- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (456 opinii)
- 2 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (118 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (315 opinii)
- 4 Mevo. Jest dobrze, ale nie idealnie (100 opinii)
- 5 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (898 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (64 opinie)
Ruszyła budowa woonerfu w Sopocie. Będzie największy w Polsce
porównać
W Dolnym Sopocie rozpoczęto budowę największego woonerfu w Trójmieście i zarazem całej Polsce. W pierwszym etapie prac przebudowie poddana zostanie infrastruktura podziemna związana z zagospodarowaniem wód opadowych oraz instalacja gazowa. Z nowego zagospodarowania przestrzeni, bez podziału na jezdnię i chodniki, skorzystamy pod koniec roku.
Najkorzystniejszą cenę złożyła wówczas firma MTM z Gdyni - ok. 12,290 mln zł, podczas gdy miasto zarezerwowało na ten cel ok. 16,576 mln zł.
Obecnie na ulice wjechał już ciężki sprzęt budowlany, który rozpoczął zrywanie starej i wyeksploatowanej nawierzchni jezdni oraz chodników. Kierowcy muszą się liczyć z pierwszymi utrudnieniami w ruchu.
- Ul. Chrobrego została zamknięta na odcinku od ul. Parkowej do Grunwaldzkiej. Zwężone jest także skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z ul. Chrobrego. Jednocześnie na odcinku ul. Parkowej od ul. Traugutta do ul. Chrobrego wprowadzony został ruch w obu kierunkach z obustronnym zakazem zatrzymywania się. Organizacja ruchu będzie zmieniała się w zależności od postępu prowadzonych prac - informuje Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
porównać
Roboty budowlane dzięki wsparciu unijnemu
Prace budowlane prowadzone są w ramach dwóch projektów unijnych:
- "Zagospodarowanie wód opadowych w zlewniach cieków i kanałów zlokalizowanych na terenie miasta Sopotu, uchodzących do Zatoki Gdańskiej",
- "Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii".
W ramach robót przebudowie ulegnie również instalacja gazowa, za którą odpowiada Polska Spółka Gazownictwa.
Wymiana nawierzchni i nowy sposób zagospodarowania przestrzeni jest niejako elementem towarzyszącym pracom przy infrastrukturze sieciowej, choć z pewnością najbardziej widocznym dla przechodniów i kierowców.
Nawierzchnia z kostki granitowej i "Brama do morza"
Pod względem nawierzchni ulice zostaną wyłożone kostką granitową, zaś pod miejscami postojowymi przewidziano bruk z kamienia polnego (wyjątkiem będą miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych wykonane z kostki betonowej).
Na końcu ul. Poniatowskiego, przy wejściu na bulwar nadmorski, przewidziano montaż "Bramy do morza" - elementu przestrzennego nawiązującego do nieistniejącego już łuku przy wejściu na sopockie molo. Będzie ona wykonana z rur stalowych oraz ręcznie kutych elementów dekoracyjnych.
Prace budowlane potrwają do końca 2021 r.
Całość zagospodarowania dopełnią szpalery drzew z lip drobnolistnych, żywopłoty z grabu oraz rabaty z trawami ozdobnymi, różami i hortensjami. Przewidziano też montaż ławek oraz koszy na śmieci.
Zgodnie z zapisami przetargu prace budowlane powinny być zrealizowane do końca 2021 r.
Czytaj też:
Będą kolejne woonerfy w Trójmieście
Planowany zakres przebudowy ulic w Dolnym Sopocie
Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".
W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.
Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.
Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.
Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.
W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.
Pierwszy i jedyny w Trójmieście woonerf w Gdyni. Film z 2019 roku
Miejsca
Opinie (388) ponad 20 zablokowanych
-
2021-01-30 10:16
gratulacje dla Sopotu, a zwłaszcza mieszkańców tej ulicy, będą mieli wspaniałe otoczenia (4)
nie wiem czemu w Trójmieście jest taki opór w przeobrażaniu niektórych ulic albo na deptaki albo na takie strefy
co do nazwy - jak ktoś nie wymyśli chwytliwej (typu deptak), to pozostanie woonerf
mnie jest w sumie obojętne - tylko czy wymawia się przez polskie w czy 'angielskie' 'łu'...? bo większość pewnie będzie używała wymowy 'angielskiej'- 6 9
-
2021-01-31 11:36
Lyszkiewicz w RG
zaproponował ostatnio nazwisko aktora w wymowie De Najro Robert.
- 2 0
-
2021-01-30 11:48
To bardzo proste buraczki z blachosmrodów nie akceptuja jak im sie zawłaszcza tereny które uznają za wyłacznie swoje (1)
To jest roszczeniowość do której zostali latami przyzwyczajani i teraz rozumieją to jako atak na nich i ich okradanie z ich wolności oraz z przywilejów które im się wydaja powinny tylko być powiększane kosztem innych.
- 2 3
-
2021-01-30 12:40
ja rozumiem wygodę, ale przeciez to rozwiazanie pozwala na parkowanie aut
ale za to zmienia otoczenie na estetyczne - wystarczy spojrzeć na porównanie ulicy teraz i po (wiem to wizualizacja, ale można sprawdzić w Gdyni jak to wygląda na żywo)
przecież to niebo a ziemia- 2 1
-
2021-01-30 10:54
ten od minusa - jakies uzasadnienie?
czy trollowi nie wypada?
- 3 1
-
2021-01-30 08:40
chyba nie ogarniam (5)
A co komu przeszkadza chodzenie chodnikiem? Na co dzień poruszam się chodnikami. Jak muszę skorzystać z samochodu to jadę jezdnią a piesi chodzą chodnikiem. Gdzie jest problem?
- 19 7
-
2021-01-31 11:31
Pragmatyzm na malej przestrzeni
trudno zmieścić dwa pasy ruchu dwa chodniki po 1.5 m. A tak wszystko razem na 5 metrach się zmieści. I tramwaj środkiem.
- 2 0
-
2021-01-30 19:52
Jeżeli czegoś nie ogarniasz to wcale nie znaczy że nie ma problemu.
- 1 0
-
2021-01-30 09:26
Wszystko dla bezpieczeństwa ;) (2)
Aby więcej potrąceń pieszych było..
- 3 2
-
2021-01-30 10:36
Sto lat temu budowało się chodniki, aby dla bezpieczeństwa oddzielić pieszych od ruchu kołowego i to było logiczne. (1)
Teraz jakaś banda i**otów wywraca uporządkowany świat do góry nogami. Dawniej pieszy zanim wszedł na jezdnię musiał zatrzymać się przy krawędzi i i upewnić czy nic nie jedzie i to działało. Dziś jakiś szaleniec odwraca tą zasadę powodując zamieszanie i zagrożenie. Rowerzyści jeździli jezdnią oczywiście po udokumentowaniu swojej znajomości przepisów posiadaniem karty rowerowej. Jazda chodnikiem była warunkowo dopuszczona, ale z prędkością pieszego. Dziś rowerowa dzicz panoszy się wszędzie bez jakiejkolwiek znajomości i poszanowania kodeksu drogowego. Jakaś paranoja!
- 7 1
-
2021-01-30 13:52
wyluzuj kolego cyklofobie zarażony samochodozą
to samochodowa dzicz wjeżdża na chodniki i tam parkuje za darmo, niekiedy lekceważąc limity prędkości nie mieści się w jezdni i kosi bogu ducha winnych rowerzystów i pieszych na chodnikach lub na przystankach komunikacji publicznej. Kierowcy podobno mają obowiązek zdawania egzaminu na prawo jazdy, ale niewiele z tego wynika: wielu z nich jeździ samochodami mimo tego, że sądownie zostali tego prawa pozbawieni i zabijają ludzi w samochodach, na chodnikach i w wielu innych miejscach.
- 1 3
-
2021-01-31 10:54
Polacy nie gęsi i swój język mają
Zaśmiecanie języka polskiego obcymi słowami przechodzi ludzkie pojęcie.
- 5 1
-
2021-01-31 10:12
Powstaje drugi Monciak
Dla mieszkańców to będzie tragedia. Proces eksodusu mieszkańców przyspieszy. Powstanie z biegiem czasu drugi Monciak z klubami, knajpami pełen awanturujących się przez całe noce tzw. turystów.
Dla mieszkańców to będzie tragedia. Utrudniony dojazd do posesji. Zero parkowania i w perspektywie rozlanie stoi z Monciaka na kolejną cześć miasta.
Wystarczyłby normalny remont ulicy z nasadzeniom drzew. Ale w Sopocie nic nie jest normalne. Taki mamy klimat.- 8 1
-
2021-01-31 10:03
Parkowanie na parkowej - będzie ciekawie w Sopocie
Znakomita większość parkujących na parkowej to przyjezdni. Wystarczy sobie porównać weekend z dniem powszednim, kiedy jest tam pusto.
Jestem ciekawe gdzie ta duża liczba samochodów zaparkuje w Sopocie. Odpowiedz jest prosta. Zaparkuje w innych miejscach zastawiając przystanki, chodniki, wjazdy na posesje. Będzie tak do momentu kiedy miasto nie zamknie wjazdu dla przyjezdnych samochodów.
Dodatkowo należy pamiętać o apartamentach i generowanych przez nie ruchu samochodowym. W przypadku mieszkańców jedno mieszkanie w kamienicy to 1, rzadko kiedy 2 samochody (w Sopocie nie potrzeba 2 pojazdów w rodzinie). W przypadku przerobienia mieszkania na apartamenty powstają z reguły w jednym mieszkaniu 4-5 apartamentów co generuje około 5 samochodów.
Pomysł z parkowa może i fajne ale bez ograniczenia ruchu pojazdów i zatrzymania eksplozji apartamentów równe sensowny jak coroczne odkopywanie mola z piasku w imię posiadania przystanki dla kilku jachtów.- 4 0
-
2021-01-29 21:02
(5)
Najwiekszy znaczy najlepszy ? ;)
- 26 17
-
2021-01-31 08:20
Da
- 0 0
-
2021-01-29 23:05
To odwieczny spór (2)
o to kto ma dłuższego...
- 4 1
-
2021-01-30 10:45
Mam 12 cm i robię takie cuda ze nie mogę żony odgonić (1)
- 1 1
-
2021-01-30 19:07
Ja też, tylko że w zwisie. Też nie mogę twojej żony odgonić.
- 0 0
-
2021-01-30 10:44
Przy cholerykach polskich kierowcach to tego nie widzę jakoś
- 2 1
-
2021-01-31 08:15
Z definicji takie inwestycje robi się w dużych miastach, gdzie jest mało zieleni i deptaków. Małe miasta powinny dbać o komfort mieszkańców, którzy spędzają w Sopocie całe życie a nie dwa letnie miesiące. I nie jest prawdą, że w tej okolicy są tylko mieszkania na wynajem. A to jest jedyna ulica umożliwiająca dojazd do wielu posesji.
- 11 2
-
2021-01-31 08:10
Ta inwestycja powinna ograniczyć się do uporządkowania systemu wód opadowych, bo są tam ciągle problemy z zalewaniem. I do remontu chodników. Tworzenie alejki spacerowej 100 metrów od ścieżki rowerowej i nadmorskiego bulwaru, bardzo skutecznie uprzykrzy życie mieszkańcom tej okolicy. A tacy jeszcze ciągle w Sopocie są, i to w dużej mierze są ludzie starsi, dla których bardzo ważny jest dojazd do domu, lekarza czy na zakupy autem. Czy tak trudno zrozumieć, że nie każdy jeździ rowerem, morsuje i biega.
- 7 1
-
2021-01-30 13:26
zakazać wjazdu tam ruchu aut (1)
Tylko rowery, niech będzie ekologicznie
- 1 4
-
2021-01-31 08:04
Nie każdy może, chce i potrafi jeździć na rowerze. Chociażby z racji wieku, stanu zdrowia, czy trybu życia. Codziennie poruszanie się po mieście z dwójką dzieci i zakupami jest po prostu niemożliwe.
- 4 0
-
2021-01-29 21:15
(7)
Super, brawo Sopot! Poproszę władze Gdańska o więcej zieleni w centrum i innych dzielnicach, zmniejszenie dopuszczalnej prędkości, stworzenie miejsc rekreacji i pójście tym śladem Sopotu
- 69 59
-
2021-01-30 08:23
Jasne. Wiecej czyli lepiej. (1)
Grunwaldzka zamien w wooncostam bedzie najwiekszy w europie i dygaj do pracy do wrzeszcza na piechote wsrod drzew i spiewu ptakow.
Nie wiecej czy bardziej ale z glowa.
A co do polskiej nazwy... Ubogi jest narod co wlasnym jezykiem poslugiwac sie nie potrafi- 5 5
-
2021-01-31 04:46
Głupiś. Naturalną rzeczą jest, że język żyje i zmienia się. W każdym języku są zapozyczenia. Język służy do komunikacji i tak długo jak prz ekazuje myśl, działa. Np większość nie mówi buty sportowe, tylko np. Adidasy ;) jakoś tak się przyjęło i większość nie ma z tym problemu ;)
- 0 1
-
2021-01-30 08:14
to jest przestrzen wspolna dla samochodow ,rowerow ,hulajnog ,pieszych i madek z babelkami (3)
niewiele ma wspólnego z rekreacja ,skończy się na wygrodzeniu miejsc wyszynku .Spot sie stacza coraz bardziej w kierunku kurkortu
- 1 6
-
2021-01-30 09:03
Co to jest "wyszynku", "Spot", "kurkortu"? (2)
- 3 1
-
2021-01-30 12:00
ejjj, naprawdę nie wiesz co to "wyszynk"? (1)
Ze "spot" jest o tyle kłopot, że znaczeń ma od cholery ;) Faktycznie nie bardzo wiadomo, o które piszącemu chodzi ;D
Natomiast "kurkort" to taki kort dla kur ;P- 1 1
-
2021-01-30 22:08
Lol
- 0 0
-
2021-01-30 01:48
Gdynia przegapiała szansę ...
przepraszam w Gdyni najpierw projekt, potem projekt budżetowy, potem komisja, potem .. powtórna analiza i i finalnie jest pomysł :) ale trzeba go przeanalizować . .. a gdyby zachodziła potrezba to ponownie......
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.