• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pytania o Park Centralny w Gdyni

Michał Sielski
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zaprezentowana kilka dni temu wizja Parku Centralnego w Gdyni. W prawym dolnym rogu widoczny biurowiec, który wybuduje prywatny inwestor.

Ogłoszona z wielką pompą wizja Parku Centralnego jest uwodzicielska, ale budzi też wątpliwości. Czy aby na pewno uda się zrealizować ten projekt w kształcie, budżecie i czasie zapowiadanym przez urzędników?



Wierzysz, że do 2020 r. powstanie park w prezentowanej formie i parking?

1. Liczba miejsc parkingowych: od tysiąca przez 286 do 140

W miejscu, w którym ma powstać park ze stawem i ścieżkami dla biegaczy oraz rolkarzy, miał kiedyś stanąć nowy gmach Urzędu Miasta. Już w ramach tamtego projektu zakładano, że wraz z nim powstanie parking podziemny.

- Pod skwerem zostanie urządzony podziemny parking dla około tysiąca samochodów - informował 9 lat temu Marek Karzyński, ówczesny i obecny dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w gdyńskim magistracie, w artykule "Gorąco na skwerze Plymouth".
Tymczasem w zaprezentowanym właśnie projekcie podziemny parking ma pomieścić 286 aut. Dodatkowo urzędnicy zakładają, że po jego wybudowaniu zlikwidują naziemne miejsca parkingowe w najbliższej okolicy.

A zatem znikną zarówno parking przed urzędem miejskimzobacz na mapie Gdyni, jak i zagrodzone szlabanem miejsca wyłącznie dla urzędników przy miejskim lodowisku zobacz na mapie Gdyni. Policzyliśmy: znajduje się tam ok. 120 miejsc parkingowych, na których parkuje nawet ok. 140 aut (miejsca nie są ściśle wytyczone).

Wychodzi więc na to, że dzięki parkingowi podziemnemu w Śródmieściu przybędzie nie 286, a ok. 150-160 miejsc (286 nowych minus 120-140 starych). Przy koszcie budowy parkingu szacowanym na 20 mln zł, wychodzi po ok. 125 tys. zł za jedno dodatkowe miejsce parkingowe. Jeśli oczywiście inwestycja zamknie się w szacowanej kwocie, co także może budzić wątpliwości, bo koszt budowy jednego miejsca parkingowego w parkingu podziemnym szacuje się na ponad 100 tys. zł, co oznacza, że budowa 286 miejsc pochłonie raczej ok. 30 mln zł.

2. Kto będzie korzystał z parkingu?

  • 7-piętrowy biurowiec będzie miał wspólny park z miejskim oraz wspólny wjazd do podziemnego parkingu.
Dzień po zaprezentowaniu przez urzędników wizji budowy parku, swoje plany przedstawił także gdyński deweloper Andrzej Boczek, właściciel firmy AB Inwestor i jednocześnie terenu na sąsiadującym z parkiem skwerze Plymouth. Na granicy parku chce on zbudować niewielki biurowiec, o powierzchni 5 tys. m kw. Wraz z nim powstanie podziemny parking na 70 miejsc parkingowych. To może nie wystarczyć do obsługi wszystkich pracujących w biurowcu, którzy będą szukać innych miejsc na swoje auta. Czy nie skorzystają z miejskiego parkingu, do którego będzie prowadził ten sam wjazd, co do parkingu biurowca? Czas pokaże.

3. Plan miejscowy nie pozwala na taką inwestycję

Podczas prezentacji projektu budowy parku urzędnicy nie eksponowali informacji, że obowiązujący obecnie plan zagospodarowania przestrzennego nie pozwala na budowę parkingu w tym miejscu. Zmiana planu nie jest oczywiście czymś wyjątkowym, ale pamiętajmy o tym, że: po pierwsze - o planie decydują radni, a nie urzędnicy, po drugie - procedura zmiany planu jest czasochłonna. W teorii może trwać osiem miesięcy, ale w praktyce jest to zawsze okres znacznie dłuższy.

Do tego trzeba dodać, że wiceprezydent Marek Stępa wciąż zastrzega, że chciałby zachować rezerwę na "Urząd Miasta Bis", więc wizja samej zieleni w tym miejscu może być trudna do spełnienia.

4. Rewitalizacja, a nie budowa

W przypadku Parku Centralnego nie powinno się mówić o budowie czy utworzeniu, lecz raczej rewitalizacji czy odtworzeniu, bo przecież namiastka parku i miejskiej zieleni już w tym miejscu istnieje. Tym bardziej, że do rosnących w tym miejscu od kilkudziesięciu lat drzew wcale niekoniecznie dołączą kolejne. Dlaczego? Skoro pod parkiem ma powstać betonowy parking, to na wysypanej na nim stosunkowo płytkiej warstwie gleby duże drzewa raczej nie urosną. Oczywiście, zieleń można urządzić w innej formie, np. stawiając ozdobne drzewa w donicach.

5. Rok 2020 to nierealny termin

Urzędnicy zakładają, że parking i park będą gotowe w 2020 roku, czyli za trzy lata. Jednocześnie o miejskim parku mówią, że to tylko wizja, która przekształci się w koncepcję, która będzie jeszcze konsultowana. Dopiero wtedy przyjdzie czas na projekt budowlany, przetarg i wybór wykonawcy, który przystąpi do pracy.

Brawo za deklarację konsultacji tej wizji z mieszkańcami. Powiedzmy jednak otwarcie: zachowanie takiej kolejności całkowicie uniemożliwia zakończenie prac w parku w trzy lata.

Przypomnijmy: rewitalizacja Kamiennej Góry, gdzie nikt nie planuje budowy podziemnego parkingu, będzie trwać ponad rok od rozpoczęcia prac. Z kolei budowa podobnego parkingu w Poznaniu trwała dwa lata od wbicia pierwszej łopaty.

Sama procedura przetargowa trwa zwykle kilka miesięcy, które łatwo mogą się zmienić w miesięcy kilkanaście. Najlepszy przykład to przebudowa skrzyżowania przy dworcu w Gdyni. Tam przetarg zakończył się w sierpniu 2016 roku, a prace nie ruszyły do dziś.

Opinie (232) 2 zablokowane

  • Stępie podziękujmy

    • 22 1

  • A na estakadzie korki...

    30 baniek pójdzie na miejsca parkingowe dla urzędników, a spora część Gdyni stoi w korkach na JEDYNEJ drodze dojazdowej do północnej Gdyni no i do lotniska, które nie działa a kosztowało nas 100 mln... Brawo Wy...
    I żeby nie było - pomysł ładnie wygląda na papierze, ale mieszkańcy jak zawsze są na końcu...

    • 31 0

  • A możne by tak (1)

    parking podziemny pd Kamienną Górą ? Albo nawet kilka ? Z wjazdami od Słowackiego, Piłsudskiego i w jakimś miejscu niedaleko plaży. To piach i glina, wdrążyć tunel z bocznymi komorami na miejsca postojowe i już. Na pewno bardziej się to przyda niż kolejne biurowce i urzędy. A koszty? A po co sobie głowę zawracać. To taka piękna wizja.

    • 14 1

    • tak to piękna wizja. I wielka sala balowa w środku i tunel na Hel.

      • 4 1

  • chodzi tylko o wycięcie drzew pod pretekstem parku

    tak żeby nie było afery

    • 27 0

  • (1)

    i te drzewa w doniczkach....

    • 25 0

    • Fakt, żenada

      Wystarczy spojrzeć na drzewa w doniczkach na Śląskiej... Dramat umysłowy...

      • 11 0

  • Kiedy przebudowa 10-Lutego - Podjazd - Dworcowa?? (3)

    Czy ktoś już coś wie na ten temat?

    • 24 0

    • (1)

      Obiecują od kilku lat. Mieli ostatecznie robić w zeszłym roku, później miało być na początku 2017 ale do dziś prace nie ruszyły..

      • 7 0

      • W marcu podobno miał być wyłoniony przetarg.... Mamy maj...i nic :(

        • 5 0

    • Nigdy

      Nie da sie / nie ma kasy (wybierz dowolne)

      • 3 0

  • Panie Szczurek, co z osuwiskiem na Kamiennej Górze i z Redłowską Polanką? (2)

    Gdynia nie potrzebuje tego parku. Gdynia potrzebuje D R Ó G!!!!
    W szczególności dojazdowych z dzielnic poza centrum. Ten Park Gdynianom nie jest potrzebny. Dość opowieści wyborczych. Pora kończyć rządzenie miastem. Pańska ekipa nie ma już nic do zaproponowania.

    • 30 4

    • Nie ty będziesz mówił co jest potrzebne!!

      • 5 5

    • Ten park jest. I jest on potrzebny.
      Co do dróg, to sie zgadzam...

      • 6 0

  • Idź na wybory bo jak zostaniesz w domu to znowu wygra Samorządność.

    • 18 1

  • gierki semantyczne

    "Boczek, właściciel firmy AB Inwestor i jednocześnie terenu na sąsiadującym z parkiem skwerze Plymouth"
    Czyli mamy i park, i skwer? W sztukach proges...
    Kiedy i jak pan Boczek stał sie włascicielem terenu, (jak sięgam pamięcią) zielonego

    "Stępa wciąż zastrzega, że chciałby zachować rezerwę na "Urząd Miasta Bis""
    Polityka małych kroków? Byle do wyborów coś szarpnąć? A jak sie uda, to zaorać resztę. Co z tego, że utopiono w tym 1/3 strat na lotnisku.

    Chyba nalezy dyskwalifikować prawników z zarządzania... Zupełnie to wygląda jak zagłobowe darowanie Inflantów i kpinę z mieszkańców, który od ponad 10lat oprotestowują ambicje urzędników...

    Najdroższa ziemia na świecie, nowojorski Central Park, czy las Hamptead lub park Greenwich w Londynie są tym czym są, bo to dobra wspólne.
    I nikt nie śmie nawet pomysleć aby mogło być inaczej.

    • 12 1

  • .. Samorzdowy algorytm slowny typu alleluja

    . .. Ten park nie powstanie .. Park juz jest z tym drzewostanem i o wiele mniejszy niz na tej pseudo wizualizacji .. Obecna dzialka w zdluz ulicy nie pomiesci tej wizualizacji wiec to mydlenie oczu ..

    werdykt sadu tez by taka opinie wydal .. Gdynia to nie stary kontynent europy wiec nic na sile..

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane