- 1 Nowy trop ws. zaginięcia Iwony Wieczorek (471 opinii)
- 2 Manhattan we Wrzeszczu zostanie zburzony (476 opinii)
- 3 Triathlon na ulicach Gdańska. Utrudnienia (115 opinii)
- 4 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (21 opinii)
- 5 Dziwny samolot na niebie. Wyjaśniamy (90 opinii)
- 6 Weterani i przedszkolaki w jednym domu w Królewskiej Dolinie (9 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 14:18
ciasna Wyspiańskiego
Pytanie zasadnicze ! Jak tam zmieścić 2 tory i jeszcze samochody ? Już teraz jest koszmarny tłok, szczególnie odkąd zamknięto przejazd ul. Leczkowa w kier. Hallera.
- 4 2
-
2012-10-12 14:26
porażka
ludzie przecież można się przejść kawałek od grunwaldzkiej do placu komorowskiego, po co w wąską ulicę z kamienicami wciskać jeszcze tramwaj ...
nie mówiąc o ludziach którzy nie potrafią obecnie jeździć na skrzyżowaniu grunwaldzkiej z miszewskiego jak dodacie tory kolejne to już wieczny korek będzie i nieład...- 5 5
-
2012-10-12 14:30
Tramwaj
Jakby planiści pomyśleli to zrobiliby jak w Krakowie, gdzie tramwaje w centrum zostały puszczone podziemnym tunelem, wyglada prawie jak metro a jakie funkcjonalne. Sprawa do przemyślenia. Pozdrawiam !
- 6 2
-
2012-10-12 15:36
Dawny gdański łącznik Berlinki (3)
Planowana trasa tramwajowa przebiegnie w miejscu, gdzie Niemcy projektowali gdański łącznik autostrady tzw. Berlinki. Na tym odcinku wykonali w czasie II w.ś. sporo prac ziemnych widocznych do dziś.
- 1 0
-
2012-10-12 17:32
co ty bredzisz (1)
- 1 2
-
2012-10-12 22:35
facet napisał prawdę
w miejscu skrzyżowania Grunwaldzkiej z Bohaterów Getta miał powstać węzeł końcowy autostrady Gdańsk-Berlin. Wykonano wszystkie konieczne prace ziemne. Dodatkowo przewidywano uruchomienie tramwaju Wrzeszcz-Siedlce z odgałęzieniem na Migowo.
- 1 0
-
2012-10-13 08:34
Nastroj polityczny sie zmienil i teraz autobahny ciagną na poludnie i poludniowy wschód. Z korzyscią dla Gdańska? Nie.
- 0 0
-
2012-10-12 16:00
takie wpisywanie inwestycji (1)
zaczyna się średnio na 18-24 miesięcy przed wyborami, budyń osobiście objeżdża miejskie spółki i daje wytyczne co trzeba przygotować, rozrekamować i od kiedy zacząć pisać, jeden wydział w urzędzie zajmuje sie tylko koordynacją takich działań, trzeba im podawać dane o istotnych wydarzeniach w których ma się reklamować budyń, o inwestycjach przyjaznych społeczeństwu,trzeba podać duża danych tak aby budyń mógł ogłaszać że będzie lepiej
nie wolno tez pisać o inwestycjach które mogłyby negatywnei działać na społęczeństwo
wszystko jest ułożone, zaplanowane i ukierunkowe tylko na jedno - budyń ma wygrać kolejne wybory a szefom spółek miejskich włos z głowy nie spadnie...- 4 3
-
2012-10-12 17:33
myslisz że działa jak szczurek?
chociaż nie, tam to ogłupianie i cukrowanie osiągnęło szczyty, w gdańsku to ledwo nieudolne próby
- 0 1
-
2012-10-12 16:05
tsaa
zajeliby się trasą na Stogi bo jest tragiczna, a nie Stogi Przeróbka to zapomniane dzielnice a przecież nowe inwestycje są ważniejsze gdy stare tory sie rozsypują ;)
- 2 1
-
2012-10-12 16:43
Fajne plany, jak bym czytał Lema
Jak tam kolej metropolitalna? Pamiętam jak tutaj już co niektórzy kłócili się o nazwy przystanków.W bociany przynoszące dzieci też wierzycie?:))
- 2 2
-
2012-10-12 17:20
Puscic tramwaj na trudnym odcinku Dolnego Wrzeszcza POD ZIEMIĄ.
Co za problem?!! W Niemczech metro tak jezdzi. W centrum pod ziemia, tuz za scislym centrum po ulicach normalnie, ogrodzone plotem.
- 5 1
-
2012-10-12 17:27
a dlaczego nie chcą urzeczywistnić planu prezydenta Adamowicza (1)
i POprowadzić tramwaj do Rębiechowa? To ten tramwaj jak czytałem i słuchałem miał być priorytetem. Czyżby państwo prezydentostwo zmieniło plany?
- 4 1
-
2012-10-12 21:24
do Rębiechowa będzie PKM
- 0 1
-
2012-10-12 17:38
tory (2)
a na wymianę torowiska na Stogi nie ma pieniędzy.
Wstyd jak się traktuje tą dzielnicę.
na wymianę torowiska na Stogi nie ma pieniędzy;- 10 3
-
2012-10-12 22:41
wstyd, jak ta dzielnica traktuje tramwaje! (1)
jw
- 1 1
-
2012-10-13 08:51
A jak? Bo mieszkam tam, codziennie korzytstam z tramwajów i nic się nie dzieje. A zaznaczam, że stan techniczny torowiska, tramwajów, czętotliwość kursowania wołają o pomstę do nieba.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.