- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (76 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (107 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (153 opinie)
- 4 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (242 opinie)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 11:02
Ale Przekret - Sa ZAGESZCZARKI GRUNTOWE do zageszczania gruntu pod budowe (5)
Ale sciema
Ale pezkret
Ale wymysl
Ale Kasiora- 9 11
-
2013-03-13 11:10
Typowy Polaczek wszystkowiedzacy (3)
Korzenie drzew i pniaki też zagęścisz ?? Nie znasz się - nie pisz głupot !
- 6 5
-
2013-03-13 11:24
zanim cos napiszesz to sie naucz jakw takim terenie zageszcza sie grunt (2)
- 1 3
-
2013-03-13 11:26
w terenie otwartym (1)
- 4 1
-
2013-03-13 11:32
zobacz jak i co sie robi z takimi nasypami u nas w Hamburgu
polacy mahc wiedza i kipska gospodarka to bieda i gadanina oraz sciema
- 3 3
-
2013-03-13 14:41
Najpierw poczytaj, potem się wypowiadaj
Zagęszczarki owszem są używane do budowy nasypu, ale tylko jeśli nasyp jest budowany od podstaw, warstwa po warstwie i jeśli wiadomo jaki materiał się wbudowuje. Zagęszczanie ma sens jeśli warstwa na grubość 20-30 cm. W istniejącym nasypie, zbudowanym ze wszystkiego co ludzie mieli "pod ręką" takie zagęszczanie powierzchniowe mija się z celem... Tu musi wjechać specjalistyczny sprzęt do zagęszczania wgłębnego, a to też kosztuje...
- 5 1
-
2013-03-13 11:26
Prace ziemne dobry przekret - znowu kaszana budowlana i duza kasa - ziemia zakryje wszystkie bledy i przekrety
- 9 4
-
2013-03-13 11:29
716 mil na budowe PKM
Ile kupia dla siebie:
1. nowych samochodow
2. dluzszych plaszczy
3. wiekrzych toreb
4. nowych mieszkan
5. nowych domow- 13 3
-
2013-03-13 11:29
pewnie na mądre kaszuby wywiozą te śmieci
a jakiś nibyrolnik zerujący na krusie sobie zarobi i napisze "ziemię z wykopu przyjmę". I jeszcze śmieci przysypie w byłym wyrobisku. A ciekawe czy firma, która będzie wywozić tysiące ciężarówek ziemi zapłaci za zniszzcone drogi? Mam tylko nadzieję że nie zwiększy to kosztó·w inwestycji.
Z drugiej strony oczywiście trzeba zbudować i tyle. Jak najprędzej. Tylko niech ktoś kontroluje to co będzie się działo a będzie się dużo działo. To jest ogromna ilość ziemi i hałasu.- 7 2
-
2013-03-13 11:34
ale jaja ta ziemie wywioza pod NOT i zasypia dziure
- 7 0
-
2013-03-13 11:37
trochę profesjonalizmu!
Do Autora,
Panie Redaktorze, byle jaki 20-30km odcinek drogi ekspresowej czy autostrady to miliony m3 wykopów i nasypów. Tylko, że tego nikt nie widzi, o tym się mało pisze - najczęściej rzecz dzieje się w tzw "głębokim polu". Zapewniam Pana, że ofertujący dawno sobie przeliczyli ile tej ziemi trzeba przerzucić. Zapewniam Pana też, że dawno pomyślano o trasach transportu a nie jest to "odkrywanie" Ameryki przez urzędników. Na pewno też budowa przyniesie mnóstwo utrudnień w życiu codziennym ludzi. I to trzeba tłumaczyć ludziom! Proszę nie zajmujcie się sprawami fachowymi albo tłumaczenie ich zostawcie fachowcom. Przecież już kilka tysięcy lat temu wykształcił się społeczny podział pracy i niech tak dalej pozostanie.- 17 2
-
2013-03-13 11:38
wydadza duza kase a ta zelazna droga zapadnie sie tak jak obwodnica
- 8 2
-
2013-03-13 12:01
nie Redaktor winny
On przekazuje wiadomość tak jak mu podano, a podano informacje oparta na przekręcie.
Budowa miała się opierać na starych, dobrze wyrobionych nasypach. Nie na całej długości drzewa swymi korzeniami zniszczyły strukturę i uniemożliwiają poszerzenie. Tak więc ktoś chce zarobić na zdumiewającej wywózce i przywózce ziemi ale jeszcze nie jest pewny na ile może sobie pozwolić.
Upada sens tego projektu wykorzystującego istniejący już i solidnie wypracowany wał. Faktem również jest, że dosypanie poszerzenia nie jest proste ale neutralizacja korzeni w tym wale środkami chemicznymi na pewno da lepsze wyniki niż rozbiórka i budowa nowych nasypów. Są środki których kropelka wstrzyknięta w dowolna cześć pnia powoduje obumarcie całości łącznie z korzeniami. I na pewno jest to tańsze i bardziej racjonalne niż nowy wał.
No ale w Gdańsku gdzie takie dziwadła powstają jak ECS czy Kładka Restauratorów i to wbrew znacznej części opinii społecznej - wszystko jest możliwe. To tutaj właśnie w Gdańsku koleś kolesia gładzi po d...żym portfelu śpiewając dawną piosenkę; "Ludzie to kupią, ludzie to kupią, byle na chama, byle głupio".- 7 5
-
2013-03-13 12:03
ci dalej o wizualizacji a tu taka niespodzianka o ktorej znowu cicho
Zamknięta ma zostać również linia Somonino Kartuzy, mimo że w tym samym czasie gdański oddział spółki planuje przetarg na jej elektryfikacji.
Pisze
DGP- 7 1
-
2013-03-13 12:28
A w czym (3)
nowo nawieziona ziemia będzie lepsza od tej, która już jest? Nie wystarczy przekopanie istniejącego nasypu celem usunięcia korzeni, dowiezienie ziemi i zagęszczenie? Na cholerę cały nasyp wywozić?
- 16 3
-
2013-03-13 12:37
Nie wiem.Zapytaj kogoś, kto się zna na budowaniu linii kolejowych np. inżyniera budownictwa lądowego (1)
- 5 0
-
2013-03-13 12:46
No pytam właśnie. Może jakiś tu siedzi?
- 5 1
-
2013-03-13 12:44
no jak to w czym
pójdzie więcej kasy,... a z tego prowizji, banki zarobią, ..... - a my no cóż, będziemy więcej spłacać:((
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.