• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • Bzdura

    Bzdura totalna.Lepiej by uruchomili windy do tunelu.Gdańsk przoduje w bezsensownych inwestycjach.Lepiej by ogarneli dworzec i zbudowali toalety czynne całodobowo.Aby wydać bezsęsu unijne środki.

    • 0 0

  • Przejście dla pieszych

    Zaczną się korki,ponieważ masa ludzi będzie korzystała z tego przejścia.Podziemne przejścia są wystarczające.

    • 0 0

  • to jakiś absurd (1)

    Wszędzie pozbywa się naziemnych przejść a w Gdańsku w śródmieściu tworzy się drugie przejście. Jakaś masakra. A gdzie upłynnienie i tak zakorkowanego miasta? Ludzie opamiętajcie się są przecież miejsca podziemne !

    • 0 1

    • upynnienie ruchu osiąga się przez poprawę warunków ruchu pieszych, rowerzystów i poprawę atrakcyjności transportu publicznego

      najlepiej szynowego. Bez poprawy dostępu do jego przystanków nie ma szans na potrzebną zmianę nawyków transportowych.

      • 0 0

  • Zatrudnijcie wreszcie urbanistów z prawdziwego znaczenia , a nie róbcie amatorszczyzny kosztem mieszkańców !!!!!!!!!! (1)

    • 3 2

    • wysiądź z samochodu i przestań utrudniać życie innym mieszkańcom

      • 0 0

  • Natychmiast zarząd komisaryczny (1)

    • 11 3

    • kasperek, to ty?

      • 0 0

  • Nie, nie i jeszcze raz nie!!! (1)

    • 4 2

    • jakieś argumenty?

      • 0 0

  • wszystkie tunele powinny byc zastapione przejsciami naziemnymi tam gdzie jest taka mozliwosc (1)

    • 3 22

    • w mieście owszem, poza miastem niekoniecznie

      • 0 0

  • Durna moda blokowania miasta (4)

    • 34 10

    • pijesz do kierowców?

      • 0 0

    • Jakże niezwykle ekologiczne jest stanie w środku spalin, wśród aut czekających przd każdym takim przejściem naziemnym na możliwość dalszej jazdy. Pseudo-ekolodzy moga być z siebie b. dumni ;)

      • 3 1

    • No to nie przyjeżdżaj ze wsi do miasta samochodem.

      • 2 6

    • Chyba przez auta

      • 3 5

  • Płynność ruchu nie będzie zagrożona.... (5)

    oczywiście że nie bo tam już teraz jest permanentny korek

    • 43 3

    • (1)

      Czy socjolog jest ekspertem od ruchu drogowego? ;)

      • 1 1

      • planowanie infrastruktury transportowej jest zbyt poważną sprawą by pozostawiać ją do decyzji

        inżynierom zarządzania ruchem drogowym (opinia szefa departamentu transportu w rządzie federalnym USA)

        • 0 0

    • Kto tworzy korki? (2)

      Kierowcy

      • 4 6

      • Po co walczyć o świeże powietrze?

        Wystarczy nie oddychać!

        • 6 0

      • stojący co 50m na światłach

        • 5 2

  • Masakra (13)

    Mam nadzieje że dukiewicz przegra wybory i przyjdzie ktoś normalny kto polikwiduje jej głupie wymysły

    • 331 63

    • przypuszczalnie Twoje prognozy się nie sprawdzą

      • 0 0

    • (5)

      Racja .Jadąc od okopowej do zieleniaka będą 4 światła.Masakra.

      • 48 24

      • Ooo, do 4 umiesz liczyc. (3)

        • 22 34

        • (2)

          Nawet i do 10

          • 8 11

          • A do 50 umiesz? (1)

            Tyle wynosi dozwolona prędkość w mieście?

            • 13 12

            • d**il

              • 3 2

      • Dobra!

        Pozostańmy przy "3".....Likwidujemy niepotrzebne światła przy kościółku i "dzięki bogu" rachunek sie zgadza.Mnie, pieszemu, te światła są zbędne, baaaa, nawet mnie denerwują!

        • 8 3

    • Dokładnie!

      • 2 0

    • Zgadzam się w 10000%

      • 5 1

    • (3)

      Głupim pomysłem to było zamienienie Podwala Grodzkiego w autostradę w środku miasta i stworzenie z Dworca Głównego największego węzła komunikacyjnego, w którym przesiadka z tramwaju na autobus wymaga nadkładania drogi przez kręcenie się po tunelach, o braku dostępności tego pato-rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami nie wspominając. A to wszystko po to, by kierowcy się nie niecierpliwili na czerwonym.

      • 23 35

      • (1)

        Wierz mi, ze przesiadka przy dworcu głównym jest lepsza niż we Wrzeszczu. Do tramwaju daleko, w tunelu ludzie się prawie tratują i jeszcze zastawiony ten tunel rowerami przy zejściu. Tam dojdzie do tragedii już niedługo. Zacznie padać grad, duża ulewa i wszyscy się tam potratuja. Jeżdżę skm z Wrzeszcza do Sopotu do pracy i wiem co widzę codziennie.

        • 14 4

        • Zapomniałeś dodać że dworzec we Wrzeszczu jest remontowany a dojście do tramwaju jest lepsze niż w Oliwie

          • 5 0

      • właśnie przejście ma to ułatwić K(R)etynie

        • 4 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane