisku robotniczym. (1)

    Cześć Mam na imię robotnik i obejmuję stanowisko robotniczej w SKM. Nie martwcie się drodzy koledzy o pracę w SKM zapraszamy na halę u nas zawsze znajdzie się jakieś zajęcie zima się zbliża, webasto, ogrzewanie można naprawiać choćby w środku nocy. Spartolone jednostki po naprawach P4 które trzeba poprawić za darmo bo ktoś przewody pozamieniał. Dodatek nawet dostaniesz za pracę w nocy. Pracy jest masa a ludzi dawno nowych nam nie przysyłaja, a emeryci, renciści, bogaci, zaradni, odchodzą z firmy. Spokojnie Pan towarzysz Z was przedszkoli na kanale dostaniecie nawet miotłe do zamiatania w wolnej chwili żeby wam się nie nudziło.

    • 0 1

    • Z

      I to wszystko oczywiście w służbie za 50% procent pensji maszynisty.

      • 0 1

  • Nic to nie zmieni.

    Brednie. Typowo polityczna zagrywka platfusiarstwa. Rodzinka się wspiera i tyle. Pkp nie oddało w lutym SKM i po wygranych zaczynają działać. Co to zmieni? Kompletnie nic. Szynobusy zostaną w tej samej ilości, z tym że PR przejmą te bardziej zdatne do użytku.

    • 0 0

  • Widać

    Wyraźnie dlaczego pis wygrał wybory... Jak wyborcy nie czając w czym problem widzą rozwiązanie w dopieprzeniu skm przez marszałka. PRy nie potrafią w pomorskiem zapewnić sensownego taboru, a wszyscy psioczą na skm! Gratulacje wyborcy! Tak dalej! A będziemy wszyscy płakać i płacić za ciepłe posadki pociotków marszałka w "polregio"!

    • 0 0

  • Komunistyczny demobil rodem z Barei.

    Szynobusy polregio kursujące z Gdyni Głównej do Gdańska Wrzeszcza przez port lotniczy w Gdańsku to jest porażka. Stary, demobil z problemem otwierania drzwi. Jechałem tym pociągiem 8:21h w niedzielę z Karwin do Jasienia do pracy. Na stacji Jasień pomimo kilkukrotnego wciskania przycisku otwarcia drzwi zostały nadal zamknięte. Kierownik składu w weekendy odgwizduje odjazd nie sprawdziwszy nawet czy wszyscy pasażerowie z pociągu wysiedli. W wyniku tego musiałem jechać do Brętowa i cofać się składem na Jasień przez co spóźniłem się do pracy. Dobrze, że mam miesięczny. Pomimo tego i tak uciekł mi autobus 155 z Gdańska-Jasienia. Niech już lepiej SKM przejmie te przejazdy. Niestety przyjdzie nam poczekać do 2020-2023 roku na elektryfikacje lini do Koscierzyny i Kartuz. Póki co trzeba się użerać z szynobusami rodem z komunistycznego demobilu co mają problem z otwieraniem drzwi oraz z baranami pod postacią kierowników pociągów co nie sprawdzają czy wszyscy pasażerowie wysiedli bo im się spieszy.

    Przewozy Regionalne - polregio Gdynia , Bolesława Krzywoustego 7 81-035 Gdynia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane