- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (147 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (715 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (246 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (101 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (137 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej
Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie . Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej . Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.
Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie
Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych Alchemia i Arkońska Business Park w Gdańsku.
Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.
- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.
- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.
Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie
Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.
- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.
Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.
- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.
Co z miejscami do parkowania w Redłowie?
- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.
- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.
Miejsca
Opinie (219)
-
2018-04-12 09:39
Parkingow powinno byc jak najmniej (1)
zeby wlasnie jak najmniej jezdzilo samochodami do pracy. Nie, prosci ludzie, niekogo nie obchodzi ze wy chcecie. Wiekszosc z was i tak biura widzi z daleka, a ze srodka to jak przychodzicie sprzatac. W waszych prostych glowach, samochod oznacza dorobek. Co nas ludzi wyksztalconych z pienidzmi smieszy, ale coraz bardziej interesuje.
Nie, nitk nie bedzie dawal wam darmowych miejsc parkingowych, bo jestescie biedni i mieszkacie za obwodnica. PIS nie rzadzi w miescie, zeby wynagradzac za bycie miernota- 1 9
-
2018-04-12 12:27
a czy ktoś tu napisał o darmowych miejscach parkingowych?
- 4 0
-
2018-04-12 11:36
Budynek niech będzie sobie wysoki ile tylko inwestor chce, ale miejsc parkingowych powinno być zdecydowanie więcej
Co komu przeszkadza wysokość budynku w tym miejscu? Do najbliższego budynku mieszkalnego jest dość daleko i to przez szeroką ruchliwą ulicę. Natomiast z miejscami parkingowymi to kpina. Trojmiejska komunikacja jest daleka od jakiejs super komunikacji, a nie kazdy moze nia dojezdzac do pracy z roznych powodow (dowiezienie dziecka do przedszkola, mieszkanie w malej miejscowosci, gdzie jest 1 autobus co 2 godziny, choroba itd.). Juz w okolicy praktycznie nie ma miejsc parkingowych. Mozliwosci sa dwie, albo inwestor w zamian za pozwolenie wybudowania wyzszego budynku przyjmie zupelnie inne wskazniki parkingowe - moim zdaniem na 1000 pracownikow powinno byc minimum 300 miejsc (tak by calkowicie odciazyc inne parkingi w okolicy, a byc moze nawet zachecic ludzi z innych budynkow do parkowania tutaj za oplata). Druga opcja miasto wybuduje w tym rejonie porzadny parking miejski za swoje pieniadze (tylko czy tak badziewne miasto jak Gdynia stac na to, moze najpierw niech wezma sie za latanie dziur w jezdaniach i poprawe dojazdu, bo wszedzie ogromne korki).
- 6 0
-
2018-04-12 12:39
Do tych którzy chcą zakazu wjazdu samochodów prywatnych do miasta!
Proponuję wjazd do dzielnic i osiedli tylko samochodom prywatnym.
Samochody służbowe i firmowe niech pozostają na parkingach firm, a nie zabierają mieszkańcom miejsca pod domem. Parkingi firmowe w nocy są puste.
Jedź komunikacją do firmy i tam dopiero wsiadaj do auta firmowego i jedź załatwiać sprawy służbowe.
Może kierowcy autobusów też zaczną stawiać pojazd pod domem bo będą mieli szybciej do pracy?
Nikt tu nie napisał, że parkingi mają być darmowe.- 4 0
-
2018-04-12 20:37
duzy budynek
Wyciszy jadace pociagi, o tym nie pomysleli mieszkancy redlowa, co za tepa papka zamiast mozgu xd
- 2 1
-
2018-06-28 13:41
kazdy ma prawo
dojeżdżać czym chce, nie układajcie innym życia
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.