• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pytania o Park Centralny w Gdyni

Michał Sielski
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zaprezentowana kilka dni temu wizja Parku Centralnego w Gdyni. W prawym dolnym rogu widoczny biurowiec, który wybuduje prywatny inwestor.

Ogłoszona z wielką pompą wizja Parku Centralnego jest uwodzicielska, ale budzi też wątpliwości. Czy aby na pewno uda się zrealizować ten projekt w kształcie, budżecie i czasie zapowiadanym przez urzędników?



Wierzysz, że do 2020 r. powstanie park w prezentowanej formie i parking?

1. Liczba miejsc parkingowych: od tysiąca przez 286 do 140

W miejscu, w którym ma powstać park ze stawem i ścieżkami dla biegaczy oraz rolkarzy, miał kiedyś stanąć nowy gmach Urzędu Miasta. Już w ramach tamtego projektu zakładano, że wraz z nim powstanie parking podziemny.

- Pod skwerem zostanie urządzony podziemny parking dla około tysiąca samochodów - informował 9 lat temu Marek Karzyński, ówczesny i obecny dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w gdyńskim magistracie, w artykule "Gorąco na skwerze Plymouth".
Tymczasem w zaprezentowanym właśnie projekcie podziemny parking ma pomieścić 286 aut. Dodatkowo urzędnicy zakładają, że po jego wybudowaniu zlikwidują naziemne miejsca parkingowe w najbliższej okolicy.

A zatem znikną zarówno parking przed urzędem miejskimzobacz na mapie Gdyni, jak i zagrodzone szlabanem miejsca wyłącznie dla urzędników przy miejskim lodowisku zobacz na mapie Gdyni. Policzyliśmy: znajduje się tam ok. 120 miejsc parkingowych, na których parkuje nawet ok. 140 aut (miejsca nie są ściśle wytyczone).

Wychodzi więc na to, że dzięki parkingowi podziemnemu w Śródmieściu przybędzie nie 286, a ok. 150-160 miejsc (286 nowych minus 120-140 starych). Przy koszcie budowy parkingu szacowanym na 20 mln zł, wychodzi po ok. 125 tys. zł za jedno dodatkowe miejsce parkingowe. Jeśli oczywiście inwestycja zamknie się w szacowanej kwocie, co także może budzić wątpliwości, bo koszt budowy jednego miejsca parkingowego w parkingu podziemnym szacuje się na ponad 100 tys. zł, co oznacza, że budowa 286 miejsc pochłonie raczej ok. 30 mln zł.

2. Kto będzie korzystał z parkingu?

  • 7-piętrowy biurowiec będzie miał wspólny park z miejskim oraz wspólny wjazd do podziemnego parkingu.
Dzień po zaprezentowaniu przez urzędników wizji budowy parku, swoje plany przedstawił także gdyński deweloper Andrzej Boczek, właściciel firmy AB Inwestor i jednocześnie terenu na sąsiadującym z parkiem skwerze Plymouth. Na granicy parku chce on zbudować niewielki biurowiec, o powierzchni 5 tys. m kw. Wraz z nim powstanie podziemny parking na 70 miejsc parkingowych. To może nie wystarczyć do obsługi wszystkich pracujących w biurowcu, którzy będą szukać innych miejsc na swoje auta. Czy nie skorzystają z miejskiego parkingu, do którego będzie prowadził ten sam wjazd, co do parkingu biurowca? Czas pokaże.

3. Plan miejscowy nie pozwala na taką inwestycję

Podczas prezentacji projektu budowy parku urzędnicy nie eksponowali informacji, że obowiązujący obecnie plan zagospodarowania przestrzennego nie pozwala na budowę parkingu w tym miejscu. Zmiana planu nie jest oczywiście czymś wyjątkowym, ale pamiętajmy o tym, że: po pierwsze - o planie decydują radni, a nie urzędnicy, po drugie - procedura zmiany planu jest czasochłonna. W teorii może trwać osiem miesięcy, ale w praktyce jest to zawsze okres znacznie dłuższy.

Do tego trzeba dodać, że wiceprezydent Marek Stępa wciąż zastrzega, że chciałby zachować rezerwę na "Urząd Miasta Bis", więc wizja samej zieleni w tym miejscu może być trudna do spełnienia.

4. Rewitalizacja, a nie budowa

W przypadku Parku Centralnego nie powinno się mówić o budowie czy utworzeniu, lecz raczej rewitalizacji czy odtworzeniu, bo przecież namiastka parku i miejskiej zieleni już w tym miejscu istnieje. Tym bardziej, że do rosnących w tym miejscu od kilkudziesięciu lat drzew wcale niekoniecznie dołączą kolejne. Dlaczego? Skoro pod parkiem ma powstać betonowy parking, to na wysypanej na nim stosunkowo płytkiej warstwie gleby duże drzewa raczej nie urosną. Oczywiście, zieleń można urządzić w innej formie, np. stawiając ozdobne drzewa w donicach.

5. Rok 2020 to nierealny termin

Urzędnicy zakładają, że parking i park będą gotowe w 2020 roku, czyli za trzy lata. Jednocześnie o miejskim parku mówią, że to tylko wizja, która przekształci się w koncepcję, która będzie jeszcze konsultowana. Dopiero wtedy przyjdzie czas na projekt budowlany, przetarg i wybór wykonawcy, który przystąpi do pracy.

Brawo za deklarację konsultacji tej wizji z mieszkańcami. Powiedzmy jednak otwarcie: zachowanie takiej kolejności całkowicie uniemożliwia zakończenie prac w parku w trzy lata.

Przypomnijmy: rewitalizacja Kamiennej Góry, gdzie nikt nie planuje budowy podziemnego parkingu, będzie trwać ponad rok od rozpoczęcia prac. Z kolei budowa podobnego parkingu w Poznaniu trwała dwa lata od wbicia pierwszej łopaty.

Sama procedura przetargowa trwa zwykle kilka miesięcy, które łatwo mogą się zmienić w miesięcy kilkanaście. Najlepszy przykład to przebudowa skrzyżowania przy dworcu w Gdyni. Tam przetarg zakończył się w sierpniu 2016 roku, a prace nie ruszyły do dziś.

Opinie (232) 2 zablokowane

  • Za te 30 mln zróbcie coś chociaż raz dla północy - jest projekt buspasa na Kwiatkowskiego do płk. Dąbka. Również ma powstać mniej więcej w 2020. Żeby nie okazało się, że zabraknie na tę inwestycję, a dadzą na podziemny parking dla pracowników Urzędu Miasta...

    • 20 3

  • Gdynia to nie Budyniolandia gdzie budyń przez 20 lat obiecywał park wodny postawił dziurawy stadion

    • 5 25

  • Czytam i nie wierzę, (3)

    że na tym portalu ktoś w końcu jawnie i prawie wprost napisał jak wygląda Gdynia w ostatnich latach. Ktoś w końcu napisał, że to czysty tandetny PR a w konsekwencji wiadomo, że nic z tego nie będzie.

    I jeszcze te szczurowe "naginanie" rzeczywistości kiedy mówi o powstaniu nowego parku a tak na prawdę chodzi po prostu o rewitalizację istniejącej zieleni.

    • 49 6

    • kto jak kto, ale Trójmiasto akurat pisze o Gdyni uczciwe, bez łykania PRu Szczurka (2)

      • 11 7

      • Moim zdaniem jedynie Sielski stara się być obiektywny. (1)

        Jeden z najlepszych dziennikarzy na tym portalu

        • 14 5

        • szczyty trollingu tu się odwalają!

          • 0 3

  • Czekamy z niecierpliwością :)

    • 8 10

  • dziękuję za ten artykuł (1)

    pzrynajmniej trzeźwe spojrzenie

    • 33 3

    • Sielski jak zwykle w akcji :)

      Żałosne

      • 0 9

  • czyli kolejne bajeczki szczura i jego kolesi :)

    a skończy się tak ze urzędasom z kilki będzie żyło się lepiej ale tylko im

    • 26 5

  • W Sea Tower też "była" platforma widokowa. (2)

    Nigdy nie wierz obietnicą ludzi których się wybiera w wyborach.

    • 40 4

    • (1)

      om

      • 7 1

      • Musisz w bardziej oczywisty sposób napisać bo ten imbecyl tego nie zrozumiał.

        To ja napiszę za ciebie.

        Powinno być "obietnicom" i przecinek przed "których".

        • 3 4

  • Spore nieścisłości (15)

    Niestety w tekście jest kilka sporych nieścisłości:

    - już podczas prezentacji Parku Centralnego była mowa, że zmiana planu zagospodarowania przestrzennego jest konieczna i niebawem procedura się rozpocznie. Zatem, w czas na oddanie inwestycji wliczony jest ten proces,

    - skoro jednym z podstawowych elementów projektu jest parking podziemny, to raczej należy mówić o budowie, a nie rewitalizacji zieleni. Zresztą parking nie zajmie całej powierzchni, zatem miejsca na dosadzanie drzew także nie zabraknie,

    - działania w parku na Kamiennej Górze rozłożone są na kilka lat przede wszystkim ze względu na nowe nasadzenia. Prace zaplanowane są w taki sposób, że nie wszystko zostanie posadzone na raz, jednego roku.

    - przetarg na remont ul. 10 Lutego i Dworcowej został został unieważniony, zatem prace rzeczywiście nie mogły się rozpocząć. Kolejny przetarg jest w przygotowaniu. Mamy też świadomość, że "realia przetargowe" bywają nieprzewidywalne i to także brane jest pod uwagę w przypadku deklaracji daty zakończenia inwestycji.

    Z poważaniem,
    eRzecznik UM Gdyni

    • 10 32

    • Wcześniej nie wierzyłem, że rzecznik siedzi i komentarze pisze na portalu (5)

      Jednak to prawda

      • 8 2

      • za każdy komentarz ma do 3 złotych

        komedia z um gdynia :D

        • 11 3

      • To raczej normalne zjawisko w pracy rzecznika...

        Sądzisz, że osoby odpowiedzialne za PR innych miast czy jakichkolwiek dużych przedsiębiorstw nie śledzą komentarzy w sieci na temat swojego pracodawcy i nie polemizują z negatywnymi komunikatami? Widać zupełnie nie znasz realiów tego zawodu. Różnica w klasie polega tylko na tym, że niektórzy, nieliczni rzecznicy się oficjalnie podpisują pod swoim wypowiedziami, ogromna większość występuje jednak anonimowo.

        • 5 11

      • Akurat rzecznik ma czas, żeby czytać wasze wypociny i odpowiadać na niemądre komentarze?? Litości. (2)

        Jakby nie miał co innego do roboty.

        • 1 10

        • przecieź to jest Jego praca. (1)

          • 7 3

          • buahaha

            jaki debil

            • 0 3

    • mam wrażenie, że wszyscy w urzedzie jesteście nakierowani na opóźnianie jakichkolwiek inwestycji (5)

      na wszystko tez macie wytłumaczenie i gotową formułkę. nie dzwie się, że w mieście jest marazm i uciekają firmy i ludzie!

      • 13 1

      • Gdzie ludzie uciekają i ile? (4)

        • 3 8

        • (3)

          Uciekaja gdziekolwiek, w zeszlym roku ubylo Gdyni okolo 500 osób.

          • 4 2

          • Wg gdynia pl saldo migracji za 2016 wynosi -2507 osób

            • 11 1

          • w Gdyni przybyło 2500 a w Gdańsku ubyło 8500 (1)

            więc nie wysysaj z palca

            • 0 3

            • Podaj debilu

              źródło tych wyimaginowanych danych.

              • 2 0

    • Ilu jest urzędników w UM którzy dojeżdżają do UM samochodami? (1)

      e Rzeczniku odpowiedz odpowiedz odpowiedz
      Ilu jest urzędników w UM którzy dojeżdżają do UM samochodami?
      czy to może tajemnica jest ...

      bo wygląda że chodzi tylko o to by dla wygody urzędników wydać 30 mln - taki podarunek pod siebie za wspólne - czyli zdrowie Wasze w gaardła nasze

      • 9 2

      • Mam więc pomysł na te fantasmagorie ludzi z UM Gdynia + Boczek Inv

        zrobić park - nie robić parkingu

        oszczędność: 30 milionów

        proste ? Proste !

        starczy na tunel pod torami na Puckiej i jeszcze na inne fajności dla mieszkańców

        • 9 1

    • Ta zmiana planu zagospodarowania i cala ta inwestycja tylko tak przypadkiem zbiegla sie w czasie z planami budowy biurowca

      Biurowca, ktory bez tej "zmiany planu zagospodarowania" nie mialby wlasnego parking (o ile sie nie myle, byloby to niezgodne z przepisami).

      Czy liczba 70 miejsc parkingowych dla biurowca o powierzchni 5000 m2 jest wystarczajaca? Tak jak wspomniano w artykuje - po likwidacji parkingu UM zostanie niewiele miejsc dla mieszkancow/interesantow. Co z 20 mln PLN wydanych na parking beda mieli mieszkancy?

      Czy miasto/gmina zmienilaby plan zagospodarowania gdyby AB nie planowal budowy biurowca? Tzn czy powstalby planowany parking gdyby nie inwestycja AB?

      Czy wszyscy inwestorzy moga liczyc na takie wsparcie UM?

      Czy w Gdyni plany zagospodarowania zmienia sie zgodnie z zyczeniami I planowanymi inwestycjami prywatnych inwestorow czy wg szerszej wizji (wizji innej niz wizja dogadzania niektorym deweloperom)?

      • 5 0

  • przeciez to kolejna koncepcja i plany

    a te zmieniają się u nas jak w kalejdoskopie...

    • 12 2

  • (1)

    Oszusci ! !!

    • 12 7

    • Heheh, dopiero plan ogłosili, a ten już, że oszuści.

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane