• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • (3)

    Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

    Dobre czyli na odcinku 500m między stacja paliw Shell a Krzemową
    Śmiechu warte

    • 8 3

    • Zmiana trasy 254 (2)

      Czyli zabiera się jedno z dwóch połączeń Gdańska z Orunią Górną, tworząc trzecie połączenie z nowa Pętlą, która kończy sie w polu. Może któryś z decydentów próbowałby przejechać się linią 154 lub 254 w godzinach szczytu i może zastanowiłby sie nad konsekwencjami tej decyzji, przepuszczając kolejny autobus, w który nie udało mu się wsiąść. Poza tym mieszkaniec Orunii Górnej na Świętokrzyską do ronda może dojechać z Gdańska liniami 256, 213, 275 i nie potrzebne mu kolejne takie połączenie z przesiadką. A nie każdy ma tyle zdrowia żeby iść na piechote na górę, albo tyle pieniedzy żeby płacić za jeden przystanek kolejny raz. Gratuluję trafnej decyzji.

      • 4 2

      • gratuluję czytania ze zrozumieniem (1)

        Orunia Górna nic nie traci

        • 3 2

        • dzięki

          Może jest to zrozumiałe, ale nie wiem dla kogo:
          cytat:"Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski."

          • 0 2

  • No też coś! Nie dość im, że linię tramwajową zbudowali, toby jeszcze chcieli,

    żeby tramwaje i autobusy częściej jeździły! A sama linia nie wystarczy?

    • 3 1

  • a ja se i tak bede jeździł moim pikaczento z kratko!

    • 6 1

  • Wiaty na przystankach

    Proszę o dokończenie montażu wiat na przystankach- dlaczego brak bocznych osłon-szyb, wiatr wieje niemiłosiernie, pętla Witosa i wszystkie przystanki na Ujeścisku.

    • 9 0

  • Na Chełmie powinny zostac dwie linie 2 i 11

    i tak sa tłoki na petli

    • 5 7

  • Złodziejstwo (16)

    Wszystko ok.tylko mały problem,a mianowicie na linie autobusowe,które dojeżdżały do centrum kupowało sie jeden bilet,teraz będzie trzeba kupić obowiązkowo godzinny albo dwa bilety na trase.Wszędzie nas okradają i to w biały dzień...Ciekawie czy ktos to przewidział z ZKM-u...gratuluję debilizmu

    • 28 7

    • (3)

      Już tak nie gratuluj sobie tego debilizmu. Równie dobrze można odbić piłeczkę w drugą stronę. Ci co wcześniej musieli jechać z przesiadką na Chełmie (np. mieszkańcy wzdłuż dawnej Łódzkiej, os. Pogodne itd.) teraz mogą jechać jedną linią tramwajową do centrum czy nawet do Oliwy, Jelitkowa bądź na Zaspę za 2,80 zł i nie muszą dopłacać za przesiadkę na Chełmie bądź w centrum. Ciekawe czy to przewidziałeś/aś.

      • 4 0

      • (2)

        zapomniałeś, że wczesniej im taką podwyżkę też zafundowano? kiedyś 155 czy 255 jeździły do gdańska. wtedy jeszcze były chyba bilety minutowe.
        tak naprawdę błędem jest zabieranie lini, które teraz kursują do gdańska, nie pokrywają się trasą z tramwajem więc powinny pozostać.

        • 0 4

        • (1)

          Tak, kiedyś 155 czy 255 jeździły do Gdańska, bo nie było tramwaju na Chełm, tak ciężko to ogarnąć?
          Nie, one częściowo się pokrywają i głupotą byłoby dublować te połączenia. Dlatego właśnie tworzy się taki model transportu, żeby usprawnić działanie całego systemu. Jakby zrobili tak jak proponujesz to albo musiałaby spaść częstotliwość kursowania autobusów i wtedy byś lamentowała, że za rzadko jeżdżą, albo musiałyby wzrosnąć ceny biletów (wszystkich), bo mocno wzrosłyby koszty obsługi takich połączeń i wtedy znowu byś lamentowała, że Cię okradają.

          • 2 0

          • ja nie lamentuję. lamentuje ten, kto napisał pierwszy post w tej dyskusji, a ja oponowałam przeciwko nazywania go głupcem.
            ja mam w poważaniu ten tramwaj. może pojadę nim 2-3 razy w roku więc mi lotto ile bilet kosztuje.
            poza tym zalożyciel "wątku" pisał o linii zmierzającej w kierunku małomiejskiej/traktu więc raczej nie dublowała się ona z tramwajem, ale pewnie się nie znam.

            • 1 1

    • Głupi jesteś paNIE (8)

      teraz są bilety jednogodzinne. więc nie ma problemu by przejechać z jednego końca na drugi.
      2. Kup bilet miejski i spoko, oszczędność czasu i kasy..

      • 3 5

      • (7)

        nie jest głupii. dobrze pisze. są godzinne, ale są droższe od jednorazowch. wiem, że to tylko 80gr, ale to tak jakbyśmy wyrzcili te kilka groszy ot tak.
        nie każdy jeździ komunikacją codziennie.
        jest to swego rodzaju podwyżka. jeśli jedzie w ciągu miesiąca 10 razy (zakładając, że w dwie strony) to jest do tyłu o 16zł. mało?

        • 3 1

        • (6)

          Jak już to 60 gr nie 80 różnicy. Najlepiej, żeby wszystko było za darmo, nie? A nowe linie, nowy tabor to za co przepraszam? Zbawi Cię te 12 zł miesięcznie?

          • 1 2

          • (2)

            nie ważne czy zbawi czy nie. jest to tak jakby te 12zł (fakt, nie wiedziałam ile bilety kosztują dokłądnie) wyrzucił do śmienika.

            • 0 2

            • (1)

              Nie do śmietnika, tylko na to, aby było za co budować te linie tramwajowe, kupować nowe autobusy niskopodłogowe itd, ale widzę, że to zbyt skomplikowane, abyś zrozumiała.

              • 1 1

              • piszemy cały czas o pierwszym poście czy w swojej elkwencji się zapędziłeś?
                ktoś pisał, że bez powodu zabiera mu się bezposredni dojazd do centrum wydłuża go (czasowo nie wyjdzie na tym najlepiej) i jeszcze musi dodatkowo za to płacić.
                to jest wyrzucanie pieniędzy do śmietnika. jego pieniedzy.

                • 2 1

          • Ale ten tramwaj nikomu nie ułatwia życia, bo i tak po remoncie nie stoimy w korku na al. Havla (2)

            Więc niby z jakiej paki trzeba "dopłacać"?
            Budowa linii tramwajowej na Łostowice to sztuka dla sztuki.

            • 0 5

            • Bzdura. Na Havla może i nie ma korków (jeszcze), ale na Chełmie już są. Jak się na Chełmie trzeba było przesiadać to też się kupowało godzinny a nie jednorazowy, więc o co chodzi? Poza tym ta dzielnica się cały czas rozbudowuje. Jak pobudowali osiedla a potem drogi do nich to było narzekanie, że kolejność nie ta (i słusznie). Jak teraz zrobili linię tramwajową patrząc trochę pod kątem obecnych i przyszłych inwestycji, to znowu narzekanie, że nikomu niepotrzebny. Wieczni malkontenci!

              • 3 2

            • tramwaj to podstawa. Ja zapewne na jego korzyść zrezygnuję z samochodu.

              • 2 0

    • a czemu nie kupisz miesięcznego? (2)

      chyba jeździsz codziennie do pracy albo szkoły?

      • 7 4

      • A może właśnie nie jeździ codziennie komunikacją miejską? (1)

        • 1 0

        • i ma problem z wydaniem 60 groszy?

          • 1 0

  • 213

    Nie mozna 213 zostawic nadal do Gdanska Glownego? Nie bedzie nic bezposredniego po tej zmianie!

    • 9 3

  • I po co wywaliłeś pan miliony z podatków na zbędną pętle panie adamowicz? (2)

    jaka perwersja budujmy pętle a co a że zbędne :-)

    budowa pętli dla tramwaju dwukierunkowego?

    Wykształcenie: PRL w praktyce
    Zawód : prezydent
    Sukcesy: brak
    Referencje: członkostwo PO

    • 13 5

    • dymitryj= Białoruś

      • 0 0

    • Czy pętla jest zbędna to się okaże kiedy na nowym odcinku torów będzie awaria czy wypadek - wtedy zobaczymy czy lepiej dojechać do niepotrzebnej pętli czy zostać w śródmieściu. A co do "pętli dla tramwaju dwukierunkowego" to nie wszystkie tramwaje są dwukierunkowe (gdyby ktoś nie zauważył).

      • 2 1

  • 313

    313 wprowadzić linię czermińskiego -nowa pętla 156 niech jeżdzi na pętla chełm super !

    • 1 4

  • no zajefajnie ale dla kogo? dla tzw 'poludnia' (9)

    a reszcie zabiera się połączenia i z 6 linii autobusowych robi się połowę, gdzie jest sens upychania wszystkich poludniowych dzielnic w ciasnym tramwaju, ktory wcale nie skroci czasu dojazdu np do wrzeszcza?

    • 8 17

    • (5)

      Przeróbka: 4.816 mieszkańców, Chełm: 45.704 mieszkańców. Ogólnie jakby zsumować cały północno-zachodni Gdańsk: Przeróbka, Stogi, Krakowiec-Górki, Wyspa, a nawet dodam jeszcze Rudniki, to wyjdzie 23.833, a tylko 3 dzielnice południa: Chełm, Ujeścisko-Łostowice i Orunia-sw.Wojciech-Lipce da 79.368 - dziwią cię więc priorytety?

      • 12 0

      • (3)

        Kupują mieszkania za grosze i jeszcze mają pretensje, że potem dojechać nie mogą. Trzeba było kupić mieszkanie we wrzeszczu, czy na morenie i wszędzie byłoby blisko. Przez takich dorobkiewiczów tracą prawdziwi mieszkańcy Gdańska.

        • 3 15

        • za grosze..? (1)

          nie stać Cie gościu na takie wydatki

          • 9 2

          • Tutaj pojawia się ten argument, że mnie stać. Kupiłem kolejne mieszkanie we Wrzeszczu, w stanie deweloperskim, więc znam różnice w cenie.

            • 0 7

        • tak tylko w tym momencie ci 'prawdziwi mieszkancy', jak to nazywasz

          notabene mieszkający ponad 20 lat w Gdańsku, by dojechać na uczelnie muszą okrążać pół Gdańska, likwiduje się(skraca) dobre połączenia, dzięki którym do centrum jedzie się 7 minut, w obecnej sytuacji dojechanie na pętle, przejechanie przez Południe, Ujeścisko, Łostowice i Chełm zajmie 'troszeczkę' dłużej. nie mam nic przeciwko, niech sobie jeżdżą tym tramwajem, lżej na trakcie ale zmniejszenie linii w kierunku traktu o 50% to przesada

          • 6 3

      • Północno-zachodni Gdańsk to raczej Oliwa, VII Dwór, Strzyża, Osowa i Matarnia a nie Stogi, Przeróbka czy inne Krakowce :)

        • 4 0

    • zeby dojechac do centrum z orunii trzeba bedzie najpierw czekac pare minut na autobus na petle (2)

      i potem w 'komfortowych' warunkach przez południe, ujeścisko, łostowice i chełm do centrum- no rzeczywiście mój czas dojazdu skróci się z 10 minut do 35

      • 4 1

      • nie siej zamętu - czytaj schemat (1)

        154 będzie jeździł, tak jak jeździ
        254 dodatkowo zajedzie na pętlę

        • 3 2

        • tak, tylko w którą stronę...

          chcąc jechać tramwajem do dworca zwiedzasz niepotrzebnie pół gdańska... bo chyba że lubisz oglądać kilka dzielnic z samego rana jadąc do pracy zamiast jak najszybciej dostać się tam gdzie musisz

          • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane