• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rok po otwarciu skrzyżowania na Morenie nadal bez zielonej fali

Leszek, czytelnik Trojmiasto.pl
8 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Choć skrzyżowanie ul. Bulońskiej z Rakoczego na Morenie zostało oddane do użytku w ubiegłym roku, wciąż drogowcom nie udało się tam - mimo systemu Tristar - zapewnić kierowcom "zielonej fali". Nasz czytelnik, pan Leszek, opisuje problemy i podsuwa drogowcom gotowe rozwiązania.



Czy po roku od uruchomienia systemu Tristar odczuwasz na co dzień jego działanie?

Oto jego list:

Chciałbym zasygnalizować absurdy przejazdu samochodem przez Morenę - od Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska przez Bulońską zobacz na mapie GdańskaRakoczego zobacz na mapie Gdańska w kierunku Niedźwiednika.

Na Bulońskiej pomiędzy Myśliwską a Rakoczego są dwie sygnalizacje świetlne, w fatalny sposób zsynchronizowane z sygnalizacją na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego.

Sygnalizacje na Bulońskiej mają 2 cykle podczas jednego cyklu na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego ale nie chodzi o tę rozbieżność, te 2 cykle na Bulońskiej równo mieszczą się w 1 cyklu na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego.

Cykl na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego ma ponad 2 minuty, w tym czasie przez Rakoczego przejeżdża kilka samochodów, przez większość czasu jest pusto.

"Parzysty" cykl z Bulońskiej trafia w środek cyklu skrzyżowania Bulońskiej z Rakoczego i tu chyba nie da się nic poradzić.

"Nieparzysty" cykl z Bulońskiej trafia prosto w świeżo włączone czerwone na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego - ruszając ze świateł na Bulońskiej widać jak zielone w lewo w stronę Niedźwiednika włącza się i zaraz gaśnie, więc nie ma możliwości przejazdu i trzeba czekać dwie minuty na kolejne zielone w stronę Niedźwiednika.

Gdy czeka się na Bulońskiej przed Rakoczego, to widać sygnalizację Rakoczego / Piecewska, następnie włącza się zielone na Rakoczego / Piecewska, po jakimś czasie włącza się zielone dla Bulońskiej w lewo, ale zanim dojedzie się do Piecewskiej, to na Piecewskiej włącza się czerwone i znowu trzeba stać.

Po zmianie zielonego na czerwone dla ruchu z Bulońskiej w lewo - ruch z Bulońskiej w prawo ma nadal zielone a w tym czasie zielone dostaje lewoskręt z Rakoczego (od McDonaldsa) w Bulońską (tramwaj dostaje zielone również dla wyjazdu z Bulońskiej w prawo).

Wystarczy zamienić kolejność ruchu lewoskrętów na skrzyżowaniu Bulońskiej i Rakoczego - najpierw od McDonalds w Bulońską a po nim z Bulońskiej w lewo i znikną oba problemy bezsensownego czekania dla jadących od Myśliwskiej w stronę Niedźwiednika - opóźnione zielone da możliwość zdążenia (w cyklu nieparzystym) przed zmianą na czerwone, ponadto przez to "opóźnienie" nie straci się zielonego na skrzyżowaniu Rakoczego i Piecewskiej - trafi się na zielone w następnym cyklu (ale to i tak pewnie będzie wcześniejsze niż to, na które trafia się wskutek czekania 2 minut na Bulońskiej / Rakoczego).

Są też inne absurdy. To m.in. dowolność sygnalizacji dla autobusów i pieszych przy PKM Brętowo - dlaczego ta sygnalizacja wstrzymuje samochody jadące Rakoczego? Czy to nie może być zsynchronizowane z sygnalizacją na Rakoczego / Wyrobka / Kolumba i na Potokowej / Rakoczego + Potokowej / Dolnym Migowie - tak żeby nie wstrzymywać samochodów, tylko dać im przejechać, a zielone dla autobusów i pieszych dać wtedy, kiedy z góry będzie już pusto (bo czerwone zapaliło się na Wyrobka / Kolumba i wszystko, co przejechało tam na zielonym już przejechało przy PKM Brętowo)?

Jeszcze inny problem - tym razem popołudniowy - samochody jadące od Niedźwiednika pod górę Rakoczego są zatrzymywane na stromym podjeździe przez sygnalizację na Wyrobka / Kolumba, nie można tego zsynchronizować z sygnalizacją na Dolnym Migowie i na Rondzie de la Salle? I również z sygnalizacją dla pieszych przy PKM Brętowo (tak żeby piesi ani autobusy nie wstrzymywali samochodów, a wykorzystywali luki w cyklu). Dalsze sygnalizacje w stronę Bulońskiej (na Piecewskiej) również wstrzymują samochody jadące od Niedźwiednika.
Leszek, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (223)

  • Gorzej (2)

    Jest gorzej niż było, czas przejazdu się wydłużył, klocki hamulcowe bardziej się zużywają, paliwa palę więcej. Kto za to odpowiada?

    • 9 5

    • po prostu nie przyspieszaj po ruszeniu ze skrzyżowania lub po pokonaniu progu spowalniającego

      na małe odległości rezygnuj z przejazdu samochodem.

      Nie stosuj stylu jazdy typu: wyprzedzę wszystko co się rusza by tylko zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle.

      • 3 6

    • sam za to odpowiadasz praktykując agresywny styl jazdy

      nie biorąc pod uwagę innych sposobów poruszania się po mieście niż samochodem.

      ostro przyspieszając i potem hamując sam sobie szkodzisz na zdrowiu i obciążasz portfel.

      • 5 7

  • przy PKM Brętowo mogła być kładka dla pieszych od stacji na drugą stronę ulicy (1)

    Zamiast tego postawiono światła na guzik, i jedna osoba guziczkiem zatrzymuje właśnie jadące od Słowackiego czoło wielkiego potoku pojazdów.

    • 13 3

    • Tak

      Na pocieszenie dodam, że człowiek który zdecydował o nie budowaniu kładki, jest już na emeryturze.

      • 4 0

  • TRISTAR zadziała (1)

    Ale trzeba jeszcze zrobić dobre ustawienia brzegowe i odpowiednio skonfigurować..... Urzędnicy w Gdańsku chyba mają z tym problem.

    • 2 5

    • sorry

      nie wiedziałem, że to o czym piszą nie jest włączone do TRISTARA. Zostałem wprowadzony w błąd przez autora artykułu. Przepraszam ....

      • 2 1

  • Samochodziki najważniejsze. Tam to brakuje priortytetu dla tramwajów!!!!!

    • 11 9

  • a ja bym sugerował (3)

    żeby najpierw zapytać się czy ten ciąg został włączony do TRISTARA. Z tego co mi wiadomo nie było go w zakresie inwestycji. Jeżeli tak - to ankieta jest manipulacją.

    • 5 3

    • Morena nie jest w tristarze (1)

      i tyle w temacie

      • 1 1

      • morena jest przy agencji kosmicznej

        • 3 0

    • cóż

      • 0 0

  • problemem jest to, że Tristar poprawił gdzieniegdzie płynność ruchu pojazdów (2)

    ale piesi zakwitają dłużej na przejściach, podobnie jak tramwaje, które powinny dzięki Tristarowi mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach.

    Nadal bardziej się myśli o ruchu pojazdów niż o wygodzie i bezpieczeństwie ruchu ludzi chcących korzystać z komunikacji publicznej i muszą mieć możliwość bezpiecznego i wygodnego docierania do przystanków tejże, bez konieczności schodzenia do tuneli.

    • 7 6

    • Nie zauważyłem, żebym zakwitał (1)

      Tramwaje dostają priorytet, kiedy są opóźnione w stosunku do rozkładu jazdy - czyli może trzeba zmienić rozkłady, żeby częściej dostawały priorytet...

      • 2 3

      • jak nie chodzisz przez skrzyżowania, tylko je przejeżdżasz, trudno byś zauważył

        zakwitanie pieszych.

        Każde oczekiwanie ponad 45 sekund wywołuje zniecierpliwienie i skłania do prób przechodzenia/ przebiegania przy czerwonym świetle.

        • 1 1

  • (1)

    a czy gdziekolwiek, dzięki tristarowi jest zielona fala??

    • 16 2

    • a co to jest zielona fala?

      Chodzi o to, żeby utrzymać koordynację, ale również umożliwić wjechanie z wlotów poprzecznych. Koordynację najłatwiej zaobserwować w mniejszym obciążeniu ruchem, kiedy nie trzeba likwidować korków z ulic poprzecznych. I to możemy zaobserwować na wielu ciągach.

      • 4 2

  • zielona fala to była w PRLu i działała (6)

    teraz jest tzw. dobra zmiana. Światła czasem zmieniają kolor - i właśnie tak ma być. Czyli jest OK

    • 16 5

    • (5)

      Nie do 2004 roku w Gdańsku. Mój nissan 200sx 200+km mogł jechać całą drogę na 4 biegu z Gdańska do Gdyni. Grundwaldzką aleja zwycięstwa itp

      • 3 3

      • i zatrzymywał się (4)

        w długim koreczku na al. Zwycięstwa w jedną stronę a przed Oliwą a potem przed Słowackiego w drugą...

        • 3 1

        • (3)

          No właśnie nie, całą drogę

          • 0 1

          • tylko że (2)

            dwa razy dłużej niż teraz

            • 2 1

            • (1)

              Idioto przestań pić to piwo z biedry, jak dwa razy dłużej jak cały czas jadę bez zatrzymania sie.
              Pajctwo nie umie prowadzić ale wymyślone bzdury musi pisać

              • 0 1

              • obraziłeś

                • 1 0

  • wazniejsze jak sie tam porusza pieszym - to w koncu osiedle mieszkalne (1)

    czy lepiej sie poruszalo wczesniej czy teraz gdy jest tramwaj

    • 4 5

    • tramwaj nie zakłóca znacząco ruchu pieszych

      pieszym przeszkadzają samochody i długie cykle oczekiwań na ich przejazd, maksymalizowane przez Tristar

      • 2 2

  • (3)

    Najgorzej i tak mają tramwaje! Rusza sobie 12ka z Migowa i od razu stoi na pierwszych światłach (przelot do przystanku 1 minuta). Dojeżdża do przystanku Budapesztańska (światła wzbudzane przez pieszych) znowu czerwone, pieszy zwyczajowo naciska przycisk ale i tak idzie na czerwonym jednak tramwaj musi stać bo światło zmienia się natychmiast po naciśnięciu przycisku. Już jest opóźniony. Kolejne światła to nawrotka (szczęściem krótkotrwała), samochód dojeżdża do nawrotki i wzbudza sobie zielone pętlą w jezdni, tramwaj znowu stoi. Kolejne światła na dużym skrzyżowaniu. Oczywiście tramwaj przejedzie jak zdąży zawczasu zablokować blokadę na zwrotnicy która powoduje załączenie fazy dla tramwaju, jak nie zdąży czeka cały cykl. W końcu dojazd do Warneńskiej, w najlepszym razie tramwaj przyjeżdża minutę opóźniony jednak najczęściej jest opóźniony znacznie więcej. Kolejne czekano. Trochę to irytujące bo samochody na wprost jada a tramwaj musi stać! Jak już raczy ruszyć to ma lekko -3. Z Belgradzkiej do Piekarniczej może sobie grzać bo i tak nie zdąży. Do Siedlec średnio przyjeżdża -3, 4 minuty opóźniony a do Oliwy bywa że i -10 i więcej. Zapomnijcie o skomunikowaniach i przesiadkach. Jednak to wszystko w prezencie od miasta dla mieszkańców. Żeby żyło się lepiej :) z pozdrowieniami od motorniczego :)

    • 17 0

    • to wprowadźcie tam TRISTARA (1)

      tramwaj będzie miał priorytet...

      • 1 3

      • Zapewniam Cię, będzie jeszcze gorzej ;)

        • 1 1

    • Radni Gdańska ślepi czy głupi.

      Dosyć tych przekrętów, kradną publiczne pieniądze na takie niewypały jak Tristar, muzea ku czci które mają przykryć złodziejstwo i podobne czyny propagandowe.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane