• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • NIE dla Drogi w Parku Regana!

    Będzie Wojna polecą Stołki Dość!

    • 1 0

  • (2)

    Widać jaki to radny z NP... . Jak on tak jest chwiejny i zmienia poglądy to znaczy ze nie ma swojego zdania!!! To zwykla chorągiewka na którego nie ma co liczyć!! Widać on tylko popiera kierowców a zwykli mieszkańcy NP i ci co nie mają samochodów jego zdaniem muszą siedzieć domu i jeść bułkę z margaryną. Niż im nie zmieni się w dzielnicy bo kasa pójdzie dla mieszkańców Osowy i dalszych wsi i miasteczek co pracują w Gdańsku i nie płacą tu podatków. Może niech gminy przylegle tez zapłacą skoro będą z tunelu korzystać? Szkoda ze radni myślą o innych a nie o swoich !!! Cóż może ludzie w kolejnych wyborach zapamiętają ich i ich decyzje.

    • 2 3

    • Narzekajcie więcej

      a jeździ się coraz lepiej i coraz płynniej w każdej formie - publicznym, na rowerze, samochodem. Cieszę się z decyzji o tunelu, poza W-Ztką i Słowackiego, którymi jedzie się dobrze z dojazdów została już tylko Spacerowa, której problem się nareszcie rozwiąże

      • 0 0

    • Osowa do dzielnica Gdańska !!!

      • 0 0

  • Nareszcie

    odkorkowanie Spacerowej. Super!

    • 0 2

  • Wybudujcie się w lesie (7)

    tam będziecie mieli ciszę, spokój, świeże powietrze.
    To jest miasto!

    • 51 88

    • popieram!

      • 0 0

    • Miasto a nie węzeł drogowy

      Niestety logika działania urzędasa jest prosta jak działanie cepa - jest kasa na infrastrukturę - to ją wydać! Najlepiej na budowę autostrady na plaży (na plaży nie na plażę - a to istotna różnica). Tak wydać, aby jak najwięcej wydać, ale nic na danym terenie nie poprawić tylko zepsuć.
      Przecież oba pomysły nie mają sensu - korków to nie rozładuje, środowiska nie uratuje, a przemysłowi też nie pomoże...

      • 4 1

    • Miasto a nie autostrada! (1)

      Biedna osobo zagubiona w mieście, prawdopodobnie po przeprowadzce z odległych zakamarków województwa. Miasto nie oznacza ekspresówek, ekranów akustycznych przy parku, planowania wszystkiego pod samochody. Miasto to przede wszystkim sieć nowoczesnego transportu publicznego, To czego Ty chcesz to przelotówka przez wioskę...

      • 15 3

      • Antek mieszka w miescie juz od dwoch pokolen

        Taka Antka przyjezdzal z Huty/Stoczni do domu, siadal na tapczanie i pil piwo ogladajac telewizje. Antek tez tak bedzie robil, bo tata tak robil.

        Jak Antek 2x do roku jedzie do babci na wies, wszyscy zazdroszcza mu jego Golfa II. Wiec mu jeleniu nie bedziesz mowil, jak sie buduje miasto.

        • 5 3

    • Właśnie miasto a nie fabryka (1)

      Miasto to także tereny zielone i rekreacyjnie a nie tylko budynki i drogi.

      • 22 2

      • Betonowe miasto - trzeba było mieszkać w Warszawie za czasów komuny - to już było ...

        • 3 0

    • coraz smutniejsze miasto. Czego nie zniszczono w czasie wojny, dokanczaja dzis.

      • 14 3

  • Pieniądze z UE na emigrantów

    Jeszcze dłużej się kłućcie o pierdoły (ile pasów, ile węzłów) a nie wybudujemy ani metra.
    Tylko czekać a będzie decyzja UE o wstrzymaniu dofinansowań na inwestycje infrastrukturalne bo kasa potrzebna na emigrantów.

    • 0 0

  • Osowa to nie Gdańsk- większość z osowy utożsamia się z Gdynią. (3)

    Niech Gdynia im buduje drogi

    • 11 23

    • Totalna głupota !!!

      • 0 0

    • Z całym szacunkiem. . chyba cię pogjęło.

      • 9 2

    • Pier*olisz głupoty

      3/4 Osowy kibicuje Lechii (...).

      • 13 5

  • Brawo ! :) (2)

    Jestem z Osowy i pozdrawiam wszystkich mieszkańców tej dzielnicy i okolic :)

    • 17 7

    • Ja jestem z Oliwy i pozdrawiam wszystkich Gdańszczan z dzielnicy Osowa.
      Trzymajmy kciuki do góry, żeby się udało !!!

      • 0 0

    • Pozdrawiam również Pana/Panią, który dał kciuk w dół :)

      • 5 3

  • Te drogi to masakra dla mieszkańców Gdanska

    a zbawienie dla mieszkańców okolicznych wiosek. Płacić będą Gdańszczanie w zamian za smród spalin i halas.

    Cos mi się wydaje ze to inwestycja pod deweloperów promujaca zakup domu czy mieszkania poza Gdanskiem.

    • 2 1

  • Cudzoziemcy przyjeżdżający do Gdańska są zachwyceni ECS i Teatrem Szekspirowskim (4)

    Tylko ludzie miejscowi na to narzekają...Jak dla mnie jako człowieka, który w Gdańsku się wychował choć już od dawna nie mieszka, to są najbardziej udane przykłady nowoczesnej architektury w tym mieście od wielu, wielu lat.

    • 2 7

    • (1)

      Co mnie obchodzi zachwyt obcokrajowca na urlopie? Ważne jest to aby osoby, które mieszkają w Gdańsku były zadowolone bo tylko mieszkańcy wiedzą co jest udogodnieniem dla wszystkich a co kompletną klapą.

      • 5 1

      • Mieszkańca Gdańska nie zadowolisz, za żadne pieniądze! Świadczy o tym każde form pod każdym artykułem.

        • 0 2

    • Tak zachwycone jak widokiem małpy w ZOO.

      Na wycieczkach też bym chciał takie dziwadła oglądać ale nie u siebie.

      • 2 0

    • no wlasnie to sa rzeczy dla takich co wyjechali
      a zyc sie tu zyje coraz gorzej

      ja mam w d*pie opinie OBCYCH , jak ty

      • 4 2

  • "przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO" (3)

    Tylko 6 osób rozumie, że ta inwestycja nie przyniesie radykalnej poprawy w ruchu drogowym. Za kilka lat okaże się, że wydano 2 miliardy złotych dla zaspokojenia chorych pomysłów prezydenta. Metropolia to mrzonka. Szybciej ludzie stąd uciekną. Już teraz wiele osób przeniosło się na rogatki miasta. Gdańsk przoduje w chorobach psychicznych spowodowanych tempem i trudnościami życiowymi. Ginie zieleń, rośnie hałas, ludzie są coraz bardziej zakompleksieni i odizolowani itd. Ten "pasztet" to prezent od prezydenta Budynia... A tunel (...).

    • 65 37

    • Dokładnie, urodziłem się w Gdańsku , dorastałem tam ale od kilku lat nie jeżdżę , za dużo szykan. I nic nowego poza ECS (nie moja bajka) i TS który autentycznie wzbudził we mnie grozę gdy przejeżdżałem obok. Czułem promieniowanie radioaktywne.

      • 2 0

    • Każda gdańska inwestycja polega na obliczeniach: ile z tego będę miał (miała) kasy.

      Potem inwestycja powstaje i dopiero grono decydentów zastanawia się co z tym zrobić, jak usprawnić, jak skoordynować z inną infrastrukturą etc. Dlatego w Gdańsku panuje budowlany i komunikacyjny chaos od lat.
      To jest analogicznie do ochrony zdrowia: mądry wydaje kasę na profilaktykę, ten inny na skutki braku właściwej opieki medycznej. I tak w kółko Macieju, a głupiemu radość!
      Ci od PKM też zapomnieli, że główny kierunek przemieszczania się pasażerów z lotniska to Rębiechowo-lotnisko - śródmieście Gdańska. A pociąg jedzie opłotkami do Wrzeszcza (sic!). "Wstąpił do piekieł - po drodze mu było".

      • 4 2

    • Ludzie już uciekają, przybywa natomiast taniej siły roboczej w starych autach z rejestracjami zaczynającymi się na N, C i czasem Z...

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane