• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze

Maciej Naskręt
22 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy. 40-letnia Estakada Kwiatkowskiego w ciągu kilku lat będzie wymagać gruntownej przebudowy.

Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.



Czy jakiekolwiek zmiany w ruchu na estakadzie są dla ciebie utrapieniem?

Estakada Kwiatkowskiego stanowi główny szlak łączący gdyński port z głównymi drogami krajowymi. Każdej doby przejeżdża tam kilka tysięcy pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy z tego powodu zużywa się szybciej niż inne w mieście. Z tego powodu przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe. Naprawy m.in. przegubów, nawierzchni, przęseł finansowane były zawsze z budżetu Gdyni.

Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".

- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.

Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.

Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.

Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • masakra

    Narzekacie ze drogi paskudne a jak robia remonty tez jest zle, zastanowcie sie czego chcecie ?? Dopiero teraz bedzie powod do narzekanie ja PIS doszedl do wladzy zgroza

    • 0 0

  • tunel dla pociągów (1)

    Puścić tory kolejowe tunelem, zburzyć estakadę i położyć asfalt po glebie. Chyba to tańsze niż coroczne remonty ?

    • 1 0

    • Jak coś piszesz t trzeba mieć minimalną wiedzę..........

      Wprowadzenie toru kolejowego pod tunel jest ciężkie do wykonania z uwagi na to że musiałoby to odbywać sie na bardzo długim odcinku ( spadki podłużne)

      • 0 1

  • Szczurek - zółta kartka dla Gdyni! (9)

    • 90 84

    • Budyn w Gdansku potrafi załatwić kasę na drogi i buduje infrastrukturę drogowa (3)

      Szczurek woli budować lotnisko w Kosakowie dla samolocikow i infobox, który sieje propagandę o sukcesach Szczurka

      • 19 8

      • budyń jest z PO i wszystko w temacie (2)

        a Szczurkowi - którego nie popieram i mam mu za złe poparcie dla Infoboxu - nie mogą wybaczyć, że nie startował na prezydenta jako kandydat PO oraz że był doradca Kaczyńskiego w sprawach sanmorządu terytorialnego

        • 8 4

        • Z zarozumialcem i pyszalkiem na ogół nikt nie chce współpracować

          • 1 0

        • W miastach ze ściany wschodniej prezydenci są bezpośrednio z PiS a kasa płynie.

          więc to chyba nie tylko to.

          • 8 2

    • (1)

      Widzę że strasznie dużo pisowskich oszołomów ostatnio się namnożyło. Nawet tak dobra informacja wywyłuje w tych chorych pisowskich łbach niechęć:( Smutne to co robicie!

      • 3 6

      • eh człowieku..

        Nie wmawiaj mi że wierzysz w POwską propagandę! Platfusów jest już tak mało że czas przejrzeć na oczy, mało kto im wierzy a jeszcze mniej ufa. PO już się skończyła. Polska się obudziła.

        • 1 3

    • Naucz się czytac przeciez to nie od szczurka zalezy

      Kiedy rozpocznie się remont i kiedy dostanie kasę na kwiatkowskiego

      • 16 8

    • szczurek sie konczy!! (1)

      won z gdyni

      • 34 42

      • a Ty za mur berlinski osholomie Ty jeden

        znasz sie na sprawie tak jak ja na pilotowaniu myśliwca

        • 28 20

  • I tylko żal.pl

    A po cholerę było wygrywać wojnę, a po cholerę wybudowano to miasto, a po...... . I tak można zadawać pytania. Zamknąć, ogłosić bankructwo i sprzedać za 1 Euro każdemu kto to będzie chciał kupić.

    I wtedy naprawdę będziemy mogli narzekać
    że źle, że niedobrze, że za drogo, że ........

    I jak to kiedyś ................

    • 0 3

  • To co potrzebne jest Gdyni,to....

    Alternatywny przejazd z obłuza w kierunku centrum Gdyni. Jak bedą dwa czynne, to z jednym można robić co sie chce, kiedy chce. Jak sie ma do dyspozycji tylko jeden przejazd to nawet naprawa przesel robi sie b.duzym problemem.

    • 2 0

  • to już było

    tak było z obwodnicą 3miasta 20 lat ją budowano, remontowano itd czyli nic nowego po staremu

    • 1 0

  • W pierwotnym zamyśle estakada (3)

    miała połączyć nowe dzielnice , tak aby ułatwić życie
    mieszkańców wtenczas budowanych osiedli Obłuża, Pogórza, Oksywia z centrum miasta. Zaplanowano kilka zjazdów min do portu. No i heja, zaczęła się jazda tysięcy potężnie przeładowanych i często zdezelowanych
    TIRów. To gdyński port odpowiada za zniszczenie estakady. Pan Walerek w swoim bla, bla coś tam opowiada o przebudowie infrastruktury dostępu do portu. Jakby się dopiero obudził, w porządnych europejskich portach od dawna większość towarów
    jest transportowana w głąb lądu koleją. Teraz wstał,
    ale o 20 lat za późno.

    • 1 3

    • to co widzisz na codzien to nie TIRy (2)

      tylko pojazdy ciezarowe... przycztaj sobie znaczenie skrotu TIR a pozniej pisz...

      • 0 0

      • Panie kierowco... (1)

        TIR; w języku potocznym, ogólnie przyjętym oznacza
        duże samochody ciężarowe służące do przewozów na trasach międzynarodowych. Słowo TIR w języku polskim
        jako określające każdy, duży samochód ciężarowy jest poprawne. Tak czy inaczej to właśnie te najczęściej
        przeładowane pojazdy " rozjechały " estakadę.

        • 1 1

        • Wypowiadajac się w kwestiach technicznych, stosuj terminy zgodnie z technicznymi definicjami.

          Mowa potoczna ma znaczenie co najwyżej w naukach humanistycznych.

          • 0 1

  • tak na pewno teraz unia daj (7)

    ale jak marnuje kase na bezsensowne lotnisko i UE się temu przygląda w ramach marnowania srodków to unia be.
    Bez krzty honoru i przyzwoitości.
    W ramach kary UE zapewne wypnie się na gryzonia i ekipe bezstronnych nierobów.

    • 39 19

    • Gdyby wasza kochana platforma nie nakradła tyle to nie byłoby takiej konieczności

      • 0 2

    • te bezstronne nieroby zrobiły więcej niż ekipy rzadzące tym krajem... (4)

      przez naście lat :) Jakby nie patrzeć gdynia, poznań i worcław się rozwija w momencie gdy pada cały sląsk, wawa wegetuje... czyli te regiony gdzie najwiekszy wpływ ma władza centralna. Do gdańska nawet się nie odnosze bo nie ma to większego sensu - sztyczne stymulowanie rozwoju poprzez pompowanie kasy z centrali i unii nie jest zdrowe na dłuższą metę... kurek zakręcą u gdańszaczanie zostanąsami z ECSem, PGE Areną i innymi podobnymi "super" inwestycjami za które płacić ktoś musi...

      • 8 12

      • A teraz wyjedź z Gdyni, odetnij się od propagandy i się trochę rozejrzyj. (1)

        Proste dane na temat rozwoju? Gdańsk tylko w tym roku odda lub oddał pod biura równowartość niemal połowy powierzchni biurowej 1 klasy w całej Gdyni. Warszawa? To już nawet nie ta liga co reszta miast w Polsce. A najlepiej jest spojrzeć na rozwój portu, w Gdyni finansuje miasto, w Gdańsku prywatne firmy.

        To właśnie Gdynia rozwija się głównie poprzez dotacje z budżetu, w Gdańsku są one tylko uzupełnieniem.

        • 2 1

        • Kto finansuje gdyński port?

          Na rozwój portu gdyńskiego miasto Gdynia NIC nie daje, a nawet próbuje obciążać port nienależnymi jej podatkami i ogranicza jego rozwój jak się da. Port rozwija się TYLKO dzięki środkom własnym i unijnym.

          • 3 0

      • Możesz podać jakieś dane apropo rozwoju Gdyni?

        • 7 1

      • A to dobre wawai slask padaja

        Jakies dane moze ?

        • 5 0

    • Zapamiętaj sobie, że Unia niczego NIE DAJE - płacą nam za zrzeczenie się niezależności, a my się ochoczo kur**my. To jest zwykła prostytucja.

      • 1 3

  • zostawcie te estakadę już w spokoju... (12)

    albo wyślijcie zapytanie do inżynierii w Ameryce, aby pokazali Wam jak most zbudować.. bo to jest bezsensu co roku ją modernizować. Świadczy tylko o tym, że Polskie budownictwo jest do d*py.

    • 105 9

    • Większość mostów w USA... (2)

      ...się sypie. Ba, nawet miasta ogłaszają bankructwa.

      • 5 8

      • Nie sugeruj się Detroit

        a co do tego że się sypią to się zgadam

        • 1 0

      • Ameryka się sypie

        ale to osobny rozdział.

        • 4 1

    • byłeś kiedyś w hameryce? ;) (8)

      widziałeś stan ich estakad? a więc zamilcz :)

      • 9 5

      • byłem.. i uwierz mi.. nie są modernizowane jak u nas, a mało tego : (5)

        nie oszczędzają na materiale jak my. Oni mają go pod dostatkiem.

        Dla sprostowania, mosty, budynki itd.. WTC postawili w 3miesiące. Dopiero 2 lata trwała wykończeniówka. U nas postawienie bloku 3 piętrowego wiąże się z cudem aby w 2 lata go dokonać.

        • 10 1

        • kolejny konfabulant... (1)

          "Zardzewiałe mosty, walące się wiadukty i zbutwiałe wodociągi. Stany Zjednoczone miejscami przypominają budowlany skansen, a katastrofa mostu w stanie Waszyngton może to tylko potwierdzać. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów policzyło, że na naprawy i remonty potrzeba 3,6 bln dol."
          "Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów (ASCE) zaledwie kilka tygodni temu opublikowało raport o stanie infrastruktury, z którego dowiadujemy się, że USA zasługują pod tym względem jedynie na dwójkę z plusem (D+)"

          PO CO PISZESZ BZDURY!!!!!!

          m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,13975778,Amerykanska_infrastruktura_jak_skansen__70_tys__mostow.html

          • 0 3

          • Wyborcza to niezbyt wiarygodnie źródło informacji

            Polecam mimo wszystko zarobić, wyjechać tam na miesiąc wakacji i podróżować wzdłuż i wszerz korzystając z tej 'walącej się' infrastruktury.

            • 2 0

        • i to jest róznica o której jużnie myślisz...

          u nas nie da się budowac porzadnie, bez oszczędzaniaa na materiałach... u nas buduje się najtaniej - nawet jeśli już na etapie przetargu widać że oferty są zaniżone względem cen materiałów...

          • 3 0

        • (1)

          Amerykanie
          zbudowaliby highway na Hel przez Zatoke jak na Key West.
          Olaliby remonty na 30 lat
          Postawiliby z piec 300m wiezowcow w Gdansku
          Droga miedzy Gdanskiem a Gdynia bylaby 8-pasmowka
          Kazda szosa przez Wysoczyzne bylaby co najmniej dwa razy szersza
          Sopot bylby pelen hoteli.

          Holendrzy
          usypaliby wyspe kilkaset metrow przed Molo
          Odnowiliby wszystkie wodne koryta w Gdansku
          W Gdyni zbudowaliby Morski Uniwersytet Techniczny, specjalistyczne zaklady i stocznie.

          Dubaje
          Zasypalyby Zatoke Pucka i zbudowali tam miasto z wyciagiem narciarskim.

          • 15 0

          • To wszystko w piec lat.

            • 7 0

      • A ty byłeś i widziałeś? (1)

        A jak budują można zobaczyć wpisująć w wyszukiwarkę 'bay bridge time lapse'

        • 2 0

        • Bay Bridge w dodatku wytrzyma kazde trzesienie ziemi.

          • 3 0

  • A może lepiej budować OPAT ??? (1)

    .

    • 6 2

    • A może by

      Trasę kaszubską - przez chwarzno,wiczlino,bojanoikoleczkowo też

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane