• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Ładne zdjęcie mi wyszło. Może jakieś kubeczki promocyjne od trójmiasta.pl.
    Wracając do tematu dziś rano o 3 startował czter chyba do Turcji. Z racji wschodniego wiatru, start w kierunku wschodnim. Trochę hałasował. Wiele lotnisk ma procedury ograniczenia hałasu i specjalne mierniki w mieście rejestrujące hałas samolotów, jeżeli zostanie przekroczony, płaci przewoźnik. Ktoś napisał że samoloty latają za nisko. Samolot powinien się wznieść na pewną wysokość i utrzymać ją na wysuniętych flapach, to powoduje niższy hałas. Ten transportowy samolot na zdjęciu na wielu lotniskach ma zakaz operowania, właśnie ze względu na duży hałas podczas startu

    • 17 6

    • Do Grecj startował

      • 2 0

  • rolnik (1)

    dla przybyszow nie powinno byc odszko0dowan , bo wiedzieli gdzie sie pchaja .Tylko dla mieszkancow rodowitych mieszkajacych w tych tere3nach przedn budowa lotniska czu
    yli rok 1973

    • 28 5

    • Czyli kto mieszka w blokach SM Chelm i Morena

      Ten "nie przewidział" za komuny ruchu na lotnisku w 2018roku?

      • 0 1

  • em jest Lotnisko w Gdyni

    Samoloty niech startują i lądują na pięknym lotnisku w Gdyni Chyba że ten obiekt ma służyć innym celom???

    • 11 3

  • Całe dzieciństwo mieszałam na Morenie (1)

    na Kruczkowskiego i część samolotów latała mi nad głową, a więc bezpośrednio leciała na Amundsena. Naprawdę korytarz powietrzny jest szerszy niż skrzydła samolotu... ludzie to teraz wszystko sobie są gotowi ubzdurać tylko po to żeby narzekać :/

    • 33 13

    • bezpośrednio nad kruczkowskiego to była rzadkość, teraz jest zdecydowanie więcej lotów.

      • 4 5

  • Gdyby pani Wiola I pan Jarosław dostali po 100.000 złotych (4)

    to wtedy by im to przestało przeszkadzać.
    Do czasu oczywiście wydania pieniędzy.
    Jeśli lotnisko było prędzej niż twój budynek to : "Żegnaj Genia świat się zmienia".

    • 28 13

    • no to ja teraz pod twoim domem otworzę blacharnię samochodową (2)

      od 6 rano do 23ej.
      Zapewniam że po tygodniu uciekniesz na pustynię.

      Szanuj innych ludzi, sam nie mieszkasz buraku.

      • 3 3

      • jak to ma się do treści postu powyżej?
        "Jeśli lotnisko było prędzej niż twój budynek to : "Żegnaj Genia świat się zmienia"."

        • 1 1

      • A lotnisko to teraz wybudowali osiołku?

        • 1 1

    • A ja chciałbym się dowiedzieć

      W jakich godzinach odbywały się pozostałe starty i lądowania skoro w przedziale 6-22 było 74,7% a w przedziale 22-6 15,3%.
      Dla tych co to mają problem z liczeniem 74, 7+15,3=90.
      Gdzie zatem pozostałe 10%? (co daje 4,3 tys. operacji)

      • 2 0

  • spoko. będzie tzw. port w Baranowie

    to się barany pisowskie przejada kolumną do wizzaira do Baranowa.
    a my prawdziwi Polacy spokojnie będz2iemy mieli nad głowami.

    • 11 10

  • (1)

    Wczoraj ogladałem "Polowanie na czerwony październik " . W filmie pokazano ucieczkę sowieckiego okrętu podwodnego z bezgłośnym napędem odrzutowym hydromoto......cos tam . Może by nasze samoloty wyposażyć w takie napędy?! Aaaaa..... musielibyśmy mieć samoloty podwodne , chyba to zły pomysł.

    • 6 10

    • Antoni chciał lotniskowce podwodne kupować, więc to może wcale nie taki głupi pomysł?

      • 6 1

  • PKM (1)

    Jest glosniejsza od samolotów

    • 18 6

    • Dokładnie. od pół roku PKM strasznie piszczy a mieszkam daleko dosyć otoczona innym blokami;)

      • 3 0

  • (1)

    U mnie kury przestali się nieść , to skandal!

    • 28 3

    • I Pawlak tez narzekał że po jego niebie lata :)

      • 2 0

  • bzdura - samoloty nie stosują się do korytarza (3)

    Mieszkam na Morenie ( w nowej części dzielnicy) i często widać jak przy starcie samoloty skracają sobie linie startu w stronę południową , wychodząc z korytarza na wysokości Osiedla Nad Wodą. Niech władze lotniska nie kłamią gdyz można to łatwo udowodnić zdjęciami czy nagraniami. Albo się stosują do przepisów albo niech płacą odszkodowania

    • 27 15

    • A ty akurat wiesz którędy biegną korytarze powietrzne... (1)

      • 10 7

      • No polazuje to chociazby mapka.zalaczona do tego artykulu.

        • 1 5

    • potwierdzam - lotnisko, linie i piloci kłamią

      mieszkam od 2011 roku na Wiszących Ogrodach. Nigdy wcześniej (przed 2018) tak źle nie było. Piloci zaczęli sobie skracać drogę i na pełnej mocy od razu skręcają na południe i lecą nad naszymi blokami... a przecież nasze osiedle nie należy nawet do żadnej z tych stref stref :( Lotnisko, linie i piloci nas oszukują !

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane