- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (74 opinie)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (445 opinii)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (116 opinii)
- 4 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (44 opinie)
- 5 Utwardzą prowizoryczny parking przy hali (35 opinii)
- 6 Nowy płot przy ul. Stolarskiej w Gdańsku. Kto go postawił i po co? (142 opinie)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-13 01:57
autobusy
Niech lepiej wiecej autobusow jezdzi na jabloniowa czy na kowale...
- 2 1
-
2012-10-13 07:50
Skoro ten tramwaj jest tak doskonałym środkiem komunikacji (2)
to dlaczego ma powstać za ponad 700 milionów (!)Pomorska Kolej Metropolitalna. Czy nie lepiej połączyć lotnisko ze śródmiesciem Gdańska linią tramwajową? I taniej, i ekonomiczniej, i logicznie (!?). Ale tu pewnie chodzi o coś innego - domyślam się - pieniądze...
- 4 1
-
2012-10-18 07:37
a w drugą stronę to co? Do Kartuz tramwajem będziesz jechał? (1)
- 0 0
-
2012-10-25 13:16
A czemu nie?
- 1 0
-
2012-10-13 08:21
w tamtych rejonach
jeżdżą autobusy, wypadaloby najpierw wyremontowac Stogi :)
- 4 0
-
2012-10-13 09:49
co to zazwa "nowa politechniczna" ? (1)
nowa bulonska, nowa politechniczna, nowa kosciuszki ... po co robic taki balagan w nazwach? bedzie stara politechniczna i nowa , jak zapomnisz dopisac nowa to list dojdzie na ta stara?
- 3 1
-
2012-10-13 09:59
to nazwa techniczna "przejściowa" na czas do końca realizacji.
- 3 0
-
2012-10-13 10:27
Patrzę na załaczoną mapke i widzę tylko planistyczny chaos komunikacyjny
Zupełny brak realnych koncepcji, zastąpiony pobożnymi życzeniami. Czyli po naszemu, po staremu, po Gdańsku.
P.S. System komunikacyjny (tramwaj, autobus)należy organizować od podstaw, a nie łatać dziury...- 2 0
-
2012-10-13 10:31
Propozycja: Tunel tramwajowy pod Grunwaldzką
Myślę, że tunel od Miszewskiego do ul. Do Studzienki Grunwaldzką rozwiązałby w jakiś sposób uciążliwość tego skrzyżowania. Oczywiście byłoby drożej i trudniej podczas budowy; no ale efekt końcowy na pewno na plus.
- 5 1
-
2012-10-13 11:00
budować a nie obiecywać
- 1 0
-
2013-08-28 21:47
nowa do studzienki
proponuje wyburzyc również zachodnią stronę tej ulicy,będzie dużo miejsca dla szalonych pomysłów,pasmo wzgórz koniecznie odgrodzic ekranami
- 2 0
-
2013-11-26 15:12
no wreszcie cos po prostu ciach
no i wreszcie ktos pomyslal ze moze jak bedzeimy chchiali uzywac komunikacji miejskiej to oszczednosc czasu mnie do tego skłoni a nie jeżdzenia z moreny do wrzeszcza dookoła przez chełm czy inna tam koleja metropolitalną...
btw po co droga- wystarczy tylko torowisko (nawet lepiej bo tramwaj bedzeimogl szybciej pocinac niz jak ma wspolna trase z samochodami)- 0 0
-
2014-01-20 15:19
A co z Nową Świętokrzyską????? Kiedy zacznie się jej budowa???
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.