- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (32 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (111 opinii)
- 3 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (127 opinii)
- 4 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (62 opinie)
- 5 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (149 opinii)
- 6 Nowy płot przy ul. Stolarskiej w Gdańsku. Kto go postawił i po co? (228 opinii)
Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej
Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie . Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej . Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.
Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie
Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych Alchemia i Arkońska Business Park w Gdańsku.
Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.
- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.
- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.
Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie
Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.
- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.
Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.
- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.
Co z miejscami do parkowania w Redłowie?
- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.
- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.
Miejsca
Opinie (219)
-
2018-04-11 22:04
jeżeli gdzieś budować budynki o dużej kubaturze to tylko w pobliżu stacji SKM
samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem dojeżdżania do pracy w mieście.
- 7 3
-
2018-04-11 23:13
Glupki buduja do dolu a nie do gory
- 3 0
-
2018-04-11 23:47
A tymczasem
na sąsiedniej działce ( w kierunku Sopotu ) trwa na dobre budowa kilku murowanych bud, które na lata zaśmiecą teren i zablokują sensowną rozbudowę . Będą też kompromitującym sąsiedztwem dla inwestycji firmy Torus. Kto wydał zgody na te budowy ?
- 5 1
-
2018-04-12 00:06
I to wszystko ruszy przez Witominmo na obwodnice.
To jest dopiero tragedia. Przejazd przez WITOMINO. Czy ktoś o tym myśli. Czy ktoś w urzędzie miejskim do cholery o tym myśli???
- 11 2
-
2018-04-12 00:28
Idealne miejsce na parking przesiadkowy!
W tej lokalizacji powinien stanąć ogromny parking przesiadkowy. Jest to teren w bezpośrednim sąsiedztwie dworca SKM. Tu też krzyżują się trasy wielu linii autobusowych i trolejbusowych. Tu powinno być 5000 miejsc, a nie 500. W pobliżu są liczne biurowce z niedoborem parkingów.
- 10 1
-
2018-04-12 06:09
(1)
"Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych"
E tam, zrobi się, jak zwykle, czyli miejsc nie będzie, będą mandaty i blokady na koła. Przecież to obecnie standard, aby karac kierowców za brak miejsc parkingowych.- 7 2
-
2018-04-12 09:36
kolejny glos plebsu, dajta parkingi, za darmo
wytlumacze ci to, tak zeby nawet ktos na twoim poziomie zrozumial: jak nie mozesz parkowac, to tego nie robisz. Nie, nikogo nie obchodzi ze ty chcesz jechac samochodem i nie stac cie na parking.
Obecnie za malo sie karze kierowcow, jakbys dostal pradziwy europejski mandat za parkowanie na trawniku, zapamietalbys na dlugo- 1 6
-
2018-04-12 06:27
Pośpiech wskazany
Prezydencie Szczurek, śpiesz się z decyzją, bo wybory za pasem. W przeciwnym razie "frukty" dostanie ktoś inny.
- 3 1
-
2018-04-12 07:30
A gdzie basen i lodowisko , po co nam tyle biurowców , czy muszą być w centrum , to byłoby dobre miejsce na tego typu rekreację
- 6 1
-
2018-04-12 09:20
czy Polacy wciaz mysla, ze to wies i wszedzie trzeba jechac samochodem?
tylko dlatego, ze maja. otoz nie, po to sie buduje biurowce przy wezlach komunikacyjnych, by latwo bylo dojecahc dla 95% pracownikow.
- 4 1
-
2018-04-12 09:20
ile litrów białej farby pochłonie ta budowa?
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.