- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (240 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (332 opinie)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (357 opinii)
- 4 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (46 opinii)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (49 opinii)
- 6 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (122 opinie)
Radni Gdyni w trybie nadzwyczajnym uchwalili plan dla Międzytorza
W marcu projekt planu dla Międzytorza został zdjęty z obrad Rady Miasta, bo pojawiły się wątpliwości dotyczące komunalizacji nieruchomości należących do PKP. Wrócił w trybie nadzwyczajnym w środę, gdy okazało się, że wątpliwości prawne zostały wyjaśnione. Zaskoczenia trybem prac radnych nie ukrywają społecznicy, liczący na wcześniejszą dyskusję nad budzącymi kontrowersje zapisami planu.
Do końca niepewność
Władze miasta postanowiły wykorzystać najbliższy możliwy termin, co skutkowało wniesieniem przez Wojciecha Szczurka pod obrady Rady Miasta w trybie nadzwyczajnym wniosku o ponowne głosowanie nad projektem planu dla Międzytorza. Jak się dowiedzieliśmy, o takiej decyzji radni rządzącej Samorządności mieli zostać poinformowani zaledwie dzień przed sesją.
Nie wszystkim z nich tryb nadzwyczajny spodobał się, zwłaszcza że o pogłębioną dyskusję nad zapisami planu wnosili działacze z Miasta Wspólnego, którzy zwrócili uwagę urzędnikom na wyrok NSA. W międzyczasie zorganizowali spotkanie na temat większego udziału mieszkańców podczas prac nad planami zagospodarowania, pokazując jako zły przykład właśnie Międzytorze.
Społecznicy zdumieni
- Jesteśmy zawiedzeni, że nie udało się wykorzystać czasu na dyskusję na temat zawartości projektu planu, który jest zły, a plan został uchwalony w takim trybie. Podczas spotkania o planowaniu był obecny Marek Karzyński z Biura Planowania Miasta. Wydawało się nam, że zgadza się z tym, że potrzebna jest jeszcze dyskusja o Międzytorzu, ale okazało się inaczej - ubolewa Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Przypomnijmy, że do projektu zgłoszono wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy. Właściwe żadne nie zostały uwzględnione.
Zastrzeżenia od opozycji
Wprowadzenie projektu pod obrady wzbudziło spore emocje wśród radnych. O powody szybkiego procedowania pytali radni opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, którzy głosowali przeciw przyjęciu uchwały.
- Sposób wprowadzania tego dokumentu pod obrady budzi wątpliwości. Nie dość, że jako radni zostaliśmy zaskoczeni, to także jest to nietakt wobec mieszkańców. Po fakcie dowiedzą się, że plan zostanie przegłosowany. Powinni wiedzieć, że będzie takie głosowanie jeszcze przed sesją Rady Miasta - podkreślał Paweł Stolarczyk.
Pojawiły się też głosy, że wycofanie projektu w zeszłym miesiącu było szansą na zmiany w projekcie planu.
- Na komisji kultury rozmawialiśmy, że jest teraz szansa rzeczywiście ożywić śródmieście. Teren wokół Infoboksu pokazuje, że mieszkańcy potrzebują przestrzeni, a w projekcie nie ma ich za dużo. Z kolei zaplanowany sklep wielkopowierzchniowy będzie gwoździem do trumny dla hali targowej. Nie rozumiem, czemu nie można zaprojektować Międzytorza od nowa - dodawał Patryk Felmet.
Miasto: decydował tylko czas
Prezydenta w tłumaczeniu chciał wyręczać Ireneusz Bekisz z PO.
- Chciałem przypomnieć, że szczegółowo omawialiśmy ten projekt. Mieszkańcy mogli przecież wnieść uwagi po tym, kiedy projekt został zdjęty z obrad. Uważam, że im szybciej wejdzie w życie, tym lepiej dla wszystkich.
O tym, że wprowadzenie projektu planu pod głosowanie było podyktowane czasem, przekonywał Wojciech Szczurek.
- Projekt zniknął w marcu z powodu czystej ostrożności. Po prostu wracamy do przerwanej procedury, nie chcąc tracić kolejnego miesiąca - podkreślał.
Jak zmieni się Międzytorze?
Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.
Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.
W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Miejsca
Opinie (338) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-27 17:38
Kolejna galeria handlowa w centrum miasta. Już Riwiera wykonczyła Swietojanską
teraz czas na wykonczenie Hali Targowej. Ale liczy sie kaska od deweloperów bo miasto tonie w długach dzieki obecnej ekipie.- 3 2
-
2017-04-27 17:11
"Tu może powstać park"
Na planie widnieje napis: "Tu może powstać park". Moim zdaniem należy to traktować jako żart. Przecież w ciągu ostatnich lat w Gdyni widać zakusy na to, by wszelkie skrawki zieleni zastąpić betonem.
- 4 2
-
2017-04-27 16:20
Nie
Tylko nie kolejna galeria!
- 5 4
-
2017-04-27 15:24
Super
W końcu, czekałem na to. Chętnie tam zamieszkam:)
- 2 5
-
2017-04-27 15:19
A może zamiast kolejnej galerii handlowej parking dla podróżnych PKP??
widać wybory coraz bliżej bp coarz więcej zapowiedzi inwestycji lepszych lub gorszych
- 5 3
-
2017-04-27 15:10
Semeko
...i wszystko jasne
- 5 2
-
2017-04-27 15:09
Dołączone do artykułu wizualizacje to manipulacja.
Na wszystkich przeznaczonych pod zabudowę działkach przegłosowany plan zagospodarowania pozwala na dominanty o wysokości do 55m na obszarze do 15% zabudowy pod warunkiem odsunięcia obrysu dominanty od pierzei zabudowy (z reguły o 10m).
Krótko mówiąc, wizualizacje to tylko gruszka na wierzbie. rzeczywista zabudowa będzie niska. Bliżej jej będzie do rządowego programu Mieszkanie+, niż "nowego centrum Gdyni".
Gdynia się kurczy, karleje, a wszystkie "statusowe" inwestycje od dekady wędrują do szuflad.
Jak ktoś chce mieszkać w dynamicznym mieście z wizją, powinien przenieść się do Gdańska.- 6 3
-
2017-04-27 14:56
Beton
Blokowiska, beton i zero parkowania Czyli standard developerski.
- 8 1
-
2017-04-26 21:40
(2)
miłość do tajemnic miesza się u samorzadniaków z miłością do marketo/"galerii" i niskich budynków
budowa "galerii przy dworcu to skandal- 23 7
-
2017-04-26 21:42
a 2 wielkie galerie we Wrzeszczu przy dworcu?! (1)
- 3 0
-
2017-04-27 14:45
wybacz ale nie jestem ani samorżadniakiem ani nie mieszkam we wrzeszczu
- 0 1
-
2017-04-27 14:33
Galeria handlowa
Obowiązkowo w każdym projekcie......
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.