• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • Biurowiec ma stanąć koło przystanku SKM, a wszyscy o miejsca parkingowe dla samochodów się pytają. (1)

    • 13 1

    • na tym portalu to norma - bezmyślność

      co do wypowiedzi mieszkańców, to rozumiem, że boją się tłoku pod oknami

      • 3 5

  • ktos mi wytłumaczy o co informatykom tego portalu chodzi? (2)

    Głos nieważny. Na tym komputerze zostało niedawno wykasowane cookie.

    • 10 0

    • dodam, że cokolwiek nie zrobię z l=plusem lub minusem, to nie ukazuje się

      ale informacja jest że oddałem głos

      CZASEM tak się składa, że ciasteczka (i nie tylko) jest się zmuszonym wyczyścić - ale to każdy normalny wie

      • 3 0

    • Może mieli praktyki przy Budżecie Obywatelskim Gdańska?

      • 2 0

  • Drapacze chmur!

    • 9 1

  • o ile jestem przychylny rozbudowie trójmiasta to 55 metroby biurowiec w tym miejscu uważam za szaleństwo

    chyba że zagospodarowanie terenu w przyszłości przewiduję podobną zabudowę w rejonie, ale to oznacza że działkowicze zostaną wyrzuceni

    • 7 10

  • Budowac

    • 10 6

  • Budować! Należy też usunąć "działkowcow" z Al. Zwycięstwa. To skandal żeby zajmować takie tereny prawie w centrum na zasadach wszystkim znanych!

    • 16 6

  • (3)

    Jasne, postawcie wszędzie wieżowce, a za parę lat będzie płacz, że smog tak jak na przykład w Warszawie.

    • 8 5

    • (1)

      To jest miasto jak się nie podoba to do Szadółek.Nam smog nie grozi bo mamy zatokę.

      • 0 7

      • a kto powiedział, że w mieście mają być wieżowce i biurowce?

        Może wybudujecie biurowce koło Szadółek?

        • 6 1

    • to samo jest w Krakowie.

      Wybudowali osiedla i zlikwidowali tunele "napowietrzające".

      • 7 1

  • biurowiec - OK, ale więcej parkingów! (1)

    Nie wiem, kto ustala te normy, ale są one nieadekwatne to sytuacji. Gdyby przy każdej stacji SKM były wielotysięczne parkingi przesiadkowe, zwane nowomodnie "park&ride", to minimalna norma byłaby do przyjęcia, ale wystarczy popatrzyć, ile jest za dnia wolnych miejsc parkingowych np. pod PPNT, albo pod wieżowcem z Biedrą na dole, po drugiej stronie drogi, czy pod szpitalem w Redłowie.

    • 11 1

    • Tak jest!

      Przy każdej stacji SKM skomunikowanej z drogami dojazdowymi (Kielecka, Stryjska, Dworzec Główny) powinny być wielopoziomowe parkingi płatne łącznie z biletami komunikacji zbiorowej.

      • 4 0

  • (2)

    O ile miejsce na biurowiec wydaje się idealne to nie do zaakceptowania jest tak mała liczba miejsc parkingowych oraz brak planów KOMPLEKSOWEJ przebudowy skrzyżowania Stryjska - Redłowska. Już w tej chwili to skrzyżowanie w godzinach szczytowych jest niewydolne oraz niebezpieczne. O jego przebudowie mówiło się gdy ul. Stryjska była rozjeżdżana przez ciężkie samochody przy okazji budowy PPNT, a zostały wyboje zamalowane farbą.
    To miejsce ma potencjał, ale kompletnie niewykorzystany. Mimo, bezpośredniej bliskości SKM słaba komunikacja autobusowa poprzeczna w stosunku linii SKM, to że równoległa jest bogata jest słabym argumentem. Kolejny minus to dojście do przystanku SKM wąskim chodnikiem na wiadukcie. Już teraz jest to jeden z najbardziej obłożonych przystanków na linii SKM, 4 tys. pracowników spowoduje kolejkę do schodów na peron. Dodam, że na wąskim chodniku znajduje się również przystanek autobusowy z wąziutką wiatą, ale już teraz jest chwilami problem, żeby normalnie przejść czy czekać na autobus. Inną sprawą jest to, że nie wierzę, że tyle osób będzie dojeżdżało komunikacją a sąsiednie drogi już teraz są zapchane. Jak już pisałam miejsce dobre, ale musi zostać kompleksowo przebudowane i dostosowane do tak dużej zabudowy biurowej.

    • 19 1

    • Problem w tym, że nie ma planowania kompleksowego, perspektywicznego.

      Nie ma PLANÓW zagospodarowania przestrzennego. To co się robi teraz, to dostosowywanie przestrzeni do wymagań tego kto chce budować.
      Miasto powinno określić: "tu ma być zabudowa biurowa z parkingami, a tam zabudowa mieszkaniowa, niska lub wysoka.
      Wiadomo, że budowa parkingów podziemnych to większy koszt dla dewelopera. Może miasto zrobiłoby deal z nimi i oddało kawałek terenu (w pobliżu budowy) i niech deweloper wybuduje naziemny parking, ale z liczbą miejsc dla biurowca i ogólnodostępnych.

      • 2 0

    • spokojnie, 500+ nie wystarczy

      jak nie bedzie miejsca albo bedzie drogo, to coz, janujszki, bedziecie passacika musieli zostawic na trawniku przed blokiem i sie zaprzyjaznic z autobusem.

      Od tego jest wladza, robic to co dobre dla prostych ludzi, nie to co prosci ludzie chca.

      • 0 0

  • (3)

    "obawy mieszkańców"??? jakich mieszkańców? przecież tam jest chyba teren ogródków działkowych zaanektowany na dzikie wille i działalności gospodarcze - w samym centrum miasta "z morza i marzeń"!

    • 14 7

    • Jeśli władze miasta pozwalają im tam mieszkać to są mieszkańcy. (2)

      Jeśli mieszkają lub prowadzą działalność nielegalnie to zrobić z tym porządek.

      • 2 1

      • sek w tym, ze nie powinny wladze miasta pozwalac stawiac domy na ogrodkach dzialkowych (1)

        wywalic to menelstwo z ogrodkow dzialkowych

        • 2 0

        • Jak pozwolili to niech teraz ponoszą tego konsekwencje.

          Nie mogą zwalić na innych. Sami tu rządzą od 20 lat.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane