• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?

Maciej Korolczuk
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową. Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową.

W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.



Czy uchwałę krajobrazową trzeba zmienić, by uniemożliwić powrót reklam na elewacje budynków?

Od wielkoformatowych reklam, które przez lata szpeciły ulice i budynki w Gdańsku, zdążyliśmy się już odzwyczaić. Może dlatego, gdy tylko w przestrzeni publicznej pojawia się baner reklamowy większy od sklepowego szyldu mieszkańcy natychmiast reagują, informując o ponadnormatywnej reklamie.

Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. GrunwaldzkiejMapka stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.

Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.

Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.

  • Wielkoformatowa reklamy na falowcach na Przymorzu również są zgodne z zapisami uchwały.

Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. KołobrzeskiejMapka czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1Mapka.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.

Jak to możliwe?

Banery zgodne z uchwałą krajobrazową



Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:

  • dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
  • dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
  • dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
  • dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
  • nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
  • zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.


- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.

1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych



Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?

- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • W czynnie społecznym

    Proponuję zniszczyć ta reklamę i kolejne jakie tam się pojawią. Poważnie. Co to ma być za robienie z ludzi durniów rozstawiając sztuczne remonty. Jeśli prawo nie daje rady, sami to naprawmy

    • 11 3

  • (6)

    Czy Wam wszystkim naprawdę przeszkadzała większość reklam w mieście?? Na całym świecie są reklamy i nikogo to jakoś dramatycznie nie rusza. Pamiętam i lata 70 te i kolejne kiedy było szaro i buro w Polsce. Reklamy sprzed kilku lat generalnie były naprawdę fajnie zrobione i wprowadzały koloryt do tego szarego świata. Teraz w mieście znowu wygląda jak za dawnych lat. Monochromatyczne reklamy są paskudne a szarość budynków wcale nie jest taka piękna jak się Pani Od tej uchwały wydaje.. Jestem za powrotem do kolorów

    • 5 19

    • Tak

      Mi przeszkadza wpychanie się tandety w przestrzeń publiczną i moją głowę. Za marketingiem stoi sztab ludzi wykorzystujących techniki psychologiczne i inne żeby tylko zabrać kawałek Twojej uwagi. To nie jest za darmo, zwłaszcza gdy radosna jest na każdym kroku.
      Zauważysz to zwłaszcza gdy nie oglądasz tv i reklam w niej.

      • 8 4

    • zdecydowanie bez wylewającej się zewsząd tandety jest lepiej i bardziej estetycznie

      • 4 4

    • tak!

      jak nie przeszkadzają Ci reklamy to się przejedź na Kowale, do Rumii i Gdyni - tyle się ich naoglądasz, że z ochota wrócisz do (w większości) odbanerowanego Gdańska.

      • 11 4

    • Kolor w mieście powinien pochodzić z zagospodarowanych terenów zielonych. Chcesz koloru - idź do galerii, muzeum albo jedź do Banina LOL

      • 6 4

    • Wieś tańczy i śpiewa?

      • 5 4

    • Wyrobiony masz gust jak troki w kalesonach!

      • 4 2

  • banery

    Ludzie sie nie licza brak swiatła dziennego wazna kasa dla miasta ktora wyda je na woz z dyszlem za 150tys

    • 2 2

  • imiennie proszę nazwiska. Kto za to odpowiada?

    Same nie zawisły. Kto jest winien zaśmiecania miasta na wielką skalę?

    • 11 2

  • lepsze takie reklamy

    ... niż szpecące wszechobecne przyczepy z banerami. Do tego niebezpieczne. Bo żeby postawić billboarda w II strefie wiatrowej trzeba mieć odp. uzgodnienia ale dla przyczepy już takich uzgodnień nie trzeba. I przy większym wietrze o tragedię nie trudno. Pomijam walory estetyczne

    • 3 3

  • Uchwała wpłyneła pozytywnie na wizerunek miasta. Reklamy dalej są. Nie pojmuję... (1)

    • 6 1

    • bo uchwała nie miała reklam zakazać, tylko wprowadzić zasady jak mają wisieć

      • 0 1

  • mistyfikacja

    Jeśli taka reklama może wisieć w trakcie robót, to może warto sprawdzić, czy cokolwiek się tam dzieje? Takie rusztowanie można postawić na rok i czerpać zyski z reklamy, nie robiąc żadnego remontu, czy renowacji. Czuje, że to będzie taki przypadek...

    • 8 1

  • Gdynia

    Gdynia jest też zasypana szmatami wszelkiej maści banerami, starymi wrakami samochodów z reklamami. Ludzie czasem nie mają widoku z okna bo spółdzielnia lub wspólnota czerpie zyski z reklam i nikogo nie obchodzą ludzie. Mamy nawet przepierzenia krawężnikowe obklejone reklamami plus każda wiata przystankowa wszelkiej maści pseudo firemkami zachęcającymi do chwilówek ale cóż jak Provident w majestacie prawa to jedno wielkie bagno bez konsekwencji mający wiecznie reklamy w telewizji.

    • 6 1

  • jak tylko pojawia się baner to mieszkańcy informują........ (3)

    napiszcie wprost donosiciele są wśród nas

    • 2 14

    • (2)

      to, że ludzie dbają o wspólną przestrzeń nie oznacza, że są donosicielami

      • 8 1

      • zależy co rozumiesz pisząc" dbają o wspólna przestrzeń" (1)

        naucz sie troche o obiektywnosci estetyki

        • 0 7

        • uchwała nie mówi o estetyce, a o zasadach wieszania reklam

          • 1 0

  • kontrowejsyje reklamy sa poparte kontrowejsyjnymi decyzjami urzednikow a

    te biora sie z kontrowejsyjnych oplat ktore kontrowejsje wzbudzaja u lawy sedziowskiej. Trojmiasto cisnijcie temat bo w UM siedza kryminalisci z lepkimi lapami - ich nie obchodzi ze, cos takiego jak wejscie na plaze w Brzeznie gdzie syf wokol wejscia, niezamalowane grafiti niewygrabiony piasek niesprzatana okloica codziennie -sezon wpelni, pijaczki - gdzie straz miejska? bialy plotek aby bylo estetycznie wejscie:) to nie zart. Ale Nie UM tylko uacznia swoja aktywnosc minimalnie bo to realny wysilek jaki trzeba zrobic- przeciac wstege za 1000 pln samoprzylepnej tasmuy za napisem na tramwaju albo sklecic jakis rydwan skrzynke za 350 tysiecy. To miasto dysponyje budzetem siegajacym 4mld zlotych wielu mieszkancow moze i zaplaciloby by wiecej oczekujac jednego - jakosci a tego nie ma czy placimy 3,4,czy 5 mld zlotych. O jakosc z UM trzeba sie uzerac a to jest znak ze, czas zmienic UM.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane