• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.

Budowa kładki na Oławiankęzobacz na mapie Gdańska powinna ruszyć w poniedziałek 11 lipca, choć do południa na budowie niewiele się działo. Monitorujemy działania wykonawcy - uspokaja inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Kładka na Ołowiankę:

"Aby ułatwić przejście z Długiego Pobrzeża na Ołowiankę, wybudowana zostanie ruchoma kładka, podnoszona wtedy, gdy przez Motławę przepływać będą większe statki pasażerskie i jachty. Pieniądze na projekt wyasygnowało miasto. Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r. i był to pierwszy tekst w portalu Trojmiasto.pl, w którym wspomniano o budowie kładki na Ołowiankę.

Dopiero po ponad 13 latach tamte słowa zaczynają się spełniać. Nawet jeśli wbrew zapewnieniom sprzed kilku dni, 11 lipca plac budowy kładki nie tętnił jeszcze życiem, to i tak można powiedzieć: "doczekaliśmy się" (choć zapewne nie wszyscy tak powiedzą, bo przeciwników kładki także jest niemało).

Bo dla kogoś, kto od lat kibicuje budowie kładki na Ołowiankę, opóźnienie o kilka dni to nie problem. Tym bardziej, że przetrwał już trwające lata odkładanie ogłoszenia konkursu architektonicznego na jej projekt, przeciągające się negocjacje ze zwycięzcą konkursu, wielomiesięczne prace nad projektem technicznym kładki, a następnie przetarg na jej budowę. Teraz, gdy budowa kładki ma się zakończyć w ciągu roku, wielu już pewnie widzi tę przeprawę w wyobraźni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę kładki wiosną. Umowa z  firmą Intercor z Zawiercia, która postawi przeprawę, została podpisana 13 maja. Teren budowy został jej przekazany 24 maja, co zazwyczaj uznaje się za rozpoczęcie budowy. W poniedziałek, 11 lipca, miało się rozpocząć palowanie nabrzeży.

Ale podczas wizyty na placu budowy zobaczyliśmy tylko kilka kontenerów, dojazd ułożony z płyt betonowych i ogrodzenie. Niewiele jak na 1,5 miesiąca prac.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję uspokajają.

- Inwestycja nie będzie przebiegała tak spektakularnie, jak mogłoby się wydawać. Większość prac montażowych zostanie wykonanych poza placem budowy. Główny fragment kładki, czyli jej przęsło, przypłynie na barce - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Władze DRMG zapewniają, że inwestycja idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień i powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

- Monitorujemy poczynania wykonawcy. Kończą się tam formalne ustalenia co do zajęcia terenów. Przypomnę, że ich część należy do Filharmonii Bałtyckiej i Urzędu Morskiego w Gdyni - mówi Bartosiewicz.
Prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej rozpoczną się dopiero we wrześniu. Po wykonaniu czterech podpór, montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego na Motławie.

Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kładka uruchomi tereny wschodniego Śródmieścia

Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę


Co zmieni otwarcie kładki na Ołowiankę?

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Miejsca

Opinie (118)

  • Szkoda że Vistal offshore ni wygrał przetargu na pewno krótszy termin a i solidne wykonanie

    • 2 6

  • pogoda dla bogatych

    Ludziom mydli się oczy, że będzie łatwiejszy dostęp do filharmonii. Ile osób przychodzi tam pieszo? Chodzi o to aby wzrosły ceny działek na prawym brzegu Motławy. Po to wielokrotnie palono zabytkowe zakłady mięsne.
    Bogaci "Pastwo" muszą mieć łatwe przejście na stare miasto.
    Natomiast most do Sobieszewa, gdzie tłoczą się jacyś przypadkowi turyści, a po sezonie miejscowa hołota może sobie spokojnie poczekać

    • 14 11

  • Mnie budowa kładki cieszy (2)

    Za jakiś czas i Baltic Sail się przeniesie do Gdyni :)

    • 7 11

    • (1)

      Za jakis czas Gdansk zyska kolejne setki metrow nabrzeza do spacerowania i podziwiania zaglowcow, jachtow etc...

      • 5 6

      • Ale zapomnisz o paradach koło wyspy spichrzów

        Małe jachty sobie poradzą bez problemów, ale nie wiem czy zawitają te średniej wielkości z rejami. Gdynia już obsługuje zloty największych żaglowców, przejęcie mniejszej imprezy będzie raczej formalnością.

        • 2 2

  • Kolejna durna inwestycja Budynia i Pendruckiego

    • 12 8

  • szkoda ze taka paskudna

    • 11 6

  • Rozbudowa Gdańska (4)

    Tyle wylewa się brzydkich opinii o Adamowiczu , a obiektywnie trzeba przyznać ,że za jego rządów Gdańsk z każdym dniem pięknieje . Naprawdę dużo zrobiono a cały czas są prowadzone różne inwestycje. Brawo dla tego Pana.
    Jestem zwykłą mieszkanką Gdańska .

    • 11 11

    • Ale z jaką kasę?

      • 3 3

    • no chyba Cię pogie...

      pięknieje? te 1,5 metrowe chwasty w środku Gdańska- to ozdoba?

      te niszczejące kamienice oddane w dewastacje- to inwestycja?

      • 3 2

    • kobieto, a co ma kladka, kolejne centra handlowe etc do piekniejacego Gdanska??!

      Nawet przy glownych ulicach pelno walacych sie, obdrapanych budynkow i wszedzie dziurawe drogi. Gdzie remonty???? Gdzie ten piekniejacy Gdansk sie pytam???

      • 3 1

    • a jestem niezwykłą mieszkanką Gdańska

      Za Adamowicza Gdańsk pięknieje- KPISZ CZY CO?

      • 1 0

  • kładka ma nie tylko ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów

    oraz ulicy Siennickiej i Głębokiej dojście do centrum miasta, ale będzie mogła ułatwić tym mieszkańcom dojazd do centrum miasta rowerem.

    Warto pomyśleć by w tym roku wybudować atrakcyjny szlak pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni od jego ujścia do Motławy w rejonie kładki
    do ulicy Elżbietańskiej, Garncarskiej i Wałów Jagiellońskich czyli do dworca PKP Gdańsk Główny.

    Przez Wały Jagiellońskie powinno zostać przeprowadzone dojście dla pieszych do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni - obok niego oczywiście przejazd dla rowerów.

    Jeśli ruch tranzytowy wzdłuż Wałów Jagiellońskich uległ redukcji po zbudowani tunelu pod Martwą Wisłą, mieszkańcy Gdańska chcący się poruszać rowerem lub pieszo w skali lokalnej mogliby też na tej inwestycji coś zyskać.

    • 5 6

  • co autor artykułu miał na myśli? (1)

    kładka będzie otwierana: "bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego". Co autor miał na myśli?

    I na Motławę nie wpływają "większe" statki pasażerskie :-))

    • 3 1

    • 'wielkość światła pionowego' w dużym uproszczeniu: odległość pomiędzy lustrem (torem) wody a kładką.

      Niewielka przy k. zamkniętej, znośna przy otwartej. Szczegóły w zestawieniu parametrów żeglugowych pod tekstem. Koniec marzeń o wizycie QE 2 - par. poziome też przekracza... chlip, chlip...;)

      • 3 0

  • Super że budują idziemy do przodu zbieranie podpisów pod petycją nie budowania wielka bzdura nie można się cofać wszystko idzie do przodu to tak jak byśmy chcieli wrócić do koni zamiast samochodów bo kiedyś tak było, brawo i do przodu z nowinkami technologicznymi w tym kraju może kiedyś dogonimy cywilizowane kraje ,a nie zyć w epoce kamienia

    • 1 6

  • kto jest w radzie miasta.?. (1)

    • 1 1

    • radni

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane