- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (128 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (232 opinie)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (269 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (165 opinii)
Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców
W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?
- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.
- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian
Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.
- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku
Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.
- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.
Na kolejne odszkodowania już za późno
Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.
- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.
Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.
Opinie (698) ponad 20 zablokowanych
-
2018-09-06 07:44
(1)
Ładne zdjęcie mi wyszło. Może jakieś kubeczki promocyjne od trójmiasta.pl.
Wracając do tematu dziś rano o 3 startował czter chyba do Turcji. Z racji wschodniego wiatru, start w kierunku wschodnim. Trochę hałasował. Wiele lotnisk ma procedury ograniczenia hałasu i specjalne mierniki w mieście rejestrujące hałas samolotów, jeżeli zostanie przekroczony, płaci przewoźnik. Ktoś napisał że samoloty latają za nisko. Samolot powinien się wznieść na pewną wysokość i utrzymać ją na wysuniętych flapach, to powoduje niższy hałas. Ten transportowy samolot na zdjęciu na wielu lotniskach ma zakaz operowania, właśnie ze względu na duży hałas podczas startu- 17 6
-
2018-09-06 10:18
Do Grecj startował
- 2 0
-
2018-09-06 07:45
rolnik (1)
dla przybyszow nie powinno byc odszko0dowan , bo wiedzieli gdzie sie pchaja .Tylko dla mieszkancow rodowitych mieszkajacych w tych tere3nach przedn budowa lotniska czu
yli rok 1973- 28 5
-
2018-09-06 10:57
Czyli kto mieszka w blokach SM Chelm i Morena
Ten "nie przewidział" za komuny ruchu na lotnisku w 2018roku?
- 0 1
-
2018-09-06 07:45
em jest Lotnisko w Gdyni
Samoloty niech startują i lądują na pięknym lotnisku w Gdyni Chyba że ten obiekt ma służyć innym celom???
- 11 3
-
2018-09-06 07:48
Całe dzieciństwo mieszałam na Morenie (1)
na Kruczkowskiego i część samolotów latała mi nad głową, a więc bezpośrednio leciała na Amundsena. Naprawdę korytarz powietrzny jest szerszy niż skrzydła samolotu... ludzie to teraz wszystko sobie są gotowi ubzdurać tylko po to żeby narzekać :/
- 33 13
-
2018-09-06 07:54
bezpośrednio nad kruczkowskiego to była rzadkość, teraz jest zdecydowanie więcej lotów.
- 4 5
-
2018-09-06 07:49
Gdyby pani Wiola I pan Jarosław dostali po 100.000 złotych (4)
to wtedy by im to przestało przeszkadzać.
Do czasu oczywiście wydania pieniędzy.
Jeśli lotnisko było prędzej niż twój budynek to : "Żegnaj Genia świat się zmienia".- 28 13
-
2018-09-06 08:01
no to ja teraz pod twoim domem otworzę blacharnię samochodową (2)
od 6 rano do 23ej.
Zapewniam że po tygodniu uciekniesz na pustynię.
Szanuj innych ludzi, sam nie mieszkasz buraku.- 3 3
-
2018-09-06 08:12
jak to ma się do treści postu powyżej?
"Jeśli lotnisko było prędzej niż twój budynek to : "Żegnaj Genia świat się zmienia"."- 1 1
-
2018-09-06 08:16
A lotnisko to teraz wybudowali osiołku?
- 1 1
-
2018-09-06 08:18
A ja chciałbym się dowiedzieć
W jakich godzinach odbywały się pozostałe starty i lądowania skoro w przedziale 6-22 było 74,7% a w przedziale 22-6 15,3%.
Dla tych co to mają problem z liczeniem 74, 7+15,3=90.
Gdzie zatem pozostałe 10%? (co daje 4,3 tys. operacji)- 2 0
-
2018-09-06 07:50
spoko. będzie tzw. port w Baranowie
to się barany pisowskie przejada kolumną do wizzaira do Baranowa.
a my prawdziwi Polacy spokojnie będz2iemy mieli nad głowami.- 11 10
-
2018-09-06 07:59
(1)
Wczoraj ogladałem "Polowanie na czerwony październik " . W filmie pokazano ucieczkę sowieckiego okrętu podwodnego z bezgłośnym napędem odrzutowym hydromoto......cos tam . Może by nasze samoloty wyposażyć w takie napędy?! Aaaaa..... musielibyśmy mieć samoloty podwodne , chyba to zły pomysł.
- 6 10
-
2018-09-06 08:02
Antoni chciał lotniskowce podwodne kupować, więc to może wcale nie taki głupi pomysł?
- 6 1
-
2018-09-06 08:00
PKM (1)
Jest glosniejsza od samolotów
- 18 6
-
2018-09-06 08:36
Dokładnie. od pół roku PKM strasznie piszczy a mieszkam daleko dosyć otoczona innym blokami;)
- 3 0
-
2018-09-06 08:00
(1)
U mnie kury przestali się nieść , to skandal!
- 28 3
-
2018-09-06 13:13
I Pawlak tez narzekał że po jego niebie lata :)
- 2 0
-
2018-09-06 08:01
bzdura - samoloty nie stosują się do korytarza (3)
Mieszkam na Morenie ( w nowej części dzielnicy) i często widać jak przy starcie samoloty skracają sobie linie startu w stronę południową , wychodząc z korytarza na wysokości Osiedla Nad Wodą. Niech władze lotniska nie kłamią gdyz można to łatwo udowodnić zdjęciami czy nagraniami. Albo się stosują do przepisów albo niech płacą odszkodowania
- 27 15
-
2018-09-06 08:03
A ty akurat wiesz którędy biegną korytarze powietrzne... (1)
- 10 7
-
2018-09-06 09:21
No polazuje to chociazby mapka.zalaczona do tego artykulu.
- 1 5
-
2018-09-06 09:32
potwierdzam - lotnisko, linie i piloci kłamią
mieszkam od 2011 roku na Wiszących Ogrodach. Nigdy wcześniej (przed 2018) tak źle nie było. Piloci zaczęli sobie skracać drogę i na pełnej mocy od razu skręcają na południe i lecą nad naszymi blokami... a przecież nasze osiedle nie należy nawet do żadnej z tych stref stref :( Lotnisko, linie i piloci nas oszukują !
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.