• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • nawet jak będzie 10 ośmiopasmówek to i tak będą korki, nie w tym to w innym miejscu (2)

    po prostu za dużo chętnych jedzie w jedno miejsce

    • 5 5

    • Napisz jeszcze, że należy wywalić na złom maszyny bo zabierają ludziom pracę

      kompletny idiota

      • 1 0

    • Bardzo nie mądry jesteś.

      • 2 0

  • (1)

    Dziękuję za taką decyzję.To jest sensowne rozwiązanie.Dojazd z pracy do domu to jest udręka.POza tym OLiwa wypięknieje..

    • 7 5

    • 10/10

      • 3 1

  • (2)

    Brawo!!!
    Nareszcie radni zaczynają rozumieć, że miasto to teren zurbanizowany i nie ulegają ekooszołomskiej presji garstki brodaczy w sandałach.

    • 15 9

    • W - chyba złodziej nicków

      • 0 0

    • Ten projekt nie jest zły

      trasa tramwajowa jest zupełnie nie przemyślana, zamiast puścić tramwaj do pętli na Zaspie prostą linią z pasa nadmorskiego, zamiast kilkaset metrów dalej przez Przymorze i skorzystać z istniejącej infrastruktury, dyspozytorni i i pętli to się wygłupiają i puszczą tramwaj pojazd szynowy, ulicą bez tuneli, kładek, gdzie będzie jeden wielki karambol. Zaspa w przeciwieństwie do Przymorza jak była projektowana to brali pod uwagę błędy jakie zostały zrobione na Przymorzu, a tu zamiast je poprawić dalej chcą naśladować błędy z kolizyjnymi drogami, kolizyjnym tramwajem, kolizyjnymi pieszymi i co najgorsze światłami,gdzie na jednym cyklu świateł wszyscy będą stać, gdzie w tym czasie da się przejechać całą Zaspę i żadnego światła drodze nie spotkasz, po prostu jedziesz szybko i bez korków, a piesi mają nie tracą życia na kolizyjnych przejściach

      • 3 4

  • który słoik ci wsiądzie na rower (3)

    jak dopiero co wylizingował suva za 100tys. ?

    • 7 4

    • rowerem po słoiki nie pojedzie do Braniewa (2)

      a w suva zmieści

      • 5 0

      • Duda (1)

        pogoni inteligentnie Budynia, Kukiz rozwali układy i temat się szybko zakończy.
        na razie kiełbasa przedwyborcza
        Dosyć tuneli ścieżek rowerowych i kredytów których nikt nie da rady spłacić

        • 1 2

        • ironia czy odstawione tabletki?

          wydatki na dobrą infrastruktura dla rowerów nie kosztem chodników są bardziej produktywne niż jakiekolwiek inne nakłady na infrastrukturę tworzoną pod ruch lub parkowanie samochodów.

          • 0 0

  • Rzadko bo rzadko ale odnośnie potrzeby budowy tunelu zgadzam się z Prezydentem. (4)

    • 101 79

    • (1)

      to są ceny, w DE za połowę by to zrobili, do tego lepiej i 2x szybciej

      • 2 1

      • w DE budują lotnisko pod Berlinem już ok. 10 lat

        koszty lecą, lotnisko nadal nie gotowe.

        nie jesteś na bieżąco koleś: teraz sformułowanie "polnische Wirtschaft" jest uważane za synonim dobrej roboty.

        Zapraszam na otwarty dzień PKM

        • 1 1

    • jakieś 10 lat temu ten sam prezydent odpuścił rozbudowę węzła obwodnicy (1)

      miał to zrobić ówczesny GEANT ale prezydent odpuścił w zamian za...400 tysięcy złotych rekompensaty (wartość może dwóch domów w tamtym czasie).
      Brak rozbudowy węzła był z kolei znakomitym pretekstem z rezygnacji poszerzenia Spacerowej już wtedy - po co poszerzać jak zostanie stary, wąski węzeł przy obwodnicy.

      Więc niech teraz nie udaje Greka i pionera w sprawie, którą sam pokpił lata temu.

      • 27 5

      • lepiej niech pójdzie po rozum do głowy i uzna, że prosamochodowa strategia rozwoju

        systemu komunikacyjnego miasta jest na dłuższą metę kosztowną drogę w ślepą uliczkę.

        • 8 3

  • A więc koeljne pożyczki na inwestycję, które będą spłacać nasz dzieci i wnuki, a pewnie i my na starość...

    A politykusy PO PIS SLD ITD się nachapią wraz z ziomkami z zaprzyjaźnionych firm, więc im to zwisają miliardowe długi bo na kontach zagranicznych miliony będą mieli

    • 5 6

  • Tak ma być ,potrzeba jest taka i tyle.

    • 6 4

  • Dworzec PKS Gdańsk straszy turystów!!! Horror! PKP niewiele lepszy.... (1)

    Ludzie, a co z okolicą dworca PKP??? Dworzec PKS to jakiś horror! Nic się nie zmieniło od 40 lat ruina, dziury, połamane schody, brak podjazdów, sypiące się tynki, brud aż strach dotknąć! Kiedy TO przestanie straszyć turystów???? @mld na tunel? Są większe potrzeby.

    • 14 7

    • I to moze 500m od Urzedu Miejskiego... i 20-30 metrow od Urzedu Pracy.Niezle jaja....

      Tak gdansk wita podroznych.Wstyd po prostu wstyd!!!

      • 1 1

  • Rozumujecie tak jakby na tunel wszystkie pieniądze świata poszły i zabraknie na wszystko (4)

    Co ma piernik do wiatraka.Będzie tunel,będzie droga zielona,będą kładki nad torami na Oruni i w innych miejscach.Na wszystko przyjdzie czas.Jakoś wam nie przeszkadzało jak budowali ECS czy Szekspirowskiego.

    • 17 8

    • Wylacz plusowanie...bo dostales minusa..i to pewnie nie jednego.

      Nie oszukuj...A sZEKSPIROWSKI tEATR TO NA MARGINESIE DOBRA INWESTYCJA..NIE TO CO ECS....

      • 0 1

    • (1)

      A w drodze już muzeum 2 wojny światowej

      • 1 3

      • zły przykład - to akurat może zarobi na siebie

        • 3 1

    • ECS przyczyniło się znacznie do wzrostu atrakcyjności miasta dla turystów zagranicznych

      Spróbuj wyobrazić sobie miasto z mniejszą liczbą samochodów za 15 lat

      • 2 2

  • Gdanskie inwestycje...............

    Uff zdazyli, bowiem jest to juz ostatni dzwonek na inwestycje (wspol)finansowane ze srodkow unijnych. Od nastepnego roku trzeba bedzie placic wiekszy haracz unii. Do tej pory wiecej otrzymywalismy niz wplacalismy, od nowego roku sytuacja sie odwroci.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane