• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?

Maciej Korolczuk
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową. Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową.

W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.



Czy uchwałę krajobrazową trzeba zmienić, by uniemożliwić powrót reklam na elewacje budynków?

Od wielkoformatowych reklam, które przez lata szpeciły ulice i budynki w Gdańsku, zdążyliśmy się już odzwyczaić. Może dlatego, gdy tylko w przestrzeni publicznej pojawia się baner reklamowy większy od sklepowego szyldu mieszkańcy natychmiast reagują, informując o ponadnormatywnej reklamie.

Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. GrunwaldzkiejMapka stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.

Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.

Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.

  • Wielkoformatowa reklamy na falowcach na Przymorzu również są zgodne z zapisami uchwały.

Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. KołobrzeskiejMapka czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1Mapka.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.

Jak to możliwe?

Banery zgodne z uchwałą krajobrazową



Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:

  • dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
  • dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
  • dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
  • dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
  • nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
  • zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.


- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.

1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych



Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?

- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Z artykułu powiniemem się dowiedzieć: (1)

    - kto (z imienia i nazwiska czerpał będzie zysk z tej reklamy),
    - w jak krótkim czasie uchwała zostanie zmieniona, żeby sytuacja się nie powtórzyła,
    - że urzędnik, który rozkłada ręce przekazał informację uchwalającym o możliwości obejścia przepisu.

    • 2 3

    • przekazywanie jakiej informacji? wystarczy przeczytać uchwałę, żeby zobaczyć co jest dozwolone a co nie!

      • 0 1

  • Bojkotować firmy które się tam reklamują !!! (1)

    tylko tak można reagować na tego typu wiszące szmaty

    • 5 1

    • a nie przypadkiem tych radnych co robia dziurawe uchwaly i dziurawe plany zagospodarowania przestrzennego?

      • 0 0

  • Komunizm ma sie dobrze

    Robcie tak dalej niedlugo swoim postepowaniem szeroko rozumienym zabijecie polska gospodarke i bedziecie mieli inflacje taka ze pensyjka bedzie mala. Ale grunt ze reklam nie bedzie,ekologicznie bedzie,zdrowo haha zawsze sie zastanawiam skad w narodzie tyle głupoty

    • 4 4

  • slodkowski tego przesluchajcie.. ale nie tylko (2)

    radzilbym sie mu przyjrzec.. najslabsze ogniwo tego przekretu

    Knera to ten co tak kibicowal

    • 2 0

    • Słodkowski jest teraz w innej miejskiej spółce.

      • 1 0

    • Misiek nie lepszy

      Dlatego w mieście mamy tylko ławki od jednej firmy po 3600zł za szt ( na allegro takie same po 900 zł) i słupki parkingowe po 800 zł ( w sklepach internetowych po 120 zł)

      Najlepsze kasztany rosną przy GZDiZ

      • 1 0

  • Uchwała nie ma zakazywać wszelkich reklam tylko ją cywilizuje (3)

    Takie było założenie, większość reklam zniknęła, ale odrazu było wiadomo, że niektóre mogą zostać. Kwestia wykorzystywania rusztowania to już jakieś obejście.

    • 5 2

    • (1)

      kwestia reklamy na rusztowaniu jest również poruszona w uchwale

      • 0 1

      • Tak, pisząc obejście miałem na myśli to, że nie bardzo tam remont póki co widac :)

        • 2 0

    • Cywilizuje? Ta wielka biała z czerwonymi jaskrawymi

      Co to jest?

      • 1 0

  • Jola

    Bardzo dobrze, że reklamy wracają. Przynajmniej robi się kolorowo i z umiarem.
    Czekamy na więcej :-)

    • 3 3

  • Dobre reklamy (1)

    Przynajmniej obdrapane elewacje nie strasza, lepsza reklama niż brzydki budynek

    • 2 3

    • bredzisz

      • 2 0

  • Oby te 5 lat po remoncie było pilnowane, jeśli tak to pół biedy.

    • 1 0

  • Może murale?

    Na gdańskiej Zaspie na większości ścian bocznych budynków są murale, tym samym żadna reklama tam nie zawiśnie. Może tak samo zrobić na Rzeczpospolitej, Chłopskiej itp?

    • 0 2

  • kada misiu kasa

    a kieszenie jak ocean i wszystko jasne

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane