• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

  • budownictwo lvl Polska (4)

    Tak nieduży budynek, a tyle lat naprawy. Ale nic dziwnego, kiedy obserwując jakąkolwiek budowę/remonty co widzę? Dwóch pracuje, a reszta sobie spaceruje, albo wali w ch**a. Masakra, że coś tak niedużego remontowane jest tak długo. A we wrześniu 2022 powiedzą, że do Bożego Narodzenia się nie wyrobią. Pół Polski ma z nas bekę, że głupiego dworca w 3 lata skończyć nie potrafimy. Chińczyki by to w tydzień zrobiły, sarkastycznie ujmując. Dla mnie, jako Gdańszczanina to wstyd, naprawdę. Podobnie jest u nas w kraju z wieloma innymi budowami/remontami.

    • 7 5

    • (2)

      czy Pan w ogóle czytał treść artykułu? opóźnienie to nie kwestia wykonawcza tylko błędów projektowych w dokumentacji.

      • 3 1

      • Czytałem (1)

        i kwestia błędów projektowych to czynnik ludzki, więc człowieka, czyli także wykonawczy, lecz na etapie projektowym. Tak to jest, jak chce się oszczędzić.

        • 6 1

        • Ten projekt widziało wieele osób

          To nie jest wiedza tajemna. Od wykonawcy, po PKP i nadzór. Jakoś błędów nie widzieli? I przyjęli? Sedno tej historii to oczywiście drugie zdanie w wypowiedzi przedmówcy. Czyli to, że ma być po taniości. Co daje bylejakość.

          • 4 1

    • Było zatrudnić Polaków, a nie wschodnich nieogarów.

      • 1 1

  • Dworzec w Gdańsku?

    Ja już zapomniałem że coś takiego jak dworzec w Gdańsku miał miejsce!

    • 8 1

  • Dworce

    Zobaczcie jak powinien wygladac dworzec w PL..zapraszam do Wroclawia..przestrzennie..czysto,nie smierdzi,perony zadaszone..juz nie mowiac o np Lodzi Kaliskiej..Nasz gdanski dworzec z zew piekny..ale w srodku scisk,brud,smrod i ubustwo..tunele to bez remontu chyba za 10 lat..a perony..pi..ga zimnem jesienia czy zima//

    • 2 3

  • Pytanie (1)

    Czy jest tu ktoś kogo to dziwi ?

    • 2 1

    • Nie bo jak pis sie za cos bierze to zawsze jest opoznienie

      Pisowskie pkp

      • 1 1

  • Jak pis sie za cos bierze to pozniej wychodza walki i opoznienia (2)

    Byle się nie skończyło jak z Ostrołęką

    • 1 11

    • (1)

      To fakt, nie potrafią tuszować wałków i opóźnień tak sprytnie jak POstkomuna.

      • 3 3

      • Potrafia tuszować znacznie tylko dzialaja na 100x wieksza skale wiec zawsze cos wyplynie

        • 1 4

  • A kiedy NIK weźmie pod lupę sprawę gdyńskiego lotniska?

    Na dobry początek.

    • 5 1

  • Pkp niech sobie zaznaczy w regulaminie ze opoznienie ponizej 3 lat sie nie liczy i zalatwione

    Podobne walki robią z opoznionymi pociągami

    • 2 1

  • Ogólnie to dosyć slabo (6)

    Że jakiś redaktor, na stronie głównej pisze: NIK zbadał... Z tego co mi wiadomo, to jest Izba, zatem chyba powinno być zbadała, no ale może się zwyczajnie czepiam... Szkoda tylko, że na egzaminach takie rzeczy nie przechodzą

    • 15 10

    • (2)

      Chciałbym abyś miał/miała rację. Obawiam się, że w przypadku skrótów niestety można zawsze stosować rodzaj męski.

      • 5 1

      • (1)

        Nie zawsze możesz użyć rodzaj męski. On może być także żeński lub nijaki. Nie możesz przecież powiedzieć PO opublikował nowy program. Musisz użyć formy nijakiej - PO opublikowało. Ewentualnie PO opublikowała (od Platforma).

        • 3 1

        • Tak, miałem na myśli to, że można użyć, ale nie trzeba.

          • 0 3

    • Otóż nie do końca. Poprawne są akurat obie formy: NIK zbadał i NIK zbadała. Zapis tego typu skrótowców może być dwojaki: zgodny z rodzajem członu głównego pełnej nazwy (Izba, więc NIK zbadała) albo odpowiedni do zakończenia skrótowca (ten NIK, więc zbadał). Podobnie: MEN opublikowało (Ministerstwo), jak i MEN opublikował (ten MEN), PO ogłosiła (Platforma) i PO ogłosiło (to PO).

      • 6 0

    • Izba owszem zbadała, ale NIK zbadał.

      • 8 0

    • Dokładnie: czepiasz się

      Nasz język pozwala na obie formy: albo nadawania żeńskiej formy od pełnej, rozwiniętej nazwy, albo nadawania męskiej formy od samego skrótu "NIK". Żadna nie jest gorsza.

      • 8 0

  • Ważne pytanie do pozytywnych pasjonatów (2)

    Na wskazanej pocztówce, na budynku po lewej stronie znajduje się flaga w kolorach niebieski biały czerwony. Skąd te barwy. W heraldyce w przełomu XIX i XX wieku dla Danzig nie występują. Czy ktoś pomoże?

    • 1 1

    • (1)

      Zgaduję że to flaga Prus

      • 1 1

      • Cesarstwa Niemieckiego

        Niebieski to w rzeczywistości czarny.

        • 1 0

  • Krótko mówiąc Dworzec do wyburzenia.

    Pewnie towarzysze z PiS mają jakąś zaznajomioną firmę wyburzeniową, która przychodem z kontraktu podziałkuje się i wpłaci na fundusz partyjny?

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane