- 1 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (162 opinie)
- 2 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (170 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (103 opinie)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (73 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (80 opinii)
Rusza walka o przebudowę Estakady Kwiatkowskiego za unijne pieniądze
Jest szansa na gruntowny remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Problem w tym, że ministerialni urzędnicy inwestycję oszacowaną na kwotę ok. 200 mln zł wpisali na listę rezerwową, a nie podstawową unijnego programu CEF. O zmianę pozycji na listach mają wnioskować nie tylko samorządowcy, ale też władze gdyńskiego portu.
Samorządowcom trudno wysupłać z budżetu centralnego choć jedną złotówkę na remont Estakady Kwiatkowskiego. Przejęciem obiektu w zarząd nie jest też zainteresowany gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak sytuacja może się nieco zmienić na korzyść, szczególnie dla mieszkańców Gdyni. Urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę".
- Inwestycja z listy rezerwowej ma szansę na realizację w sytuacji gdy powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięcia z listy podstawowej lub też gdy nie zostaną one w ogóle zrealizowane - tłumaczy Katarzyna Kownacka z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Informację o zakwalifikowaniu przebudowy Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową przekazaliśmy władzom Gdyni. - Szkoda. Od początku spodziewałem się, że znajdziemy się na liście podstawowej. Władze portu w Gdyni, które są najbliżej ministerstwa, przekonywały, że tak też się stanie. Niemniej nie składamy broni, w poprzednich latach wiele naszych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, było na listach rezerwowych i z upływem lat stawały się one priorytetowe - otrzymywaliśmy dofinansowanie - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
- Będziemy dążyć do tego, by przebudowa estakady trafiła na listę podstawową. Na to potrzeba jednak trochę czasu - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego w Gdyni.
Przebudowa estakady zdaniem ministerialnych urzędników miałaby pochłonąć 200 mln zł. 170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska w ramach projektu CEF. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić. - Należy przeprowadzić specjalistyczne badania techniczne, odpowiadające na pytanie: które elementy estakady należy przebudować? Może się okazać, że 200 mln zł to za mało. Przebudowa z pewnością obejmie wymianę przęseł i podpór - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Inwestycja generalnie zakłada podniesienie nośności obiektu z 8 do 11,5 t na oś. Ma poprawić się też bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja miałby ruszyć w latach 2015-2020.
Co ciekawe na listę podstawową w ramach projektu CEF została wpisana inna inwestycja transportowa na terenie Gdyni - przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie kolejowe ma kosztować wstępnie ok. 650 mln zł i jak zapewniają władze portu, jest równie istotne, co przebudowa estakady. - To mniej więcej tak, jak byśmy zastanawiali się, które z kół w aucie jest dla nas najważniejsze. W naszym przypadku obie inwestycje są dla nas priorytetowe - mówi Walery Tankiewicz.
Ministerialni urzędnicy szacują, że wielkość wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) osiągnie dla Polski poziom 3,86 mld euro. Pieniądze zostaną rozdane na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia, morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.
Miejsca
Opinie (158) 2 zablokowane
-
2015-11-17 08:29
masakra
Narzekacie ze drogi paskudne a jak robia remonty tez jest zle, zastanowcie sie czego chcecie ?? Dopiero teraz bedzie powod do narzekanie ja PIS doszedl do wladzy zgroza
- 0 0
-
2013-07-24 06:24
tunel dla pociągów (1)
Puścić tory kolejowe tunelem, zburzyć estakadę i położyć asfalt po glebie. Chyba to tańsze niż coroczne remonty ?
- 1 0
-
2013-07-24 08:08
Jak coś piszesz t trzeba mieć minimalną wiedzę..........
Wprowadzenie toru kolejowego pod tunel jest ciężkie do wykonania z uwagi na to że musiałoby to odbywać sie na bardzo długim odcinku ( spadki podłużne)
- 0 1
-
2013-07-22 16:30
Szczurek - zółta kartka dla Gdyni! (9)
- 90 84
-
2013-07-23 07:29
Budyn w Gdansku potrafi załatwić kasę na drogi i buduje infrastrukturę drogowa (3)
Szczurek woli budować lotnisko w Kosakowie dla samolocikow i infobox, który sieje propagandę o sukcesach Szczurka
- 19 8
-
2013-07-23 12:10
budyń jest z PO i wszystko w temacie (2)
a Szczurkowi - którego nie popieram i mam mu za złe poparcie dla Infoboxu - nie mogą wybaczyć, że nie startował na prezydenta jako kandydat PO oraz że był doradca Kaczyńskiego w sprawach sanmorządu terytorialnego
- 8 4
-
2013-07-24 06:29
Z zarozumialcem i pyszalkiem na ogół nikt nie chce współpracować
- 1 0
-
2013-07-23 12:35
W miastach ze ściany wschodniej prezydenci są bezpośrednio z PiS a kasa płynie.
więc to chyba nie tylko to.
- 8 2
-
2013-07-23 08:02
(1)
Widzę że strasznie dużo pisowskich oszołomów ostatnio się namnożyło. Nawet tak dobra informacja wywyłuje w tych chorych pisowskich łbach niechęć:( Smutne to co robicie!
- 3 6
-
2013-07-23 21:43
eh człowieku..
Nie wmawiaj mi że wierzysz w POwską propagandę! Platfusów jest już tak mało że czas przejrzeć na oczy, mało kto im wierzy a jeszcze mniej ufa. PO już się skończyła. Polska się obudziła.
- 1 3
-
2013-07-22 20:55
Naucz się czytac przeciez to nie od szczurka zalezy
Kiedy rozpocznie się remont i kiedy dostanie kasę na kwiatkowskiego
- 16 8
-
2013-07-22 16:41
szczurek sie konczy!! (1)
won z gdyni
- 34 42
-
2013-07-22 16:43
a Ty za mur berlinski osholomie Ty jeden
znasz sie na sprawie tak jak ja na pilotowaniu myśliwca
- 28 20
-
2013-07-24 02:30
I tylko żal.pl
A po cholerę było wygrywać wojnę, a po cholerę wybudowano to miasto, a po...... . I tak można zadawać pytania. Zamknąć, ogłosić bankructwo i sprzedać za 1 Euro każdemu kto to będzie chciał kupić.
I wtedy naprawdę będziemy mogli narzekać
że źle, że niedobrze, że za drogo, że ........
I jak to kiedyś ................- 0 3
-
2013-07-24 00:01
To co potrzebne jest Gdyni,to....
Alternatywny przejazd z obłuza w kierunku centrum Gdyni. Jak bedą dwa czynne, to z jednym można robić co sie chce, kiedy chce. Jak sie ma do dyspozycji tylko jeden przejazd to nawet naprawa przesel robi sie b.duzym problemem.
- 2 0
-
2013-07-23 22:56
to już było
tak było z obwodnicą 3miasta 20 lat ją budowano, remontowano itd czyli nic nowego po staremu
- 1 0
-
2013-07-23 18:28
W pierwotnym zamyśle estakada (3)
miała połączyć nowe dzielnice , tak aby ułatwić życie
mieszkańców wtenczas budowanych osiedli Obłuża, Pogórza, Oksywia z centrum miasta. Zaplanowano kilka zjazdów min do portu. No i heja, zaczęła się jazda tysięcy potężnie przeładowanych i często zdezelowanych
TIRów. To gdyński port odpowiada za zniszczenie estakady. Pan Walerek w swoim bla, bla coś tam opowiada o przebudowie infrastruktury dostępu do portu. Jakby się dopiero obudził, w porządnych europejskich portach od dawna większość towarów
jest transportowana w głąb lądu koleją. Teraz wstał,
ale o 20 lat za późno.- 1 3
-
2013-07-23 19:49
to co widzisz na codzien to nie TIRy (2)
tylko pojazdy ciezarowe... przycztaj sobie znaczenie skrotu TIR a pozniej pisz...
- 0 0
-
2013-07-23 20:48
Panie kierowco... (1)
TIR; w języku potocznym, ogólnie przyjętym oznacza
duże samochody ciężarowe służące do przewozów na trasach międzynarodowych. Słowo TIR w języku polskim
jako określające każdy, duży samochód ciężarowy jest poprawne. Tak czy inaczej to właśnie te najczęściej
przeładowane pojazdy " rozjechały " estakadę.- 1 1
-
2013-07-23 22:29
Wypowiadajac się w kwestiach technicznych, stosuj terminy zgodnie z technicznymi definicjami.
Mowa potoczna ma znaczenie co najwyżej w naukach humanistycznych.
- 0 1
-
2013-07-22 16:50
tak na pewno teraz unia daj (7)
ale jak marnuje kase na bezsensowne lotnisko i UE się temu przygląda w ramach marnowania srodków to unia be.
Bez krzty honoru i przyzwoitości.
W ramach kary UE zapewne wypnie się na gryzonia i ekipe bezstronnych nierobów.- 39 19
-
2013-07-23 20:26
Gdyby wasza kochana platforma nie nakradła tyle to nie byłoby takiej konieczności
- 0 2
-
2013-07-22 17:56
te bezstronne nieroby zrobiły więcej niż ekipy rzadzące tym krajem... (4)
przez naście lat :) Jakby nie patrzeć gdynia, poznań i worcław się rozwija w momencie gdy pada cały sląsk, wawa wegetuje... czyli te regiony gdzie najwiekszy wpływ ma władza centralna. Do gdańska nawet się nie odnosze bo nie ma to większego sensu - sztyczne stymulowanie rozwoju poprzez pompowanie kasy z centrali i unii nie jest zdrowe na dłuższą metę... kurek zakręcą u gdańszaczanie zostanąsami z ECSem, PGE Areną i innymi podobnymi "super" inwestycjami za które płacić ktoś musi...
- 8 12
-
2013-07-23 12:33
A teraz wyjedź z Gdyni, odetnij się od propagandy i się trochę rozejrzyj. (1)
Proste dane na temat rozwoju? Gdańsk tylko w tym roku odda lub oddał pod biura równowartość niemal połowy powierzchni biurowej 1 klasy w całej Gdyni. Warszawa? To już nawet nie ta liga co reszta miast w Polsce. A najlepiej jest spojrzeć na rozwój portu, w Gdyni finansuje miasto, w Gdańsku prywatne firmy.
To właśnie Gdynia rozwija się głównie poprzez dotacje z budżetu, w Gdańsku są one tylko uzupełnieniem.- 2 1
-
2013-07-23 17:47
Kto finansuje gdyński port?
Na rozwój portu gdyńskiego miasto Gdynia NIC nie daje, a nawet próbuje obciążać port nienależnymi jej podatkami i ogranicza jego rozwój jak się da. Port rozwija się TYLKO dzięki środkom własnym i unijnym.
- 3 0
-
2013-07-22 22:58
Możesz podać jakieś dane apropo rozwoju Gdyni?
- 7 1
-
2013-07-22 22:09
A to dobre wawai slask padaja
Jakies dane moze ?
- 5 0
-
2013-07-23 10:19
Zapamiętaj sobie, że Unia niczego NIE DAJE - płacą nam za zrzeczenie się niezależności, a my się ochoczo kur**my. To jest zwykła prostytucja.
- 1 3
-
2013-07-22 16:40
zostawcie te estakadę już w spokoju... (12)
albo wyślijcie zapytanie do inżynierii w Ameryce, aby pokazali Wam jak most zbudować.. bo to jest bezsensu co roku ją modernizować. Świadczy tylko o tym, że Polskie budownictwo jest do d*py.
- 105 9
-
2013-07-22 18:07
Większość mostów w USA... (2)
...się sypie. Ba, nawet miasta ogłaszają bankructwa.
- 5 8
-
2013-07-23 20:22
Nie sugeruj się Detroit
a co do tego że się sypią to się zgadam
- 1 0
-
2013-07-22 23:11
Ameryka się sypie
ale to osobny rozdział.
- 4 1
-
2013-07-22 17:52
byłeś kiedyś w hameryce? ;) (8)
widziałeś stan ich estakad? a więc zamilcz :)
- 9 5
-
2013-07-22 18:34
byłem.. i uwierz mi.. nie są modernizowane jak u nas, a mało tego : (5)
nie oszczędzają na materiale jak my. Oni mają go pod dostatkiem.
Dla sprostowania, mosty, budynki itd.. WTC postawili w 3miesiące. Dopiero 2 lata trwała wykończeniówka. U nas postawienie bloku 3 piętrowego wiąże się z cudem aby w 2 lata go dokonać.- 10 1
-
2013-07-23 10:52
kolejny konfabulant... (1)
"Zardzewiałe mosty, walące się wiadukty i zbutwiałe wodociągi. Stany Zjednoczone miejscami przypominają budowlany skansen, a katastrofa mostu w stanie Waszyngton może to tylko potwierdzać. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów policzyło, że na naprawy i remonty potrzeba 3,6 bln dol."
"Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów (ASCE) zaledwie kilka tygodni temu opublikowało raport o stanie infrastruktury, z którego dowiadujemy się, że USA zasługują pod tym względem jedynie na dwójkę z plusem (D+)"
PO CO PISZESZ BZDURY!!!!!!
m.wyborcza.biz/biznes/1,106501,13975778,Amerykanska_infrastruktura_jak_skansen__70_tys__mostow.html- 0 3
-
2013-07-23 19:55
Wyborcza to niezbyt wiarygodnie źródło informacji
Polecam mimo wszystko zarobić, wyjechać tam na miesiąc wakacji i podróżować wzdłuż i wszerz korzystając z tej 'walącej się' infrastruktury.
- 2 0
-
2013-07-23 03:02
i to jest róznica o której jużnie myślisz...
u nas nie da się budowac porzadnie, bez oszczędzaniaa na materiałach... u nas buduje się najtaniej - nawet jeśli już na etapie przetargu widać że oferty są zaniżone względem cen materiałów...
- 3 0
-
2013-07-22 21:50
(1)
Amerykanie
zbudowaliby highway na Hel przez Zatoke jak na Key West.
Olaliby remonty na 30 lat
Postawiliby z piec 300m wiezowcow w Gdansku
Droga miedzy Gdanskiem a Gdynia bylaby 8-pasmowka
Kazda szosa przez Wysoczyzne bylaby co najmniej dwa razy szersza
Sopot bylby pelen hoteli.
Holendrzy
usypaliby wyspe kilkaset metrow przed Molo
Odnowiliby wszystkie wodne koryta w Gdansku
W Gdyni zbudowaliby Morski Uniwersytet Techniczny, specjalistyczne zaklady i stocznie.
Dubaje
Zasypalyby Zatoke Pucka i zbudowali tam miasto z wyciagiem narciarskim.- 15 0
-
2013-07-22 21:54
To wszystko w piec lat.
- 7 0
-
2013-07-22 18:35
A ty byłeś i widziałeś? (1)
A jak budują można zobaczyć wpisująć w wyszukiwarkę 'bay bridge time lapse'
- 2 0
-
2013-07-22 21:53
Bay Bridge w dodatku wytrzyma kazde trzesienie ziemi.
- 3 0
-
2013-07-22 19:42
A może lepiej budować OPAT ??? (1)
.
- 6 2
-
2013-07-23 20:11
A może by
Trasę kaszubską - przez chwarzno,wiczlino,bojanoikoleczkowo też
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.