• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • Druga Japonia!

    Tam linie tramwajowe budowano w I poł. XX w. Obecnie więcej linii zamykają niż otwierają.

    • 6 7

  • (2)

    Oby nie zniszczyli Wrzeszcza jako kolejna autostrade. Tereny dookola PG to idealne miejsce na stworzenie ciagow pieszych, uspokojony ruch, odrestaurowac stare kamienice. Stworzyc fajne knajpki. Miejsce mogloby tetnic zyciem.
    Autostrada zabija wszystko. Kto bedzie chcial przebywac w takim huku?

    • 20 1

    • Fajne knajpki dla ćpiącej młodzieży uczęszczajacej na studia, rzygającej, klnącej, palącej blanty jointy itp (1)

      drącej ryja, szukającej zaczepki????

      to lepiej już nie.

      • 4 15

      • rozumiem twoją frustrację

        jak całość kasy wydajesz na autko, to już na piwko nie zostaje

        • 6 1

  • Nie

    Dziękujemy za te wizje nieudaczników z Peło

    • 10 15

  • Ktoś się chyba ujarał maryśką? I tramwajem będzie można wjechać na III piętro Galerii Bałtyckej

    i do sali w Multikinie:) I na peron SKM :) I do domu na klatkę schodową...
    A wystarczy poszerzyć, zrobić buspasy - uwaga - BUS PASY, zrobić poprzeczne linie AUTOBUSÓW tak tak, autobusów - morena Suchanino - dolny wrzeszcz/grunwaldzka/zwycięstwa. dworzec PKP wrzeszcz Politechnika śródmieście i za 1/1000 ceny będzie oK.

    • 8 15

  • jest jednak pare ale...

    zamiast po starych budach wzdłuż ul. Do Studzienki tramwaj przejedzie po budynku SP 15. Zamienił stryjek siekierkę na kijek.

    • 12 11

  • Czyli jednak można zrobić dobry projekt.

    Podoba mi się

    • 16 8

  • Dawać nową świętokrzyską w mordę jeża!

    • 9 3

  • Rewolucje, srucje. A remontu linii na Stogach od 25 lat nie mogą przeprowadzić.

    • 10 6

  • 400 mln?

    Bardzo odwaznie wyceniony projekt. W rzeczywistości wyjdzie pewnie 5 x drozej

    • 11 5

  • W której dzielnicy Gdańska będzie mieli swoją wyspę Lesbos i Kos? (1)

    Wszystko dzięki Ewie Kopacz i Januszowi Piechocińskiemu czyli rządowi PO i PSL.

    • 2 9

    • głodź flaszka ma tereny pod cele sakralne na Orunii, tam się zrzuci kilka baraczków i kontenerów.

      będzie miodzio. Medialnie i hucznie, telewizje zrobią dokrętki z nami w tle, krzyże, sutanny pierścienie, uśmiechnięci uchodźcy i wygramy wybory razem z PIS!
      I tak zwieją na prom do Szwecji albo na tira do Niemiec.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane