• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?

Maciej Naskręt
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej. Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej.

Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.



Jaka powinna być Nowa Politechniczna?

Ulica Politechniczna, czyli droga, która ma połączyć al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska z planowaną ul. Nową Bulońską Północną w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, stała się kilka tygodni temu bohaterem publicznej debaty na temat projektowania dróg w Gdańsku.

Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.

Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria

Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.

  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.


Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.

Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą

Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.

- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.

Jakie są założenia dla nowej drogi?

W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.



Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.

Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.

Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska?

- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.

Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.

Oferty złożone w przetargu na projektanta ul. Nowej Politechnicznej.

1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł

Miejsca

Opinie (220) 1 zablokowana

  • noo fkuncu !

    • 3 8

  • Nowa linia tramwajowa... pffff. W Gdyni będą windy. Już jedna jest na Kamienną Górę. (2)

    Niedługo Szczurek uruchomi windy jeżdżące w bok. Trzeba myśleć przyszłościowo. Przewidywać zapotrzebowania nowoczesnych ludzi. Tramwaj? A kto tym będzie jeździć? pffff

    • 11 2

    • Adaś Miałczyński już to przewidział :)

      • 2 0

    • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście!

      Trolejbusy i w bok-windy w Gdyni jako atrakcja turystyczna oczywiście też.

      Dla pasażerów na całym świecie buduje się nowe linie metra i tramwajowe - to jest przyszłość.

      • 2 0

  • urbanistyczny koszmar, skróci dojazd może 10 minut.

    Lepiej zainwestować w szybkość i częstotliwość objazdowych tras. Z Placu Komorowskiego już teraz można się dojechać tramwajem przez Operę (wygodniej choć dłużej). Komu zależy na czasie może się przesiąść na autobus - rzadko jeżdżą ? No właśnie wydać kasę na tabor, a nie nowe tory.

    • 10 13

  • To tak jak ze sportowcami , lekarzami , prawnikami po prostu nie wypada brać mniej.

    • 8 2

  • Estakada i przejścia podziemne (1)

    Estakada wzdłuż Grunwaldzkiej, w celu pominięcia skrzyżowania z Miszewskiego. Przejścia podziemne pod Grunwaldzką/Miszewskiego. Wyburzenie Jantara i kilku kamienic. Węzeł przesiadkowy tramwajowy 4-torowy na wysokości Millenium. Te rzeczy załatwią korki w tym miejscu, jakie na pewno będą miały miejsce po wybudowaniu Nowej Politechnicznej.

    • 8 12

    • Amerykanom, Rosjanom i Chińczykom też się wydawało, że budowa "bezkolizyjnych" rozwiązań drogowych

      rozładuje korki. Taka metoda rozwiązywania problemów komunikacyjnych jest tak skuteczna jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa. Ile lat życia chcesz spędzić w korku na czteropasmowej autostradzie?

      • 7 4

  • Nasiane przystanków... (2)

    Przystanek Sąd i GPNT - połączenie w jeden pod estakadą, z wejściem/windą na górę na estakadę oraz z budową chodników do Sądu i GPNT. Następnie połączenie przystanków Schuberta i Wileńska w nowym miejscu. Pozostałe mogą zostać... Jarowa ok, Traugutta ok.

    • 5 5

    • Sad i GPNT po znajomosci

      • 0 1

    • Skoro Ty nie korzystasz

      Skoro Ty nie korzystasz z Wileńska i Schuberta to nie znaczy że wszyscy inni mają taką samą opinię. Odległości między tymi przystankami w tym miejscu nie są takie małe a po ilości ludzi korzystających z połączeń autobusowych w tym rejonie teza o połączeniu ww przystanków wydaje mi się bzdurna.

      • 3 0

  • ul.Politechniczna -nowa

    pierwsze zdjęcie wyglada najkorzystniej,tworzy jakiś klimat z kamienicami,jak również drugie zdjecie,pozostałe tworzą przestrzeń,która gryzie się z zabytkowymi kamienicami i jest jakas obca,pusta

    • 7 4

  • Drogi tranwaje

    1. Dlaczego nie pomyśleć tak by droga w jednym kierunku była Sobieskiego a w drugim tzw. Nowa Politechniczna?
    2. Nie rozumiem jak tramwajowe prawo i lewoskręt zaczęłyby sie 500 m od skrzyżowania z Grunwaldzka tzn że będzie co najmniej 4, 6 kompletów torów pomiędzy jezdniami?
    3. I czy myślano kiedyś naprawde odważnie o puszczeniu torów w ciągu Smoluchowskiego, równie odważnie co o wyburzeniach fragmentu Wrzeszcza przy Studzienki. Warunki trudne, ale takie same były przy PKMce na Brętowie. Moze ktos z Miasta by na takie pytania odpowiedział?!

    • 8 4

  • POSTĘP (4)

    Trzeba budować nowe szerokie drogi a nie trzymać się staroci nie przedstawiających żadnych wartości architektonicznych. Dziwne że dopiero teraz władze miasta chcą połączyć bezpośrednio najkrótsza drogą osiedla północne z południowymi. Szkoda tylko że tą drogą (konkretnie tramwajem) nie będzie można bezpośrednio pojechać na pętlę Łostowice - Świetokrzyska. Niestety budując ul. Hawla - linie tramwajową nie pomyślano o jej przedłużeniu w drugą stronę - czyli w kierunku Moreny. Przypominam że w USA nie ma komunikacji miejskiej, wszyscy jeżdżą prywatnymi samochodami.

    • 10 20

    • Miasto ma być dla ludzi a nie dla pojazdów.
      W wielu miejscach na świecie już to zauważono, tu mentalność rodem z lat 70-tych XX wieku.

      • 7 8

    • W tym USA to ty nawet palcem na mapie nie byłeś. W miastach jak najbardziej funkcjonuje komunikacja miejska, na obrzeżach może jej nie być, a takie metro w Nowym Jorku jest najbardziej rozbudowanym tego typu systemem na świecie.

      • 8 1

    • prywatnymi samochodami to w USA stoją w korkach na szerokich autostradach

      w coraz dluższych godzinach tzw. szczytu. Coraz rzadziej szczytują, bo coraz ich więcej choruje z powodu nadwagi i otyłości, a podatki nie wystarczają im nawet na utrzymanie już istniejącej, daleko przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

      • 6 2

    • A ty byłeś w USA i widziałeś...

      • 0 0

  • Stanowcze "nie" dla tramwaju i samochodów w jednej ulicy. (3)

    Nie proponowałbym puszczania tramwajów razem z samochodami w jednej ulicy. Powód? Teraz widzimy jakie w tym miejscu są korki. Jeżeli wmontujemy w to jeszcze tramwaj, to pasażerom nie będzie się chciało przesiadać z auta na tramwaj bo tyle samo co w tramwaju, będą mogli stać w korku swoim autem - i to zawsze siedząc. Uważam że miarę dzisiejszych czasów, bezpieczeństwa i komfortu dla wszystkich, torowisko tramwajowe powinno być wydzielone lub też w drugiej opcji można puścić tą ulicą tramwaje ale wyeliminować samochody i przekierować je innymi ulicami. Wtedy ma to sens. W innym przypadku tramwaje będą opóźnione, pasażerowie rozdrażnieni i nie będzie to miało sensu a znając życie - pisząc tutaj o motorniczych - ani Tristar nie przedłuży długości czasu zielonego światła tak aby było można w miarę możliwości dość szybko opuścić skrzyżowanie i tym samym nadrobić stracony czas, ani ZTM, mający zapędy na Pendolino jeżdżące na gdańskich torach a nie na tramwaje, nie ułoży logicznych rozkładów jazdy z logicznymi czasami przejazdów między przystankami (mamy tego efekty chociażby jadąc na trasie Centrum - Łostowice - Centrum gdzie do Łostowic tramwaj jest wiecznie opóźniony o czym ZTM wie i nic z tym nie robi) bo przecież się nie uda, nie ma takiej możliwości.

    • 13 6

    • (1)

      To skrzyżowanie będzie zaje..ne na maksa. Już w obecnej chwili lewoskręty są krótkie a będą jeszcze krótsze (tak jak i jazdy na wprost w osi Grunwaldzkiej i Do Studzienki-Miszewskiego) kiedy dojdzie dodatkowo wydzielony przejazd dla tramwajów.
      Jeśli jeszcze ulica ma być poszerzona, to wbrew tezom "cudotwórców" z BRG, kumulacja stojących pojazdów się jeszcze bardziej spiętrzy.

      • 5 3

      • Linie tramwajowe powinny być wyłącznie na wprost, przystanki przesiadkowe

        • 3 1

    • Ale można i nie byłoby to kosztowne zamknąć dla innych pojazdów niż komunikacja zbiorowa całą Do Studzienki. Wszak już mają inne dojazdy na Morenę. Dzięki temu komunikacja byłaby sprawna i szybka, a auta nie szpeciłyby okolicy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane