• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • Gdyby tak utworzyć cywilną szkołę lotniczą? (3)

    W Gdyni kształcą się marynarze, kształcą się wojskowi, dlaczego nie mieliby się kształcić piloci? Do tego działalność komercyjna i backup dla lotniska w Gdańsku. Jest od groma możliwości, tylko trzeba ruszyć głową.

    • 12 13

    • stworzono taka szkołę

      no, ale teraz....

      • 0 0

    • (1)

      Jaki backup dla lotniska w Gdańsku?
      Ile razy można tłumaczyć, że jak jakaś linia nie ma stałej siatki połączeń na danym lotnisku to stara się z niego nie korzystać jako z zapasowego? Która linia lotnicza będzie utrzymywać stałą siatkę połączeń z dwóch lotnisk oddalonych od siebie o 20 km?

      • 10 0

      • Byłoby to możliwe, ale

        koszta utrzymania takiej zabawy byłyby zbyt wysokie w stosunku do możliwego zysku.
        Powodem jest zbyt mała ilość dni uniemożliwiających lądowania w gdańsku i pewność że w tym samym czasie można by wylądować w Gdyni.
        Ponadto aby to miało sens musiałyby być połączone za pomocą PKM.
        Do tego utrzymywanie mniejszej obsady na lotnisku zapasowym.

        Ogólnie byłby meksyk i jazda.

        • 3 0

  • Strefa parkowania to NIC!

    Zastanawiam się czy ta rozdmuchana afera strefy parkowania nie ma za zadanie przykryć naprawdę grubych spraw. 100 milionów wydanych na lotnisko na którym lądują co najwyżej mewy i inne kormorany.
    Jak pani wiceprezydent zwalnia urzędników za drobne to co powinna zrobić za stracone 100 milionów?
    Utworzyć kolejny trzy osobowy wydział, czy coś bardziej surowego?

    • 21 4

  • Stojaki! (2)

    Ach! Jakie piękne stojaki rowerowe!

    • 9 1

    • piękne idiotko.. (1)

      to jest budynek techniczny więc dlaczego nie ma być przy nim stojaków na rowery?Jak byś nie wiedziała to niektórzy lubią do pracy jezdzić na rowerze.....a sam terminal jest inny niż ten budynek na fotce ale sielski specjaalnie takie zdjęcie wrzucił...

      • 2 1

      • Bo knurze kto na lotnisko przyjeżdża rowerem?

        Imbecylu urzędniczy.

        • 1 1

  • i znów nagonka na Komisję Europejską

    Ludziska jak wam tak źle to ..... Syberia czeka

    • 9 7

  • (13)

    Prawda jest taka ze pękają się iż Gdyńskie lotnisko zabierze im przewoźników takich jak Ryanair, Wizzair.

    • 9 22

    • Tak tak (8)

      I dlatego wstępne kalkulacje opłat lotniskowych były wyższe niż w Gdn. Idealne warunki dla tanich linii.

      • 14 2

      • (7)

        tak tak, na pewno znasz stawki opłat lol ,
        patrz przykład modlin który spisuje się bardzo dobrze, otrzymalibyśmy na siatce lotów zapewne kilka nowych kierunków ale po co, wywalaliśmy masę kasy na kolej metropolitarna która wozi powietrze. Gdyńskie lotnisko powinno zostać zgładzone z mapy - tyle w temacie....

        Z drugiej strony spora część marynarzy miała by tez możliwość wylotu z Gdyni, a nie koniecznie już z Gdańska, ale jak wiadomo wszystko co w Gdyni jest BE....

        • 3 14

        • (2)

          Stawki opłat lotniskowych były w publicznie dostępnym biznesplanie Kosakowa, nie był to informacja tajna idioto.
          Stawki opłat lotniskowych na istniejących lotniskach są oficjalnie dostępne na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to dwa.
          Co do Modlina i Okęcia, to Okęcie jest zdecydowanie najdroższym lotniskiem w Polsce z 2-3 krotnie wyższymi opłatami niż pozostałe porty regionalne w Polsce, a i tak Modlin płaci Ryanowi za operowanie z tego lotniska. Ponadto mimo wyraźnie niższych stawek, to jakoś Wizzair wolał pozostać na Okęciu. Opłaty lotniskowe w Modlinie są bardzo zbliżone do tych w Rębiechowie, więc podaj jakieś sensowne argumenty za tym, aby Ryan czy Wizz chciały się przenieść 20 km dalej na mniejsze, znacznie gorzej wyposażone, oprzyrządowane i skomunikowane lotnisko w Kosakowie zamiast pozostać w Rębiechowie?

          • 12 2

          • (1)

            Idiota to jesteś ty, wstępne kalkulacje które są w biznesplanie nie oznaczają końcowej kwoty także tym bym się nie posiłkował- jest coś takiego w biznesie jak negocjacje, zapewne gdyby doszło do podpisania umowy o współpracę zeszli by na korzystniejsze stawki...

            • 2 8

            • Jednak jesteś debilem i nie masz bladego pojęcia o temacie. Stawki opłat lotniskowych podlegają konkretnym regulacjom i zatwierdza je Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To nie są żadne tajne informacje. To co było założone w biznesplanie, byłoby zgłoszone do ULC durniu. To nie jest prywatny warzywniak, że jak postanowisz sprzedawać marchewkę po 2 grosze za kg, to za tyle możesz. Oczywiście są inne mechanizmy "dofinansowywania" linii przez samorządy, ale Rębiechowo jest jednym z tańszych lotnisk w Polsce, więc dofinansowywanie Ryana przez Kosakowo nie zwróciłoby się poprzez wpływy z opłat lotniskowych, czyli biznes pod kreską. Nie bez przyczyny lotnisko w Kosakowie nie zdało testu prywatnego inwestora.

              • 9 3

        • "spora część marynarzy miała by tez możliwość wylotu z Gdyni" (3)

          no, no a jak Ci pisałem o błędach Waszej Strategii Portowej to wszelkimi argumentami próbowałeś mnie zbyć ?

          A ja widziałem w tej Waszej Strategi Logistykę i Tansport w szerszym ujęciu !!!

          Dlaczego to prezes gdyńskiego portu nie zabiegał o stworzenie ogólnopolskiej strategii rozwoju systemu transportowego, zwłaszcza, że miasto już wtedy powołało szkoły średnie ze specjalizacją. Przecież Lotnisko Gdynia-Kosakowo nie istnieje w próżni, trzeba było sie liczyć, że mamy konkurencję wokół i jeśli chcemy zostać na głównych szlakach komunikacyjnych, musimy myśleć strategicznie, w szerszym ujęciu no ale do tego trzeba większej wyobraźni i polotu.

          Było wiadomym, że wyczerpanie przepustowości portu kontenerowego skończą sie tak jak musiały sie skończyć a w powiązaniu z Lotniskiem G-K jest kwestią oczywistą, ze poszerzylibyśmy spektrum usługowe i mobilne. Nawet jeśli nastąpi to za 5 lat, to wszelkimi siłami należy działać, i to już teraz. Tylko czy wypalony Wasz prezes jest w stanie temu podołać, bo najważniejsze to stworzyć koncepcję tego, jakie docelowo ma być miejsce Portu Gdynia i Poru Lotniczego Gdynia-Kosakowo w kontekście NOWEJ STRATEGII. Jak powinno wyglądać to lotnisko w powiązaniu z Waszym Portem? Szczurek stworzył Wam możliwość w postaci Lotniska, lecz Wy podchodzicie do niego jak do jeża, a wręcz widziałem Wasze PiSioczenia i marudzenia, w niektórych przewijała się nić zawiści a nawet przedstawienia jako konkurencyjny produkt., a przecież przy odpowiednim biznes planie ono to pozwoli Wamna rynku przetrwać.

          Te dwa porty mają także drugi wspólny cel, który powinien być osadzony w sieci odpowiednich dróg i kolei. A przecież wystarczy spojrzeć na inne Centra Logistyczne nawet w Europie, by zrozumieć, że takie myślenie o tym, jak ma wyglądać nasza przyszłość, jest niezbędne już teraz i nawet jeśli jest nie obena to znakiem, że mamy szanse. Tylko prezes nie może dawać się POklepywać, lecz wychodzić z śmiałymi koncepcjami przyszłościowymi. Wy się nie załamujcie tylko określcie się gdzie w tym układzie jest miejsce dla Gdyni 2Porty? Bo może - a moim zdaniem powinno się, interesy tych dwóch portów i to pilne połączyć, choć należy też pamiętać o tym, że macie za sobą przychylne Władze Miasta i nie może się to odbyć w oderwaniu od idei transportu intermodalnego, dzięki takiemu rozwiązaniu zdecydowanie zwiększy się obszar ciążenia tych dwóch portów, tylko należy się wziąć do ciężkiej roboty.

          Należy pilnie zorganizować Konferencje i spotkanie Ministrów Gospodarki Morskiej, Ministra Andrzej Adamczyk (minister infrastruktury i budownictwa) przedstawić pewne koncepcje i ukuć z tego program z pewnością nowe osoby zajmą się tym zadaniem, ponieważ im także zależy na sukcesie.

          Takie nowe podejście do tematu może przynieść sukces, należy to przenieść na dokumenty, które powstają w procesie, w etapach, w oparciu o pewne założenia, doświadczenia i działania.

          • 3 3

          • Pomyłka! (2)

            Marych! Pomyliłeś adresatów. To nie ja napisałem powyższe posty na temat lotniska. Zwróć uwagę na to, że po literce "m" w podpisie jest kropka. Ja nigdy tak się nie podpisuję.
            Przy okazji, podpowiadam, że na forum zdążają się też inne komentarze podpisane literą "m", a nie są mojego autorstwa.

            • 3 0

            • Przepraszam, (1)

              nie zauważyłem - widocznie już stary jestem i ze wzrokiem coś nie tak :(

              • 4 0

              • ważne, że "Wnioski NIK są pozytywne"

                odnosnie Lotniska :)))

                • 3 0

    • (2)

      Nawet gdyby tak się stało, to z czego się cieszysz? Do Rębiechowa można teraz dotrzeć w 30-40 minut wygodnie pociągiem z centrum Gdyni i Gdańska. Spróbuj dotrzeć czymkolwiek do Kosakowa. To jest poroniony pomysł!!! Tam nawet gdynianom jest daleko.

      • 11 5

      • (1)

        Tak trzeba często dymać samochodem, żeby zdążyć na poranny lot, i ten smieszny system kiss and fly - który nawet porządnie czasu nie potrafi policzyć i nalicza chore stawki. Jakoś nie wierzę w to abym wyrobił się w 40 min komunikacja miejska, bo często trzeba też dojechać do centrum, czekać na kolej, ostatecznie zamawiam taxi i przedstawić rachunek pracodawcy, ale nie każdy ma taką możliwość.

        • 3 8

        • Na pewno Kosakowo jest lepiej skomunikowane haha

          • 7 1

    • Ryanair chciał podpisać umowę z lotniskiem Kosakowo

      i wtedy nagle się okazało, że UE się nie zgadza...

      • 1 0

  • LOTNISKO (1)

    Skąd Szczurek chciał brać na to pieniądze?

    • 17 7

    • Z podatków swoich wyborców :-)

      • 6 3

  • (1)

    Szczurek to już nawet nie dyscyplinarka , to powinno być więzienie? Za taką niegospodarność w normalnym kraju podają się do dymisji !!!!

    • 23 7

    • czy ty w ogóle rozumiesz tekst artykułu? czy piszesz tak sobie bez sensu ?

      • 1 2

  • 165 mln?

    Jak tak tanio to zbudujcie dwa. (w razie niemca)

    • 7 2

  • ludzie (1)

    mylicie pojęcia. To lotniska w Kosakowie nie było dofinansowania unijnego. Komisja zakwestionowała wydatki Gminy Miasta Gdyni na lotnisko, które jest oddzielnym podmiotem prawa - spółką prawa handlowego na tą spółkę. Naruszona została bowiem dyrejktywa dotycząca praw akonkurencji. Jedną z tych zasad jest zakaz wspierania finansowo przez podmioty publiczne ( tutaj samorząd) przdwsięwzięc prywatnych. ma to na celu uniknięci epromowania przez władze publiczną niektórych podmiotów. Reszta to postępowanie wewnątrzkrajowe, Władze centralne w Polsce posługując się prawem unijnym, które jest częścia porządku prawnego w Polsce z tytułu naszego członkostwa w strukturach europejskich zakwestionowała ten wydatek w trybie nadzoru nad samorządami i nakazała jego zwrot . Doprowadziło to do upadłości prywatnej spółki Lotnisko Kosakowo, gdyż w ten sposób spółka została odcięta od finansowania. To tyle. Z drugiej strony ciekawe jest zaangażowanie władz Gdyni warte lepszej sprawy w projekt, który w sensie biznesowym nie przyniesie żadnych zysków. a jest ryzyko, że żadnych lotów nie będzie - vide lotnisko w Radomiu. Poza tym infrastruktura lotniska nie umożiwia przyjmowania normalnych lotów samolotami psażerskimi z uwagi na brak kodu B. Nie można porównywać Okęcia i lotniska w Modlinie, gdyż Warszawa to stolica Polski, gdzie ruch na Okęciu jest trzy razy większy niż w Rębiechowie ( w tym loty międzykontynentalne) , zaś Modlin jest lotniskiem dl aWarszawy i tanich linii lotniczych operujących w europie.. Pełni takie funkcje jak lotnisko w Beauvais dla Paryża obok Orly. Poza tym ten passus w artykule o nieruchomościach na gruntach Skarbu Państwa. panie redaktorze szkolny błąd. Nieruchomość to zawsze grunt i jego części składowe czyli budynki i budowle trwale z gruntem związane. Prawdopodobnie chodzi o te budowle na gruncie Skarbu Państwa, które zgodnei z zasadą supeficies solo cedit dzeli los prawny gruntu czyli także należy do Skarbu Państwa. Jeżlei ktoś inny niż właściciel wzniósł ten budynek ma ewentualne roszczenie pienięzne o zwrot równowartości , chyba jak wynika z artykułu strony się tego roszczenia zrzekły.

    • 16 2

    • Co za różnica które pieniądze poszły w błoto ! Teraz na utrzymanie tego dziadostwa płacą Gdynianie !!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 3

  • (1)

    Gruszecka - Spychała rżnie głupa ? Nic nie wie , nic nie słyszała ! Jedynie remont gabineciku ją interesował .

    • 17 4

    • oraz wszystkie imprezy masowe organizowane przez miasto ;-)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane