- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (213 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (472 opinie)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (115 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (300 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (146 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (120 opinii)
Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?
Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.
Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.
Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria
Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.
Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą
Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.
- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.
Jakie są założenia dla nowej drogi?
W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.
Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.
Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką
Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.
Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego ?
- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.
Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.
1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł
Miejsca
Opinie (220) 1 zablokowana
-
2015-06-18 14:56
noo fkuncu !
- 3 8
-
2015-06-18 15:38
Nowa linia tramwajowa... pffff. W Gdyni będą windy. Już jedna jest na Kamienną Górę. (2)
Niedługo Szczurek uruchomi windy jeżdżące w bok. Trzeba myśleć przyszłościowo. Przewidywać zapotrzebowania nowoczesnych ludzi. Tramwaj? A kto tym będzie jeździć? pffff
- 11 2
-
2015-06-18 15:42
Adaś Miałczyński już to przewidział :)
- 2 0
-
2015-06-18 21:31
Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście!
Trolejbusy i w bok-windy w Gdyni jako atrakcja turystyczna oczywiście też.
Dla pasażerów na całym świecie buduje się nowe linie metra i tramwajowe - to jest przyszłość.- 2 0
-
2015-06-18 15:41
urbanistyczny koszmar, skróci dojazd może 10 minut.
Lepiej zainwestować w szybkość i częstotliwość objazdowych tras. Z Placu Komorowskiego już teraz można się dojechać tramwajem przez Operę (wygodniej choć dłużej). Komu zależy na czasie może się przesiąść na autobus - rzadko jeżdżą ? No właśnie wydać kasę na tabor, a nie nowe tory.
- 10 13
-
2015-06-18 15:51
To tak jak ze sportowcami , lekarzami , prawnikami po prostu nie wypada brać mniej.
- 8 2
-
2015-06-18 15:54
Estakada i przejścia podziemne (1)
Estakada wzdłuż Grunwaldzkiej, w celu pominięcia skrzyżowania z Miszewskiego. Przejścia podziemne pod Grunwaldzką/Miszewskiego. Wyburzenie Jantara i kilku kamienic. Węzeł przesiadkowy tramwajowy 4-torowy na wysokości Millenium. Te rzeczy załatwią korki w tym miejscu, jakie na pewno będą miały miejsce po wybudowaniu Nowej Politechnicznej.
- 8 12
-
2015-06-18 18:48
Amerykanom, Rosjanom i Chińczykom też się wydawało, że budowa "bezkolizyjnych" rozwiązań drogowych
rozładuje korki. Taka metoda rozwiązywania problemów komunikacyjnych jest tak skuteczna jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa. Ile lat życia chcesz spędzić w korku na czteropasmowej autostradzie?
- 7 4
-
2015-06-18 15:56
Nasiane przystanków... (2)
Przystanek Sąd i GPNT - połączenie w jeden pod estakadą, z wejściem/windą na górę na estakadę oraz z budową chodników do Sądu i GPNT. Następnie połączenie przystanków Schuberta i Wileńska w nowym miejscu. Pozostałe mogą zostać... Jarowa ok, Traugutta ok.
- 5 5
-
2015-06-18 20:05
Sad i GPNT po znajomosci
- 0 1
-
2015-06-19 06:38
Skoro Ty nie korzystasz
Skoro Ty nie korzystasz z Wileńska i Schuberta to nie znaczy że wszyscy inni mają taką samą opinię. Odległości między tymi przystankami w tym miejscu nie są takie małe a po ilości ludzi korzystających z połączeń autobusowych w tym rejonie teza o połączeniu ww przystanków wydaje mi się bzdurna.
- 3 0
-
2015-06-18 16:01
ul.Politechniczna -nowa
pierwsze zdjęcie wyglada najkorzystniej,tworzy jakiś klimat z kamienicami,jak również drugie zdjecie,pozostałe tworzą przestrzeń,która gryzie się z zabytkowymi kamienicami i jest jakas obca,pusta
- 7 4
-
2015-06-18 16:13
Drogi tranwaje
1. Dlaczego nie pomyśleć tak by droga w jednym kierunku była Sobieskiego a w drugim tzw. Nowa Politechniczna?
2. Nie rozumiem jak tramwajowe prawo i lewoskręt zaczęłyby sie 500 m od skrzyżowania z Grunwaldzka tzn że będzie co najmniej 4, 6 kompletów torów pomiędzy jezdniami?
3. I czy myślano kiedyś naprawde odważnie o puszczeniu torów w ciągu Smoluchowskiego, równie odważnie co o wyburzeniach fragmentu Wrzeszcza przy Studzienki. Warunki trudne, ale takie same były przy PKMce na Brętowie. Moze ktos z Miasta by na takie pytania odpowiedział?!- 8 4
-
2015-06-18 16:13
POSTĘP (4)
Trzeba budować nowe szerokie drogi a nie trzymać się staroci nie przedstawiających żadnych wartości architektonicznych. Dziwne że dopiero teraz władze miasta chcą połączyć bezpośrednio najkrótsza drogą osiedla północne z południowymi. Szkoda tylko że tą drogą (konkretnie tramwajem) nie będzie można bezpośrednio pojechać na pętlę Łostowice - Świetokrzyska. Niestety budując ul. Hawla - linie tramwajową nie pomyślano o jej przedłużeniu w drugą stronę - czyli w kierunku Moreny. Przypominam że w USA nie ma komunikacji miejskiej, wszyscy jeżdżą prywatnymi samochodami.
- 10 20
-
2015-06-18 16:22
Miasto ma być dla ludzi a nie dla pojazdów.
W wielu miejscach na świecie już to zauważono, tu mentalność rodem z lat 70-tych XX wieku.- 7 8
-
2015-06-18 18:44
W tym USA to ty nawet palcem na mapie nie byłeś. W miastach jak najbardziej funkcjonuje komunikacja miejska, na obrzeżach może jej nie być, a takie metro w Nowym Jorku jest najbardziej rozbudowanym tego typu systemem na świecie.
- 8 1
-
2015-06-18 18:54
prywatnymi samochodami to w USA stoją w korkach na szerokich autostradach
w coraz dluższych godzinach tzw. szczytu. Coraz rzadziej szczytują, bo coraz ich więcej choruje z powodu nadwagi i otyłości, a podatki nie wystarczają im nawet na utrzymanie już istniejącej, daleko przewymiarowanej infrastruktury drogowej.
- 6 2
-
2015-08-01 15:24
A ty byłeś w USA i widziałeś...
- 0 0
-
2015-06-18 16:19
Stanowcze "nie" dla tramwaju i samochodów w jednej ulicy. (3)
Nie proponowałbym puszczania tramwajów razem z samochodami w jednej ulicy. Powód? Teraz widzimy jakie w tym miejscu są korki. Jeżeli wmontujemy w to jeszcze tramwaj, to pasażerom nie będzie się chciało przesiadać z auta na tramwaj bo tyle samo co w tramwaju, będą mogli stać w korku swoim autem - i to zawsze siedząc. Uważam że miarę dzisiejszych czasów, bezpieczeństwa i komfortu dla wszystkich, torowisko tramwajowe powinno być wydzielone lub też w drugiej opcji można puścić tą ulicą tramwaje ale wyeliminować samochody i przekierować je innymi ulicami. Wtedy ma to sens. W innym przypadku tramwaje będą opóźnione, pasażerowie rozdrażnieni i nie będzie to miało sensu a znając życie - pisząc tutaj o motorniczych - ani Tristar nie przedłuży długości czasu zielonego światła tak aby było można w miarę możliwości dość szybko opuścić skrzyżowanie i tym samym nadrobić stracony czas, ani ZTM, mający zapędy na Pendolino jeżdżące na gdańskich torach a nie na tramwaje, nie ułoży logicznych rozkładów jazdy z logicznymi czasami przejazdów między przystankami (mamy tego efekty chociażby jadąc na trasie Centrum - Łostowice - Centrum gdzie do Łostowic tramwaj jest wiecznie opóźniony o czym ZTM wie i nic z tym nie robi) bo przecież się nie uda, nie ma takiej możliwości.
- 13 6
-
2015-06-18 16:28
(1)
To skrzyżowanie będzie zaje..ne na maksa. Już w obecnej chwili lewoskręty są krótkie a będą jeszcze krótsze (tak jak i jazdy na wprost w osi Grunwaldzkiej i Do Studzienki-Miszewskiego) kiedy dojdzie dodatkowo wydzielony przejazd dla tramwajów.
Jeśli jeszcze ulica ma być poszerzona, to wbrew tezom "cudotwórców" z BRG, kumulacja stojących pojazdów się jeszcze bardziej spiętrzy.- 5 3
-
2015-06-18 21:39
Linie tramwajowe powinny być wyłącznie na wprost, przystanki przesiadkowe
- 3 1
-
2015-08-01 15:28
Ale można i nie byłoby to kosztowne zamknąć dla innych pojazdów niż komunikacja zbiorowa całą Do Studzienki. Wszak już mają inne dojazdy na Morenę. Dzięki temu komunikacja byłaby sprawna i szybka, a auta nie szpeciłyby okolicy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.