• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • po co komu ta droga?

    I po co komu te remonty? Mieszkam w jednym z tych budynków i uważam, że remont "na kilka lat" jest potrzebny jak świni siodło. Co po dzwiękoszczelnych oknach skoro budynki "bujają się" przy każdym przejeżdżającym pociągu czy większym aucie. Zawilgocenie jest tak duże, że szkoda trzymać ubrań w szafach, a ogrzanie mieszkania zimą graniczy z cudem. Co po niskim czynszu, kiedy koszty ogrzewania za miesiąc są 2 razy takie jak czynsz, a i tak człowiek siedzi w zimnym. Elektryka i inst.wod.kanal. woła o pomstę do nieba z ciągłymi zwarciami i rurami pękającymi w ścianach, że o szczurach biegających po klatce schodowej nie wspomnę. Zburzyć badziewia i postawić nowy porządny blok z godnymi warunkami dla mieszkańców. A ci, którzy tak zachwycają się wspaniałością "zabytków" niech sami pomieszkają przez sezon zimowy w tych "pałacach architektury".

    • 2 0

  • nie rozumiem jak mozna wynajmowac mieszkania komunalne w centrum wrzeszcza

    Te mieszkania powinno się sprzedać powiedzmy za 60% ich wartości. Wrzeszcz to prestiż a nie patologia.

    • 2 0

  • Zupełnie nie mam pojęcia.... (6)

    ... co komu przeszkadza obecna ulica. Nie trzeba wszędzie budować dróg jak ŻW, bo to nie Moskwa. Widać, że w Moskwie nie pomogło budowanie 7-8 pasów, bo i tak korki są i pewnie będą. Lokalne ulice niech pozostaną lokalnymi.

    • 178 20

    • ulice,domy.....

      czy urzędasy zaczną myśleć głowami czy dalej du.....mi

      • 1 0

    • Jest drobna różnica. Moskwa ma ponad 10 mln mieszkańców i jest największym miastem w Europie (4)

      • 11 14

      • co z tego

        w Moskwie masz ~300 samochodów na 1000 mieszkańców, w Gdańsku ~500.

        • 1 0

      • (1)

        Moskwa w Europie..... lol

        • 8 7

        • tuman

          • 1 0

      • Eeee.. Mówią, że,koło 20 mln.

        • 9 1

  • Grunwaldzka zakorkowana a oni budy stare chcą remontować przed zburzeniem. (1)

    Jak miasto sie rozwija to i drogi trzeba budować a nie na forum tu o banialukach i historii pisać.Popatrzcie na inne europejskie miasta słoiki z koziej bulki a potem na forum się wymądrzajcie a jak drogi się nie podobają to do siebie wracać.
    Berlin i inne miasta są autostradami przecinane i każdego tam to cieszy.
    Trójmiasto leży w wąskim pasie między wzgórzami Morenowymi a Zatoką Gdańską i Czerwona droga to podstawowe odciążenie Grunwaldzkiej i innej opcji nie ma i nie piszcie o Słowackiego i innych prowadzących do miasta a nie przez miasto.
    Mam nadzieje,że kolejnych 2 milionów budyń nie zdąży już wyrzucić. na remonty.

    • 10 9

    • jak można Gdańsk porównywać do Berlina

      jakaż to wyobrażnia.... a może porównajmy do Paryża, Tokio....

      i tak myśli wielu " decydentow"- chcą z Gdańska zrobić np. Londyn, Nowy Jork...

      a Gdańsk to jest GDAŃSK, miasto ze swoim klimatem, niestety niszczone

      • 1 1

  • Wszystko zburzcie i zbudujcie drogi donikąd. Budynia to już pochlast...ło z tym burzeniem, przez kilkadziesiąt lat nie kiwnęli palcem żeby cokolwiek remontować, a teraz burzą stare kamienice. Facetowi już na sufit siadło. Co dwie przecznice autostrada lub trasa szybkiego ruchu.

    • 11 0

  • Piękny jest Wrzeszcz. Najciekawsza (3)

    dzielnica, tylko mocno zaniedbana. Niech powstaje jak najwięcej restauracji, pubów wtedy ta część miasta ożyje.

    • 117 17

    • (2)

      piękny to wrzeszcz był do momentu rozplenienia się tego całego dziadostwa dziesiątek knajp ,pubów z ich pijacką klientelą drącą mordy od rana do rana ,obsikujących każdy możliwy kąt,knajp z których całodzienny łomot kretyńskiej muzyki nie daje w lecie otworzyć okien,był piękny bez hord Cebulaków parkujących jak popadnie i gdzie popadnie blokując wszystkie możliwe uliczki i podwórka.
      ożywiajcie sobie swoje sypialnie pod obwodnicą,knajpy i puby otwierajcie sobie pod swoimi oknami a mój wrzeszcz zostawcie w spokoju!!!!!

      • 17 28

      • mysle, ze wrzuciles praktycznie wszystkich ludzi do tej listy winnych (1)

        bo ci z knajp najczesciej nie mieszkaja pod obwodnica, a wlasnie w rdzennych dzielnicach Gdanska. I nie oni obsikuja kazdy kat, bo zalatwili potrzeby w owej knajpie. I nie oni dra ryja, bo pewnie raczej to studenci co za 20 zl zrobili impreze na zdobycznym binbrze. itd. itp.

        • 2 1

        • dokładnie wiem co napisałem i zdania nie zmienię drą ryja za nic mają ciszę nocną,szcz*ją po bramach co noc zostawiają na chodniku setki petów.hołota

          • 3 0

  • zamczysko

    co z najstarsza czescia gdanska grodzka rycerska i kamienicami na nich

    • 9 0

  • A wszystko by górskiemu lepiej schodziły mieszkania i lokale w galerii jak wynika z innego dzisiejszego artykułu ma tam jeszcze sporo terenu pod budowę.. Rączka ræczke myje..., taniej by było dla tych 40 rodzin nowy blok zbudować

    • 10 0

  • Ręce opadają (5)

    Za komuny nakreślono 1500 autostrad przecinających miasto (oczywiście w taki sposób by wyburzyć jak najwięcej tych 'ohydnych burżuazyjnych' kamienic) - i te plany jak widać dalej krążą w głowach lokalnych władz. Dramat. Oni się zastanawiają czy remontować przedwojenne budynki, czy może dalej wyburzać. Czy jest jakieś większe miasto w Polsce, które tak fanatycznie burzy kamienice i buduje kolejne ekspresówki przecinając zabytkowe dzielnice?

    • 120 16

    • (3)

      za komuny to akurat bardziej odbudowywano, niż burzono (choć to też się zdarzał- np. do dziś żal mi jednej pierzei Grunwaldzkiej), wyburzanie starych budynków, często bez sensu, to dzisiejsza bajka .

      • 22 5

      • Przecież słynne Podwale Przedmiejskie (2)

        Przecież słynne Podwale Przedmiejskie, które przecięło śródmieście na 2 kawałki i zmarginalizowało Stare Przedmieście i Dolne Miasto, to sztandarowe dzieło komuny. I do tego tego te ohydne estakady przy pięknym gmachu obecnej delegatury ABW. Do dzisiaj jest to 'wzór do naśladowania' dla gdańskich urbanistów. Niestety, ale tradycja ekspresówek jest mocno zakorzeniona w Gdańsku i nie jest to nowa fanaberia :/

        • 36 7

        • Wszyscy narzekaja na podwale

          ale jest juz artykul o jego miejsowym poszerzeniu przy Lastadii.

          Dodatkowo bledy wykonane na Podwalu popelniono na Zolnierzy Wykletych i chce sie popelnic na Drodze Zielonej i Drodze czerwonej.

          Juz o Nowej Politechnicznej nie bede sie wiele rozpisywal. To wszystko jednak pokazuje jasny poglad na sprawe wlodarzy - "samochod dziwko". A jak nie stac cie / nie chcesz uzywac zawsze i wszedzie, to jestes plebsem i powinienes sie wyprowadzic gdzie indziej.

          • 2 1

        • Przy stoczni dopiero co zbudowali estakadę. przechodzi pod oknami budynku sprzed wojny.

          • 14 2

    • zaraz przyjdzie fanatyk wyburzania wszystkiego, co ma ponad 30 lat i Ci wypomni, że robisz z miasta skansen

      a na poważnie - jest cała masa terenów zajętych ogródkami działkowymi, czyli rezerwą inwestycyjną. Czemu tego nie zabudować, a stare części miasta zostawić? Na Letnicy jest cała masa starych hal, które można wyburzyć a następnie zbudować tam mieszkaniówkę/biurowce/cokolwiek dusza zapragnie. W wielu przypadkach nie trzeba nawet usuwać stamtąd przemysłu - między MP a Hallera są może trzy zakłady "maszynowe", reszta to hurtownie, spożywka, elektronika i elektryka. Nic, co nie zmieściłoby się w biurowcu z windą towarową.

      • 33 3

  • Czy obecnie jest jeszcze sens? (3)

    Przy obecnym rozwoju miasta, czy ta droga czerwona ma jeszcze jakieś uzasadnienie?
    Powinni dokończyć te drogi które zaczęli jak np. Bulońska do Kartuskiej czy słowackiego za etc i aż do wylotu na Warszawę.

    • 88 8

    • domknąć siatkę komunikacyjną i dość (1)

      potem ładować kasę tylko w poprawę jakości komunikacji miejskiej. O ile dostaw nikt nie zrealizuje autobusem, SKM czy rowerem - o tyle dwa-trzy kilometry na trasie praca-dom można pokonać bez samochodu. Autobusy niech będą co 5-10 minut, tramwaje co trzy minuty. Te drugie powinny już dawno być zamawiane w dłuższych wersjach i mieć bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach - obecnie na wielu trasach tramwaj przegrywa z rowerem (prędkość maksymalna - 80km/h, prędkość rzeczywista -14km/h).

      • 20 6

      • co daje "domykanie" owej ramy? Czy ktos chce jezdzic w kolko?

        Od razu inwestowac w utrzymanie tego, co jest. Ludzie - wydajemy grube miliony na drogi, jakby miasto oznaczalo tylko drogi. Gdzie myslenie przyszlosciowe. Co jak pieniadze z Unii sie skoncza i trzeba bedzie to utrzymac za wlasne?

        Skoro nie stac nas na budowe nawet krotkiego odcinka drogi bez pomocy unijnej, to moze nie stac nas na ta droge wcale?

        Nie widzicie, ze to kolejny przyklad frajerstwa Polakow jak z kredytami we frankach. Liczyc!

        • 2 0

    • Z Nową Bulońską nabrali wody w usta,

      a ludziom obiecywali, że w 2016 będziemy nią już jeździć.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane