• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo

Krzysztof Koprowski
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r. W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r.

Utworzenie okrągłego stołu dyskusyjnego, wskazanie winnych dotychczasowych zaniedbań, a nawet przejęcie przez samorząd operatora systemu - to propozycje trójmiejskich aktywistów, "aby uchronić Mevo przed kompromitacją". Zdaniem działaczy istnieje obawa, że operator roweru miejskiego zrezygnuje z całego projektu, a Pomorze ponownie zostanie bez roweru miejskiego.



Czy samorząd powinien przejąć spółkę NB Tricity?

Wtorkowa konferencja prasowa została zorganizowana przed Urzędem Miasta Sopotu zobacz na mapie Sopotu - przy jednej ze stacji roweru miejskiego Mevo, na której znajdował się tylko jeden rower, zaś w centrum kurortu w tym samym czasie było mniej niż dziesięć jednośladów, z których można było skorzystać.

Zdaniem działaczy jednym z największych błędów w ostatnich dniach było dokonanie pierwszej transzy płatności w wysokości ponad 9,7 mln zł na rzecz lokalnej spółki, wywodzącego się z Lipska Nextbike'a - NB Tricity - za obsługę systemu, który nie spełnia wymagań w zakresie dostępności rowerów, ich relokacji i niezawodności funkcjonowania.

Oprócz wynagrodzenia na spółkę nałożono również kary w wysokości prawie 2,4 mln zł (stan na kwiecień):
  • za opóźnienie I etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie II etapu - 600 tys. zł
  • za niedostateczną liczbę dostępnych rowerów w systemie - 896,7 tys. zł.

Dodajmy, że jednocześnie NB Tricity niezgodnie z umową ograniczało możliwość rejestracji oraz dokonywania wpłat.

9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo



Zbyt niska kwota w przetargu na Mevo?



- W momencie przelania pieniędzy zmienia się nasza pozycja negocjacyjna i trudniej się rozmawia o ewentualnych modyfikacjach w funkcjonowaniu tego systemu - przekonuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach samorządowych. - Wygląda na to, że spółka NB Tricity skalkulowała funkcjonowanie roweru miejskiego na innych zasadach, albo od razu założyła, że po przetargu będzie potrzebna formuła dofinansowania, albo przy tak małym kapitale zakładowym [5 tys. zł - dop. red.] od początku była nastawiona, że nie wykona projektu, a potem nie będzie z czego jej windykować.
- Spółka utrzymanie roczne jednego roweru wyceniła na 177 zł, podczas gdy w Warszawie utrzymanie roweru Nextbike to kwota rzędu 2,5 tys. zł, a jest to system niemal w całości oparty o tradycyjne rowery - zwraca uwagę Tomasz Larczyński ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz

Komunalizacja operatora roweru Mevo



Larczyński proponuje, aby dokonać przejęcia spółki NB Tricity przez samorząd. Komunalizacja odbyłaby się poprzez przejęcie pakietu kontrolnego w zamian za wciąż rosnące kary finansowe.


Należy wskazać winnych, którzy dopuścili do wyboru NB Tricity



Innym lub dodatkowym rozwiązaniem może być także zorganizowanie okrągłego stołu celem wypracowania modelu wyjścia z obecnego impasu, a wcześniej wskazania winnych dotychczasowych błędów przy wyborze operatora.

- Uważamy, że nie tylko Nextbike ponosi winę za niewydolny i źle przygotowany system, ale również decydenci w miastach metropolii, w tym także w Sopocie, którzy potraktowali Mevo jako działanie PR-owe, a nie podjęli rzetelnych działań, by sprawdzić, czy projekt jest możliwy do wprowadzenia w życie - ocenia Małgorzata Tarasiewicz ze stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, kandydatka na prezydenta Sopotu w wyborach w 2018 r. - Domagamy się wyjaśnień od urzędników, którzy od lat nie są w stanie zapewnić sprawnego systemu roweru miejskiego i wskazania osób winnych podjęcia decyzji o wyborze oferty Nextbike w przetargu.

Wypowiedzenie umowy początkiem dyskusji nad Mevo



Zdaniem Zmudy-Trzebiatowskiego rozwiązaniem może być także wypowiedzenie umowy firmie NB Tricity. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że system nadal będzie działał na obecnym, niesatysfakcjonującym poziomie, choć bez ryzyka utraty środków unijnych.

- Wypowiedzenie umowy mogłoby zacząć dyskusję między stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot a operatorem Mevo na nowo. Chodzi o to, by przenieść problem na spółkę, bo teraz to my się martwimy, co będzie, gdy zostaniemy zmuszeni do zwrotu 17 mln zł dofinansowania z Unii. W Polsce miały już miejsce sytuacje przedłużenia terminu wydatkowania środków unijnych i być może w przypadku Mevo też jest to możliwe.
Akcjonariat spółki NB Tricity Akcjonariat spółki NB Tricity

Nadal brakuje rowerów na ulicach



Przypomnijmy, że system rowerów miejskich Mevo zaczął działać dopiero pod koniec marca, choć start I etapu miał nastąpić w listopadzie 2018 roku. Wciąż także brakuje rowerów - w ostatnich dniach ich liczba w ciągu doby wynosi ok. 700-800 sztuk zamiast 1224, które miały być w I etapie funkcjonowania systemu. Docelowo dostępnych ma być 4080 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

Zainteresowanie przetargiem na wdrożenie roweru miejskiego oprócz NB Tricity (oferta na kwotę 40 mln 272 tys. zł) wykazały jeszcze dwa konsorcja:
  1. konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów, w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.
  2. konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.) w kwocie 76 mln zł.

Czytaj również: Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście



Materiał z 9 kwietnia br.

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Mnie najbardziej zastanawia to (2)

    Że prezydenci miast w ogóle nie odnoszą się w żaden sposób do sytuacji mevo

    • 19 1

    • a co mają się chwalić swoją nieudolnością i brakiem nadzoru

      słyszałeś by szczurek chwalił się rozwalona (permanentnie) kładka drewnianą na plaży? a tak jest od lat...

      a może tym, że zapłacił 3 miliony za kurę na cokole? która udawała godło, a którą po chamsku poprawiono już po tym jak odsłonił ją prezydent Polski (!!) i chyba tylko dlatego poprawiono, że ja jako jedyny zauważyłem błąd...

      • 1 0

    • jest walek jest niegospodarnosc ewidentna wiec lepiej siedziec cicho

      • 5 1

  • A moim zdaniem...

    ... Wszystko idzie dokładnie tak, jak miało iść, zgodnie z planem. Jaki możliwy scenariusz? Firma ma upaść, i od początku wiadomo, kto kupi masę upadłościową za 2%, po czym wprowadzi tę samą usługę za kilka razy większe pieniądze. Być może nie w Gdańsku (dlatego pewnie te "stacje" to pic na wodę - miały być jak najtańsze, bo i tak się ich nie opłaca przenosić). A, i jeszcze jedno. Ponoć za tym biznesem stoi pewien właściciel zegarka, ale o tym ćwierkają ptaki, a co one wiedzą...

    • 6 1

  • To Niemieckie? (1)

    pewnie tak?

    • 3 4

    • zarządzają Polacy - dlatego tyle cwaniaczenia

      • 1 2

  • (2)

    Powiem Wam co zrobić. To bardzo proste rozwiązanie i dużo, dużo tańsze. Trzeba zrobić dużo więcej, łatwo dostępnych stacji parkowania rowerów. Stacje te powinny być monitorowane i w pewien sposób strzeżone przez "system" ( na ten temat pozniej). Każdy chętny wyciąga z garażu, piwnicy i z balkonu swój rower i parkuje blisko swojego miejsca zamieszkania. I tylko on może swój rower używać. I tyle w skrócie. "System dozoru" to istota tego pomysłu i zapraszam do rozmowy. Mam własny pomysł, ale może ktoś ma lepszy. W ten sposób rowery będą ciągle pod ręką i rzeczywiście będą przez właścicieli używane codziennie, a nie tylko w niedzielę na spacer i do piwnicy.

    • 5 5

    • Ja znam jeszcze tańszą wersję Twojego pomysłu. (1)

      Nazywa się linka zabezieczająca

      • 0 1

      • Ja mam teraz tylko przeciętą linkę, a roweru już nie mam. I w tym jest tylko problem. Tylko i aż. Ale dobry pomysł na prawdziwy monitoring parkingów i po kłopocie. Chętnie pojadę rowerem załatwić coś w urzędzie, ale muszę gdzieś bezpiecznie zaparkować. I o to chodzi.

        • 1 0

  • pamiętam tę fotke: dulkiewicz, szczurek i karnowskich na rowerach, miał byc wielki sukces a co jest??? (30)

    • 288 23

    • no i? każdy polityk nie przepuści okazji do fotki (14)

      to nie jest system trójmiejski ale 14 gmin - a dla przypomnienia szczurek z Gdyni, to akurat proPISowski prezydent o pogladach popierający Ordo iuris

      • 7 10

      • szczurka w wyborach poparło lewactwo z po, nowoczesnej i kodu (9)

        startował z nimi ramię w ramie

        • 14 11

        • To lewactwo, które wygrało wybory obietnicą rozdawania pieniędzy patologii? (8)

          Ktoś tu nie wie, co to prawica i lewica...

          • 11 12

          • nie, poparło go to lewactwo które obraża kazdego kto myśli inaczej niż oni i które profanuje symbole religijne (7)

            • 12 9

            • Mówisz o ONR, który chce wszystkiego zabronić (5)

              I tym księdzu, który palił symbole innych religii pod kościołem?

              • 7 10

              • pokręciło ci się wszystko, wyłącz tvn (4)

                • 13 6

              • Wyłącz TVN (2)

                Tłumaczenie z kucowego: Jestem za głupi, żeby odpowiedzieć coś inteligentnego...

                Który punkt jest nieprawdziwy?
                ONR nie chce zakazów?
                Księża nie palili symboli religijnych?

                • 6 5

              • pokaż mi dwie wieże na srebrnej:) (1)

                • 3 2

              • A nie wystarczy ukradziony w całości bank, który miał je sfinansować?

                • 0 0

              • Ty tv PIS

                I włącz myślenie

                • 3 10

            • Profanuje symbole religijne? Co w takim razie profanuje biznesmen Rydzyk?

              Albo co profanował Jankowski? Im więcej ktoś mówi o symbolach religijnych, tym bardziej wiem, że trzeba mu patrzeć na ręce i nie wierzyć w żadne słowo.

              • 2 1

      • Przecież to był osobisty doradca św Lecha Kaczyńskiego... (3)

        • 3 3

        • widzisz a tak się teraz stoczył (2)

          • 5 1

          • Czyli mówisz, że w 2006 Szczurek dobrze rządził? (1)

            • 0 1

            • z pewnością lepiej niż teraz

              • 2 0

    • OLT

      Adamowicz z resztą ferajny ciągnął samolot OLT i co z tego wyszło?

      • 8 0

    • zuza

      też to pamiętam.. jedna wielka żenada

      • 6 0

    • (4)

      Sukces przerósł oczekiwania. Ludzie zadowoleni, jeżdżą ciągle, rowery znikają jak świeże bułeczki, widzi się stale jeżdżących nimi ludzi. Jest ok. warto byłoby tylko sukcesywnie zwiększać flotę.

      • 2 13

      • Korzystam, choć przyznam, że okazjonalnie, niezbyt często.

        • 1 1

      • niezła propaganda, widać że nie korzystasz. (2)

        • 11 1

        • Odpal watchodga (1)

          856 z 1224 rowerów jest w tej chwili dostępnych. Rozładowanych w tej chwili jest... 7.

          System już działa, problem w tym, że rowerów jest za mało. Zobaczymy, czy docelowe 4x więcej wystarczy, żeby zaspokoić Trójmiasto, czy będzie trzeba jeszcze bardziej rozbudować system.

          • 5 5

          • Myślę, że wystarczy

            Bo i wielu testerów już przestało się nimi bawić.
            Pierwszy okres to lawinowy zalew testerów, co chcieli raz czy dwa razy się przejechać, bez myślenia, że ten rower ma zmienić myślenie o komunikacji, a nie tylko być do zabawy.

            • 7 4

    • Wyobraź sobie jakby wygrali Zmuda i Braun (3)

      Powstałoby Trójmiejskie centrum trollowania i kreowania opinii w komentarzach...

      • 16 34

      • Plan B

        A co innego robią ludziki w trójmiejskich korpobiurowcach?

        • 3 2

      • ile dulkiwiewicz wydaje na trolli? na portall pochwalny wydaje 4 miliony złotych?? (1)

        • 23 10

        • 12 min. Niezły czas reakcji, jak na niskoopłacanego wyrobnika.

          • 5 13

    • jeszcze raz - chodziło o wydojenie publicznych pieniędzy z podatków - jak zawsze

      ........wszystko co publiczne jest dotowane bo zarządzają amatorzy/biurokraci

      • 11 3

    • Trzeba było samemu przejąć ten biznes

      z pewnością nie byłoby opóźnień a Ty zarabiałbyś na interesie ;(

      • 5 10

    • A na kogo zaglosowales w wyborach?

      Na jednego z nich?

      • 29 4

    • Żenuła, jednym słowem.

      • 25 7

  • Najważniejsze aby zacząć dyskusję nad problemem.
    Yyyyyy.....eeeeee......uuuuuu.....
    I tak rzeczowo dyskutować w UM aż sprawa sama ucichnie a winnych za rozpisanie przetargu bez ładu i składu nie znaleziono - siedzimy dalej , pierdzimy w stołki , pijemy kawki i kasujemy co miesiąc pensje z podatków,
    Urzędas to jednak stan umysłu .

    • 3 0

  • Ewidentny przekręt

    • 4 0

  • Kradzież publicznych pieniędzy w biały dzień!

    Wyobraźcie sobie sytuację, że prywatna firma otrzymuje w ofercie taki bubel jak system Mevo-srevo! Pierwsza sprawa to renegocjacja kontraktu albo jego zerwanie. Tutaj wypłacone grube pieniądze - Ambergold bis : /

    • 9 0

  • Nie ma to jak wylewanie żalu przez ludzi nie korzystających z systemu (6)

    Jasno widać, że nikt z wypowiadających obecnie nie korzysta z rowerów mevo, ale pogadać musi.
    Od kilku dni widać, że udaje im się panować nad całym systemem i problem z brakiem rowerów ustał. Gdzie miesiąc temu miałem problem z rowerem i musiałem go szukać, a obecnie to pod domem mam rano 10 rowerów stojących, a spod firmy muszę iść na 1-2 stojaki dalej i nie muszę nawet czekać, bo jest z czego wybrać.

    Oczywiście ilość użytkowników spadła, ale o to chodziło, bo przy początkowej ilości system nie miał szans działać i być korygowany. Obecnie jak każdy system po falstarcie powinien spokojnie wyjść na prostą.

    Ja rozumiem całych tych grupowców, co chętnie atakują i dają niby rozwiązanie, bo co drugi z nich chętnie by się pobawił w zarządzanie systemem. Teraz idą wakacje, więc Mevo będzie miało czas na dopracowanie systemu i dołączanie kolejnych rowerów. Obecnie widać, że jak dobiją do 1600 rowerów działających w systemie to będzie to już miało ręce i nogi.

    • 8 34

    • W jakim miejscu problem z dostępnością rowerów

      ustał?

      • 1 0

    • No tak...jak ty masz " dobrze" to reszta na bank też tak ma...

      i czemu narzekają? Przecież ja mam rower...

      • 4 0

    • (2)

      taaa jasne. większość pewnie już sobie odpuściła. dlatego dostępność wzrosła.
      jak będzie 5 chętnych na rowery to jest szansa że system będzie nawet w 100% działał ;)
      tylko wiesz .... nie o to tu chodzi ;)

      • 11 1

      • Zerknij na watchdog-a

        Np fajnie pokazuje szybkość wymiany baterii:
        Rower 98511 11:58 rozładowany, a o 13:12 wymieniono w nim baterię.
        Pokazuje to, że wreszcie posiadają więcej baterii niż rowerów z rozładowanymi bateriami.
        A główny problem to 400 rowerów co jest po prostu zepsutych i są serwisowane.

        • 2 0

      • A o co tu chodzi

        Bo widzę, że kolejna odpowiedź trola co nie korzysta. Żadna większość sobie nie odpuściła, bo w dalszym ciągu jest spore obłożenie i rowery zgodnie z watchdog rozchodzą się o każdej godzinie jak ciepłe bułeczki. Więc co najwyżej odpadli narzekacze :).
        A co się zmieniło, a po prostu 850 rowerów czynnych, a nie 500.

        Oceniając może 30% mniejsze zainteresowanie plus 50% więcej rowerów, więc dostępność rowerów mogła wzrosnąć.

        • 1 5

    • będą wakacje i będziesz miał wolne w podstawówce

      to będziesz więcej jeździł z mamą na tandemie, rób zdjęcia z komunijnego aparatu.

      • 1 0

  • Tradycyjne rowery

    Dlaczego nie dać tradycyjnych rowerów do dyspozycji użytkowników? Niech elektryczne stanowią tylko pewien procent w całości.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane