- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (34 opinie)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (49 opinii)
- 3 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (136 opinii)
- 4 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (123 opinie)
- 5 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (17 opinii)
- 6 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 12:32
Wizualizacja stacji Gdańsk-Strzyża
Widać na niej linię kolejową biegnącą na palach obok starego nasypu. Nasyp zaś nietknięty i ładnie porośnięty drzewami, acz pozbawiony przyczółku starego wiaduktu.
Jeśli z taką precyzją zaprojektowano całą inwestycję, to życzę powodzenia... ;)- 11 1
-
2013-03-13 12:35
Ciężarówki nie rozjadą dróg, jeżeli nie będą przeładowane (1)
Postawić na budowach ITD z wagą!
- 6 1
-
2013-03-13 13:01
Nie będą przeciążone, bo maja płacone od kursu, więc będą prawie puste.
- 4 1
-
2013-03-13 12:36
To będzie najdroższa inwestycja kolejowa,
której efektem będzie linia o drugo- jeśli nie trzeciorzędnym znaczeniu.
Podczas, gdy większość istniejącej i ważnej infrastruktury kolejowej, wraz z taborem, przypomina bocznicę złomowca i działa jeszcze tylko z przyzwyczajenia.
Gospodarskiego myślenia tylko powinszować... :/- 12 2
-
2013-03-13 12:48
Los was pokara! (1)
Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie!
W linii PKM też są groby!- 9 3
-
2013-03-13 13:41
parafia Brętowska stoi na grobach dzieci!! to dopiero......
- 4 0
-
2013-03-13 12:53
Nie rozumiem po co budować tą kolej skoro w jej pobliżu mieszka paru ludzi na krzyż a dookola same pola i lasy
nikt z niej nie będzie tam korzystal,lepiej zająć się stanem SKM bo jest tragiczny i nie zmienil się wiele od 40 lat
- 10 7
-
2013-03-13 13:06
Artykuł z cyklu:
Jak hartowała się stal.
- 4 1
-
2013-03-13 13:13
CZY NA EURO 2012 ZDĄŻĄ ?
W TYM TEMPIE TO BUDOWA ZAKOŃCZY SIĘ ZA OK 10 LAT
- 6 2
-
2013-03-13 13:24
Ale chyba wtedy połączą Fikakowo z Osową!!!
- 2 0
-
2013-03-13 13:27
REKORDOWA WYMIANA...REKORDOWY W A Ł E K!!!!!
...SZYKUJE SIE R E K O R D O W Y WAŁEK....ZIĘĆ, SZWAGIER, I KOLESIE, WAKOZ BIS,... ZACIERAJA RĘCE...BĘDA WOZIĆ W KÓŁKO TĄ SAMĄ ZIEMIĘ LUB POWIETRZE DLA ODMIANY I TAK DO ZAJECHANIA...KTO DOJDZIE O CO KAMAN PRZY TAK ROZLEGŁYM PLACU TZW. BU(DYŃ)OWY....QRV, TEN KRAJ JEST NIESAMOWITY...!!!!!!!!!!!!!
- 9 2
-
2013-03-13 13:33
Jaki walek , gacie w góre
tu się wykopie sto metrów dalej zżuci i wymiana dokonana. do 2212 się wybudyniuje
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.