• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • Puścic tam ruch rowerowy w jakiejs sensownej formie

    Myślę, że dobrze by było puścic jakos tam na ta wyspe ruch rowerowy. Byłoby wiecej krytycznych infirmacji o truciu fabryk z tego rejonu gdanska, sami rowerzysci byliby krytykami zasyfiania powietrza niekontrolowanymi wyziewami z fabryk z tego rejonu. A tak nikt nic nie wie co sie tam na tej wyspie dzieje np. Port Serwis i slynna afera z zatruta ziemia z Ukrainy

    • 0 1

  • NIE NO STRASZNE ZAPŁACIĆ 3 ZŁOTE (2)

    po prostu masakra. na rowerkach za 2-3 tysie w markowych getrach ale na autobus za 3 zł juz mnie nie stac:D

    • 1 6

    • Dojzdzajac do pracy codziennie rowerem? Dla mnie drogo.

      • 1 1

    • to nie kwestia 3 zł

      To nie kwestia 3 zł . Tylko braku pomyślunku przy projektowaniu budowy. Przyjemniej jest na rowerze niż z rowerem w autobusie. A gwarantujesz, że będzie tych autobusów tyle , żeby wszyscy rowerzyści mieli szanse przejechać tunelem z rowerem w autobusie ? ?

      • 0 0

  • Ruch rowerowy przez Martwą Wisłę.

    • 0 1

  • Rowerem przez Martwą Wisłę.

    Autobus to zły pomysł. W autobusie mało miejsca na rowery.
    Wiele osób z zachodniego brzegu Wisły dojeżdża do pracy rowerami na wschodnim brzegu. Można uruchomić tramwaj wodny użytkowy, nie turystyczny.
    Przystanie już istnieją. W Nowym Porcie i koło Twierdzy Wisłoujście.
    Może firmy takie jak: Port Północny, Fosfory, Siarkopol dołożą na utrzymanie tramwaju wodnego. Ja proponuję opłaty jak na starym promie.

    • 0 1

  • UWAŻAM, ŻE PROM POWINIEN PŁYWAĆ NADAL (MOŻE BYĆ MNIEJSZY DLA PIESZYCH I ROWERÓW). WÓWCZAS ROWERZYŚCI NIE BĘDĄ MIELI PROBLEMU Z PRZEDOSTANIEM SIĘ NA DRUGĄ STRONĘ. A TYM SAMYM NIE BĘDĄ ZAGROŻENIEM W TUNELU. (A TAK NA MARGINESIE, ROWERZYŚCI NIE SĄ PĘPKIEM ŚWIATA)

    • 0 1

  • Tak głupie te dyskusje wasze, że szok. Jaka dyskryminacja? Po prostu jest zakaz i tyle. Zbędne te wasze bezsensowne bzdur wypisywanie. A rowerzyści niech sobie pomyślą, że to dla ich dobra. Bo kierowa samochodu może mieć "tylko" duże kłopoty a kaleką właśnie rowerzysta zostanie. Osobiście myślę, że rowerzystom dano za duże uprawnienia, których nie doceniają tylko jak to w naszym społeczeństwie mało, ciągle mało "daj palec to ciągnie całą rękę" Ja też jeżdżę rowerem, ale i samochodem, więc wiem coś na ten temat.

    • 0 2

  • rowery

    Zlikwidujcie zbędną linie autobusową 100 na Starym Mieście jeżdzi pusty.

    • 2 0

  • Zamiast promu samochodowego....

    tramwaj wodny który będzie pływał między istniejącymi przystankami (przystaniami). Tylko zmiejszyć ilość miejsc siedzących, żeby więcej ludzi i rowerów zmieściło się. Taka przeprawa na pewno nie będzie droższa w utrzymaniu niż autobus do którego wiele rowerów się nie zmieści.
    Cena to 2 zł dla pieszego i 3 zł dla rowerzysty.

    • 0 0

  • Tak ! Ja też jestem za takim tramwajem wodnym.

    Dojadę bez problemu do pracy na wschodnim brzegu Wisły. A dla turysty to będzie atrakcja. Można wprowadzić bilety miesięczne / ulgowe dla tych którzy dopływają do pracy. Może firmy takie jak Port Północny dołożą się do utrzymania tramwaju wodnego ? Przecież taki Port Północny dobrze prosperuje, skoro dużo inwestuje w swój rozwój.

    PRACOWNIK PORTU.

    • 1 0

  • Urzędnicy znowu dali ciała

    Jeśli piesi i rowerzyści nie mogą o własnych siłach przedostać się tunelem, to miasto powinno dać 1 autobus wahadłowy - 1,5 km w jedną stronę i tyle samo w drugą, darmowy oczywiście, taki jak na lotniskach. Taki autobus mógłby kursować co 10 - 15 minut. Może wystarczyłby nawet mniejszy pojazd.
    Po 6 latach budowy i wydaniu prawie miliarda PLN teraz dopiero kombinują co z rowerzystami i pieszymi.
    Makabra!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane