• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.
  • Miejsce pod planowaną kładkę na Ołowiankę.

Budowa kładki na Oławiankęzobacz na mapie Gdańska powinna ruszyć w poniedziałek 11 lipca, choć do południa na budowie niewiele się działo. Monitorujemy działania wykonawcy - uspokaja inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.



Kładka na Ołowiankę:

"Aby ułatwić przejście z Długiego Pobrzeża na Ołowiankę, wybudowana zostanie ruchoma kładka, podnoszona wtedy, gdy przez Motławę przepływać będą większe statki pasażerskie i jachty. Pieniądze na projekt wyasygnowało miasto. Oddanie kładki do użytku przewidziane jest w 2004 roku. Kładka stanie się integralną częścią zespołu gdańskich zwodzonych mostów, które będą stopniowo odtwarzane." - pisała Katarzyna Korczak w artykule Rośnie centrum na Ołowiance. Opublikowaliśmy go 31 stycznia 2003 r. i był to pierwszy tekst w portalu Trojmiasto.pl, w którym wspomniano o budowie kładki na Ołowiankę.

Dopiero po ponad 13 latach tamte słowa zaczynają się spełniać. Nawet jeśli wbrew zapewnieniom sprzed kilku dni, 11 lipca plac budowy kładki nie tętnił jeszcze życiem, to i tak można powiedzieć: "doczekaliśmy się" (choć zapewne nie wszyscy tak powiedzą, bo przeciwników kładki także jest niemało).

Bo dla kogoś, kto od lat kibicuje budowie kładki na Ołowiankę, opóźnienie o kilka dni to nie problem. Tym bardziej, że przetrwał już trwające lata odkładanie ogłoszenia konkursu architektonicznego na jej projekt, przeciągające się negocjacje ze zwycięzcą konkursu, wielomiesięczne prace nad projektem technicznym kładki, a następnie przetarg na jej budowę. Teraz, gdy budowa kładki ma się zakończyć w ciągu roku, wielu już pewnie widzi tę przeprawę w wyobraźni.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła przetarg na budowę kładki wiosną. Umowa z  firmą Intercor z Zawiercia, która postawi przeprawę, została podpisana 13 maja. Teren budowy został jej przekazany 24 maja, co zazwyczaj uznaje się za rozpoczęcie budowy. W poniedziałek, 11 lipca, miało się rozpocząć palowanie nabrzeży.

Ale podczas wizyty na placu budowy zobaczyliśmy tylko kilka kontenerów, dojazd ułożony z płyt betonowych i ogrodzenie. Niewiele jak na 1,5 miesiąca prac.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję uspokajają.

- Inwestycja nie będzie przebiegała tak spektakularnie, jak mogłoby się wydawać. Większość prac montażowych zostanie wykonanych poza placem budowy. Główny fragment kładki, czyli jej przęsło, przypłynie na barce - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Władze DRMG zapewniają, że inwestycja idzie zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień i powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

- Monitorujemy poczynania wykonawcy. Kończą się tam formalne ustalenia co do zajęcia terenów. Przypomnę, że ich część należy do Filharmonii Bałtyckiej i Urzędu Morskiego w Gdyni - mówi Bartosiewicz.
Prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej rozpoczną się dopiero we wrześniu. Po wykonaniu czterech podpór, montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego na Motławie.

Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kładka uruchomi tereny wschodniego Śródmieścia

Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę


Co zmieni otwarcie kładki na Ołowiankę?

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Miejsca

Opinie (118)

  • kładka może i się przyda w tym miejscu (1)

    ale estetycznie to porażka, świadczy o poziomie architektów miejskich z komisji

    • 18 11

    • co widzisz lepszego w odrzuconych projektach?

      • 0 0

  • Mnie budowa kładki cieszy (2)

    Za jakiś czas i Baltic Sail się przeniesie do Gdyni :)

    • 7 11

    • (1)

      Za jakis czas Gdansk zyska kolejne setki metrow nabrzeza do spacerowania i podziwiania zaglowcow, jachtow etc...

      • 5 6

      • Ale zapomnisz o paradach koło wyspy spichrzów

        Małe jachty sobie poradzą bez problemów, ale nie wiem czy zawitają te średniej wielkości z rejami. Gdynia już obsługuje zloty największych żaglowców, przejęcie mniejszej imprezy będzie raczej formalnością.

        • 2 2

  • co autor artykułu miał na myśli? (1)

    kładka będzie otwierana: "bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego". Co autor miał na myśli?

    I na Motławę nie wpływają "większe" statki pasażerskie :-))

    • 3 1

    • 'wielkość światła pionowego' w dużym uproszczeniu: odległość pomiędzy lustrem (torem) wody a kładką.

      Niewielka przy k. zamkniętej, znośna przy otwartej. Szczegóły w zestawieniu parametrów żeglugowych pod tekstem. Koniec marzeń o wizycie QE 2 - par. poziome też przekracza... chlip, chlip...;)

      • 3 0

  • Super że budują idziemy do przodu zbieranie podpisów pod petycją nie budowania wielka bzdura nie można się cofać wszystko idzie do przodu to tak jak byśmy chcieli wrócić do koni zamiast samochodów bo kiedyś tak było, brawo i do przodu z nowinkami technologicznymi w tym kraju może kiedyś dogonimy cywilizowane kraje ,a nie zyć w epoce kamienia

    • 1 6

  • brawo prez. Adamowicz dzięki to rewelacja (3)

    To rewolucja komunikacji pieszej dla centrum i grobli a przypominam że na długą był most zwodzony

    • 52 39

    • To może teraz będziesz pracował ?

      Kolega zawsze się przyda. Złote piaski Bułgarii to nie byle co...

      • 2 3

    • Za ten wpis podwyżka gwarantowana....i może wczasy w Bułgari? (1)

      • 15 10

      • nie pracuje dla prez. Adamowicza

        Poza tym nie raz krytycznie się wypowiadałem o rożnych inwestycjach dokończonych lub nie jak o szopce z basztą jacek bezmyślnie nieudostępnioną do zwiedzania...

        • 5 5

  • kładka ma nie tylko ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów

    oraz ulicy Siennickiej i Głębokiej dojście do centrum miasta, ale będzie mogła ułatwić tym mieszkańcom dojazd do centrum miasta rowerem.

    Warto pomyśleć by w tym roku wybudować atrakcyjny szlak pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni od jego ujścia do Motławy w rejonie kładki
    do ulicy Elżbietańskiej, Garncarskiej i Wałów Jagiellońskich czyli do dworca PKP Gdańsk Główny.

    Przez Wały Jagiellońskie powinno zostać przeprowadzone dojście dla pieszych do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni - obok niego oczywiście przejazd dla rowerów.

    Jeśli ruch tranzytowy wzdłuż Wałów Jagiellońskich uległ redukcji po zbudowani tunelu pod Martwą Wisłą, mieszkańcy Gdańska chcący się poruszać rowerem lub pieszo w skali lokalnej mogliby też na tej inwestycji coś zyskać.

    • 5 6

  • (4)

    Nareszcie będzie normalne połączenie między brzegami Motławy zamiast ślepego zaułka, jakim jest Olowianka. Ludzie dochodzą do niej Szafarnia i potem nie bardzo wiedzą jak wrócić inną drogą, a każda w bok to obraz nędzy i rozpaczy.

    • 61 27

    • przecież trochę dalej jest tunel - nie trzeba się cofać (3)

      • 7 13

      • (1)

        gdzie?

        • 2 3

        • Tunel pod Motławą - Nowa Wałowa

          W przyszłości!

          • 2 1

      • Mosty i kładki w miastach przez które przepływają rzeki to norma. Po rozbudowie Młodego Miasta i zagospodarowaniu Polskiego Haka będzie potrzebne kolejne połączenie. Może już teraz należy przemyśleć rozwiązania biorąc pod uwagę tempo przetargów, prac projektowych i realizacyjnych.

        • 8 3

  • Taki klimat... (1)

    "Budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką ma nie tylko ułatwić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta."
    W dzisiejszych czasach ktoś będzie zasuwał pieszo z Długich Ogrodów czy Angielskiej Grobli do np. Dworca PKP czy choćby do Hali? Tylko jakiś dureń, mając do dyspozycji obok tramwaj czy autobus. Chyba, że mieszkańcy Starego Miasta zechcą zrobić sobie spacer wieczorową porą w rejon Angielskiej Grobli by dostać w ryj.

    • 22 10

    • kładka ma nie tylko ułatwić dostęp pieszym do centrum miasta

      kładka ułatwi mieszkańcom dojazd rowerem do centrum miasta.

      To jest kładka pieszo - rowerowa a nie tylko piesza.

      • 2 5

  • Cieszę się, że kładka powstanie. (10)

    Wbrew opinii wielu niekwestionowanych autorytetów, uważam że kładka korzystnie wpłynie na zainteresowanie tą część miasta. Wizualnie nie jest zła. Jej otwieranie będzie atrakcją widowiskową. Być może przyczyni się do szybszego przywrócenia podobnej funkcji w pozostałych obiektach. Przynajmniej w Zielonym Moście. Miasto jest żywym organizmem do którego przkształceń mamy prawo. Odnosząc się z szacunkiem do dokonań naszych poprzedników mamy obowiązek tworzenia nowych rzeczy. Już kiedyś w historii, Gdańsk zastygł prawie na 200 lat w poczuciu, że wszystko co wspaniałe dla miasta już było.

    • 106 49

    • (9)

      Żeglarze kładce mówią stanowcze NIE!

      • 12 29

      • żeglarze, kierowcy - ta sama hołota (3)

        odpala silnik i czuje się bogiem. A jak sam wysiądzie z pojazdu to ma pretensje, że go traktują tak samo

        • 10 5

        • (2)

          odpalanie silnika to raczej u motorowodniakow

          zeglarze miewają silnik, ale pomocniczy, nie plywamy w ślizgu, żeglarz na silniku jest jak samochodziarz na lawecie, byle za główki portu i silnik się odstawia a stawia cichy napęd

          • 7 1

          • (1)

            Każdy morski jach ma w tej chwili silnik pomocniczy.

            • 4 0

            • Nie kazdy

              • 2 0

      • (2)

        Jestem wilkiem morskim i kladce mowie tak!

        • 19 5

        • (1)

          wyleniałes i raczej mazurzysz szuwarowobagiennie,
          niż pływasz morskim jachtem z konkretnym, nieskladanym masztem

          • 4 12

          • A to skoro taki jacht, to po co wplywac do centrum Gdanska?

            Poza tym, jesli plyniesz na kilka dni, to postanie nawet pol godziny i poczekanie na otworzenie kladki jest tak kosmicznym problemem?

            • 13 2

      • Żeglarzy jest mało a pieszych dużo (1)

        tyle w temacie...

        • 19 5

        • pieszych mniej niź furmanów
          sio sio

          • 1 6

  • szkoda ze taka paskudna

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane