• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • SUPER !!! Coraz wiecej osob jezdzi z Koscierxzyny do pracy w Gdyni wiec bedzie idealnie.

    Wiecie ile osob sie wyprowadza z dala od miasta ? taka kolej to bedzie super sprawa a latem tłumy jezdza .

    • 7 2

  • tak jasne.........

    ....i bez przesiadki na autobus i telepania sie po wioskach?!niewierze, zbyt piękne by było prawdziwe!

    • 4 1

  • daję 1000:1 że nie bedzie (1)

    elektryfikacji do KOścierzyny ale prezesi już biorą kasę i będą brać kasę jakby to połączenie było samolotami odrzutowymi...................POdobnie jest z agendami budowy elektrowni jądrowej Żarnowiec...były min Skarbu Grad (wystarczy w Google wklepać)

    • 10 1

    • chyba raczej nie ma co elektryfikować: rano szedłem do pracy

      to już części nie było torów. wiadomo ZŁOMIARZE, nawet nowy artykuł na portalu jest

      • 0 0

  • NIE KUMAM!

    Wszystko ładnie pięknie. Też uważam, że elektryfikacja całej "węglówki" byłaby dobrym pomysłem, głównie ze względu na przewozy cargo. Ale... jak się to ma do rządowych planów likwidacji i zwinięcia wielu torów w województwie, w tym do możliwej likwidacji linii Kościerzyna - Czersk. Zobaczcie na tej stronie: skyscrapercity.com/showpost.php?p=99268824&postcount=1043 (dodajcie www na początku oczywiście).

    • 8 1

  • Elektryfikacja, a połączenia usuwane (2)

    Jaki jest cel elektryfikacji, kiedy w przeciągu ostatnich lat liczba połączeń była drastycznie zmniejszana ? nie lepiej zainwestować w większą liczbę połączeń już teraz ?

    • 7 1

    • Właśnie takimi inwestycjami nadrabiamy wieloletnie zaniedbania na kolei! (1)

      Połączenia są likwidowane, bo w obecnym kształcie są nieatrakcyjne dla pasażerów. Dlatego bardzo dobrze, że w końcu inwestuje się w kolej, bo tylko nowoczesny i szybki transport szynowy jest w stanie wygrać z samochodami. Właśnie takimi inwestycjami nadrabiamy wieloletnie zaniedbania na kolei! Bez inwestycji w infrastrukturę i tabor żadne połączenie się nie utrzyma!
      Mogę się założyć, że za kilka lat - dzięki dziś budowanej linii PKM oraz modernizacji linii PKP PLK i ich elektryfikacji - będziemy świadkami tworzenia sieci nowych połączeń,a kolej będzie przeżywała swój renesans.

      • 4 0

      • A po co jednocześnie inwestuje się w kolej do Kościerzyny

        I zwija kolej za nią?

        • 1 0

  • ;]]] (1)

    jak z osowy do gdanska dojade w 10 minut to nie kupie samochodu

    • 4 0

    • A prawa fizki zna, bo myślałem, że na Osowej mieszka inteligancja

      22 km w czasie 10 minut
      Prędkość śr. 130 km/h

      • 3 0

  • Co to Kościerzyna?

    tam wgl mieszkają ludzie?

    • 6 6

  • Zabawny cytat

    "Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się".
    Tak się rozwija kolej w Pomorskim, że Chojnice to najlepiej by było całkowicie zaorać (rozstrzygają się losy połączeń na Chojnice - Kościerzyna i Chojnice - Szczecinek). Czersk - Kościerzyna już wyłączona linia z ruchu. Fajnie, że kolej w naszym województwie się rozwija, ale niestety tylko w północnej części.

    • 15 0

  • Co z linią 234? , 235? , 229? (2)

    Czy są szanse na podłączenie lini 234 w Kokoszkach do PKM w Karczemkach (czyli dawnej lini 234)?
    Zrobienie przyłączenia PKM-ki do lini 234 umożliwiło by bez pośredni dojazd do Kartuz przez Starą Piłę , (linią 229 Pruszcz Gd.- Kartuzy - Lębork - Łeba) Żukowo Zachodnie , Kartuzy.
    Łącznica w Glinczu nie rozwiąże wszystkich problemów , gdyż każdy jadący z Gdańska - Wrzeszcza do Kartuz będzie musiał jechać przez Lotnisko w Rębiechowie nie mówiąc o składach towarowych (tych też nie można wykluczyć) które mogły by jeździć do Kartuz przez starą Piłę i Żukowo Zach.
    Czy linia 235 będzie przyłączona do PKM-ki?
    Co z linią 229?...jakie są szanse na reaktywowanie tej przepięknej malowniczej trasy zaczynającej się w Pruszczu Gd. a kończącej się w Łebie? (przynajmniej reaktywować ją na odcinku Pruszcz Gd.- Lębork)
    Co z linią 212 Lipusz - Bytów - Korzybie?

    Jeżeli na w/w nie czynnych liniach nie przywróci się ruchu pasażerskiego to uważam że nazywanie PKM mija się z celem i jej nazwę powinno się zmienić na "GLKD" - Gdańska Lotniskowa Kolei Dojazdowa".

    Wielka szkoda że w Polsce zamiast obudowywać Linie Kolejowe są rozkradane ("prywatyzowane") przez złomiarzy i PKP.Mapa jaka krąży po internecie nie napawa optymizmem.Jest na niej jedna wielka biała plama przedstawiająca kolei w Polsce.Z obszernej sieci Lini Kolejowych do pozostawienia zostają tylko główne szlaki takie ja CMK i kilka innych "głównych" lini.To jest chore co się dzieje na koleii i nie tylko na kolei ale w całej Polsce...wszystko jest niszczone.

    • 12 1

    • linie 229 nowy zarząd PKP przeznaczył do likwidacji

      • 3 0

    • Bujasz w obłokach

      Włącz myślenie bo wydaje się że zatrzymałeś się w czasie jakieś dobre 30 lat temu

      • 0 3

  • 7 lat na elektryfikację 67 km linii kolejowej?

    Toż w PRL robiono to 3 razy szybciej. O Niemczech czy Czechach nie wspomnę. Brawo PLK. Rozumiem, że chodzi o to żeby zaczął budować ojciec kolejarz, a skończył wnuk.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane