• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Ruchome schody i windy to nie jest luksus, to powinna byc podstawa kazdego wejścia i wyjscia z podziemnych przejsc i tuneli

    • 5 0

  • tunel1

    Jak markwtedy chce łatwy i szybki dostęp do siedziby nich zbuduje sobie schody ruchome lub wiadukt..to skanadal by 2 lat budować kilka schowków w tunelu by dojść do przystanku tym. .Wojska i inni w średniowieczu budowali krócej i 3m w 15godz dziwnie. .a tu wywody czy tunel czy kładka. Czy wyciąg itd..

    • 1 0

  • To auta powinny zjechać pod ziemię!!!Choć częściowo! (1)

    trzeba iść za przykładem Monachium(Niemcy) lub Antwerpii(Belgia)
    Kto był ten wie o co chodzi!

    • 4 0

    • A najlepszym przykladem jest Oslo :)

      • 1 0

  • Masz 100% racji całkowicie popieram tych radnych!!!Miasto jest dla ludzi. (1)

    Trzeba zlikwidować większość przejść tunelami bo tunele to jeszcze z epoki PRLu!!

    • 5 1

    • Pomyśl

      Pomyśl co by było, gdyby zamiast tych tuneli istniały przejścia naziemne...
      I masy stoczniowców czekających na zielone światło...

      • 0 0

  • (1)

    Czytam opinie i sie dziwię. Nikt tego nie widzi ? Tu nie chodzi o czyjąkolwiek wygodę. Tu chodzi o to, żeby wściekłe tabuny klientów miały proste przedłużenie drogi królewskiej do tego gownianegi forum.

    • 12 5

    • Jak świnie do koryta

      • 0 0

  • O czym ta mowa?

    Jak taka wiocha jak Gdańsk równa się z Europą?
    Bliżej im do Bangladeszu...
    Pozdrowienia dla Budynia

    • 2 2

  • Świetny pomysł (17)

    miejsce pieszych jest na powierzchni. Samochody świetnie sobie radzą w tunelach!

    korki? to nie obwodnica tylko centrum!

    • 213 79

    • Inwestor Forum Radunia powinien taki tunel sfinansować, a nie destabilizować ruch w jednym z najbardziej zakorkowanych miejsc w (9)

      Gdańsku wymuszając bezkosztową dla siebie zmianę przejścia podziemnego na naziemne.
      Ewentualnie powinien sfinansować budowę czterech wind po każdej stronie przejścia podziemnego po dwie, dla ułatwienia ruchu osobom starszym i niepełnosprawnym, bo z 80% ruchu pieszego po otwarciu centrum na tym przejściu, będzie generować właśnie ono.

      • 34 18

      • jak bardzo nie rozumiesz, o co chodzi (8)

        nie chodzi o to, aby budowac windy. Chodzi o to, aby wreszcie odtworzyc tu miasto.

        Aktualnie jest transterytorialna trasa ekspresowa w samym centrum.

        • 30 15

        • Jest to trasa bo nie ma równoległej drogi przejazdu

          Pruszcz - Sopot. Pomoze trasa wzdłuż torów SKM.

          • 1 1

        • (2)

          Oryginalnie to w tym miejscu była fosa, więc co ty chcesz w tym miejscu odtwarzać?

          • 7 2

          • Drogi Manku, co gunwo wiesz (1)

            zajrzyj sobie tu:
            http://www.gdanskstrefa.com/spotkania-pod-konskim-ogonem/

            A potem wroc i przepros za to, ze glupoty prawisz.

            • 0 4

            • PIszesz o czasach, kiedy przejeżdżało 10 powozów konnych na godzinę i porównujesz to z

              przejazdem tysięcy blachosmrodów? Nie ma to jak żyć fantasmagoriami z przeszłości.

              • 1 2

        • z tą ekspresową bym nie przesadzał (1)

          bo ktoś gotów pomyśleć, że da się tam szybko jeździć.

          • 6 0

          • w zalozeniu byla ekspresowa. Problem polega na tym, ze sie za duzo "szlachty" zrobilo

            Jak kiedys na samochod stac bylo 5% spoleczenstwa to sie zylo. Jak dzisiaj na samochod stac kazdego to nie ma latwo.

            • 2 1

        • Jakoś o wyprowadzeniu całkowitym intensywnego ruchu z centrum dyskusji w ogóle nie ma, a

          Więc o czym piszesz? Przejście naziemne tylko pogorszy sytuację w tym rejonie.

          • 13 11

        • a jest inna alternatywy

          • 7 1

    • (4)

      to niech zbudują tunele dla samochodów jestem jak najbardziej za tym

      • 36 6

      • nie powinno sie budowac tu tunelu (2)

        nalezy wybudowac tunel pod Motlawa i czesc ruchu tamtedy pojedzie, omijajac srodmiescie.

        Dodatkowo nalezy dzialac na rzecz tego, aby mniej ludzi do miasta przyjezdzalo codziennie samochodami. Parkingi przed miastem, odpowiednie autobusy / pociagi dowozace szybko do centrum. Nie dla kazdego jest to dobra oferta, ale niech 20% samochodow zniknie z drog i nie pamietamy, czym sa korki.

        • 19 3

        • (1)

          Generalnie dobrze mowisz ale dzielnice poludniowe albo zachodnie musza miec dobry dojazd. Wyrosly tam duze osiedla a infrastruktura troche zaspala. Mówię o Osowej,szadolkach jasieniu i tak dalej.

          Dla nich musimy poczekac kilka lat.

          Potem dopiero zrobic dobra komunikacje miejska i wtedy faktycznie bedzie się opłacać jechac busem.

          Dopiero wtedy luczba aut zmaleje. Zamknięcie centrum dla aut tylko zakorkuje inne rejony. Badz co badz jest w centrum 3 pasy. Ktoredy w takim razie puscic te auta? Jak powstanie tunel to super ale to za drogi biznes i na pewno nie na dzisiaj.

          • 6 2

          • Jasien juz ma PKM

            a niedlugo sie pojawi tramwaj przy okazji budowy tzw. Nowej Politechnicznej.

            Do Osowy dojezdza PKM.
            - wydluzyc ja tak, aby zawsze dojezdzala do Glownego (a moze i SKM Srodmiescie)
            - dodac "ekspres Osowski", ktory np. raz na godzine by jechal na Trasie Osowa-Lotnisko-Wrzeszcz-Glowny bez innych przystankow.
            - dobudowac P&R na Kielnienskiej z nowych przystankiem PKM
            - zeletryfikowac cala trase
            - dodac jeden pas na Spacerowej i elektronicznie zmieniac funkcje pasow tak, aby rano buspas byl w strone Oliwy, a wieczorem w strone Osowy

            Mozna zrobic takie rzeczy i koszty to sa dzisiatki, moze setki milionow.

            Mozna tez zbudowac Autostrade Zielona i Tunel pod pacholkiem za 10x tyle i nie rozwiazac zadnego problemu :(

            Strategii na rozwoj gdanska niestety nie widac :(

            • 5 0

      • A po co, skoro tunel dla pieszych już jest i nie trzeba go budować?

        • 11 19

    • Jak znajdziesz pieniądze na tunel to będzie świetny pomysł.

      • 12 2

    • Gdańsk partnerskie miasto z W-wą

      prosimy więcej fotek ze stolicy.

      • 6 1

  • Ja myślę że te producenta samochodow (6)

    Przekupuja polityków bo inaczej trudno zrozumieć ten debilizm urbanistyczny. Przecież wiadomo że samochody przeszkadzają w mieście, trują, niszczą, blokują, generują niebezpieczne sytuacje. Pitycy muszą więc wziąć w łapę żeby ciemny lud kupił te ich brednie.

    • 3 0

    • Wyprowadź się na wieś

      • 0 0

    • (2)

      rozumiem ze nie posiadasz i nigdy nie używasz samochodu.

      • 0 1

      • mam. ale do miasta jeżdżę rowerem i wracam PKM. (1)

        przez myśl mi by nie przeszło wjechać samochodem na Stare Miasto .
        masochizm.

        • 0 0

        • Od kiedy opisywana ulica to jest Stare Miasto?

          • 1 0

    • Popieram! (1)

      Ludziom na siłe sie wciska te samochody, a łone wcale ich nie chcom!

      • 0 1

      • ale problem nie w zakupiue samochodu

        tylko w wjeżdżaniu nim do miasta.

        • 0 0

  • Radni chca czy chce developer?

    • 3 1

  • (1)

    Święta Przepustowości
    łaskiś pełna
    módl się za nami, blachosmrodami!
    Teraz i w godzinach stania w korkach.
    Amen.

    • 5 8

    • I tak mam wyższą średnią - trasa Chełm Wrzeszcz

      36km /h. Ty masz ucisk na prostatę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane