• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni gotowe. Pierwszy pociąg odjedzie 10 grudnia

Maciej Naskręt
6 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Gdyńskie przystani PKM z lotu ptaka


Zakończono budowę dwóch przystanków kolejowych - PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniPKM Gdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni. Pierwsi pasażerowie w podróż stamtąd odjadą już 10 grudnia. Na ten dzień przypada też dzień otwarty nowych przystanków.



Czy cieszysz się z oddania nowych przystanków PKM w Gdyni?

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Gotowe są wreszcie przystanki PKM w Gdyni. Początkowo realizacja inwestycji miała zakończyć się do 31 lipca, ale wykonawca - firma Budimex nie dotrzymała pierwotnego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października, ale dopiero teraz skorzystają z nich pasażerowie. Po raz pierwszy wsiądą do pociągów z nowych peronów 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.

PKM Gdynia Karwiny



Pociągi jadące od strony wybudowanej dwa lata temu linii PKM w pierwszej kolejności zatrzymają się na przystanku Gdynia Karwiny. Perony powstały pod wiaduktami ul. Wielkopolskiej. Zejść do nich można z obu obiektów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli poruszać się po nowej kładce nad linią kolejową łączącą oba perony, nie będzie potrzeby wchodzenia na wiadukt w ciągu ul. Wielkopolskiej.

Przystanek charakteryzują czerwone, ozdobne wiaty. Dodatkowo na peronie zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed deszczem i wiatrem. Na każdy z peronów z poziomu ul. Wielkopolskiej będzie można zjechać windą.

Nie zapomniano też o elementach usprawniających podróż, czyli m.in. systemie informacji pasażerskiej.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach.
Czytaj też: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

Plakat 2018 Gdynia Karwiny odjazdy from Trojmiasto.pl

PKM Gdynia Stadion



Kolejnym przystankiem na trasie jest Gdynia Stadion. Obiekt położony jest tuż przy ul. Sportowej. W odróżnieniu od przystanku na Karwinach pasażerowie będą tutaj musieli wejść na peron po schodach, a nie zejść. Dla osób niepełnosprawnych przewidziano windy.

Nad przystankiem nie ma kładki. Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami. Przystanek również posiada czerwone wiaty, podobnie jak wszystkie inne na całej linii PKM. Tutaj też zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Plakat 2018 Gdynia Stadion odjazdy from Trojmiasto.pl

298-metrowy splot torowy gotowy



Wróćmy jeszcze na Karwiny. Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Warto dodać, że koszt budowy splotu torowego poniosła spółka PKP PLK. Za jego wybudowania trzeba było zapłacić wykonawcy ok. 2,5 mln zł.

Czytaj także: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Tak budowano przystanki PKM w Gdyni - film z października.


Dzień otwarty przystanków PKM w Gdyni



Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10 - 13. na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty"

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.
Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni.

Wydarzenia

Dzień Otwarty nowych przystanków PKM

dni otwarte

Miejsca

Zobacz także

Opinie (252) 2 zablokowane

  • połączenie komunikacyjne

    na Karwinach miała być nowa pętla autobusowa , przy stadionie więcej połączeń autobusowych , bez tego to te przystanki to Wielka Lipa

    • 4 0

  • co do częstotliwości PKM mam proste pytanie DLACZEGO przy układaniu rozkładów mało myślą? (1)

    1) co do ruchu towarowego (ponoć utrudnia rozkłady osobowe). Dlaczego nie jest puszczany nocą?

    2) co do ruchu na Kaszuby. Dlaczego nie ma częstych połączeń ale do Osowej (bodaj tam sie stykają). Tam powinni przesiadać się albo na PKM do Gdańska albo do Gdyni. W ten sposób czestotliowść i TAM mogłaby być wysoka, a jedynie niektóre składy dojeżdżałyby do Gdanska lub Gdyni.

    3) dzięki powyższym prostym rozwiązaniom PKM na trasie Gdynia/Gdańsk mogłaby kursować tak czesto jak SKM. Bo taka powinna byc jej funkcja - MIASTOTWÓRCZA a nie kolei regionalnej. Rozwiązałoby to także problem dojazdów do lotniska.

    bezboleśnie, tanio, sensownie

    • 9 1

    • raz na godzinę to jest śmierć tej linii

      • 7 0

  • Miliardowe inwestycje aby szynobus jechal raz lub dwa na godzine??? (5)

    to wystarczylo kupic 4 autobusy i taka sama przepustwosc by byla jadac obwodnica na lotnisko....

    debilizm i marnotrastwo pieniedzy z podatkow.

    Jak juz robic to niech jezdzi co 5,7,12, 20 minut ( w zaleznosci szczyt czy noc) i parkingi do okola to se ludzie beda kozystac jezdzac do miasta z tych okolic...
    Ale tak jak to jest to jest to debilizm w czystej postaci. PRL bis....

    • 51 7

    • To jest kpina

      • 1 0

    • Znawca wszystkiego...

      • 2 1

    • (2)

      Prl bis to niekoniecznie. Wtedy SKM jeździła co 6 min w szczycie zestawiona z trzech jednostek. W latach 90 również. Później nasze "metro" zmieniło się w kolej regionalną i wygląda to jak wygląda.

      • 14 0

      • I z dziurą do krawędzi peronu sobie radzili

        Pozdro dla kumatych

        • 2 2

      • dokładnie!

        • 2 1

  • a co to za bzdura? (2)

    Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami.

    gdyby na zachodzie dublowano istniejace przejscie pod wiaduktem, to raczej by sobie nie mogli pozwolić na to co mają i mieliby bajzel jak u nas

    czemu w TYM kraju wszystko musi byc nieekonomiczne i drogie?

    • 6 0

    • Gdańsk Osowa - perony wyspowe z dwiema krawędziami dla kierunku (1)

      Przesiadka z dzwi do drzwi... bez schodzenia do tunelu jest możliwa.

      • 4 0

      • Ale przesiadać się przecież na tych peronach nikt nie będzie

        a normą na świecie jest, że w takim miejscu jak przystanek przy stadionie, wychodzi się na ulicę, przechodzi pod wiaduktem i wchodzi z drugiej strony (ale pytanie nadal pozostaje - PO CO...?)

        • 2 0

  • Czy ktoś rozumie ten rozkład?? Po jakiemu to napisane? (3)

    Gdzie poranne kursy? Dlaczego ta kolej nie dojeżdża do Gdańska głównego? Co za absurd!!!

    • 9 2

    • patrzyłem na inny (ich autorski) równie nieporęczny rozkład - połączenie ledwie RAZ na godzinę

      • 3 0

    • dojeżdza do gdańska głównego widocznie wsiadasz dovtego co nie zjeżdża lub za szybko wysiadsz

      • 0 2

    • dojeżdza do gdańska głównego widocznie wsiadasz dovtego co nie zjeżdża lub za szybko wysiadsz

      • 1 1

  • PKM (2)

    A co z parkingiem dla pasażerów?

    • 7 0

    • pod Rivierą jest - do czasu aż zrobią płatny

      • 0 1

    • A to jest już robota dla miasta

      Uśmiechnij się jesteś w Gdyni.

      • 1 1

  • 8,40 zł (4)

    Zabawne za bilet Wielki Kack - Gdynia Główna - Wielki Kack, czyli na 2 przystanki (Gdynia Stadion, Gdynia Główna) zapłacić 4,20zł (w obie strony 8,40)... Świetna kalkulacja SKM PKM. Gdzie tu logika?

    • 19 1

    • jakie 8,40 w obie strony w obrębie swojego miasta 3,20 w tedy 6,40

      Chyba że wam dali inne ceny bo w Gdańsk 3,20

      • 2 0

    • Kto im się przesiądzie?

      Skoro koszt biletu miesięcznego skoczy z 92 na 150?

      • 4 1

    • To jest jedna z tych rzeczy o których cały czas się mówi i pisze. Ujednolicić taryfę i połączyć bilety !!! (1)

      • 4 0

      • nigdy ujednolicenia

        W PKM często jedziesz sam w całym wagonie natomiast w SKM-ce ciągle w ścisku, a niedługo zatrudnią dopychaczy.

        • 1 2

  • śnieg? (1)

    opóźnienie przez śnieg? Zeszłej zimy byłem z synem dwa razy na sankach bo nie bylo opcji wiecej, taka byla zima, a oni zwalaja na snieg. A głąby w UM łykają wszystko jak zaby. zero kontroli nad fima kolesi

    • 22 1

    • Zgadza się. Temat śniegu i mrozów w czasie jednej z najcieplejszych zim w stuleciu :) jest powtarzany jak mantra jako przyczyna opóźnienia. Nikt nie wspomina o wadliwym wylaniu betonu pod peron Karwiny, który następnie trzeba było rozebrać.

      • 4 0

  • skąd taki wysyp głupoli

    na tym forum- jakiś janusz ch , techgnik maliniak i inni pajace z******i że ich PO opuściło.

    • 1 2

  • czutajac to stoje na peronie PKM

    bo jedna nie zechciala przyjechać a teraz czekam na kolejna tym razem opozniona 6 minut. I tak fantastuczny zarzad je...anej skm uczynił tą łaske ze udostepnił polaczenoa w tym wypadku 16.39 i 17:00 we wtorek było to samo a tetaz nawet info nie ma

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane