- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (74 opinie)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (81 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (217 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 14:37
Mam nadzieję, że przed wyjazdem na drogę publiczną oczyszczą z stolca opony w pojazdach wywożących grunt!!! (1)
- 6 0
-
2013-03-14 16:37
Ale biznes na ziemi zrobią!
POlicja i Straż Miejska ze Służbą Drogową będą pilnowały 24 h na dobę aby błota nie rozwoziły cięzarówy.Ziemię spylą inwestorzy za grubą kasę a na nową pod wisdukty dostaną z UE kasiórkę.Ale biznes:)!
- 0 0
-
2013-03-13 14:42
PO CO 2 TORY?! (1)
W dobie komputerów potrzebne są 2 tory? Wystarczą tzw. Mijanki i sprawa nasypów jest załatwiona. A jakie gigantyczne oszczędności finansowe i środowiskowe! Nie mówiąc o utrudnieniach dla mieszkańców.
- 13 4
-
2013-03-13 14:50
w dobie rozwoju internetu
trzeba być imbecylem żeby pisać z włączonym capsem.
- 0 6
-
2013-03-13 15:18
mosty (1)
Czy był ktoś w Edynburgu i widział stary most kolejowy, który po prostu stoi jako zabytek? Czemu tu nie może tak być?
Chrzanią o moście Weisera, ale jest jeszcze kilka pięknych wiaduktów, np koło cmentarza Srebrzysko.
Jeszcze się tam głos Helmuta i Hansa echem odbija, a tu już polska demolka nadciąga- 9 2
-
2013-03-13 16:47
Tak samo bajka o złym stanie technicznym. Trzeba wyremontować to stan będzie idealny. Główny powód to premii za remont się nie weźmie więc trzeba nowy wybudować. Zaniechanie remontu obiektów zabytkowych i doprowadzenie do ruiny to świadome niszczenie zabytków przez włodarzy miasta za co o ile się orientuje jest paragraf?
- 3 2
-
2013-03-13 16:02
Biorąc pod uwagę fakt,że trzeba rozebrać około 25 km nasypów,i zbudować nowe,to nie ma żadnych szans by Pomorska Kolej Metropolitalna zaczęła kursowanie w połowie 2015 roku,wg mnie najwcześniej będzie to możliwe jakieś trzy lata póżniej,a i to bez gwarancji.Przecież tu trzeba przemieścić kilkaset milionów metrów sześć ziemi.Jedna ciężarówka zabiera ok 30 kubików,więc takich wozów trzeba będzie zaangażować kilkanaście tysięcy,a chyba wywrotek dużej pojemności w Polsce tylu nie ma.
- 11 1
-
2013-03-13 16:08
Pas Techniczny (3)
Są takie plany by ten ów pas techniczny był drogą pieszo-rowerową , która pierwotnie była tu planowana. Fajna była by to przejażdżka wzdłuż dawnej i obecnej lini kolejowej
- 6 2
-
2013-03-13 17:15
pod ekranem akustycznym, cud miod
- 6 0
-
2013-03-13 18:02
Wzdłuż dawnej było to możliwe. Ty nie korzystałeś, bo jesteś trollem i i tak tu nigdy nie zajrzysz.
- 2 2
-
2013-03-13 23:47
tylko na cholerę 20m szerokości
szczególnie przez las
- 2 0
-
2013-03-13 16:53
...taaa...roz(j)eb(r)ać wszystko...
...cholerna sowiecka mentalność...postawią jakies betonowe szity, cała cywilizowana Europa za wszelką cene stara sie zachowywać zabytki kultury technicznej która ją ukształtowała, a te cholerne kmioty w Bolandzie abarotno...budować kolej-tak, niszczyć przy okazji wszystko co włapy wpadnie-granda...ale jakoś te grube miliony trzeba przeciez ukraść...nowy nasyp bedzie trwalszy od tego stuletniego..??? taki ch...!!!
- 13 2
-
2013-03-13 17:02
Ta kolej metropolitarna przyniesie więcej szkody,niż pożytku .Już las jest zdewastowany,a będzie jeszcze bardziej i granica 3-miejskiego parku niezauważalnie się kurczy.
- 9 3
-
2013-03-13 17:05
...taaa...
...przeciwny poprzedniej mojej opini sowiecki automat z redakcji...
- 1 0
-
2013-03-13 18:00
Bzdura
Nasypy trzymają się lepiej niż niejedna droga nowo wybudowana w trójmieście. Zbudują nowe które zaczną się sypać po roku bo nie wytrzymają dlatego że ktoś będzie używał materiału innego niż w fakturach.
- 17 1
-
2013-03-13 18:55
most
...ta cała kolej na pewno nie wytrzyma stu lat, jak ten most.W całym cywilizowanym świecie ratuje się zabytki i zostawia jak najwięcej terenów zielonych, a u nas jakoś dziwnie zawsze na odwrót.Kpina.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.