• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa budowa kładki na Ołowiankę. Wodniacy muszą zachować ostrożność

Katarzyna Moritz
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.

Widać już pierwsze elementy kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska, są to dwie podpory wbite w kanał Motławy od strony ul. Wartkiej. Zakończono też palowanie po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Żeglarze jednak muszą się już teraz liczyć ze znacznym zwężeniem toru wodnego na kanale.



Jak kładka na Ołowiankę wpłynie na żeglugę na Motławie?

W związku z budową kładki na Ołowiankę zakończono już prace związane z palowaniem od strony Filharmonii Bałtyckiej. Natomiast po przeciwnej stronie kanału, od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej, wykonano dwie podpory kładki w korycie rzeki. Są to dwa słupopale o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m.

Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy jest obecnie ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m. 

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

- Zgodnie z ustaleniami Kapitanatu Portu Gdańsk, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa poruszających się jednostek pływających, wykonywane obecnie pale oznakowane są bojkami oraz oświetlone pulsującym sygnalizatorem ostrzegawczym w kolorze czerwonym - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na tym nie koniec utrudnień dla żeglujących

Kolejnym etapem ograniczenia toru wodnego będzie rozpoczęcie prac związanych z budową kierownic naprowadzających. Na początku kierownic zamocowane zostanie oświetlenie ostrzegawcze, a dodatkowo na całej ich długości zamontowane zostaną odbojnice. Przy każdej zmianie miejsca prowadzenia robót oznakowanie ostrzegawcze dostosowywane będzie do prowadzonych prac.

Docelowy projekt organizacji toru wodnego przewiduje także ustawienie znaków żeglugowych (patrz poniżej na infografikę z planowanym oznakowaniem zwodzonej kładki).

Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.


Jakie prace w związku z budową kładki zaplanowano do końca tego roku?

Zgodnie z harmonogramem wykonawca planuje wykonać przyczółki żelbetowe oraz pale stanowiące podporę kładki (w rejonie Ołowianki), wykonane zostaną także, wspomniane wyżej, naprowadzające kierownice toru wodnego.

Do końca roku prowadzone będą również prace związane z  budową  sterowni, wykonane zostaną także instalacje elektryczne.

Najbardziej spektakularnym momentem budowy kładki będzie montaż jej przęsła, które przypłynie na barce.

- Konstrukcja kładki powstaje w halach produkcyjnych wykonawcy robót - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. w Zawierciu - i zgodnie z harmonogramem powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 - zapowiada Zakrzacka.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kosztująca 7,6 mln zł budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, która ma powstać do połowy przyszłego roku, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę



Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • Kto to buduje? (2)

    Jaka firma jest wykonawcą?

    • 6 3

    • Pewnie

      jacyś podwykonawcy tego co wygrał przetarg.... Stary numer....

      • 0 0

    • krewni i znajomi królika company

      • 6 3

  • Brzydki dodatek (1)

    Nagle dowiadujemy się, że będą instalowane kierownice naprowadzające jednostki " . Oczywiście na wizualizacjach brak tych kierownic ze zrozumiałych względów, bo psują wygląd Motławy w tym miejscu. Jest wiele mostów na Motławie bez tych okropnych kierownic.

    • 10 6

    • Dziadostwo !

      Coraz mniej mi się podoba ta kładka ! Niedługo okaże się, że te "piękne" katamarany: Opal, Szmaragd i inne też nie będą mogły cumować przy Długim Nabrzeżu, a Sołdek to już na stałe zostanie przy Muzeum Morskim....

      • 0 0

  • Ograniczenie dla jachtów !! (5)

    Wysokość 25 m w świetle to ograniczenie wejścia jachtów żaglowych powyżej 15 m długości ciekawe jak bedą wyglądać zloty i potencjalni klienci mariny z większymi jachtami ...jak zwykle projekt nie dopasowany do rzeczywistości !

    • 13 11

    • No, no !

      To Romek Paszke swoim katamaranem nie wejdzie na Motławę; maszt ma ok. 37 metrów.

      • 0 0

    • (2)

      Kładka się otworzy i wpuści lub wypuści większy jacht, co za problem?

      Swoją drogą, jeszcze kilka marin w Gdańsku mogłoby powstać. Nie koniecznie w centrum.

      • 2 1

      • dokladnie (1)

        Na mariny dobre miejsce jest przy nabrzeża ch Młodego Miasta

        • 1 0

        • Może czytajcie dokładnie specyfikację, co?

          Przy otwartej kładce maksymalna wysokość jednostki/masztu to 25 metrów.

          • 2 0

    • fatalnie

      • 3 2

  • Zasypmy tą Motławę. (4)

    Miasto od zawsze związane z wodą zamiast czerpać profity z rzeki pobuduje kładki i nic już nie będzie wstanie wpłynąć do Gdańska, mało kto będzie czekał aż podniosą most... będą pływały tylko tandetne małe brzydactwa zamiast pięknych jachtów i starych barek. Szkoda:(

    • 6 1

    • (3)

      Stare barki? A skąd one? Jedna stoi przez całe lato z napisem "Ryby". Oj rusz się trochę za granicę, choćby na północ. Zobaczysz jak świetnie funkcjonują porty gdzie mostów, kładek zwodzonych kilkadziesiąt a ruch statków wielokrotnie większy. W przedwojennym Gdańsku też tak było, wszystkie mosty zwodzone. Tylko teraz jedna kładka to wie.....lki problem.

      • 2 1

      • To jest Barka tygrysa

        • 0 0

      • kiedyś kiedys (1)

        Kiedyś tym zarządzali Niemcy.
        Wiadomo jak wygląda polskie zarządzanie, za chwilę kładki "nie da sie" otworzyć bo coś tam i tak już zostanie....

        • 2 2

        • Wystarczy porównać jak często otwierają Most Zielony.

          • 2 0

  • amsterdam polnocy (1)

    • 0 1

    • Chyba pod względem ilości dilerów i burdeli w mieszkaniówce

      • 0 0

  • Ciekawe kiedy jakiś łeb id tygrysa że Stogów nadzieję się na nie skuterem lub mitorówką

    • 0 1

  • Trole ze śledziowa nie mogą przeżyć, że w Gdańsku kolejna inwestycja a w Gdyni dalej marazm :) (2)

    • 4 11

    • jestem

      Gdańszczaninem i moim zdaniem to co robi Budyń (z kładką włącznie) to niszczenie Gdańska.

      • 1 0

    • zeby marazm to pol biedy bo to by oznaczalo ze kasa czeka na jakis projekt ale w Gdyni co chwila albo nie trafione pomysly albo zbedne i jedynie ta kase topia.

      • 2 1

  • (4)

    To zwezenie na torze wodnym to jakas masakra, ruch dwukierunkoy jest mozliwy jedynie dwoch malych jachtow. Koniec parad zaglowcow na Motlawie, jacht beda plywac, ale zaglowce juz nie beda wchodzic na Motlawe.

    Dla statkow zeglugi ruch teraz jest jednokierunkowy, a przy silnym wietrze poprzecznym, to juz wogole starch plywac.

    Gdyby kladka byla tam potrzebna, przed wojna by ja Niemcy zamontowali.

    • 17 13

    • (3)

      Ciekawe, jak przepłynie zabytkowy Sołdek na kolejny remont.Wydaje mi się, że będzie to tak udana inwestycja jak PKM.

      • 3 5

      • Bez najmniejszego problemu się zmieści (2)

        Chyba nie bardzo masz pojęcie ile to jest 29 metrów szerokości

        • 4 3

        • Jak się zmieści pokazała bitwa na Motławie.

          • 0 0

        • ale i głębokość jest wazna

          • 0 1

  • :(

    • 1 0

  • dobra zmiana

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane