• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • kokoszki

    A co z innymi dzielnicami typu Kokoszki? PKM nie dojeżdża, tramwaje-można pomarzyć i jeszcze zabierane linie autobusowe !!!! Przecież tam też mieszkają LUDZIE !!!

    • 3 0

  • a jezioro?

    A jezioro przesuniemy tu.

    BIPP!!!

    • 2 0

  • Kiedy..

    tramwaj będzie wjeżdżał do pancernika ECS-u..

    • 0 0

  • nie rozumiem tego lamentu

    nad paroma ruderami przy Do Studzienki.

    • 3 1

  • :)

    A mi się podoba:) Dużo bardziej niż Nowa Politechniczna:)

    • 1 2

  • Tylko jedna zaleta

    Zamienił stryjek siekierkę na kijek... i to jaki drogi - na pewno więcej niż te 400 mln. Nie mówiąc o gigantycznych kosztach tuneli, nasypów lub estakady, dochodzi konieczność wybudowania nowej szkoły w miejsce wyburzanej !5-tki. To wcale nie będzie tańsze niż zapewnienie mieszkań mieszkańcom tych 2 czy 3 budynków przy Do Studzienki w wersji Nowej Politechnicznej. No i gdzie ją wybudować, jak jej działka i tak jest już teraz za mała? Ten pomysł ma tylko 1 zaletę - że obsługuje szpitale. Tyle, że kosztem głównego zadania - naprawdę szybkiego dojazdu z Południa do Wrzeszcza tramwajem. A UCK i szpital zakaźny trzeba obsłużyć, ale lepiej to zrobić małymi busikami, jeżdżącymi częściej i wjeżdżającymi na teren GUMedu, który dla wielu chorych ludzi jest sam w sobie zbyt rozległy.

    • 0 1

  • Panie Koprowski jezeli Pan nazywa to "rewolucja" to prosze porzucic tematy, ktorymi sie Pan zajmuje. Ten nowy "genialny" projekt nie ma sensu. 100 razy lepszym i bardziej ulatwiajacym zycie mieszkancow (o DUZO DUZO krotszy czas przejazdu) byl projekt pierwotny, to co tutaj czytam to jakas jedna wielka kpina..

    • 1 0

  • Szanowna Redakcjo

    zamieszczajcie proszę prezentacje DRMG w lepszej jakości. W obecnej trudno odczytać legendy bo są rozmazane. Może tez warto dać komentarz słowny, a jeśłi go brak to jakiś podkład muzyczny. :)

    • 0 0

  • Studnia bez dna te tramwaje

    Chyba jest jakieś lobby za tymi tramwajami, tak jakby nie było innych potrzeb. Nagle wmawia się nam, że komunikacja autobusowa jest beee i tylko tramwaj rozwiąże nasze problemy. Nie ważne, że jak się popsuje to paraliżuje całe połączenie, nie ważne że znowu na 3 lata Morena zostanie rozkopana, nie ważne że nie ma gwarancji, że jest to w ogóle potrzebne bo może sensowna linia autobusowa by rozwiązała problem. Wynajęci klikacze klikają na + a każdy kto ma przeciwne zdanie to malkontent. A może malkontenci też mają swoje racje?
    UWAŻAM, że potrzebne są baseny do szkół , że potrzebne są w ogóle nowe szkoły w południowych dzielnicach , że potrzebne są nowe przychodnie, że potrzebne są nowe drogi , że potrzebny jest remont wielu dróg, że potrzebna jest sensowna polityka śmieciowa, że można by wyremontować Stare Miasto na wzór Torunia, że potrzebne są w tych miejscach gdzie jest PKM system parkingów wielopoziomowych za symboliczną opłatę, że można wymienić stare autobusy na nowsze - ekologiczne, że może potrzebna jest pomoc miasta dla młodych rodzin w pozyskaniu mieszkania a dla osób starszych system opieki dochodzącej i dotacja dla lekarzy by było ich więcej i kolejki nie były takie długie.
    Jak pomyślę, że wyda się 400 milionów na coś co nie jest najważniejszą potrzebą dla Gdańska to się wkurzam. Rozumiem, że jest ktoś komu zależy akurat na takim rozwiązaniu bo ma osobiste korzyści, ale jest jeszcze interes mieszkańców Gdańska. Mówienie nam, że to w końcu Unia płaci nie zmienia faktu, że sporą część trzeba będzie samemu wyłożyć - z naszych podatków.
    Dla mieszkańców innych dzielnic powiem, że teraz mam jak z Moreny zjechać do Wrzeszcza, do GUM to co prawda z przesiadką ale nowy autobus za 1 mln zł by rozwiązał sprawę. Jeśli wmawia mi się, że inwestycja za 400 milionów jest najpotrzebniejsza z potrzebnych to mówię NIE. Panie Adamowicz - nie widzi pan problemów tego miasta, niech już nas pan nie dręczy swoją osobą.

    • 1 0

  • A gdzie Nowa Swiętokrzyska i Kowale- 80 tyś ludzi tu mieszka

    morena ma już świetną komunikację a dzielnice południowe miasto zostawia odłogiem - Nowa świętokrzyska i linia tramwajowa ulicą Jabłoniową to teraz najpilniejsze inwestycje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane