• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku

Katarzyna Moritz
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.

SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.



Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.
Prace nad nowym torem już trwają. Prace nad nowym torem już trwają.
Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście. Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście.
Firma Scott Wilson, która w zeszłym roku wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku Gdańsk Śródmieściezobacz na mapie Gdańska, nie może zakończyć projektu, mimo że jest on prawie na finiszu.

- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.

Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.

- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.

Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.

Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.

Czy podobają ci się wizualizację nowego przystanku?

- Prace nad wnioskiem SKM zostały zawieszone, do czasu wydania opinii przez JASPERS-ów. Spodziewamy się jej w październiku. Dopiero wtedy będziemy mogli podpisać umowę na dofinansowanie. To pozwoli odzyskać nam ok. 50 mln zł, które już zaangażowaliśmy w ten projekt. Dzięki temu będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi, w tym na budowę linii i przystanku oraz modernizację taboru - zapewnia prezes Lignowski.

Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Trzeba być... (1)

    tak, trzeba być idiotą aby nazwać przystanek ŚRÓDMIEŚCIE ! Jak osoby z poza strefy "naszego języka" mają to wymówić? JAK ?Zwykle na świecie nazywa się CENTRUM, lub cokolwiek... łatwego do wymowy.Normalnie z takich słów "zagraniczniaki" robią sobie "podśmiechujki" szydząc te wszystkie śćrzżźłó itp.Jesteśmy otwarci na świat i widać, że zwykły sklepikarz jest bystrzejszy w tym temacie niż WIELCY URZĘDNICY i nazywają nie sklep SPOŻYWCZY lecz market.Jeśli może być marketing czemu nie market.Aha.... to jest dopiero numer. Ulicę koło stadionu nazwano tzw. nazwą tasiemiec, co co się nima nijak do tych lechistów co przegrali z trzecią ligą !Kto nazwał tą ulicę tak aby nikt tego nie wymówił. Tutaj się już nic nie zmieni. Lechia na tym stadionie powinna grać w klipe, wiecie jak to jest?Szkoda, że nie ma tam bieżni, można by pobiegać....Chyba to wszysko wina UM i ludzi tam pracujących.Pozdrawiam

    • 0 15

    • Bieżnie by oddalały ludzi od płyty stadionu i byś g.... widział. Od jakiegoś czasu nie buduje się już stadionów lekkoatletycznych razem z piłkarskimi. A nazywane sklepów Marketami to debilzm. Nie po to mamy własny język, aby wprowadzać tylko do niego słowa z zachodu. Pojeździj po świecie i daj znać czy w każdym kraju tak właśnie ułatwiają czy może trzymają się rdzennych nazw.

      • 4 0

  • Peron.

    Według mnie ten peron jest zbędny.

    • 1 2

  • ehhh

    W przedstawionych wizualizacjach obu przystanków nie ma niczego architektonicznie nadzwyczajnego. Osobiście uważam, że jak na takie miasto jakim jest Gdańsk, to przedstawione propozycje są nie do przyjęcia. Zwykłe wiaty! Ot i tyle.

    • 0 1

  • Po co ten przystanek? Będą się na nim zatrzymywały tylko te SKM, które jadą dalej niż Gdańsk Główny. (4)

    Teraz jak są remonty i ciągłe zmiany rozkładu jazdy, trudno określić jaki odsetek jedzie do Pruszcza. Ale pi razy drzwi 1/5 w czasach, gdy było mniej remontów. Nie ma miejsca, żeby tam zrobić bocznice, a aktualne zlikwidować przykładowo na odnogę ECS. Bez nich ten przystanek to żart. 80 milionów to strasznie dużo pieniędzy. Miliony dzieci niepełnosprawnych mogłyby za to mieć wakacje i rehabilitacje. I po co? Bo paru leniuchom nie chce się przejść pół kilometra? To już chyba odległość między Gdynią Główną, a Gdynią Stocznią jest większa.

    • 0 6

    • I te głodujące sieroty... (3)

      A tak na serio. Przystanek bardzo ułatwi przesiadkę: tramwaj z dzielnicy Gdańsk Południe SKM. Tramwaj "spada" z Chełmu, ląduje na przyst. Centrum a przejście na SKM zajmie mniej niż pół minuty. Ponadto dostęp do urzędów przy Okopowej i na Stare Miasto (aspekt turystyczny). Zadziwiające, że zalety SKM Gdańsk Śródmieście nie dla każdego są oczywiste. Zadziwiające jest też, że ktoś przypuszcza iż po wybudowaniu przystanku, nadal większość kolejek skończy bieg w GG.

      • 1 1

      • Tfuuu

        Tak wiem, GŁÓWNE miasto ;]

        • 1 1

      • Otwieram akcję uświadamiającą: "Przystanek co podwórko". (1)

        Ktoś kto jedzie z Chełma na SKM i tak wybiera tramwaj, co zatrzymuje się bezpośrednio przy Gdańsku Główny. Więc przesiadka nie ma tu nic do gadania. Bywały kiedyś kolejki do Pruszcza w niedzielę. W środku była tylko załoga. Popyt na kolejkę dalej jest zaspokojony. W tym nowym przystanku ni w Pruszczu ni w Tczewie nie mają jak parkować kolejki przed zawróceniem.Co do aspektu turystycznego: Wiem, że Stare Miasto to syf. Ale nie aż taki by powstrzymał wielbiciela Głównego Miasta do pokonania 500 metrów. Tyle chyba ma ul. Długa.

        • 0 2

        • Prawdziwą przyjemnością byłby szynobus, którym raz dwa dystans Westerplatte - Śródmieście przez Twierdzę.

          Trudno o lepsze wykorzystanie 80 baniek. Z kolei tego przystanku niewielu zauważy.

          • 1 1

  • Czy jest jakaś szansa na regularną linię SKM Gdańsk Śródmieście-Pruszcz Gdański-Tczew

    i na wydzielone tory dla pociągów podmiejskich? Ktoś coś wie?

    • 1 0

  • A kiedy otworzą ponownie

    linię Skórcz-Skarszewy

    • 0 1

  • blablabla

    mam lepszy pomysł, przykryć to całe betonem, a na górze zrobić "deptak" z wyjściami od peronu

    • 0 0

  • Wow! Jak pięknie - jak czysto! :-) (1)

    • 0 1

    • bo to nie w Polsce

      • 1 0

  • Szaro buro = byle jak

    Sypnijcie trochę kolorem bo już mi się żygać chce od tych szarych kostek betonowych i szarych "pseudo artystycznych" betonów !!!

    • 3 0

  • A jakis parking tam będzie? (1)

    • 0 0

    • parkingu nie będzie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane