- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (195 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (143 opinie)
- 3 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (46 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (135 opinii)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej
Nasadzenia zieleni wzdłuż szpalerów drzew, uzupełnienie ubytków w szpalerach lipami czy zwężenie szerokości - a nie liczby - pasów jezdni. Władze Gdańska przedstawiły w piątek koncepcję rewitalizacji Wielkiej Alei Lipowej, czyli zabytkowej arterii wzdłuż al. Zwycięstwa. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany, zaś pełna realizacja projektu nastąpi w ciągu najbliższych kilku lat.
Powstała w latach 1768-1770, na miejscu istniejącej od wieków drogi z Gdańska do Oliwy. Jej inicjatorem był burmistrz Gdańska Daniel Gralath, który także wyłożył pieniądze na sfinansowanie inwestycji.
Daniel Gralath: podpalił elektrycznością spirytus, zostawił Gdańskowi najpiękniejszą aleję
Jak już wielokrotnie informowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat, obecny stan alei pozostawia wiele do życzenia. Upływ czasu sprawił, że część drzew nie przetrwała do czasów współczesnych, a stan niektórych istniejących pozostawia wiele do życzenia. Jak wykazały badania, niebagatelny wpływ na to ma wysoki poziom zasolenia gleby, której źródłem jest sypana zimą na drogi sól.
Specjaliści analizowali projekt zmian
Ponadto, na przestrzeni ponad dwóch stuleci, aleja przekształciła się w ruchliwą ulicę o jednym z największych natężeń ruchu w całym Trójmieście. Z tego powodu aleja już dawno przestała pełnić funkcję rekreacyjną, czyli miejsca spacerów.
Aby przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom i przywrócić alei dawny blask, władze Gdańska powołały Radę Wielkiej Alei Lipowej. Jak sama nazwa wskazuje, to zespół złożony z przedstawicieli magistratu i specjalistów, których wiedza była przydatna przy tworzeniu planu ratowania zabytku. Wśród nich znaleźli się m.in. Katarzyna Rozmarynowska, architekt i autor monografii opisującej dzieje procesu budowy gdańskiej zieleni publicznej, Igor Strzok, wojewódzki konserwator zabytków, Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania, Janusz Witkowicz, kierownik działu zieleni GZDiZ.
Przetarg na projekt budowlany
Po zakończeniu serii posiedzeń, w piątkowe przedpołudnie zaprezentowano mediom efekty spotkań rady. Jest nim projekt rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, a pierwszy krok na drodze do jego realizacji ma nastąpić jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach zostanie bowiem ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego.
- Ostatnie posiedzenie przesądziło o dalszych krokach, jakie będziemy podejmować w celu rewaloryzacji alei. Głównym przedmiotem tego posiedzenia był projekt koncepcyjny, który został opracowany. Zdeterminuje on w jakim kierunku będziemy szli z wielką aleją. Projekt został oparty na badaniach środowiskowych, w tym na inwentaryzacji drzewostanu, badaniach archeologicznych, opinii konserwatorskiej, a także badaniach natężenia ruchu samochodowego. Sporządzony projekt koncepcyjny jest podstawą ogłoszenia przetargu na projekt budowlany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ważnym elementem jest przywrócenie alei jej historycznej funkcji społecznej. Dawniej była miejscem spacerów i spotkań mieszkańców Gdańska i chcemy, by znów zaczęła pełnić tę rolę - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Co się zmieni na Alei Lipowej?
Koncepcja obejmuje teren wzdłuż al. Zwycięstwa na odcinku pomiędzy rondem Ofiar Katynia a Operą Bałtycką. Jej najważniejsze założenia to:
- wypełnienie miejsc po obumarłych drzewach nowymi lipami,
- wprowadzenie ruchu pieszego między szpalerami lip,
- poprawa warunków środowiskowych, m.in. poprzez nasadzenia zieleni wzdłuż drzew, m.in. żywopłotów,
- zwężenie szerokości pasów jezdni al. Zwycięstwa,
- wytyczenie ścieżki spacerowej na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Traugutta i w rejonie pomnika Gralatha od ul. Smoluchowskiego do ul. Skłodowskiej-Curie.
Zwężenie pasów, a nie zmniejszenie ich liczby
Nie ma co ukrywać, że ostatnia z wymienionych kwestii wzbudzi zapewne największe zainteresowanie wśród czytelników. W związku z tym, podkreślenia wymaga fakt, że chodzi o zmianę szerokości pasów jezdni, a nie zredukowanie ich liczby. Innymi słowy, wzdłuż al. Zwycięstwa nadal będą dostępne dla kierowców po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Celem jest - jak tłumaczą specjaliści - "zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dostępnej dla rosnących tam drzew". Pasy ruchu zostaną zawężone z 3,5 do 3 m szerokości. Pozwoli to na zwiększenie wspomnianej powierzchni dla drzew. Dziś odległość między drzewami a krawędzią jezdni to 1-1,5 m. Po zmianach będzie to 2,5-3 m.
Nie będzie masowej wycinki drzew
Podczas konferencji zapewniono, że rewitalizacja alei nie spowoduje masowej wycinki rosnących wzdłuż alei lip. Wręcz przeciwnie, nakazano zachowanie możliwie maksymalnej liczby lip. Na długości całej alei trzeba będzie wyciąć tylko kilkanaście drzew, które - jak wynika z badań dendrologów - uległy obumarciu.
- W projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej mowa jest m.in. o nasadzeniach, które uzupełnią istniejący drzewostan. Gatunkiem, który będzie wykorzystywany do tego celu, będzie lipa z odmiany "Pallida". Z jednej strony jest to gatunek zgodny z historycznym składem WAL, czyli lipami holenderskimi. Z drugiej, jego zaletą jest odporność na trudne warunki bytowe, przede wszystkim na problemy z dostępem do wody - tłumaczył Witkowicz.
Na chwilę obecną nie sposób oszacować całkowitego kosztu realizacji projektu, gdyż jego realizacja zajmie kilka lat. Magistrat zapewnia jednak, że już dokonano zabezpieczenia cząstkowych kwot. W planie na 2022 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na działania związane z pracami w Wielkiej Alei Lipowej przewidział 4,5 mln zł, w planach na rok 2023 r. ponad 5 mln.
Opinie (150) ponad 10 zablokowanych
-
2021-10-22 20:15
60 lat bezradnosci
ostatnie uzupełnienia brakujących drzew alei były w lata 60 ubiegłego wieku i od tej pory tylko plany i dyskusje jak to będzie wspaniale ! taka metoda zniszczyć a potem ogromnym kosztem odbudowywać od nowa ( Stocznia Cesarska walący się zabytek ? widmo?} , a co i kiedywyduma Pan Wojewódzki Konserwator, będzie obsuwa na kilka lat
W Wejherowie w starych szpalerach drzew są obok siebie drzewa 200, 150, 100, 50, 20 i 2 letnie bo ubytki bez rozgłosu są uzupełniane na bieżąco !- 9 0
-
2021-10-22 20:41
Jak G.żelek coś wymysli i powola komisje ze to nie on
to spartoli i będzie wam gorzej sie żylo. Tego możecie być pewni.
- 4 0
-
2021-10-22 20:51
Nie wiem, czy spece od marketingu wybrali celowo czas na ten artykuł, ale...
Jeśli z aleją Lipową ma wyjść tak samo, jak z palmą w Oliwie, to lepiej kupić piwo za te pieniądze wszystkim mieszkańcom, a Aleję zostawić w spokoju.
- 9 1
-
2021-10-22 20:51
2 pasy ruchu, nie 3! (3)
Potrzebne są trzy pasy ruchu. Nawet w Berlinie zredukowali główne drogi do dwóch pasów. Niemcy nie zachowują mentalności z czasów komunizmu, a ich miasta są dzięki temu ładniejsze.
- 1 16
-
2021-10-22 21:13
Zamiast tego możemy pozwężać ścieżki rowerowe i chodniki, i przeznaczyć tą przestrzeń na drzewa i trawniki
ciekawe czy byście byli zadowoleni
- 4 0
-
2021-10-23 00:00
To wypad do Berlina! Tam ci bedzie dobrze
Tak nowoczesnie...
- 2 1
-
2021-10-23 11:04
nam 20 lat brakuje
zobacz ile u nich dróg, obwodnic czy miejsc parkingowych
- 0 0
-
2021-10-22 21:10
Dużo tych pozytywnych informacji dziś (1)
Akurat gdy palma idzie do wycięcia
- 7 4
-
2021-10-22 21:16
Nie zauważyłem dzisiaj pozytywnych informacji. No, może oprócz tego, że reaktywacja Strajku Kobiet nie wypaliła
- 2 0
-
2021-10-22 21:53
Palmie tez miano przywrócić blask...
- 6 1
-
2021-10-22 22:14
Panie Grzelak
Aleja niejednokrotnie bywa miejscem spacerów. Sam kilka razy spacerowałem. Organizatorem jest GAiT. Tramwaj się zepsuje i zostaje spacer komunikacji miejskiej.
- 8 1
-
2021-10-22 23:05
Zostawcie Aleję!! Bo skończy jak palma :-(
- 6 0
-
2021-10-23 06:28
Co tu komentować tą ekipa jest po......na nacie jakoś kompleks zwezania ?
- 6 1
-
2021-10-23 08:35
Zwężanie ulic to fatalna koncepcja
Samochody są coraz większe, a Gdańsk chce zwężać ulice ? To beznadziejny pomysł . Tak samo, jak budowanie przejść naziemnych w miejscach , gdzie już istnieją przejścia podziemne. Przez takie bzdurne pomysły Gdańsk jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce.
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.