• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • To chociaź by zrobili płyty jumbo albo. jakies sensowne dojscie na dworzec w Kacku bo tam błoto dziury i egipskie ciemnosci

    • 7 1

  • (1)

    Mieszkam na Wielkim Kacku i korzystam z PKM.
    Wcale sie nie zdziwie jak w ogole nie powstana pozostale przystanki.

    Przystanek na Wielkim Kacku jest malo oblegany, bo:
    - ul. Nowodworcowa jest w fatalnym stanie, mozna po niej przejechac tylko traktorem
    - po kazdym deszczu robia sie jeziora i zalegaja tak po kilka tygodni.
    - nie da sie dojsc, bo bloto, jeziora i brak oswietlenia!! Mieszkancy boja sie tamtedy chodzic po zmierzchu.
    - oczywiscie nie dojezdza tam zaden autobus, zreszta nie dalby rady przejechac

    A tak to mi akurat pasuje, ze jest w tym miejscu, bo mam b. blisko. A ten nowy przystanek bedzie 500m dalej ..

    • 15 0

    • Dodam jeszcze kiepska częstotliwość kursów. Wręcz zenujaca

      • 3 0

  • Natychmiast wyremontować wlk. Kack!!!

    Przecież tam się nie da dojść! Skromnymi środkami miasto może to zrobić w 2 tygodnie. Ile mamy czekać!

    • 18 1

  • smutna refleksja

    Czego się pan Szczurek dotknie, to się zmienia w ....o.

    • 4 4

  • a w komentarzach stara gdyńska gadka... spisek wszystko to spisek
    a samorządniaki i pan szczurek "nic nie mogą"

    • 6 1

  • Gdynia Wielki Kack aż zachęca do skorzystania z tej stacji - błoto. brud, cudowne kocie łby i dziury w drodze. Gratuluję promocji miasta. dzielnicy.

    • 11 1

  • komunikacja osiedli z PKM (1)

    Od początku dobrze życzę PKM ale jak wahadłowe autobusy lub mikrobusy nie będą dowozić pasażerów z
    kokoszek, karczemek, Kalinka wiszących ogrodów
    2) całej osowej, banina, owczarni,
    3)całych karwin, chwarzna i witamina
    to PKM zawsze będzie wozić powietrze.
    Chodzi o busy/mikrobusy drenujące ruch z poazególnych małych ulic w/w osiedli. PKM jest za daleko osiedli. Autobus z kiełpina górnego jadący do Wrzeszcza przez godzine przy braku połączenia w/w osiedli z PKM to nonsens.

    • 11 0

    • Zgadzam sie z Toba w 100%. PIsalam kiedys do ZTM z pytaniem o ew uruchomienie linii/ zmiane istanijacej tak aby wlasnie z Kielpina mozna bylo dojechac do PKM, poniewaz wiele osob byloby zainteresowanych korzystaniem z kolei, ale ma spory kawalek do przystanku. W odpowiedzi dostalam informacje ze po 1. ze nie mozna kazdemu dogodzic, po 2. uprzejmie sugeruja ze zawsze moge wsiasc w jeden autobus a nastepnie przesiasc sie w drugi i spokojnie dojade do PKM....Summa summarum podroz do Gdyni = dwie przesiadki od 6:18 do 8:00. Mamy rok 2016 i mowimy o aglomeracji TROJMIASTO.

      • 4 0

  • (2)

    dzięki pkm stadion wzrosnie aktywność korpoludkow, a pkm wzgórze to masa kaszubów na zakupach. Nie poddawajcie się gdynianie

    • 73 8

    • Kaszub leje ciepłym moczem na PKM od ma Passerati w TDI na gaz i darmowy parking w Rivierze (1)

      • 23 2

      • I GKA na zderzakach

        • 3 2

  • Gdynia Stadion??? (3)

    Na cholerę stawiać tam przystanek? Dla kogo??? Dla biznesmenów z biurowców, którzy i tak przyjadą autami czy dla kiboli, którzy w niedzielne dni demolować będą nowe składy?
    Czyż nie lepiej zbudować przystanek przy centrum Riviera???

    • 13 4

    • (2)

      Co do stadionu racja. Ale z ta Riviera to przesadziles. Nie; nie lepiej, bo przystanek 'Gdynia Glowna' jest nieprzyzwoicie blisko. Mam szczera nadzieje ze to sie oakze nieoplacalne.

      • 1 2

      • (1)

        Stacja (nie przystanek) Gdynia Główna jest też niesamowicie blisko przystanku Wzg. Św. Maksymiliana. Mniej więcej tak samo nieprzyzwoicie blisko, jak ew. przystanek przy Rivierze. Może zlikwidować?

        • 2 0

        • Wlasnie stad moj komentarz: dwie STACJE sa niepotrzebne; SKM chyba jednak wystarczy? Jest prawie pod sama Riviera.

          • 0 0

  • Gdynia Stadion - czemu tak daleko? (2)

    Dlaczego przystanek Gdynia Stadion planuje się tak daleko od Redłowa SKM?
    Przecież ta linia mogłaby być wykorzystywana dla osób przesiadających się z SKM, w celu dotarcia do lotniska, jednak tak znaczna odległość między nimi skutecznie utrudnia taką formę komunikacji. Może wydaję się to małym problemem, ale w skali całej komunikacji owocuje to tym, że nikt na komunikacje przesiąść się z samochodu nie chcę, bo strata czasu na każdym etapie jest znaczna.

    • 12 1

    • Od Gdyni Stadion do planowanego przystanku przy Rivierze jest bardzo blisko, zdecydowanie lepiej by było przy SKM w Redłowie, ludzie z Redłowa, Witomina i Małego Kacka mogli by korzystać

      • 4 0

    • Tam jest bardzo duzo firm w poblizu i ta lokalizacja jest pod nich. Ul. Luzycka....

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane