• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Ujeścisko. Utrudnienia w ruchu na Chełmie

Maciej Naskręt
19 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przez kilka tygodni ul. Witosa w Gdańsku nie będzie można dojechać do ul. Wilanowskiej. Przez kilka tygodni ul. Witosa w Gdańsku nie będzie można dojechać do ul. Wilanowskiej.

Od poniedziałku lepiej omijać ul. Witosa na gdańskim Chełmie. Drogowcy zmienią tam organizację ruchu w związku z budową nowej linii tramwajowej w kierunku Ujeściska.



Utrudnienia w ruchu na ul. Witosa potrwają co najmniej do wiosny przyszłego roku. Utrudnienia w ruchu na ul. Witosa potrwają co najmniej do wiosny przyszłego roku.
W poniedziałek o godz. 21 drogowcy wprowadzą zmiany w organizacji ruchu na gdańskim Chełmie. Zamknięta dla ruchu zostanie ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Dragana zobacz na mapie Gdańska do ul. Wilanowskiej zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wytyczą objazd ulicami: Witosa, Sikorskiego i al. Armii Krajowej.

Dojazd m.in. do Centrum Obsługi Mieszkańców i Stacji Obsługi Pojazdów przy ul. Milskiego zobacz na mapie Gdańska będzie zapewniony, bowiem na czas prac wykonawca ułoży wzdłuż zajętej jezdni drogę z płyt betonowych. Organizacja ruchu w tym kształcie na ul. Witosa potrwa do wiosny 2011 roku.

Na okres kilku tygodni zamknięty zostanie też wyjazd ul.Cieszyńskiego do ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska. Realizowany będzie tam fragment torowiska tramwajowego. Objazd poprowadzony zostanie ul. Cieszyńskiego w kierunku ul. Cebertowicza zobacz na mapie Gdańska, a następnie do ulicy Witosa.

- Zajęcie jezdni jest konieczne, bowiem na tych odcinkach trwa całkowite przezbrajanie sieci i przebudowa linii ciepłowniczej. Występuje też konieczność wykonania głębokich przekopów, niejednokrotnie w poprzek jezdni - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej GIK, która nadzoruje inwestycję na Chełmie.

Czy utrudnienia w związku z budową tramwaju na Chełmie to dla ciebie spore utrudnienie?

Pozostałe prace przy budowie nowej linii tramwajowej i ulicy Nowej Łódzkiej prowadzone będą obok istniejącego układu drogowego i nie będą w ciągu najbliższych miesięcy powodowały utrudnień w ruchu.

W ramach zmiany organizacji ruchu drogowcy przeprogramują też sygnalizację świetlną na trzech skrzyżowaniach: ul. Chałubińskiego i ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, ul. Łostowickiej z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowa sygnalizacja zostanie umieszczona na skrzyżowaniu dróg ul. Sikorskiego oraz al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska.

Budowa linii tramwajowej od pętli na Chełmie w kierunku Ujeściska (i tam wykonanie nowej pętli) to inwestycja realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III. Szacunkowy koszt projektu określono na kwotę 697 mln zł. Nowe torowisko ma być gotowe w maju 2012 r.

Obok budowy torów tramwajowych, w tym samym czasie zostanie wybudowana także dwujezdniowa ulica Nowa Łódzka na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Świętokrzyskiej. Oba przedsięwzięcia nadzoruje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Budowa linii tramwajowej z pętlą na Ujeścisku i nowej drogi pochłonie ok. 111 mln zł. Oba zadania zrealizuje gdyńska firma budowlana MTM.

Zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów komunikacji miejskiej w Gdańsku

Remontowy schemat linii tramwajowych w Gdańsku. Remontowy schemat linii tramwajowych w Gdańsku.
Od 23 listopada na Chełmie autobusy linii 118, 155, 195, 227, 255, 295, N1 i N4 będą kursowały zmienioną trasą przez al. Sikorskiego oraz al. Armii Krajowej. W obie strony.

Od 27 listopada, w związku z zakończeniem remontu na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska na stałe trasy powracają tramwaje na linii 10 i 12. Natomiast w Nowym Porcie rusza przebudowa torów tramwajowych. W miejsce tramwajów na linii nr 3 i 5 pojedzie zastępczy autobus - T5.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • linia tramwajowa na morenę!!

    W następnej kolejności!!
    Nie zapominajcie o dzielnicach rozwijających się!

    • 2 1

  • co z morena tramwaj to lipa , to procze wieszej autobus i godzn

    o tramwaj morena nie bedzie koniec to nic nieda i dudzo gadana obesaki sacaki. to wiecej autobus porzeczny jaj ma gdynia np S ,R to lepiej . i jeden pas dla bus nie taxi

    • 0 0

  • Tramwaj nr 1 zawieszony????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i co? znowu tłok i dantejskie sceny na pętli, na Chełmie i dalej????????? (3)

    Ale wszystko jasne, to już będzie po wyborach, no chyba że będze druga turaB-]
    Oj Panie B.dyń, zastanowimy się na kogo głosować!!!!!!!!

    • 6 0

    • masz 6 (2)

      która pojedzie na Abrahama i powinna rozładować tłok , więc może się skończą te sceny. Mówiłem od dawna o drugim tramwaju w kierunku Wrzeszcza bo 11 jedzie przez całe miasto i musi mieć wsparcie. A to , że koło urzędu się nie zatrzyma to sobie przejdziesz 300 m :)

      • 4 1

      • 6, która od godz.7:06 kursuje, jak ja o 7:00 to w pracy jestem

        • 1 0

      • no właśnie, będę za...dalał do UM a tak jechałem pod samą pracę:-(

        Pocieszy mnie ktoś???

        • 2 3

  • Nie narzekajcie - chociaż będziecie mieli tramwaj .... (9)

    ..a ja mieszkam na Oruni Górnej, z okna widze pętlę na Chełmie .... ale tramwaj przy Swiętokrzyskiej - to dla całego osiedla Orunia żadna pociecha - 20 min na piechotę ? A może ZTM po wybudowaniu pętli zrobi dodtakową linię autobusową - np - Uranowa - pętla ?

    A przeceiż przez wiele lat pozostawał wolny pas ziemi - pod przyszłą (teraz już niestety byłą) drogę na Chełm. Ale lepiej było wybudować bloki komunalne :(

    Cioekawe, czy przy okazji najbliższych zmian w orgranizacji ruchu jakiś mądry urzęnik (ten co wymyślił zakaz skrętu w lewo z Małomiejskiej w Zamiejską) zastanowi się , jak teraz np. dojechać z Oruni Górnej na Chełm ? Przez Gdańsk Główny ? REWELACJA !!!

    • 26 2

    • RACJA !!! (1)

      Również mieszkam na Oruni Górnej i zastanawiam się, jak skutecznie wyegzekwować od" inteligentnych inaczej"decydentów w ZTM-mie ,aby w końcu uruchomiono autobus wahadłowy z Oruni Górnej do pętli tramwajowej na Chełmie ? Obecnie nie ma ŻADNEGO BEZPOŚREDNIEGO połączenia na tej trasie i tysiące ludzi korzystających z "dobrodziejstwa"komunikacji miejskiej chcąc dojechać do centrum Gdańska codziennie, przymusowo tkwią w makabrycznych korkach!!!! MOŻE JEST NA NICH JAKIŚ SPOSÓB ???!Na maile ZERO odpowiedzi !

      • 4 2

      • nie wciśniesz się to tramwaju na Chełmie, tam w minute 3 autobusy napchane ludzmi potrafia przyjechac

        • 1 0

    • Bo na osiedlu przy Fieldorfa zapewne mieszka jakiś RADNY (2)

      Dlatego nie wybudowano przedłużenia Sikorskiego

      • 5 2

      • Podać IP minusującego. (1)

        To zapewne poszukiwany radny lub jego rodzina.

        • 5 1

        • nie ale minus tak dla beki

          • 2 0

    • Z Oruni na Chełm najlepiej iść na pieszo. (2)

      • 3 2

      • pod warunkiem, że Chełm jest miejscem docelowym. gorzej, jak masz gdzieś dalej dotrzeć, bo jak sie w końcu wciśniesz w tramwaj, to nawet nie musisz łapać się uchwytów jak stoisz, bo jest taki ścisk, że jedziesz na "jamochłona" wbity w szybę.

        • 3 0

      • a może jechać na autem

        do budynia wacława, polskiego w szkole nie miałeś?

        • 3 0

    • BUDYNIA INTERESUJE TO CO BEDZIE W NIEDZIELE A NIE TO CO BEDZIE WE WTOREK

      BUDYN WYGRYWA W 100%

      • 7 3

  • Dojazd do szkoły przy ul. Dragana

    A jak będziemy dojeżdżać do szkoły przy ul.Dragana,bo czarno to widzę...

    • 7 2

  • Tramwaj powinien mieć zapewniony bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach (31)

    Tam, gdzie to jest możliwe - dojeżdża do skrzyżowania tramwaj, automatycznie zapala się dla niego zielone światło, dla samochodów czerwone.

    Przy okazji - także i na gdański Cmentarz Łostowice powinien być dojazd tramwajem, proponuję od strony ulicy Cedrowej - połączenie trasy Kartuskiej z Nową Łódzką. W sytuacji, kiedy bardzo rozległy przestrzennie ten cmentarz rozszerza się w kierunku ul. Cedrowej, kiedy tamte tereny nie są jeszcze zagospodarowane warto wg mnie zawczasu dopisać do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego wspomnianą przeze mnie linię tramwajową.

    • 72 92

    • Z takim priorytetem to by sie dopiero burdel zrobil (17)

      • 18 13

      • Tam, gdzie to jest możliwe pierwszeństwo powinno być dla komunikacji miejskiej (16)

        Irytuje mnie sytuacja zwłaszcza na takich skrzyżowaniach jak Wita Stwosza z Obrońców Westerplatte czy Gdańska z Uczniowską. Na projektowanej trasie widzę co najmniej jedno skrzyżowanie w podobnym układzie, co tamte.

        Uważam, że w Gdańsku powinniśmy rozbudowywać i unowocześniać zwłaszcza torowiska tramwajowe (przydałby się "szybki tramwaj") i te odcinki dróg, które są wspólne z komunikacją miejską. Niech przykładem doktryny, jaką urbaniści powinni przyjąć będą ulice Podwale Przedmiejskie i al. Rzeczpospolitej na Zaspie - tramwaj zatrzymuje się tam wyłącznie na przystankach, a czas postoju ma związek wyłącznie z wysiadaniem i wsiadaniem pasażerów.

        • 21 15

        • Co to znaczy szybki tramwaj? (11)

          • 4 1

          • (10)

            "Szybki tramwaj jest rodzajem szynowego transportu miejskiego, łączącego zalety tramwaju tradycyjnego i metra. Trasa szybkiego tramwaju może być całkowicie oddzielona od miejskiej sieci tramwajowej, łączyć się z nią w jednym punkcie lub też stanowić element całej sieci. Podstawowym wyróżnikiem szybkiego tramwaju jest jego prędkość komunikacyjna, która powinna wynosić nie mniej niż 24km/h. Warto jednak podkreślić, że prędkość tę oblicza się, dzieląc długość trasy przez całkowity czas przejazdu, w skład którego wchodzi również czas wymiany pasażerów na przystankach. Tak więc istotą szybkiego tramwaju nie jest maksymalna prędkość, z jaką może się on poruszać, ale minimalizacja strat czasu związanych z wymianą pasażerów czy oczekiwaniem na sygnał zielony na skrzyżowaniach. Skuteczność szybkiego tramwaju można więc osiągnąć poprzez bezkolizyjne poprowadzenie trasy (estakady, tunele, wydzielone torowiska), zmniejszanie zagęszczenia przystanków czy w końcu bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Same elementy infrastruktury, takie jak torowisko, sieć trakcyjna, czy w końcu tabor, są zbliżone jak w przypadku tramwaju klasycznego."

            Tzw. szybki tramwaj mają Poznań, Szczecin, Kraków... nie wiem, czy jakieś inne polskie miasto jeszcze. "Krakowski Szybki Tramwaj dąży do spełnienia tego wymogu poprzez kombinację:
            1. Odcinków torowisk bezkolizyjnych (obecnie przede wszystkim tunel tramwajowy).
            2. Odcinków wydzielonych z zapewnionym bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach."

            • 13 6

            • Do To Ja.... (2)

              Przyjemnie Cie czytać jak Piszesz merytorycznie na tematy nie polityczne !

              • 9 2

              • bardzo sensownie

                potwierdzam, człowiek z głową do tematów "usprawnień', ale i tak wszyscy zakrzykują. Ja też mam parę pomysłów, ale jak widzę jaki tu panuje poziom dyskusji to się odechciewa wszelkiej aktywności

                • 1 0

              • W naszych Polskich realiach to raczej fantastyka:)

                • 1 2

            • w Gdańsku mamy to szczęście, że wszystkie torowiska w centrum są wydzielone (3)

              (pozostają niewielkie odcinki uliczne na obrzeżach). wystarczyłoby tak jak piszesz - ustalić priorytet dla tramwu na przejazdach (np po Wielkiej Alei) i juz byłoby kilka minut krócej jechania z Gda do Wrz.

              • 13 1

              • Jadace trzy tramwaje po sobie zrobia takie korki ,ze strach sie bac (2)

                • 5 10

              • nie histeryzuj (1)

                w tych 3 tramwajach jedzie prawie 1000 osób. Policz sobie ile miejsca zajęłoby tyle aut

                • 5 1

              • Z tym tysiącem chyba cie troche poniosło

                • 1 0

            • szybki tramwaj wymaga też odpowiednio długich odstępów między przystankami

              Rolę szybkiego tramwaju w trójmieście pełni SKM.

              Większość linii tramwajowych w Gdańsku musi spełnić odmienne niż typowy szybki tramwaj funkcję i choć posiada wydzielone torowiska to wymaga dość gęsto rozmieszczonych przystanków na których często występuje wymiana sporej ilości pasażerów a do tego jest zbyt wiele kolizyjnych skrzyżowań przez co znaczące zwiększenie średniej prędkości nie jest możliwe. Samo dodanie priorytetu na skrzyżowaniach dużo nie da.

              Oczywiste jest, że w niektórych miejscach przydał by się u nas priorytet dla komunikacji miejskiej jednak należy pamiętać, że w wielu przypadkach bezwzględny priorytet dla tramwajów sparaliżował by zupełnie skrzyżowania dla ruchu kołowego.

              Warto zwrócić uwagę, że zarówno PST czy KST to nowe, prawie bezkolizyjne trasy idące na peryferyjne dzielnice. Reszta sieci w tych miastach jest zupełnie zwyczajna i nikt nawet nie myśli by "przerabiać" ją na szybki tramwaj bo to porostu nie możliwe.

              Podobnie w Gdańsku o szybkim tramwaju można by co najwyżej myśleć w takich miejscach jak planowana linia tramwajowa równoległa do kolei metropolitarnej itp. W centrum można co najwyżej dać priorytet dla tramwaju na niektórych skrzyżowaniach ale i tak nigdy nie będzie to prawdziwy szybki tramwaj.

              • 2 0

            • bzdura

              bzdury piszesz. Powiedz mi kolego gdzie w Szczcinie jest taki szybki tramwaj??

              • 3 1

            • Tu jest Polska chlopie

              W Gdyni remontuja nowa droge .A ty takie cuda chcesz budowac:))))

              • 3 7

        • Masz jakąś fobię z tymi tramwajami? (3)

          • 11 12

          • "Z przodu szybki, z tyłu szybki, stąd jest szybki..." (2)

            To nie fobia, to miłość DDD

            • 10 4

            • Jest taki tramwaj.

              Nazywa sie SKM.

              • 3 2

            • Nie poznaje kolegi:)))))

              • 5 1

    • Ty myslisz ze skrzyzowanie to dziki zachod??? (3)

      Kazdy musi swoje odczekac

      • 19 20

      • (2)

        jeśli wg Ciebie skrzyżowania są po to żeby odczekiwać to jesteś dla mnie mega dzbanem. Słyszałeś taki termin jak skrzyżowanie bez kolizyjne ?? jeździłeś w ogóle kiedyś samochodem ?

        • 6 4

        • (1)

          Czy skrzyżowanie bez kolizyjne jest skrzyżowaniem? Albo się krzyżuje, wtedy jest kolizyjne, albo się nie krzyżuje i jest bez kolizyjne :P

          • 4 2

          • jak sama nazwa wskazuje jest skrzyżowaniem bez kolizyjnym

            tępy baranie, ręce opadają podczas dialogu z takim mułem.

            • 1 0

    • pajac....

      • 0 1

    • Raz w życiu zgadzam się z ToJa (3)

      W Poznaniu tramwaje mają pierwszeństwo i komunikacja jest pierwsza klasa - dość powiedzieć, że samochodów w centrum prawie nie ma, bo ludzie wiedzą, że tramwajem dojadą szybciej.
      Ciekawe, czy to kwestia dobrej organizacji czy tego, że Poznaniacy nie mają przaśno-buraczanej mentalności, która każe im wozić tyłki samochodami nawet do skleu oddalonego o 200 m.

      • 9 6

      • a wiesz, dlaczego w Wielkopolsce i Poznaniu nie było partyzantki w czasie wojny? (2)

        • 4 4

        • bo Niemcy nie pozwalali (1)

          xDxDxD

          • 6 3

          • Okupacja się skończyła, a dzisiaj warto patrzeć dalej niż na swój tyłek rozrosły od wożenia go blachosmrodem :)

            • 2 1

    • Wypad tojtoju, jak chcesz być szybko to kup sobie auto z klimą i szyberdachem. Parę razy na czerwonym i jesteś szybciej

      • 0 2

    • Cmentarz jest tak rozległy że tramwaj powinien jeździć po cmentarzu

      • 5 0

    • Tomcio, od rana szalejesz? Na którą do roboty ?:)

      • 3 2

    • nie może zapalić się zielone swiatlo dla tramwajów.

      co najwyżej pionowa kreska może mu sie zapalić

      • 3 0

  • będzie fajnie :D

    teraz AK będzie stać w obie strony i zapomnijcie o swobodnym skręceniu w lewo z AK w kierunku Wilanowskiej, bo z Łostowickiej będzie napór ;) no i korki na Łostowickiej i w kierunku Moreny przewiduję aż do wysokości ronda przy przychodni na Morenie

    zróbmy akcję społeczną zabijającą czas w korkach :D może jakieś występy albo co?

    • 8 1

  • Piszczące tramwaje na pętli na Chełmie ! (9)

    Dlaczego na nowej pętli tramwaje piszczą na zakrętach czy to wina złego wyprofilowana, braku konserwacji torowisk czy raczej taboru?
    Czy na nowej pętli też będą piszczały tramwaje?

    • 67 13

    • na fizyce się nie było? (1)

      oś tramwaju jest sztywna, na zakręcie koła muszą poruszać się z różną prędkością - dlatego piszczy.

      • 6 0

      • Nie było...

        ...nic o budowie tramwaju

        • 1 0

    • szlifowanie torów (1)

      bo w gdańsku żaden specjal-ista nie wpadł na pomysł, żeby kupić maszynę do szlifowania torów, tak jak jest np. w Warszawie

      • 8 2

      • glupoty gadasz.
        ztm zakupil taka maszyne, mozna ja zobaczyc jak szlifuje tory na remontowanej kartuskiej.

        • 5 0

    • Tramwaje piszczą, ponieważ koła zewnętrzne na łuku pokonują inna odległość niż koła wewnętrzne. Tramwaj, w przeciwieństwie do samochodów, nie jest wyposażony w mechanizm różnicowy na osi (koła na tej samej osi obracają się z tą samą prędkością), co oznacza, że na łukach koła po jednej stronie się ślizgają po szynie. Piszczą innymi słowy. Problem się redukuje stosując smarownice torowe ale całkowicie wyeliminować się go nie da.

      ps. Na nowej pętli też będą piszczały, takie jest odwieczne prawo natury.

      • 14 0

    • Filcem podkleje kola i bedzie git

      • 5 0

    • na fizyce się nie było?

      • 3 3

    • Blisko jest Tesco. Kup zgrzewkę oleju z pierwszego tłoczenia i wylej na torowisko. (1)

      • 15 2

      • To niech Miecio z ZDIZ kupi olej i niech wyleje na torowisko

        Ale to trudne widocznie komus brakuje oleju nie tylko w głowie .

        • 6 2

  • DROGA

    a czy jak powstanie ten trawaj na oruni gornej czy zrobia ulice do osiedla moje marzenie

    • 2 1

  • Linia tramwajowa do Migowa

    Kiedy powstanie linia tramwajowa do Migowa?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane