• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pył węglowy z portu dokucza mieszkańcom centrum Gdyni

Patryk Szczerba
4 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:24 (6 lipca 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Pył węglowy pojawia się w centrum miasta w zależności od zmiennej aury. Najgorsza sytuacja jest, gdy wiatr wieje z kierunku północnego. Pył węglowy pojawia się w centrum miasta w zależności od zmiennej aury. Najgorsza sytuacja jest, gdy wiatr wieje z kierunku północnego.

Mieszkańcy domów znajdujących się w pobliżu gdyńskiego portu mają dość pojawiającego się w ich mieszkaniach pyłu węglowego. Z tego powodu Morski Terminal Masowy, w którym przeładowywany jest węgiel, był kontrolowany w maju przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Ponieważ od tego czasu sytuacja się pogorszyła, w środę inspektorzy znów pojawili się w porcie.



Czy problem z pyłem węglowym da się rozwiązać?

O problemie pyłu węglowego w centrum Gdyni alarmują przede wszystkim mieszkańcy ul. Waszyngtona, Pułaskiego i pl. Kaszubskiego. To rejony położone najbliżej gdyńskiego portu i terminalu, w którym przeładowywany jest węgiel.

Mieszkańcy od początku nie mieli wątpliwości, gdzie kierować swoje pretensje.

Pył węglowy w centrum Gdyni coraz bardziej dokucza



- Pył unosi się nad śródmieściem Gdyni, szczególnie jeżeli jest północny wiatr, który przywiewa go z portu. Pył osiada w naszych mieszkaniach na meblach, parapetach, ubraniach. Nie możemy utrzymać podłóg w czystości. Najgorsze jednak, że pył dostaje się do dróg oddechowych narażając nas na choroby układu oddechowego. Mam wykształcenie medyczne i wiem jakie konsekwencje niesie za sobą taka sytuacja - opowiada mieszkanka ul. Waszyngtona.
O sprawie zostali powiadomieni urzędnicy z gdyńskiego wydziału ochrony środowiska. Zapewniają, że interweniowali w tej sprawie w porcie.

- Miasto od wielu miesięcy stara się wymusić ograniczenie uciążliwości związanych z pyleniem. Prezydent pisemnie zażądał od Zarządu Morskiego Portu w Gdynia S.A. oraz Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. przestrzegania obowiązującego prawa i zaprzestania negatywnego oddziaływania na zdrowie i majątek mieszkańców - mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Mieszkańcy pokazują zanieczyszczone pyłem mieszkania

Tyle, że problem narasta, a gdyńscy urzędnicy przyznają przy okazji, że niewiele mogą realnie zrobić.

Dlatego w tej sprawie w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska interweniują przede wszystkim mieszkańcy.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska



Po jednej z takich interwencji, w ostatnich tygodniach inspektorzy podlegli wojewodzie przeprowadzili kontrolę w porcie oraz bezpośrednio na terenie Morskiego Terminalu Masowego.

Okazało się, że obawy mieszkańców są uzasadnione. Zarząd zobowiązano do podjęcia działań mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się pyłu węglowego na ulice Śródmieścia. Wśród zaleceń pokontrolnych znalazło się zamiatanie na mokro placów magazynowych, zraszanie hałd wodą oraz stosowanie plandek ograniczających pylenie.

Pył zaczął się jednak rozprzestrzeniać wraz ze zmiennymi warunkami pogodowymi i w ostatnich dniach znów pojawił się w mieszkaniach. Wraz z nim wróciły protesty mieszkańców.

- Skoro węgiel osiada w tak dużych ilościach na meblach to co musi znajdować się w powietrzu, którym oddychamy?! Stan zdrowia niektórych z nas w ostatnim czasie się pogorszył. Występują problemy z zatokami oraz drogami oddechowymi - denerwują się mieszkańcy.
Przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska informuje, że jego inspektorzy w środę znowu byli w porcie i Morskim Terminalu Masowym.

- Nasza obecność jest związana z kontrolą realizacji zaleceń przedstawionych podczas poprzedniej wizyty. Sprawdzimy też odczyty ilości pyłu ze stacji pomiarowej przy ul. Wendy - mówi Beata Cieślik, rzecznik Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Gdy pojawią się kolejne raporty, zapadną decyzje o ewentualnych konsekwencjach dla portu i MTMG.

Nieoficjalnie od pracowników WIOŚ można usłyszeć, że pył wędruje do atmosfery w momencie przeładunku, a nie składowania węgla. Jednym z pojawiających się wariantów jest ograniczenie przeładunków podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Morski Terminal Masowy Gdynia: robimy co możemy



Pracownicy Morskiego Terminalu Masowego przekonują, że robią, co mogą, by ograniczyć emisję pyłu, ale ze względu na zmienne warunki atmosferyczne, nie zawsze udaje się powstrzymać jego emisję do środowiska

- Od 2015 roku działa u nas system zabezpieczenia hałd. Staramy się je zabezpieczać specjalną mieszaniną tworzącą powłokę ochronną, ale nigdy nie daje to 100-procentowej skuteczności. Zdajemy sobie sprawę, że najgorzej jest podczas przeładunku. O ile stacjonarnie węgiel jesteśmy w stanie zabezpieczyć, o tyle nie mamy pozwolenia na zraszanie węgla wodą, gdy trafia on do dalszego transportu - nie ukrywa Witold Mierzejewski z Morskiego Terminalu Masowego Gdynia, zapewniając, że podejmowane są wszystkie możliwe działania, by ograniczyć emisję pyłu.
Z kolei przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia nie odnieśli się bezpośrednio do zadanych przez nas pytań dotyczących kontroli na terenie terminalu. W oficjalnej odpowiedzi przekonują jedynie, że temat emisji pyłu węglowego "jest bardzo wrażliwy społecznie, a tym samym, spotyka się ze szczególnym zrozumieniem i uwagą ze strony zarządu".

Ma o tym świadczyć m.in. "zainstalowany system monitoringu stałego dokonujący pomiaru stężeń substancji złowonnych, zapylenia i hałasu oraz konsekwentne zabieganie o dokonywanie przeładunków w oparciu o normy środowiskowe oraz branżowe".

Oświadczenie Zarządu Morskiego Terminalu Masowego Gdynia przysłane do redakcji w piątek:

Jako Zarząd spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. chcielibyśmy odnieść się do tematu przeładunku i składowania węgla przez naszą firmę na terenie terminala w gdyńskim porcie, który to temat został poruszony w ostatnich dniach przez media. Firma nasza - świadoma potencjalnych zagrożeń środowiskowych, jakie niesie za sobą obsługa ładunków masowych w obrocie portowo-morskim - od lat prowadzi różnorakie, szeroko zakrojone działania, mające na celu maksymalne ograniczenie uciążliwości działania firmy na środowisko, w tym także w celu zminimalizowania emisji pyłów suchych ładunków masowych, obsługiwanych w MTMG Sp. z o.o.

W ramach tych działań już w kwietniu 2015 roku wprowadzono do użytku system zabezpieczania hałd składowanych na placach ładunków - w tym przede wszystkim węgla - przed wywiewaniem pyłów. Od wielu lat jest on z powodzeniem stosowany w terminalach masowych portów zachodnioeuropejskich do eliminacji pylenia z hałd węgla i rudy żelaza. Rozwiązanie tego uciążliwego dla środowiska problemu polega na rozpyleniu nad hałdą składowanego towaru mieszaniny wody i celulozy, która absorbuje powierzchniowo pył i po wyschnięciu tworzy na składowanym ładunku cienką warstwę zapobiegającą wywiewaniu ładunku.

Uzyskane w ten sposób "okrycie" jest zupełnie nieszkodliwe dla środowiska naturalnego, biodegradowalne, a jednocześnie zupełnie neutralne dla składowanego ładunku. Kolejnym sposobem na minimalizowanie przez naszą spółkę niepożądanej emisji pyłów jest permanentne polewanie wybetonowanych powierzchni placów oraz wewnętrznych dróg komunikacyjnych MTMG Sp. z o.o. wodą, co zapobiega podnoszeniu pyłów z podłoża na kołach poruszających się po nim pojazdów drogowych oraz sprzętu.

Firma nasza dysponuje również specjalnym wozem - zamiatarką typu BRODWAY, która metodą "na mokro" zamiata i odkurza wszystkie, nie zajęte ładunkami, płaskie powierzchnie terminala. Działania te są wspierane przez inne zamiatarki będące od lat na wyposażeniu naszego terminala. Prowadząc naszą podstawową działalność przeładunkowo-składową, zwracamy też baczną uwagę na minimalizowanie emisji pyłów nie tylko ładunków zgromadzonych już na naszych krótkoterminowych placach składowych, ale również podczas samego procesu przeładunku ze statków na lądowe środki transportu oraz plac, jak również ze środków transportu lądowego lub z placu na statki.

Czynności te - zgodnie z technologią obsługi ładunków masowych, stosowaną na całym świecie - wykonywane są głównie przy użyciu dźwigów nabrzeżowych wyposażonych w chwytaki łupinowe. Mając na uwadze zarówno względy środowiskowe, jak i dbając o powierzony nam przez klientów towar, firma MTMG Sp. z o.o. zakupiła dużą liczbę nowoczesnych, możliwie najbardziej osłoniętych chwytaków, którymi prowadzi przeładunki z zachowaniem maksymalnego opuszczania chwytaków do wnętrza ładowni statkowych lub nad pryzmę. W ostatnich tygodniach, jeszcze przed zaistnieniem okoliczności, które mogły wywołać większą emisję pyłu węglowego w najbliższym otoczeniu, zarząd MTMG - Morskiego Terminala Masowego Gdynia Sp z o.o. podjął decyzję o zakupie nowych urządzeń i sprzętu zmechanizowanego w celu zmniejszenia liczby punktów rozładunkowozaładunkowych, co pozwoli ograniczyć i zabezpieczyć miejsca przesypu ładunków sypkich. W tej chwili rozpoczęto analizy terenu i procesów, co jest niezbędne do zaprojektowania zmian w infrastrukturze terminala.

Działając w porozumieniu z właścicielem spółki MTMG - Morskiego Terminala Masowego Gdynia Sp. z o.o. - realizujemy też wiele działań, które raportujemy do instytucji z nami współpracujących. Jedną z decyzji jest przykładowo zakup nowoczesnego, krytego przenośnika taśmowego, który dzięki wyposażeniu w zraszacz będzie mógł wyeliminować podnoszenie się pyłów podczas składowania na placu. Decyzja o tej inwestycji zapadła kilka dni temu. Jak pokazują wspomniane przykłady, nasza spółka nieustannie działa na rzecz minimalizowania ewentualnych negatywnych skutków działań przeładunkowozaładunkowych, nawet gdy sytuacje wzmożonego pylenia nie mają miejsca. Przygotowujemy się tym samym na zdarzenia, często zupełnie niezależne od naszych działań, mające wpływ na życie lokalnej społeczności. W ostatnich tygodniach kilka czynników wpłynęło na wzrost poziomu emisji pyłu węglowego na terenie terminala MTMG. Z naszych analiz wynika, że główną przyczyną większego niż zwykle pylenia była pogoda - przez długi czas nie odnotowano w Gdyni opadów atmosferycznych, a poziom wilgoci w powietrzu był znikomy. Nałożył się na to wręcz "lawinowy" wzrost liczby obsługiwanych przesyłek węgla w imporcie, realizowanych dużymi jednostkami typu Panamax i Capesize, co pociągnęło za sobą zwielokrotnienie wszystkich operacji przeładunkowo-składowych w MTMG Sp. z o.o.

W związku ze wspomnianymi okolicznościami, po stronie naszej firmy natychmiast uruchomione zostały wszystkie możliwe działania mające na celu minimalizację skutków zaistniałej sytuacji, co na tyle, ile to było możliwe, ograniczało poziom pylenia. Sytuacja sprzed kilku dni pokazała, jak istotne są prowadzone przez nas działania prewencyjne, które z roku na rok podnoszą skuteczność procesu minimalizowania emisji pyłów węglowych. Jednocześnie widzimy, jak wiele jeszcze możemy zrobić, blisko współpracując z zarządem Portu Gdynia i Miastem Gdynia. Mamy nadzieję, że raporty niezależnych instytucji wskazują, jak wiele robimy, aby nasza działalność wpisywała się w charakter życia miasta portowego, ale też była jak najmniej odczuwalna dla społeczności lokalnej.

Chcemy również nadmienić, że w naszych działaniach odwołujemy się do doświadczeń naszych holenderskich właścicieli, którzy z podobnymi wyzwaniami mieli do czynienia już wiele lat temu w tak znanych terminalach masowych zachodniej Europy jak EMO, OBA czy OVET. Cały czas mamy też pełne wsparcie naszego właściciela - zarówno w dziedzinie Know-How, jak i w sferze finansowej.

Jednocześnie - jako ustawowi reprezentanci firmy - chcemy zadeklarować dalsze, nieustające wysiłki MTMG - Morskiego Terminala Masowego Sp. z o.o. w kwestii implementowania do firmy rozwiązań, pozwalających na prowadzenie statutowej działalności firmy w sposób przyjazny zarówno środowisku naturalnemu, jak i Miastu Gdynia oraz wszystkim jego mieszkańcom.

Miejsca

Opinie (391) 3 zablokowane

  • ex Polcargo

    Skąd przypływają te statki z miałem? Czy ten "miał" to nie zwykłe śmieci pozbawione wartości kalorycznej. Czy ktoś to sprawdza?

    • 1 0

  • PM

    Zakazać importu miału węglowego. Mamy tego wystarczająco dużo na Śląsku.

    • 1 0

  • cala nadzieja w PiS - niech zablokuja import wegla - problem zniknie (1)

    skoro nie ma odpowiedniej infrastruktury przeladunkowej - import wegla droga morska powinien zostac zablokowany. Uciesza sie gornicy na Slasku, uciesza sie mieszkancy Gdyni bo beda mogli zaczac oddychac czysciejszym powietrzem. Posle Horala do dziela!

    • 3 2

    • wegiel importuja hinduskie huty na poludniu Polski

      Bo im sie to oplaca. Przeciez Hindusi to sukces Lewandowskiego, bo kupili za zlotowke...

      • 0 0

  • A co z Portem Północnym w Gdańsku? (6)

    Jako kurier dostarczam towar do firm ,które są w okolicy Portu Północnego. Cały samochód brudny od pyłu w 2 minuty.Samochód można umyć ,ale z płucami już tak łatwo nie pójdzie.

    • 45 8

    • dobrze mówisz - tam są same firmy (1)

      na szczęście ludzie nie mieszkają w tamtej okolicy, bo port jest oddalony od centrum miasta

      • 1 3

      • nie mieszkaja ale pracuja

        Stastystycznie spedzaja tam polowe zycia.

        • 0 0

    • prawda

      Jestem pracownikiem Portu Północnego i popieram tę wypowiedz.
      Tak jest w rzeczywistości na tym zad*piu!!!!

      • 0 0

    • (1)

      hahaha proponuję przejechac sie na nabrzeże Chemików przy Fosforach w Gdańsku. Latem biały pył lata wszędzie, po deszczu błoto po kostki.

      • 10 2

      • Cała tablica Mendelejewa tam jest

        Można z bliska to oglądać płynąc na Westerplatte....
        W końcu może się Wojewoda i Marszałek za to zabierze bo to jest po prostu skandal - te chemiczne pyły lecą na Sródmieście Gdanska i w ogóle w miasto

        • 6 0

    • zmień pracę

      • 6 11

  • Zatrucie pyłem weglowym (1)

    Szody w organizmie i w mózgu.
    Zatrucie pylem weglowym obniża koncentrację a długie wdychanie powoduje deralizacje

    • 10 3

    • węgiel w znaczych ilościach

      bierze wię na biegunkę.
      Wewnętrznie...

      • 2 0

  • Jest to problem (13)

    Chciałbym zauważyć ze to wina synoptyków którzy zarządzają rozładunkami substancji pylacych. Ale wiadomo ze chodzi tylko o pieniądze sprzedaż/kupno pyk pyk ciach ciach $$$ do kieszeni.

    • 55 11

    • Synoptyków? No nieźle.

      Arcydzieło komentarza absurdalnego, tyle słów i prawie żadnej sensownej, merytorycznej treści. Medal mu!

      • 1 1

    • (11)

      A kto kazał nowobogackim kupować apartamenty koło portu?

      • 24 9

      • (5)

        Blisko morza, prestiż...

        • 5 3

        • (4)

          nowobogaccy odczuwaja przemozna potrzebe dowartosciowywania sie, nawet skarpety adidasa do sandalow kupuja najdrozsze zeby kazdy widzial ze ich stac

          • 8 3

          • (3)

            a życiowi przegrańcy mają okazję popluć jadem..

            • 7 9

            • (2)

              gdzie ty tu widzisz jad, ot socjologiczno-ekonomiczna analiza pt "przemiany mentalne ludzi awasu spolecznego w kontekscie poziomu sprzedazy skarpet marki addidas"

              • 4 0

              • Problem dotyczy calego srodmiescia a nie sea towers. Pyl sie unosi az do okolic hali (1)

                • 1 0

              • To chyba jeszcze gorzej

                jak kupujesz mieszkanie za tyle pieniędzy a tu pyłu jak w kopalni piasku... Nie rozumiem skąd ten jad. Betonowe PRLowskie kwadraty i falowce są okej, mieszkają w nich fajni ludzie, ale na nowym osiedlu to już nowobogaccy i nieważne jakie niszczęście to dobrze im tak?

                • 0 0

      • zal d... sciska? (4)

        zawisc?

        • 5 19

        • (2)

          deweloper czy pozyteczny idiota?

          • 12 3

          • zawistny dziad czy po prostu idiota? (1)

            • 1 5

            • przydu*as dewelopera?

              • 9 1

        • Żal że nie mysla

          • 2 1

  • Gdyby to było w Gdańsku to (6)

    Po pierwsze napisałby artykuł Pan Korolczuk, który tylko negatywne artykuły pisze o Gdańsku.
    Po drugie Kacper już byłby aktywny
    Po trzecie przypadkowo przechodziłaby gdańska TV

    A że jest w Gdyni to nawet Pan Horała jako kandydat milczy, gdyż mówi się że będzie miał poparcie od Wojtka który upubliczni info że ze względów zdrowotnych (rak) rezygnuje z ubiegania się o dalszą reelekcję.

    • 2 5

    • w Gdańsku mają "wiatr od stoczni" (3)

      który zasypuje piachem z piaskowania bryki "bywalców" knajp w Młodym Mieście i postoczniowych zabudowaniach.
      I jakoś wymienionych osób tam nie było widać...
      Po prostu, to normalna rzecz w przemysłowym mieście...

      • 4 0

      • W przemysłowym mieście (2)

        No własnie "przemysłowe miasta" teraz się na potęge restrukturyzują, wywalają "przemysł " na wzór XIX wieku z ogromnym zatruwaniem środowiska, całe kwartały terenów poportowych są przywracane miastu...
        Tylko u nas plebs nie rozumie, że takie stocznie czy porty w mieście to przeżytek a działalność gospodarczą dopuszcza się tylko taką, która nie daje zanieczyszczeń dla miasta

        • 1 3

        • na potęgę?

          Może.. Jak mają kasę. A kasę mają z przemysłu. Któremu oddaje się nowe tereny i dofinansowuje aby zechciał się przenieść i zachciał nadal płacić podatki i zatrudniać ludzi.
          Następnie podnosi sie płacz, że daleko i nie ma gdzie mieszkać. To się pracownicy przenoszą i budują nowe miasto. Za nimi przenoszą się pozyteczni idioci, ktorym śmierdzi...
          I cykl się powtarza...

          • 0 0

        • Jasne!

          Zamieńmy te podle płatne miejsca pracy w przemyśle na świetnie opłacane etaty w modnych kafejkach przy zrewitalizowanych uliczkach.
          A nie, czekaj...

          • 2 0

    • w Gdańsku jest to samo
      Przeróbka, Stogi Nowy Port

      • 1 0

    • w Gdańsku ostatnio było podobnie

      • 1 0

  • zatem budujmy nowe mieszkania w okolicy Jana z Kolna i J.Wiśniewskiego (2)

    będą na pewno tanie bo klimatyczne

    • 7 1

    • gadac z koniem (1)

      nie wpadles na to, ze zanieczyszczenia emitowane z portu szkodza rowniez tym, ktorzy mieszkaja troche dalej od poru? iha

      • 0 1

      • a kto mieszka w "centrum"?

        Oprócz wynajmujących, co muszą 5 minut do brzegu?
        Przecież to wydmuszka zamierająca poza sezonem o 18. Stworzona po łatwości i taniości urzędowym marketingiem.

        • 1 0

  • no po prostu jaja (5)

    gdynia pod rzadami szczurka chce chyba popelnic samobojstwo:
    - od lat miasto stawia na turystyke - a port gdynia jakby wbrew wszystkiemu robi wszystko by te wysilki torpedowac - jak nie smrod z portu na cale miasto to czarny pyl w pasie nadmorskim - akurat tam gdzie przyjezdzaja turysci
    - szczurowaty robi rozne eventy sportowe - a to ironman, a to bieganie 10 km w kolko obok portu, z ktorego co rusz albo smierdzi albo leci czarny pyl weglowy ( a ma dojsc jeszcze do tego przeladunek siarki )
    - buduja na nabrzezu dalmorowskim apartamenty - a zaraz obok terminal masowy na niczym niezabezpieczonych haldach trzyma wegiel ( albo raczej mial weglowy ), ktory przy wiekszym porywie wiatru pyli na miasto
    co sie w tym miescie dzieje? to sa po prostu skandaliczne sprawy. Jakim cudem port nie przestrzega zadnych regul ekologicznych i ma gleboko w d... zdrowie i zycie mieszkancow miasta? Gdzie sa wladze miasta? Gdzie wladze wojewodztwa? Co robia organy kontrolne - inspekcje srodowiska itp?
    Skwer Kosciuszki caly w pyle weglowym. Atrakcje dla zwiedzajacych - biala fregata ( niedlugo czarna od pylu weglowego ), orp blyskawica, oceanarium pokryte pylem weglowym..... spacer na Bulwarze grozny dla zdrowia - inhalacje pylem weglowym nie sa przyjazne zdrowiu. Czas najwyzszy zaprosic ekipy telewizyjne z Waw-y trzeba ostrzec potencjalnych turystow, ze Gdynia to brudne miasto, w ktorym przebywanie moze byc grozne dla zdrowia. A wladze miasta nie radza sobie z problemami!

    • 14 6

    • wladze nie chca radzic sobie z problemami (4)

      Wladze chca radzic sobie wylacznie z sukcesami. A ze robia to ignoruja wlasnosci rzeczywistosci?
      To jest jak jest...
      Miasto lansuje polityke kurortu, co calkowicie mija sie z podstawami funkcjonowania tego miasta. Efektem bedzie powrot do korzeni, czyli przedwojennego ukladu uporzadkowanego I elitarnego "centrum" otoczonego morzem slumsow.
      Port rowniez ma swoje "za uszami", bo od wielu lat dryfuje bez planu rozwoju I inwestycji. Miasto zamiast pomagac, podgryza gdzie moze I knuje po katach (ministerstw)-

      • 4 0

      • ? w centrum albo smierdzi albo jest zapylone zanieczysczeniami z portu (3)

        jakie elitarne. Niedlugo cala Gdynia to bedzie slums. Takie Detroit Polski Pln. Miasto upadle, z portem zywcem przeniesionym z krajow 3 Swiata, jeszcze do tego jakis zaklad zlomowania starych statkow i mamy komplet.....

        • 1 2

        • mówimy o "lansie" i rzeczywistości (2)

          Pomiędzy nimi jest rozziew nazywany "dysonansem poznawczym".
          Co innego przedstawiają władze miasta (szklane domy i gondole), co innego widzi każdy tubylec, co, siłą rzeczy, trochę wie o sąsiedztwie...

          • 3 1

          • nie kazdy pracuje w porcie i ma 70 lat (1)

            ten syf jest do ogarniecia - jak bedzie trzeba to trafi to do unii. przepisy o ochronie jakosci powietrza obowiazuja tez brudasow z portu gdynia. im predzej to zrozumieja taniej ich to bedzie kosztowalo

            • 0 3

            • proszę bardzo

              Masz szansę się wykazać i zachować przychody jednocześnie zmieniajac asortyment i portfel zamówień.
              Złóż swoją ofertę do władz portu lub jego właściciela, zobaczymy co ugrasz.

              "Argument" o wieku i miejscu zatrudnienia skreśla cię jako rozmówcę.

              • 2 0

  • Mieszkanie po kapitalnym remoncie nowe okna drzwi

    Mieszkanie po remoncie na Zygmunta Augusta, nowe okna drewniane drzwi, małe dziecko... w mieszkaniu nie da rady idęychac a warstwa pyłu na stolarze meblach parkiecie kaflach jest trudno usuwalne... Czy miasto partycypuje w kosztach zniszczeń? Co z zdrowiem ?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane