• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    "zatoki powodują dłuższą drogę pasażerom do przystanku" - pań Lewandowski musiał długo nad tym myśleć.

    • 29 4

    • A nie wydłużają? Oczywiście ze tak! Najazd na zatokę przy bibliotece UG (2)

      Ma chyba z 50m a przystanek powinien być przy samym skrzyżowaniu.

      • 1 10

      • A nie pod dzwiami bibloteki?

        Będzie bezpieczniej dla Ciebie!

        • 5 0

      • Czyli chcecie teraz blokować całe skrzyżywania, tak?

        • 3 0

  • Zatoki powinny być i kropka! Nie trzeba centrum by autbus stanął na przsytanku a za nim sznur aut...

    do skrzyżowania i jeszcze światło się zmienia... buspasem nadrobi wjazd i wyjazd...

    • 17 1

  • Aktywiści miejscy zawsze brużdżą. Mam wrażenie że tylko myślą jak mieszkańcom uprzykrzyć życie..

    • 21 1

  • Zgadzam się z opinia aktywistów...

    Pod warunkiem, że są przynajmniej dwa pasy ruchu na danej jezdni. Inaczej przystanek bez zatoki nie ma racji bytu.

    • 5 11

  • (2)

    Ci aktywiści to najgorsze co nas może spotkać! Precz z nimi!

    • 22 4

    • Ja tez tak uważam. (1)

      Przecież lepiej dostać raka od spalin niż pozwolić, aby ograniczono ruch w mieście i dano priorytet komunikacji zbiorowej!

      • 2 7

      • Bez sensu.

        • 0 2

  • Autobus bez zatok nie tworzy korka (9)

    Co widać idealnie na ul. Bethoveena. Owszem - autobus spowalnia ruch aut i to akurat dobrze zważywszy, że praktycznie każdy kierowca przekracza prędkość. Natomiast sama zatoka umożliwia kierowcom zamurowanie w niej autobusu - co z kolei widać na Grunwaldzkiej, gdzie po włączeniu kierunkowskazu autobus mija 10-15 aut. A korki tworzy nadmiar aut, a nie zatoki. I proszę nie zasłaniać się ekologią, bo taka hipokryzja już jest naprawdę bezczelna.

    • 12 23

    • (5)

      włączenie kierunkowskazu nie daje pierwszeństwa matole

      • 0 7

      • (3)

        włączenie kierunkowskazu powoduje że od tego momentu pozostali użytkownicy mają obowiązek !! umożliwić włączenie się do ruchu pojazdowi komunikacji miejskiej matole.

        • 11 2

        • Ale kierowca autobusu musi sie upewnic. Jesli dojdzie do kolizji, winnym uznaje sie niestety jego.

          • 8 0

        • Dopoki za kolizje odpowiada kierowca wlaczajacego sie do ruchu autobusu, to jest to obowiazek martwy. Matole. (1)

          • 2 0

          • I dobrze matole. Myślisz, że jak autobusiarz włączy kierunkowskaz, to samochody zatrzymają się w miejscu?

            • 1 1

      • Nie dość, że wyzywasz ludzi to jeszcze nie znasz przepisów :D

        To z ciebie jest matoł

        • 1 0

    • (1)

      Nie porównuj Beethovena w Gdańsku do np. Grunwaldzkiej, Podwali czy Morskiej w Gdyni. Sama mieszkam na Suchaninie i nigdy nie przyszłoby mi do głowy wrzucać tych ulic do jednego worka.

      • 6 1

      • A dlaczego nie? Te same zasady działają na wielopasmówkach.

        Mieszkanie na Suchaninie nie zwalnia z myślenia. Co powiesz o przystanku Hucisko w stronę Siedlec? Tam też nie ma zatoki. Nie ma korka w stronę Siedlec.

        • 0 2

    • korki tworza urzędnicy swoimi genialnymi pomysłami

      • 7 1

  • mtm królem robót

    Póki MTM będzie robiło zatoki to każda wytrzyma max 4 lata aby znowu po okresie gwarancji można było rozpisać pod siebie przetarg...

    • 13 1

  • Czy ktoś w końcu... (1)

    ... doprowadzi do sytuacji, w której miejscy aktywiści będą mogli swoje opinie wyrażać jedynie na wewnętrznej ścianie tojtoja? Jakim prawem zabierają głos, i jakim prawem ich pomysły wdrażane są w życie? Głosujemy na władze miasta, a nie na jakichś "aktywistów". Miasto wydaje serki tysięcy na owe koncepcje, dewastujące infrastrukturę drogową, a np. torowiska tramwajowe wołają o pomstę do nieba, a na planowanie kół tramwajowych nie ma środków.. Trzeba powiedzieć dość marnowaniu publicznych środków. Chcecie państwo aktywiści zmian, to zostańcie prezydentami lub choć radnymi, a nie rządźcie z tylnego siedzenia.

    • 23 4

    • Zapomnij, wtedy musieli by za te brednie odpowiadać.

      • 0 0

  • Zatoki? To się leczy!

    Nie! dla zatok autobusowych.

    • 6 14

  • Komunikacja xbiorowa... (3)

    ... Pokazała swoje cechy w czasie pandemii. Okazała się bezużyteczna. A prawda jest taka, że nawet podczas zwykłej grypy jest rozsądnią infekcji powodującej gigantyczne koszty społeczne. Również między bajki mozna włożyć historie o ekologiczności 40 tonowego tramwaju czy 15 tonowego autobusu wiozacych 20 osób okrężną drogą miast z punktu do punktu.

    • 19 5

    • Co innego wypadki drogowe (2)

      Policja szacuje społeczny koszt wypadków i kolizji. To 80-100mln pln Tygodniowo (źródło: policja gov pl). Toż to drobniaki, znacznie drożej kosztuje nas ta grypa. Nikt nie wmówi nam, ze czarne jest czarne, a białe jest białe. A i warto przygotować się likwidacją ZtM do następnej pandemii, która będzie już za sto lat :)

      • 0 9

      • Jeden przypadek grypy... (1)

        ... To 10 dni. Do dwóch tygodni. W tym czasie chry ponosi koszty leczenia, a pracodawca koszty braku pracownika. Za czas choroby ma płacone. Łączne koszty to tak na oko to 1..2 tysiące. Liczba zachorowań to obecnie ok. 5 mln osob/rok (dane pzh) i gwałtownie rośnie, czyli koszt to jakieś 5..10mld zł w skali kraju obecnie.

        • 5 0

        • No co ty, w Polsce z grypą się przecież chodzi do pracy.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane