• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • super... (2)

    własnie wróciłem z londynu.Na własnej skórze przekonałem się co oznacza komunikacja miejska..poruszałem się po całym londynie za pomocą oyster card za pomoca metra i autobusów...
    Jeden bilet na wszystko w cenie 30 funtów na tydzień...Dla niezorientowanych,za równowartość 6 godzin pracy w uk,jezdzisz wszystkimi srodkami komunikacji przez 7 dni. po Londynie..
    Wychodzę z przybudówki im.Lecha Wałęsy ,podążam do autobusu b i dokonuję zakupu biletu za 3 zł,pod dworcem pkp ,przesiadam się do innego autobusu i koniecznie musze kupic kolejny bilet za 3 zł...
    Ale to nic kupię ,bilet całodzienny za 9 zł ...razy 7 dni to 63 zł!!!!
    czyli za równowartośc 13 godzin po ok.5 zł ,stac mnie na taki bilet.....
    Jeżeli chcę skorzystać z skm i kolejnego autobusu w sopocie czy gdyni to sami sobie pododawajcie...
    Jesteśmy bardzo bogatym krajem z super mądrymi włodarzami...
    Pogratulować....
    Po co mam kupować nowe mieszkanie na kredyt np na orunii górnej ,skoro i tak do niego czy z niego nie dojadę do centrum?
    A jak dojadę to za jaka kwotę ?
    Po co nam kolej metropolitalna skoro nie potrafimy umiejętnie korzystac z tego co posiadamy?

    • 0 0

    • Dla pocieszenia (1)

      Cieszę się, że rodacy za granicą dostrzegają dobre rozwiązania i chcą je też mieć u siebie. A teraz o Twoich obliczeniach. Trochę się jednak poprawia. Nie wziąłeś pod uwagę, że Angole lubią tygodniówki, a u nas jednak rozliczanie miesięczne jest popularniejsze. A teraz krótko do przykładów. Właśnie jest ustalana nowa taryfa dla trójmiasta według której bilet sieciowy na jedno miasto to 78zł. Czyli twój przykład 9złx7dni jest lekko nietrafiony i zawyża koszt 3,5 krotnie. Gorzej wygląda sprawa z sieciowymi na całe 3miasto SKM , bo jego cena ma być 180zł. jest to jednak i tak lepiej niż w Twoich przykładach i kilka lat temu. Sprawy idą w dobrym kierunku. OK, za to ostatnie zdanie zaraz zostanę tu wyklęty. Pozdrawiam

      • 0 0

      • piszesz o planach

        ustalą nową, korzystna taryfę - wtedy porozmawiamy

        • 0 0

  • Porażka (16)

    Dlaczego oficjalnie Pan Wołek nie chwali się że ta kolej nazywana szumnie Metropolitalna na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Lotnisko będzie JEDNOTOROWA a w godzinach szczytu maksymalna wg Pana Wołka częstotliwośc to co 30 minut.

    Kto będzie z niej korzystał - patrzcie SKM do Nowego Portu tam też była w ostatnim jej czasie jej funkcjonowania podobna częstotliwośc i co się stało zniechęciło to kolejnych klientów - pasażerów. Tutaj będzie podobnie.

    • 0 0

    • nie przesądzono wariantu KM (11)

      jeden tor i częstotliwość co 30 min. to najprostszy i najtańszy z rozważanych 1,5 roku temu wariantów. są też 2-torowe i zelektryfikowane umożliwiające prowadzenie ruchu z częstotliwością 15 lub 20 minut.

      kompletnym nieporozumieniem jest porównywanie linii do N. Portu, zwłaszcza, że miała ona konkurenta w postaci tramwaju i nieatrakcyjny czas przejazdu.

      z projektu jestem dumny, to 3 lata walki i pracy i nie boję się podpisywać własnym nazwiskiem.

      pozdrawiam

      • 0 0

      • (10)

        nie jestem wcale pewien, czy to porównanie jest kompletnym nieporozumieniem- tu jest konkurencja w postaci autobusu i o ile w przypadku osowy czy matarni jest ona śmieszna ze wzgledu na czas przejazdu wlaśnie, to w przypadku moreny i niedźwiednika( w sumie prawie 3x wiecej potencjalnych pasazerów)jest calkiem realna, gdyz czas oczekiwania czas dojscia do przystanku moze siegać 40 min...a w tym czasie to nawet zgieta parkinsonem emerytka wrecz dotruchta do grunwaldzkiej, o autobusie czy samochodzie nie wspominajac(trzeba tez pamietac, ze przebudowa slowackiego zmniejszy, nawet jesli w nieznacznym stopniu czas dojazdu do linii tramwajowej).
        wbrew pozorom są to dzielnice dosc dobrze skomunikowane i przez to bardziej wybredne, o czym nalezy pamiętać, planując przystanki:)

        dla mnie jako mieszkanca niedźwiednika wlasnie, oferta jest atrakcyjna z czasem czekania do 20 min. : gdy sie spoźnie na pociąg, trudno, pójde na przystanek autobusowy. ale gdy z góry wiem, ze choć kolejka sprzed nosa mi nie uciekla i tak te 20 minut moge czekac, po prostu na przystanek skm przestane zagladac wogole (zwlaszcza, ze polożony jest dalej niż autobusowy), rezygnujac z skm na korzysc samochoduna dalszych i autobusu na krotszych odcinkach -podobna sytacja jest na morenie, tam chyba nawet zjawisko to ma większą skalę, bo przystanek wg wstepnej koncepcji jest daleko od wszystkiego i wszystkich:)
        a przecież chodzi o to, by ludzie w pierwszej kolejnosci mysleli o polączeniu kolejowym? by bylo atrakcyjne, a nie pelnilo funkcji ostatniej deski ratunku?
        -> rozwiązaniem ewentualnie bylaby elektroniczna informacja o czasie do przyjazdu w kazdym kierunku na przystankach przesiadkowych komunikacji autobusowej/tramwajowej, ale czy wystarczającą?

        pragnę także zwrócić uwagę na fakt, ze gdyby w przyszlosci zaszla potrzeba zwiekszenia czestotliwosci kursów ze wzgledu na rozwój metropolii, przy pojedynczej linii wszystko musialoby być przebudowywane-zwlaszcza wiadukty i zapewne cala trakcja(przy pojedynczej nitce polozona przecież posrodkowo). no i do tego plany kolejnych polączeń na kaszuby, które bedą wprowadzać dodatkowy zamęt przy planowaniu...uważam, ze jesli chcemy myslec o nazywaniu sie metropolią, nie mozemy ograniczać sie kosztami w budowaniu jej szkieletu...
        sadze zreszta, ze Pan to wszystko wie, pewnie lepiej ode mnie, ale czy powie Pan to glośno, czy zadowoli sie tylko pomniejszym sukcesem(choć też sukcesem), jakim bedzie powstanie tego polączenia wogóle?
        pozdrawiam

        • 0 0

        • Po kolei (nomen omen) (9)

          Rzecze Pan Józio:
          "nie jestem wcale pewien, czy to porównanie jest kompletnym nieporozumieniem- tu jest konkurencja w postaci autobusu(...) a w tym czasie to nawet zgieta parkinsonem emerytka wrecz dotruchta do grunwaldzkiej, o autobusie czy samochodzie nie wspominajac(trzeba tez pamietac, ze przebudowa slowackiego zmniejszy, nawet jesli w nieznacznym stopniu czas dojazdu do linii tramwajowej)."
          Zanim zmodernizują Słowackiego czas jazdy autobusu w porannym szczycie od ul. Potokowej do ul. Grunwaldzkiej wynosi od 15 do 25 min. Rozumien jednak, że jako mieszkaniec Niedźwiednika ma Pan w nosie mieszkańców Matarni, Rębiechowa i dalej (choć to już gmina Żukowo) np. Banina. Autobus z górnej części tarasu zjeżdża 30 do 40 min (na razie). Rozumiem "moja chata z kraja". Tyle, że kolej ma w nazwie metropolitalna właśnie dlatego, że nie będzie ona służyć wyłącznie mieszkańcom Niedźwiednika czy szerzej Gdańska, ale całej metropolii (jej zasięg znajdzie Pan Józio np. na stronie www.mzkzg.org). Modernizacja ul. Słowackiego tylko częściowo i w sposób przejściowy rozwiąże kwestę kongestii (zatłoczenia). Liczba samochodów w aglomeracji będzie się zwiększać i ta inwestycja drogowa niczego w dłuższym okresie czasu w gruncie rzeczy nie zmieni (polecam stosowne artykuły specjalistów w zakresie inżynierii ruchu) bez powszechnego priorytetu dla pojazdów transportu publicznego.

          I dalej czytam:
          "dla mnie jako mieszkanca niedźwiednika wlasnie, oferta jest atrakcyjna z czasem czekania do 20 min. (...)podobna sytacja jest na morenie, tam chyba nawet zjawisko to ma większą skalę, bo przystanek wg wstepnej koncepcji jest daleko od wszystkiego i wszystkich:) a przecież chodzi o to, by ludzie w pierwszej kolejnosci mysleli o polączeniu kolejowym? by bylo atrakcyjne, a nie pelnilo funkcji ostatniej deski ratunku?"

          Upowszechnianie swoich własnym preferencji komunikacyjnych jako odczucia wszystkich mieszkańców jest - proszę wybaczyć - dziecinadą. Mały Józio postrzega świat wyłącznie przez pryzmat własnych doświadczeń. W rzeczywistości preferencje transportowe mieszkańców - proszę mi wierzyć - są bardzo zróżnicowane (tak jak zróżnicowane są potrzeby transportowe zdeterminowane relacjami źródło - cel).

          "rozwiązaniem ewentualnie bylaby elektroniczna informacja o czasie do przyjazdu w kazdym kierunku na przystankach przesiadkowych komunikacji autobusowej/tramwajowej, ale czy wystarczającą?"

          Nie, niewystarczającą. Potrzebne są węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. A takich (wyjątek na Chełmie potwierdza regułę) w aglomeracji nie ma! Przy SKM zbudować ich się już nie da i stawiam dolary przeciwko orzechom, że tak będzie. Jak wyglądają nowoczesne węzły przesiadkowe - odsyłam do internetu, jest cała masa zdjęć lub zachęcam do wycieczki po miastach europejskich.

          "no i do tego plany kolejnych polączeń na kaszuby, które bedą wprowadzać dodatkowy zamęt przy planowaniu"
          To i resztę wywodu pozostawię bez komentarza. Brakuje tylko jeszcze wzmianki o 1000-letnim Gdańsku i mało znaczącym jego otoczeniu.
          Z wyrazami niebrzydkimi

          • 0 0

          • (2)

            W pełni podpisuję się pod krytyką egocentrycznego Józia. Chcę tylko dodac, że Osowa, która ma również bardzo skorzystac na TKM jest dzielnicą Gdańska i mieszkańcy tej dzielnicy płacą nie małe podatki do kasy miasta (zwykle zarabiają sporo powyżej średniej krajowej). Więc mają pełne prawo byc skomunikowani z miastem na które płacą. Są płatnikami netto, by remonotwac ulice i rudery w centrum.

            TKM zintegruje miasto i pomoże tworzyc metropolię. Nareszcie projekt na poziomie i oby było to połączenie 2-torowe na całej długości, by służył metropolii wiele dłużej, niż prowizorka w postaci jednego toru.

            • 0 0

            • (1)

              w pelni podpisuje sie Pan pod moją krytyką, a potem w ostatnim akapicie pisze Pan to, co bylo myslą przewodnia mojej wypowiedzi...dobre:)))
              a zarzucanie mi egocentryzmu( nieslusznie, co juz wyjasnilem w poscie do 'doktora' ) a nastepnie pisanie, jaka to osowa jest biedna itd. jest czystą hipokryzją...
              i prosze wybaczyc zlosliwosc, ale trudno mi sie powstrzymac, gdy ktorys raz czytam tego typu wypociny sfrustrowanego osowianina- jak tak duzo zarabiacie, to na pewno stac was, zeby sie przeprowadzic w bardziej dogodne miejsce:P cos za cos: byly tanie domy,ale gorzej polozone-wasz wybor...

              • 0 0

              • W Twojej wypowiedzi czytam, że ta linia nie pomoże mieszkańcom Niedźwiednika i z tego powodu jest niepotrzebna, i dlatego nazwałem egocentrykiem. To jest projekt dla metropolii. A sam też skorzystasz, dzięki temu, że część samochodziarzy przesiądzie się na kolej i zmniejszą się korki na całej długości Słowackiego i częściowo w centrum.
                Dopisek o tym, że Osowa to Gdańsk był bardziej do "też doktora" i tu moje niedopatrzenie, za co przepraszam.
                TKM nie ma poprawić dojazdu Z Niedźwiednika i Moreny do Centrum, bo mają blisko. To ma być komunikacja na średni dystans, czyli z okolic obwodnicy i dalej.
                A co do złośliwości to trafiłeś "kulą w płot". Wiedz, że nie każdy chce mieszkać w "szuflandii" w centrum. Są ludzie którzy cenią sobie przestrzeń, kameralność, trochę własnej zieleni. Po drugie to jeszcze parę lat temu nie było takich problemów z korkami. A Osowa była wręcz najlepiej skomunikowana jeśli patrzy się nie tylko w perspektywie Gdańska, ale również Gdyni i innych. To miasto zaniedbało połączenia.
                Z tymi zarobkami moja uwaga dotyczyła tego, że skoro już Gdańsk włączył Osowę do granic by ciągnąć podatki, to warto też coś dać w zamian, więc uwaga, że TKM jest dla mieszkańców innych gmin jest już zupełnie nie na miejscu. To tyczyło się już "też doktora".

                • 0 0

          • (4)

            prawde mowiąc, nie bardzo rozumiem, o co pan dr sie, za przeproszeniem, rzuca:))) bo nie wiem, jak to inaczej nazwac:)))
            wszystko, co napisalem, nie mialo na celu gardlowania, jakie to inne dzielnice sa malo wazne, tylko wskazanie, dlaczego sensowniejsze jest stworzenie kolei 2torowej. na czym, moim zdaniem, skorzystaja rowniez mieszkancy zza obwodnicy. i lepszym bedzie rowniz dla nich(nawet bardziej niz dla mnie), gdy kolej bedzie jexdzić czesciej. o tym samym myslalem piszac o polączeniach na kaszuby-na 2 torach ich organizacja bylaby po prostu latwiejsza. ale jak ktos ma jakies kompleksy ze wzgledu na miejsce zamieszkania, to nic dziwnego, ze wszedzie doszukuje sie podtekstów typu 'ja i moja dzielnica' mi to prawde mowiac nawet do glowy nie przyszlo- pisalem tylko o mozliwych przyczynach, dla ktorych kolej zarabialaby mniej. bo wystarczy spojrzec na mapkę przy artykule, by porównac ilosci ludzi, jakie mieszkaja w poszczegolnych dzielnicach i zrozumiec, ze dla km istotnym jest zachcecenie tych ludzi do korzystania z niej. a czego na mapce nie ma, to ilosc mieszkancow np. niedxwiednika,czyli ok. 15k ludzi -razem z moreną daje to 40k potencjalnych pasazerow-rzecz mysle godna rozpatrzenia. uwazam tez, ze wystarczająco wiele napisalem, by przypadkowy czytelnik mogl sie latwo domyslic, ze popieram pomysl stworzenia kolei...
            a jesli chodzi o upodobania ludzi, to prosze sobie wyobrazic, ze wiem, jak rozne potrafia byc. istotą pomyslu km jest jednak przekonanie ludzi, by je zmienili i zaczeli korzystac z kolei, by odciążyć ulice, wiec ludzkie upodobania sa mniej istotne z punktu widzenia miast:P
            a pytanie o to, czy elektroniczna informacja wystarczy bylo, choc wiem, ze trudno w to uwierzyć, retoryczne... :P
            a na koniec dorzuce jeszcze, ze wystarczylo dokladniej przeczytać, a wiedzialby Pan, że sam napisalem o malym znaczeniu zmian po modernizacji slowackiego-co zreszta nie oznacza, ze nie nalezy jej przeprowadzic...
            podsumowując: widzi Pan tylko to, co chce widzieć, szuka Pan przeciwników na sile- po co?

            • 0 0

            • Odpowiedź (2)

              "Aby język giętki powiedział wszystkow co pomyśli głowa" Juliusz Słowcki "Beniowski".
              Proponuję po prostu przeczytać swój tekst przed wysłaniem go i nanieśc poprawki tak, aby być dobrze zrozumianym. Zaleciłbym także stosowanie powszechnie przyjętych w języku polskim zasad interpunkcji. Czasem jeden źle postawiony przecinek zmienia sens zdania.
              Ad meritum.
              Nie od razu Kraków zbudowano. Proszę się wczytać w tekst dr. Wołka. Jeżeli nie ma pieniędzy na linię dwutorową to nie znaczy, że nie należy w ogóle realizować inwestycji pod nazwą Kolej Metropolitalna.
              Występuje Pan z pozycji fachowca jednocześnie deprecjonując mało wyszukanymi epitetami dorobek dr. Wołka. Ciekawym Pana dorobku zawodowego w tej dziedzinie. Mniemam jednak - biorąc pod uwagę styl wypowiedzi i rażące błędy, że najpierw trzeba skończyć gimnazjum Panie Kolego.

              • 0 0

              • (1)

                z chęcią sie dowiem, jakie to'rażące blędy' popelnilem...bo przejrzalem pobieznie oba napisane przeze mnie teksty i ze zdziwieniem stwierdzam brak moze kilku kropek i przecinków, a także liczne braki ą, ę itp, wynikajace z niedokladnego wciśnięcia klawisza alt...jesli pisze Pan o uzywaniu wielkich liter, nie jest to typowa wypowiedx pisemna, tylko wypowiedź na forum internetowym, gdzie dopuszczalne jest moim zdaniem ich pomijanie-z kilkoma wyjątkami...którą to praktykę stosuje zresztą równiez dr Wolek. i wielu innych.
                swojemu stylowi osobiście nic do zarzucenia nie mam, jesli jest Pan jakimś niespelnionym polonistą, rozczaruje Pana zapewne fakt, ze moi nauczyciele też nigdy nie mieli...gimnazjum faktycznie nie skończylem, z prostego powodu, ze po podstawówce szlo sie wtedy do liceum...

                a tak na poważnie:
                primo, nigdzie nie napisalem, że nie należy realizować tej inwestycji, przeciwnie, uznalem ją za sukces. za to uważam, ze jesli to potrzebne, nalezy wylożyć na nią więcej pieniędzy (nawet wycofując środki z innej inwestycji) i zbudować od razu dwa tory, by w przyszlości nie ponosić gigantycznych kosztów modernizacji. i, jak mniemam, mam do wyrażenia takiej opinii prawo. jak kazdy inny. jesli nie potrafi Pan interpretowac cudzych wypowiedzi, nie jest to moją winą...
                secundo, nie wystepuję z pozycji fachowca, wypowiadam tylko swoją opinię. w zaden rownież sposób nie umniejszam zaslug, czy autorytetu pana Wolka. imputując mi to, obraża mnie Pan i to poważnie...jedyne, co skierowalem do pana Wolka, to zachęta, by promowac projekt w bogatszej wersji, bez względu na cenę.
                tertio, reszta obraźliwych slow z Pana strony nie interesuje mnie za to w najmniejszym stopniu. obawiam sie tez, ze cytowanie slowackiego i wciskanie na silę laciny i frazeologizmów, by pochwalic sie wyksztalceniem, nie ukryje zwyczajnego, przeciętnego chamstwa przebijającego z Pańskich wypowiedzi.

                • 0 0

              • no i na koniec wyszedł z Józia zwykły buc

                • 0 0

            • tak na wszelki wypadek, gdyby okazalo sie, ze nadal nie zostalem do konca zrozumiany: wszystko, co napisalem wczesniej, bylo w kontekscie wypowiedzi 'sprawiedliwego' i odpowiedzi 'dra Wolka' na nią, a dotyczącą teoretycznych strat kolei przez brak zainteresowania spowodowany wlasnie niska czestoscią kursowania...

              • 0 0

          • Mała poprawka

            W przedostatnim akapicie zmieniam dolary na euro.

            • 0 0

    • To nic pewnego (3)

      Jakbys umiał czytac uwaznie to bys doczytal, ze studium wykonalnosci zostanie dopiero przeygotowane

      • 0 0

      • Rob (1)

        Problem w tym ze ja juz znam wytyczne i wiem co pisze - pieniadze wyrzucone w błoto - nie usprawni to komunikacji wewnatrz Trojmiasta.

        • 0 0

        • ... ja tez wiem co pisze...

          • 0 0

      • wstępna koncepcja

        wstępnej koncepcji. Szkoda słów.

        • 0 0

  • Marcin (3)

    Mieszkam w Gdansku od kilku lat, doszedlem wiec do kilku spostrzezen, a przede wszystkim, ze jest strasznie zaniedbane i brudne, piach i kamienie lezace na ulicach, przystanki pomalowane i zakurzone, np.Orunia miasto wogole nie ma nad nia kontroli, straz miejska nie zawitala tutaj nigdy , a pijaczki siedza jeden przy drugim , wydalajac z siebie tresci zoladkowe i mocz na kazdym koku, stogi - zapomniana dzielnica tzw. wczesny Gierek, te przyklady mozna mnozyc. A czy wogole ktos tu sprzata ?

    • 0 0

    • (2)

      jesteś idiotą i zawsze już nim będziesz.

      • 0 0

      • TKM (1)

        Przez trójmiasto tylko metro - a w ogóle dofinansować SKM. Rację ma ten, kto pisze o Klukowie, to samo można powiedzieć o Pieckach, Osowej, Kacku - tam też powstało wiele osiedli, których mireszkańcy liczyli na spokój kosztem wydłużonych dojazdów do centrów. Teraz jakiś idiota chce wprowadzać w czyn swoje chore wizje, które po jakimś, krótkim zresztą czasie okażą się nierentowne, przerabiano to już wiele razy. Ocknijcie się i zajmijcie się rzeczywistą poprawą życia mieszkańców. Klientami lotnisk TKM-ki na pewno nie zapełnicie

        • 0 0

        • kochaneczku, ten, kto 20 lat temu budował się za miastem w Klukowie, dziś praktycznie mieszka w jego centrum (Banino docelowo będzie miało parędziesiąt tysięcy luda). A że do miasta dojechać trzeba, zapomnij o swoich przeszłych wioskowych klimatach. Wisły kijem nie zawrócisz...

          • 0 0

  • Kartuzy (1)

    cudownie, ale juz teraz do K-z mozna dojechac w 50 min, autobuskiem :)

    • 0 0

    • jak nie zakwitnie w korku koło Auchan...

      • 0 0

  • A ja chcę tramwaj do Pruszcza!!!! (2)

    Mam dość tej zakorkowanej dziury!

    • 0 0

    • (1)

      a kto ci każe przez nią jeżdzić?

      • 0 0

      • A jak inaczej dojechać w okolice Pruszcza?

        Ale co racja to racja: więcej pociągów do Tczewa i normalnych cen (a nie 3,10 SKM do pruszcza i 4,00 PKP!)

        • 0 0

  • a mi się podba zdanie (6)

    "Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub"
    pomijam fakt kto do kogo sie zbliży ale z tego zdania wynika, że Trójmiasto i Kaszuby to dwa różne regiony.

    • 0 0

    • (5)

      Trójmiasto i Kaszuby to dwa różne regiony, no chyba że twoim zdaniem np. Sopot leży na Kaszubach ; D

      • 0 0

      • wyobraź sobie że leży!! (2)

        Zobacz sobie mapki kaszubszczyzny, całe 3miasto się do Kaszub zalicza, zresztą przypominam że Sopot leży w krainie Pobrzeża Kaszubskiego, sama nazwa krainy mówi wszystko...

        • 0 0

        • Kaszubi ostatnio przejawiają swój imperializm - w wikipedii np. dla każdej miejscowości na Pomorzu dodana jest nazwa kaszubska - choćby i Kaszubów tam nigdy nie było...

          • 0 0

        • może i leży, ale kaszubski nie jest

          w Gdańsku preferuje się język polski. Kaszubi preferują gwarę i z upodobaniem zaznaczają swoją folklorystyczną inność.

          • 0 0

      • Kaszuby (1)

        Niedawno Kaszubi mieli zlot w swojej stolicy - Gdańsku.

        • 0 0

        • taka to ich stolica, jak Gorzów wielkopolski...

          • 0 0

  • Rewitalizacja !!!!!!!!!!

    A co z przyobiecaną w 2006 roku rewitalizacją Nowego Portu w 2006r ? Obiecanki cacanki ?

    • 0 0

  • Ta kolej uratuje Trojmiasto od korkow i uduszenia sie w spalinach

    Juz dzisiaj jedzie sie z Gdanska do np Chwaszczyna , Osowy kilkadzisiat minut samochodem , czesto stojac kilkadziesiat nastepnych minut w korku. Kolej na calym cywilizowanych swiecie to oczko w glowie rzadzacych. Przy kolei rozwinela sie cala potega USA , cala potega innych mocarstw. Patrzmy na madrosc silniejszych Niemiec , Japonii, Francji, W.Brytanii. Kolej to szybki, tani, ekologiczny transport.

    • 0 0

  • oczywiscie lobby taksowkowe i autobusowe bedzie przeciw ale nikt nie powstrzyma tej bardzo dalekowzrocznej i korzystnej dla

    calego Pomorza idei. szybka kolej to przyszlosc. kazda metropolia ma metro lub szybka kolej miejska- tylko one gwarantuja optymalny szybki transport i przepustowosc ulic. Bez metra Warszawa teraz by juz stala . W ultranowoczesnych miastach Japonii czy Chin do lotnisk zmierzaja szybkobiezne ciche sklady klimatyzowanych wagonow. Patrzmy strategicznie . To szansa na rozwoj, cywilizacyjny skok , wygoda, ekologia. Jezeli komus przeszkadza cicho jadacy szynami sklad to jest gluchy na tysiace miliony samochodow obok jego domu. Ludzie kochani patrzmy w przyszlosc , patrzmy z perspektywa. Za kilka lat moze nas byc nie stac na paliwo, ropa jest na wyczerpaniu , w ciagu roku zdrozala o 100 procent na swiecie. Zatem jesli nie kolej i inne alternatywne srodki transportu to przyjdze konika zaprzasc do wozu . Pozdrawiam

    • 0 0

  • Kolej czy tramwaj o moze dwusystemowe pojazdy (3)

    Zastanawia mnie dlaczego autor opracowania cały czas jest zwolennikiem tradycyjnych pojazdów i do tego jezdzących po jednotorowym odcinku.

    Od lat na świecie kolej przezywa swój renesans ale w postaci dwusystemowych pojazdów - spalinowo-elektrycznych cos w połaczeniu pociagu z tramwajem, ale w Polsce daleko nam do zachodu - nie dziwię się skoro PLK remontuje torowiska kolejowe do prędkosci szlakowej takiej jaka była przed 1939 r. to o czym my tutaj mówimy. Technika dawno poszła do przodu, szkoda że autorzy cały czas lobbuja tradycyjna kolej, to ze w 1914 roku po tej trasie kursowały parowozy nie oznacza że teraz po reaktywacji maja jezdzic tradycyjne pociagi.
    Nie stac nas na tymczasowe rozwiazania oraz na "najtansze" - chyba że to celowy zabieg żeby po czasie ponownie co nie którzy mieli pracę.

    • 0 0

    • Nie twórzmy niepotrzebnych bytów (2)

      Unifikacja taboru na obu liniach SKM to podstawa, bez wodotrysków.

      • 0 0

      • no tak, należy równać do gorszego, jak tramwaj to z Chorzowa, jak kolejka to tylko zestawy z lat 60-tych koniecznie po nasypach (1)

        z przełomu XIXi XX wieku, jak sklepy to tylko PSS Społem, jak samochód to Fiat 126p....

        • 0 0

        • Jest oddzielny projekt z UE,

          w którym jest trochę pieniędzy na nowe składy.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane