• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont przejścia pod al. Niepodległości w Sopocie

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec prac na al. Niepodległości w Sopocie
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Boh. Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Planowane do remontu przejście pod al. Niepodległości na wysokości ul. Bohaterów Monte Cassino.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.
  • Pobliskie wyremontowane przez PKP przejście pod torami kolejowymi.

Sopot przygotowuje się do remontu tunelu pieszego pod al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu na wysokości "Monciaka". Obok schodów pojawią się nowe windy, a wnętrze przejścia zostanie odświeżone. Zdaniem urzędników, wyznaczenie przejścia naziemnego jest niemożliwe ze względu na pobliski przystanek autobusowy i zwartą zabudowę, zaś na realizację pochylni brakuje miejsca.



W jaki sposób najczęściej pokonujesz al. Niepodległości w Sopocie?

Obecnie ogłoszono przetarg na wykonawcę dokumentacji, która pozwoli na rozpisanie przetargu na realizację prac budowlanych jeszcze w tym roku (przypuszczalnie w III kw.).

Wykonawca dokumentacji projektowej będzie musiał uwzględnić w niej m.in.:
  • budowę wind po obu stronach tunelu,
  • zjazdy dla wózków dziecięcych oraz szyny do prowadzenia rowerów,
  • remont ścian, murów i stropów przejścia podziemnego,
  • wymianę oświetlenia, montaż nowego monitoringu oraz analizę zmian odwodnienia.

Remont przejścia podziemnego jest wynikiem głosowania w ostatniej edycji sopockiego budżetu obywatelskiego. Na etapie składania wniosku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 mln zł.

Dla porównania, w Gdańsku szacunkowy koszt wyznaczenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wraz z korektą układu pasów ruchu oraz peronów tramwajowych, oszacowano w 2018 r. na kwotę ok. 800 tys. zł.

Przejście naziemne niemożliwe do realizacji



Czy zatem nie lepszym, tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem dla pieszych byłaby budowa przejścia naziemnego przez al. Niepodległości?

- W Sopocie nie ma takiej możliwości z uwagi na ukształtowanie terenu. Brakuje miejsca i widoczności ze względu na bliskość budynków, są zbyt wąskie chodniki. Ponadto nawet przy likwidacji tunelu brakuje miejsca na przeniesienie istniejącego przystanku autobusowego (komunikacja miejska dla nas bardzo ważna i ciągle ją rozwijamy), dla którego trzeba zorganizować pełnowymiarową zatokę postojową. Przystanek ten jest bowiem obsługiwany przez znaczną liczbę linii i jest niezbędny w tym miejscu z uwagi na cele podróży pasażerów: dojście do ul. Bohaterów Monte Cassino, sądu, uniwersytetu czy Opery Leśnej - wyjaśnia Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora ds. eksploatacji w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.

- To mieszkańcy w powszechnym głosowaniu w budżecie obywatelskim wybrali taki zakres inwestycji, czyli dostosowania istniejącego przejścia podziemnego dla potrzeb osób niepełnosprawnych. To wola mieszkańców sprawiła, że zostanie ono zmodernizowane - podkreśla Maciej Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Jako miasto bardzo dużo robimy, aby Sopot był przyjazny dla ruchu pieszego: m.in. doświetlamy i wynosimy przejścia dla pieszych.

Brak miejsca na pochylnie, dwa tunele obok siebie



Jak przekonują urzędnicy, niemożliwe jest zastąpienie wind i schodów pochylniami. Podyktowane jest to brakiem miejsca zarówno po stronie tzw. Małego Monciaka, jak i ul. 1 Maja.

Pod uwagę nie brano również budowy podziemnego połączenia planowanego do modernizacji tunelu z wyremontowanym już przejściem pod torami kolejowymi.

To oznacza, że piesi na krótkim, ok. 150-metrowym odcinku, nadal będą musieli czterokrotnie korzystać ze schodów lub wind, by przedostać się z rejonu ul. Boh. Monte Cassino/Obrońców Westerplatte do ul. 1 Maja.

Miejsca

Opinie (108) 5 zablokowanych

  • Poziom dyskusji na forum odpowiedni dla młodzieży po gimnazjum.

    Bardzo dobrze, że nie ma przejścia naziemnego. Przejścia dla samobójców niech budują w Gdańsku. Pan redaktor wywalczył takie obok tunelu na Podwalu Przedmiejskim. Tylko można czekać na pierwszych zabitych na pasach.

    • 8 4

  • Po co windy ? Żeby znowu ktoś narobił przed wejściem jak w noc z piątku na sobotę ?

    Piszę o przejściu pod torami na monciaku.

    • 4 0

  • nowoczesne winy

    czy te nowe będą działy tak samo jak te przy przejściu po torami?

    • 4 0

  • oooooooooo kolejne windy, będzie gdzie przekimać :)

    • 3 1

  • Basta!

    Zwęzić aleję z 2x2 do 1x1 i zrobić z niej Świat na całej długości od granicy z Gdańskiem do ul. Malczewskiego!
    Ta ulica powinna należeć do Sopocian, a nie wymiany gdansko-gdynskiej bezkształtnej masy aut!
    Jak Gdynia i Gdańsk mają wąty to niech zasuwają obwodnicą dookoła albo przerzucą pod Sopotem tunel.

    • 2 5

  • (1)

    Jak tunel zamkną na czas remontu,to i tak piesi będą musieli przechodzić górą, bezpośrednio przez jezdnię. Wtedy chodniki nie będą za wąskie?

    • 1 1

    • Chyba nie. Niedleko jest inne przejście górą, to przy ulicy Podjazd. W tym miejscu nie da się przejść przez ulicę, to zbyt

      • 0 0

  • Zlikwidować i zrobić naziemne a nie naprawiać. Sopot nieprzyjazny pieszym. (1)

    • 5 3

    • Tunele są przyjazne pieszym

      To aktywiści ogarnięci tunelofobią są wrogami pieszych. Jestem (także) pieszym i wolę chodzić tunelami dla pieszych niż czekać na światłach i/lub ryzykować życie na przejściach...
      Wypowiadajcie się we własnym imieniu, bo ja, pieszy, nie upoważniłem was do wypowiadania się w moim.

      • 2 2

  • Już dawno powinien być tunel pod Aleją Niepodległości- od Kamionki do Wyścigów. Poprawiłaby się jakość powietrza, a tak to potworny smród spalin i hałas. Może warto zwrócić się do UE w tej sprawie???

    • 2 0

  • Bardzo dobrze, ze zostanie tunel.

    Idiotyzmem w Gdansku bylo robienie nowych przejsc co 100-200metrow. Powoduje to tylko i wylacznie dodatkowy halas ruszajacych samochodow, dodatkowe spaliny podczas ruszania i stracony czas. ZERO korzysci

    • 7 3

  • Brawo!

    i oto chodzi aby piesi byli bezpieczni przede wszystkim!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane