• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • W Bydgoszczy autobusy wróżą za darmo rowery i pasażerów po moście na którym zapomniano wybudowach chodnika i drogi rowerowej. (4)

    Widać można...

    • 5 4

    • Jak się wróży rower? (2)

      • 0 1

      • rower się wróży ciągnąc za wentyl (1)

        • 1 0

        • wentylek... oh!

          • 0 1

    • za dqarmo

      rowery w Bydgoszczy nie tylko po tym nieszczęsnym moście wożą za darmo ale na wszystkich liniach po całym mieście. Nie raz korzystam - bilet tylk o za siebie.

      • 0 0

  • Żałośni rowerczykowie (7)

    Tak się pienią na kierowców że jak stać ich samochody to niech płacą za parkingi i inne rzeczy, a teraz nagle nie mają 2zl na przejazd.
    Stać was na rowery to płacić! Miasto nie ma obowiązku załatwiać wam czegokolwiek zz darmo

    • 7 7

    • jakby było tak (2)

      że przyjeżdżasz - płacisz 2 złote i jedziesz na drugą stronę, to problemu by pewnie takiego nie było. Ale obecnie jest: przyjeżdżasz - czekasz 30 minut na autobus, tarabanisz się do środka z rowerem - o ile jest miejsce, idziesz do kasownika, kasujesz bilet za tę samą kwotę jaką musiałbyś zapłacić za przejechanie całego Gdańska.

      • 2 1

      • kto ci każe jeździć tamtędy rowerem ?? (1)

        wszędzie się pchacie na dwóch kółkach, trochę powagi

        • 0 2

        • kto ci każe Boże co za debil popatrz na mapę debilu to się dowiesz dlaczego dużo ludzi chce w te miejsca jeździć

          • 2 0

    • (2)

      miasto to ludzie w nim mieszkający patafianie za coś płacą podatki

      • 1 1

      • to w takim razie nie pitol jak kierowcy narzekają że trzeba wszędzie płacić za parkowanie (1)

        • 0 0

        • a czy ja coś na to mówię?

          • 0 0

    • ok

      ok zapłace za przejazd rowerem , ale czym .... autobus może wszystkich chętnych nie zabrać , do tunelu nie wolno, po wodzie nie ma czym ..... To wobec tego za co płacic i przede wszystkim jak jechać ekologicznie na rowerze skoro ...

      • 0 0

  • i pieszych też!!

    Jeśli mają być za darmo wożeni rowerzyści to i pieszych proszę za darmo wozić. Inaczej to będzie dyskryminacja!

    • 5 0

  • (2)

    Proponuję consensus: przejazd z rowerem przez tunel za 1,50 zł. Trochę taniej niż promem, nie trzeba drukować biletów wystarczą zwykłe ulgowe. Ważne na odcinku tylko przez tunel. Płacenie 3 złotych za 2 kilometry jazdy to zdzierstwo i rowerzyści słusznie protestują. Podobnie z autobusem linii 100. Ludzie potrafią liczyć i wiedzą że kasowanie za przejazd 2 km przez miasto tak jak za trasę od pętli do pętli oddalonych o ponad 20 km to również zdzieranie z mieszkańców. A w ogóle to czemu w wielu miastach działa bez problemów system czasowy biletów a u nas się już nie da? A może wystarczyłby w tunelu busik z przyczepką na rowery? Bo to nieprawda, że codziennie będą non stop chętni z rowerami.

    • 2 1

    • można jechać naokoło rowerem i to darmo, dla sportu. to tylko 10 kilometrów (1)

      • 0 0

      • codziennie do roboty i z powrotem?

        turystycznie raz można się przejechać, ale codziennie przez te śmierdzące centrum to bym nie chciał

        • 0 0

  • Prosimy o mały prom na wysokości Twierdzy

    Mały prom pieszo-rowerowy, byłby tani w eksploatacji i rozwiązałby problem. Przeprawa promowa jest wielką atrakcją dla odwiedzających Twierdze Wisłoujście i Westerplatte. Wiem, bo tam pracuje i słyszę to od turystów. Wydaje się ogromne pieniądze na rewaloryzację Twierdzy i Westerplatte, a nie idzie to w parze z inwestycjami miasta. Wręcz odwrotnie, potężna inwestycja w tunel, niestety osłabi turystykę w tym rejonie. A gdzie polityka "zrównoważonego transportu"?. Władze nie dają nam wyboru, jak tylko jeździć samochodem...

    • 3 0

  • a co z mostem pontonowym?

    Jak nie będzie już potrzebny w Sobieszewie, to nie dałoby się go zaadaptować na potrzeby przeprawy pieszo-rowerowej?

    • 0 0

  • Most pontonowy w porcie? (1)

    Poza tym czujesz się dobrze?

    • 0 1

    • dobrze się czuję, dziękuję, że pytasz

      dlaczego nie? jego demontaż na czas przepływających statków, platform etc. trwa nie więcej niż minutę

      • 0 0

  • W Szwajcarii i innych krajach niektore tunele sa platne. Tak samo powinno byc z tym tunelem. (2)

    Koszt 1 zl za jeden przejazd. Utrzymanie tunelu zwrociloby sie. Proste i logiczne.

    • 5 3

    • (1)

      Tylko stanie i płacenie by nie usprawnialo ruchu

      • 0 0

      • dlatego właśnie wymyslono podatki
        żeby nie musieć każdorazowo płacoć za każde gó wn o publiczne
        za drogę, za most, za chodnik, za park, za plażę, za policjanta, za żołnierza, za wszystkie te bardzo drogie rzeczy, które odróżniają miejsca cywilizowane, od dzikich...

        • 1 0

  • Swoją drogą: może mi ktoś wytłumaczyć (2)

    Dlaczego przejazd rowerem tunelem jest uznawany za niebezpieczny? Na czym to niebezpieczeństwo polega? Czym różni się jazda tunelem od jazdą zwykłą drogą?

    • 3 3

    • A dlaczego jazda rowerem na obwodnicy jest niebezpieczna?

      • 1 1

    • Po prostu się przejedź po otwarciu tunelu - będziesz wiedział.

      • 0 2

  • ...

    po to jest tunel aby można jeździć bez ograniczeń rowerem, a nie jak promem, w ustalonych godzinach kursowania i z wyłączeniem niedzieli poza sezonem...ale tak się u nas buduje czasem bez wyobraźni...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane