• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • mieszkam w strefie A i tam w ogóle nie da się żyć, na ogrodzie nie można nawet spokojnie porozmawiać, bo jest ogromny hałas od (9)

    Lotnisko się broni, bo nie chce wypłacać odszkodowań. Proponują jakieś śmieszne kwoty i chcą zawrzeć ugodę.

    • 25 25

    • Widziały gały co brały (7)

      Sam jesteś sobie winien jak się am przeprowadziłeś, ani grosza za głupotę. Jeżeli byłeś tam przed lotniskiem to ok, odszkodowanie.

      • 16 6

      • Dokładnie zgadzam się!!

        Widziały gały jak kredyt brały bo mieszkanie taniej

        • 12 4

      • pewnie się cieszysz że inny ma problemy?

        • 5 5

      • Ludzie co z wami? Skąd ta nienawiść?? (4)

        Walka o czyste powietrze, miasto bez hałasu powinna być priorytetem nas wszystkich, niezależnie od tego gdzie mieszkamy! Wczoraj samoloty nie latały na Zaspie, dziś nawalaja tamtędy jak oszalałe. Też powiesz, że 30 lat temu widziały gały co brały???? Coś mi się wydaje, że Lotnisko wynajęło formę PR-ową, ale tego smrodu nie przypudrujecie. Ludzie wiedzą i wiedzą jak jest

        • 16 4

        • to wyborcy PISu (2)

          • 1 6

          • Nienawiść cechuje żelazny elektorat PO (1)

            • 5 3

            • a kto nie chciał uchodźców wojennych z Syrii

              wasz prezes i jego kot /byLy/ a nienawiść posiał na was

              • 0 0

        • Low costy lataja trasa najkrotsza

          Kasa, mniej paliwa zuzyja, czas zaoszczedza, natomiast nie licza sie z mieszkancami zupelnie.

          • 0 0

    • To po jaka cholere budujecie domy w Baninie i Rebiechowie, chyba tylko po to by zgarnac odszkodowanie za halas

      • 0 0

  • A w slumsach z widokiem na obwodnicę chałas niestraszny? (3)

    ja

    • 23 7

    • a skąd wiesz że niestraszny mieszkańcu kawalerki u mamy?

      • 5 4

    • Chałas? Poważnie? (1)

      • 3 0

      • On tak już ma

        ciągle pisze brednie i tylko człowiek płacze i się śmieje.

        • 1 0

  • Wizz uwielbia latać nad Przymorzem (1)

    Wiadomo, widoki na taflę zatoki

    • 14 7

    • To czemu nie lata nad zatoką?

      • 1 0

  • Wizzair jak startuje to zaraz zakreca nad zaspe i przymorze (2)

    Tak jeszcze 2 lata temu nie bylo

    • 27 9

    • Zawsze było (1)

      Zawsze podczas startu na Skandynawię wizzair kręcił nad zaspę i przymorze. Zakładając, ze startował w kierunku centrum. Zawsze tak było.

      • 5 7

      • Pieprzysz słoiku.

        • 1 0

  • To prawda. Nad Baninem nawalają ostatnio jak w czasie wojny.

    przedsiębiorca liczy zyski a mieszkaniec liczy straty. Tak nie może by ć. Podstawowa zasada procesów cywilnych mówi o tym, że kto wyrządza szkodę musi usunąć jej skutki. Tak więc właściciele lotniska, bezwzględne pazerne typy, niech płacą bo łaski nie robią.

    Na pohybel cwaniakom.

    • 18 19

  • Najlepiej niech nie latają wcale... (1)

    Ludzie ogarnijcie się, ja tez mieszkam w strefie większego hałasu , ale mi to nie przeszkadza. Koszenie trawnika jest bardziej irytujące.

    • 26 15

    • sam sobie przeczysz.

      twierdzisz że hałas nie przeszkadza a chwilę później piszesz że jednak przeszkadza.
      co ty, troll lotniskowy?
      czytaj przepisy i orzecznictwo niechluju

      • 7 6

  • czytając opinie, mam wrażenie, że niektóre wpisy są dokonywane przez pracowników lotniska (1)

    • 19 19

    • tak właśnie jest.

      • 5 8

  • lotnisko się cieszy, pobija rekordy (ostani dobry wynik za pierwsze półrocze wyniósł 4,6 mln pasażerów), a mieszkańcy

    mieszkańcy przechodzą gehennę

    • 17 21

  • Samoloty (3)

    Nie rozumiem ludzi którzy swiadomie wybieraja miejsce zamieszkania i wiedza ze niedaleko jest lotnisko czy samoloty przelatuja nad ich bokiem teraz narzekaja. Jezeli teraz im przeszkadza halas samolotow to po co budowali domy w okolicy lotniska czy wynajmuja mieszkana w miejscu gdzie te samoloty przelatuja. Ludzie maja gorsze problemy niz halas samolotu. To ja tez mam napisac pismo o odszkodowanie bo u mnie niedaleko domu sa tory kojejowe i kiedys nie bylo takiego ruchu a teraz ten ruch jest wzmozony i slychac jak te pociagi przelatuja to tez mam miec pretensje o halas? Ludzie sami sobie szukaja problemow!!!

    • 44 18

    • To ci wytłumaczę:

      to tak samo jakbyś kupił domek niedaleko lokalnej drogi (w miarę cicho, parę samochodów przejedzie i już), którą potem poszerzano a po latach przebudowano i stała się autostradą

      • 6 6

    • B.dobre (1)

      Może przyłączmy się do narzekań baranów ktorz kupili mieszkania i domy na trasie lotów , ja was poprę ale za 50 procent odszkodowania które dostaniecie

      • 0 0

      • wracaj do lopaty zenek

        • 0 0

  • W którym roku zbudowano lotnisko? (4)

    A w którym roku Twój blok czy dom? 99% przypadków ludzi kupujących tam nieruchomość wiedziało w co się pakuje. Dziękuję.

    • 48 15

    • To podobnie jak z tymi co kupili mieszkania koło Szadółek (3)

      Potem sieją lament,że im śmierdzi. A co ma pachnieć fiołkami czy lawendą???? Ludzie myślcie!

      • 19 2

      • (2)

        W folderze dewelopera było napisane Lawendowe Wzgórze, więc chyba musi tam pachnieć lawendą a nie śmietnikiem, no nie?

        • 17 0

        • Nie

          • 0 5

        • Dobre

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane