• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa budowa kładki na Ołowiankę. Wodniacy muszą zachować ostrożność

Katarzyna Moritz
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.

Widać już pierwsze elementy kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska, są to dwie podpory wbite w kanał Motławy od strony ul. Wartkiej. Zakończono też palowanie po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Żeglarze jednak muszą się już teraz liczyć ze znacznym zwężeniem toru wodnego na kanale.



Jak kładka na Ołowiankę wpłynie na żeglugę na Motławie?

W związku z budową kładki na Ołowiankę zakończono już prace związane z palowaniem od strony Filharmonii Bałtyckiej. Natomiast po przeciwnej stronie kanału, od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej, wykonano dwie podpory kładki w korycie rzeki. Są to dwa słupopale o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m.

Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy jest obecnie ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m. 

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

- Zgodnie z ustaleniami Kapitanatu Portu Gdańsk, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa poruszających się jednostek pływających, wykonywane obecnie pale oznakowane są bojkami oraz oświetlone pulsującym sygnalizatorem ostrzegawczym w kolorze czerwonym - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na tym nie koniec utrudnień dla żeglujących

Kolejnym etapem ograniczenia toru wodnego będzie rozpoczęcie prac związanych z budową kierownic naprowadzających. Na początku kierownic zamocowane zostanie oświetlenie ostrzegawcze, a dodatkowo na całej ich długości zamontowane zostaną odbojnice. Przy każdej zmianie miejsca prowadzenia robót oznakowanie ostrzegawcze dostosowywane będzie do prowadzonych prac.

Docelowy projekt organizacji toru wodnego przewiduje także ustawienie znaków żeglugowych (patrz poniżej na infografikę z planowanym oznakowaniem zwodzonej kładki).

Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.


Jakie prace w związku z budową kładki zaplanowano do końca tego roku?

Zgodnie z harmonogramem wykonawca planuje wykonać przyczółki żelbetowe oraz pale stanowiące podporę kładki (w rejonie Ołowianki), wykonane zostaną także, wspomniane wyżej, naprowadzające kierownice toru wodnego.

Do końca roku prowadzone będą również prace związane z  budową  sterowni, wykonane zostaną także instalacje elektryczne.

Najbardziej spektakularnym momentem budowy kładki będzie montaż jej przęsła, które przypłynie na barce.

- Konstrukcja kładki powstaje w halach produkcyjnych wykonawcy robót - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. w Zawierciu - i zgodnie z harmonogramem powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 - zapowiada Zakrzacka.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kosztująca 7,6 mln zł budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, która ma powstać do połowy przyszłego roku, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę



Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • oby tej  kładki po deszczu nie zmyło (15)

    tak jak PKM. co z PKM? czemu nikt nie pisze co i jak? Wstyd?

    • 74 27

    • rozmawiałem z osobą poinformowaną- w PKM cicho, bo okazało się, że zrobili (7)

      bubel i trzeba będzie zdjąć tory i kłaść od nowa nie na ziemię, którą źle ułożyli, ale trzeba będzie to zabetonować. straty są ogromne- teraz liczą i nie wiedzą jak temat ugryźć i kto ma popłynąć, bo ktoś będzie musiał kto zaprojektował i zaakceptował ten wadliwy projekt. to jest jeden wielki syf

      • 12 10

      • poczekamy, zobaczymy (3)

        poki co do Bretowa ma jezdzic od wrzesnia.

        • 3 5

        • którego roku? (2)

          • 6 2

          • od 4 wrzesnia

            byl o tym niedawno artykul.

            Narod marud. Nie wie, nie zna sie, ale na pewno ktos ukradl.

            Prosze, nie oceniajce po sobie.

            • 0 1

          • 2030

            jw

            • 4 2

      • Zz szkody na PKM zapłaci PZU albo wykonawca i tyle, (1)

        • 1 5

        • widzisz ten pociąg w OKU?

          tak właśnie zapłaci. a jeśli zapłaci to frajer jakiś. Niech zapłaci projektant i ten który się podpisał.

          • 4 1

      • a świstak siedzi

        • 10 3

    • Masakra z tą pkm. (4)

      Ile poszło kasy, ludzi, trsbienia, mediów, plakatów, pikników, premii, itd.
      A jak nie ma tak nie ma. Kazali ludziom zostawić samochodu i przesiąść się na pkm. I co teraz? Kto to zaprojektował? Nazwiska proszę podać do publicznej wiadomości. Niech unia zarzada zwrotu pieniędzy.

      • 11 6

      • dać polakom pieniądze. (1)

        co zrobią? wydadzą, upiją się i uciekną.
        smutna prawda.
        tak samo jest z pincet minus.
        w genach to niektórzy mają.

        • 5 1

        • Jeszcze naśmiecą, naplują, i zapecą przystanki

          • 1 0

      • wiesz, ze zwracano by z Twojej kieszeni

        Czy moze nie placisz zadnych podatkow w Polsce?

        • 4 7

      • CBA

        Opisz proszę wszystkie twoje działania zanim wejdzie elektroniczny plik kontrolny oraz już działająca ustawa ."sic antyterostyczna "

        • 3 6

    • Oby zmyło

      • 0 1

    • moło napisali na ten temat? dlaczego nic nie piszą o milionowych szkodach w Gdyni???

      tam obsunął się nasyp który miał 6 lat!!!

      • 9 7

  • inwestycja (7)

    Ciekawa inwestycja, nie trzeba będzie chodzić na około, a będzie to też jakaś atrakcja

    • 136 29

    • Nie mówię, że 50 lat (5)

      Ale 20 to spokojnie, za późno!

      • 13 8

      • czyli nie budowac? (3)

        • 5 6

        • staruchy (2)

          Staruchy za 20 lat dojda do tego.miejsca? Mlodych bedzie tyle ze z lupa będziesz ich szukal.na ulicy

          • 2 8

          • (1)

            ja się zastanawiam po co to komu?? -czy wiecie ile za to można by ludziom zasiłku dać ? -ale po co ? niech się żyje lepiej wybranym a zwykły człowiek nie ma co do pyska włożyć do końca miesiąca!

            • 0 7

            • dobry trolling

              bo ludzie tak glupi, aby tak sadzic pewnie nie potrafia pisac :)

              • 1 0

      • na Wyspę Spichrzów też będzie kładka

        • 2 2

    • Ale atrakcja. Jeszcze trzeba z tej kładki zrobić most miłaści i to już będzie pełnią szczęścia. Gdańsk miastem idiotów.

      • 2 5

  • czas na nową porządną Marine (1)

    Na Młodym Miescie

    • 0 1

    • To prawda, swietne miejsce. Jeszcze Polski Hak wchodzi w rachube, choc nowe miasto lepsze.

      • 0 1

  • i po co te żaglówki na motławie?? (2)

    a ja jestem przeciwny wpuszczaniu żeglarzy w ten obszar. To snobistyczny sport dla niewielkiej garstki osób. Wiadomo na kogo oni głosują i jakie oni maja poglądy. Tej grupce osób trzeba po prostu powiedzieć: STOP!

    • 3 5

    • (1)

      To tak na powaznie czy szydera?

      • 1 1

      • ;)

        • 0 1

  • Zyskają Sopot I Gdynia. (1)

    To tak po gdańsku. Najpierw zbudowano za duże pieniądze marinę a teraz utrudnia się do niej dostęp. Budyń u władzy.

    • 3 0

    • Nic nie zyskaja, bo I tak pekaja w szwach. Marina Sopot I Gdynia maja 100% oblozenie.

      • 1 0

  • Takich kładek powinno być kilka. (6)

    Wiecie, że kiedyś Gdańsk był bardziej wodnym miastem? Np Łąkowa to był kanał.

    • 43 22

    • Idiotyzm

      • 1 0

    • Przecież kiedyś nie istniał transport samochodowy. Niemal wszystkie towary wożono drogami wodnymi. Drogi wodne były wybitnie rozwinięte. Dzisiaj też mogliby wskrzesić transport wodny, bo należy chyba do najtańszych.

      • 0 1

    • Do niedawna Łąkowa to był nie tylko kanał ale i bagno. Ale powoli się zmienia.

      • 1 0

    • Łąkowa miała po środku kanał tylko po to, żeby osuszyć okolicę i kanał zakopać. (1)

      To trochę co innego niż rzeka Motława. Niemniej, mogłoby być urokliwie z kanałami tak i uwdzie.

      • 12 7

      • nie tylko dlatego, oczywiście.

        ale popieram wznowienie żeglugi na kanałach. jak najprędzej, z wyczyszczeniem kanałów, budową infrastruktury, itp. fajna sprawa by była. wiele miast tak tętni.

        • 1 2

    • tak wiemy..

      Gdańsk był kiedyś nazywany Wenecją północy ze względu na dużą liczbę kanałów ..

      • 6 1

  • czesc POdnoszona bedzie sie odksztalcac (1)

    ciekawe jak sobie z tym POradza. Jesli ktos pamieta Londynski wobbly bridge - czyli mostek nad Tamiza, ktory byl zle zaprojektowany. Zamknieto go dzien PO otwarciu, i Polska firma musiala naniesc zmainy konstrukcyjne. Czy ktos chocaz przeprowadzil pruby w skali??

    • 4 8

    • Najpierw sam przeprowadź sobie próbę ortograficzną ze słownikiem.

      • 1 1

  • Danziger

    Kładka tak, fontanna przy słowackiego tak (sic) ale most do Sobieszewa nieważny. Żal mi mieszkańców tej dzielnicy Gdańska. Gdyby nie larum mieszkańców ta kładka kosztowała by o wiele, wiele więcej.

    • 3 0

  • (3)

    - czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
    - czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

    Czy ktoś wie na czym polega "awaryjne zamykanie"?

    • 11 3

    • pewnie chodzi o zamykanie z prądem i bez prądu (ręcznie kręcąc korbą) (2)

      • 5 1

      • (1)

        Acha.
        Dlatego nie ma awaryjnego otwierania... :-)

        • 7 2

        • C4

          "ciut" mniej niż 2 minuty

          • 0 0

  • Lubię zajrzeć kamerką na plac budowy / link powyżej /. Ruch jak w ulu, ale pustym.
    Pewnie dach namiotu gastronomicznego zasłania konsumujących pracowników.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane