• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa woonerfu w Sopocie. Będzie największy w Polsce

Krzysztof Koprowski
29 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

W Dolnym SopocieMapka rozpoczęto budowę największego woonerfu w Trójmieście i zarazem całej Polsce. W pierwszym etapie prac przebudowie poddana zostanie infrastruktura podziemna związana z zagospodarowaniem wód opadowych oraz instalacja gazowa. Z nowego zagospodarowania przestrzeni, bez podziału na jezdnię i chodniki, skorzystamy pod koniec roku.



Czy wspólna przestrzeń dla pieszych, rowerzystów i kierowców przyjmie się w Trójmieście?

Plany przebudowy ul. Parkowej na odc. Kordeckiego-Kilińskiego wraz ze wszystkimi przyległymi ulicami opisaliśmy szczegółowo w listopadzie zeszłego roku, kiedy otwarto oferty w postępowaniu przetargowym.

Najkorzystniejszą cenę złożyła wówczas firma MTM z Gdyni - ok. 12,290 mln zł, podczas gdy miasto zarezerwowało na ten cel ok. 16,576 mln zł.

Obecnie na ulice wjechał już ciężki sprzęt budowlany, który rozpoczął zrywanie starej i wyeksploatowanej nawierzchni jezdni oraz chodników. Kierowcy muszą się liczyć z pierwszymi utrudnieniami w ruchu.

- Ul. Chrobrego została zamknięta na odcinku od ul. Parkowej do Grunwaldzkiej. Zwężone jest także skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z ul. Chrobrego. Jednocześnie na odcinku ul. Parkowej od ul. Traugutta do ul. Chrobrego wprowadzony został ruch w obu kierunkach z obustronnym zakazem zatrzymywania się. Organizacja ruchu będzie zmieniała się w zależności od postępu prowadzonych prac - informuje Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Przesuń aby
porównać

Roboty budowlane dzięki wsparciu unijnemu



Prace budowlane prowadzone są w ramach dwóch projektów unijnych:
  1. "Zagospodarowanie wód opadowych w zlewniach cieków i kanałów zlokalizowanych na terenie miasta Sopotu, uchodzących do Zatoki Gdańskiej",
  2. "Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii".

W ramach robót przebudowie ulegnie również instalacja gazowa, za którą odpowiada Polska Spółka Gazownictwa.

Wymiana nawierzchni i nowy sposób zagospodarowania przestrzeni jest niejako elementem towarzyszącym pracom przy infrastrukturze sieciowej, choć z pewnością najbardziej widocznym dla przechodniów i kierowców.

  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.
  • Obecnie na placu budowy trwają prace związane przede wszystkim z usunięciem dotychczasowej nawierzchni.

Nawierzchnia z kostki granitowej i "Brama do morza"



Pod względem nawierzchni ulice zostaną wyłożone kostką granitową, zaś pod miejscami postojowymi przewidziano bruk z kamienia polnego (wyjątkiem będą miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych wykonane z kostki betonowej).

Na końcu ul. Poniatowskiego, przy wejściu na bulwar nadmorski, przewidziano montaż "Bramy do morza" - elementu przestrzennego nawiązującego do nieistniejącego już łuku przy wejściu na sopockie molo. Będzie ona wykonana z rur stalowych oraz ręcznie kutych elementów dekoracyjnych.

  • Na wszystkich ulicach objętych pracami przewiduje się utworzenie woonerfów.
  • Aktualnie obowiązująca tymczasowa organizacja ruchu.
  • Ulicę Poniatowskiego będzie wieńczyć konstrukcja "Brama do morza".

Prace budowlane potrwają do końca 2021 r.



Całość zagospodarowania dopełnią szpalery drzew z lip drobnolistnych, żywopłoty z grabu oraz rabaty z trawami ozdobnymi, różami i hortensjami. Przewidziano też montaż ławek oraz koszy na śmieci.

Zgodnie z zapisami przetargu prace budowlane powinny być zrealizowane do końca 2021 r.

Czytaj też:

Będą kolejne woonerfy w Trójmieście



Planowany zakres przebudowy ulic w Dolnym Sopocie


Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?


  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
  • Pierwszy woonerf w Polsce - ul. 6 sierpnia w Łodzi.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".

W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.

Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.

Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.

Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.

W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.

Pierwszy i jedyny w Trójmieście woonerf w Gdyni. Film z 2019 roku



Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Budowa czego?

    • 32 4

    • Masz jasno napisane woonerD

      dzięki temu kluczowemu a jednoczesnie nic nie znaczącemu dla 99, 99% społeczeństwa słowu tu zajrzałeś - plan redaktora K wykonany, a co do reszty to nie wnikaj

      • 1 2

    • budowa atrakcyjnej przestrzeni miejskiej

      pokazująca niedowiarkom, że można samochodem poruszać się tak, by nie przeszkadzać pieszym wtedy gdy się nim jedzie i wszystkim niezmotoryzowanym wtedy, gdy się nim jedzie lub parkuje.

      • 0 0

    • Masz problemy z czytaniem więcej niż nagłówka?

      • 0 0

  • Czy aby sciezki w parku polnocnym nie byly pomyslem

    holenderskim:) teraz prawie wszedzie wypieraja te sciezki plytki . Pamietam jak deszcz popadał albo w zimie te sciezki piaskowe zamienialy sie w bagienko. Ale wtedy to byla nowoczesnosc. A kto pamieta z Was ze w latach 90 tych w parku polnocnym byly zraszacze i to pelno a trawniki w lato brazowe sa od suszy

    • 6 3

  • I najdroższy, jak przystało na kudłatego.

    • 13 6

  • Przecież to nic nowego. To już dawno było. (2)

    W X czy XV wieku nie było wydzielonych ulic i chodników. Ludzie, powozy, konie i psy - wszyscy chodzili całą szerokością ulicy. Podobnie w miasteczkach na Dzikim Zachodzie. Wracamy do korzeni cywilizacji i tyle.

    • 35 4

    • Tak a ty pewnie jeszce pamietasz jak kamieniami w dinozau ryrzucałeś :) Czyli twój psychiarta ma wolne (1)

      i nie przepisał ci kolejnej dawki psychotropów.

      • 1 4

      • Zrób użytek z mózgu. O ile go posiadasz.

        Jak widzę cały intelekt wysilasz na obrażaniu innych. Na myślenie już nie starcza energii. Na podstawowe zasady kultury też. Ale tak to jest jak się prymityw dorwie do klawiatury. Tu można bezkarnie wylewać frustracje. Bo w realu można za to dostać po gębie.

        • 4 1

  • Pytanie. Czy starczy jeszcze na wymianę desek na molo po zimie?

    • 6 3

  • Świetny pomysł (9)

    Wyrzucić samochody z Sopotu

    • 13 24

    • Znikną razem z turystami i wczasowiczami (5)

      • 7 6

      • (2)

        Jakieś argumenty na poparcie tej tezy, czy tylko własne doświadczenie niemożliwości odspawania się od auta?

        • 2 3

        • (1)

          Na przykład taki, że się tam mieszka i chce się normalnie móc podjechać pod swój dom. A ścieżka dla rowerzystów i deptak dla turystów jest 100 metrów dalej.

          • 2 0

          • Nie zrozumiałeś pytania. Dotyczyło turystów i wczasowiczów.

            • 0 0

      • im więcej przestrzeni miejskiej uwalnia się od jeżdżących i parkujących samochodów (1)

        tym napływ ludzi w tę przestrzeń jest większy, co powoduje rozkwit życia gospodarczego i społecznego oraz radykalny wzrost jakości życia. Osoby uzależnione od samochodu będą głosiły tezy przeciwne do końca swoich dni i jeden dzień dłużej, chyba że poddadzą się terapii i wyleczą się z cyklofobii i samochodozy.

        • 0 2

        • Chciałbyś tak, ale prawda jest inna.

          • 1 0

    • Wjazd w dolny Sopot powinien zostać ograniczony tylko do

      mieszkańców i służb

      • 3 1

    • oraz obcisłe gacie!

      • 1 2

    • trudno oczekiwać wyrzucenia wszystkich samochodów z całego Sopotu.

      Warto jednak wykonać mały krok w dobrym kierunku. Przy okazji moja intuicja podpowiada, że warunkiem skuteczności działań prowadzących do wyrzucenia znacznej części samochodów z Sopotu jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i innych niezmotoryzowanych do wszystkich stacji SKM oraz wymiana taboru i poprawa częstotliwości połączeń SKM na całej trasie od Gdańska po Wejherowo, w przyszłości od Tczewa do Lęborka.

      • 0 1

  • Parkometry tam wstawić (6)

    aby blachosmrody tam nie wjeżdża ły

    • 16 19

    • Z tymi poglądami to powinieneś płacić

      Za samo pddychanie.

      • 10 5

    • Ciekawe ja będziesz chciał wymienić kocioł gazowy,to zdziwisz się jak Cię ta wymiana będzie kosztować

      Co wy na łeb spadliście, myślicie że instalator będzie biegał po potrzebne części na drugą ulice?

      • 8 2

    • Super opcja, chcesz usiąść na ławce w strefie woonerd? 5zl za 10 minut siedzenia na tyłku

      • 4 1

    • Pełna racja,ale buraczek, który zatruwa ludzi spalinami ze masz płacic za oddychanie :) (2)

      Buraczki powinny płacić za publikowanie głupot.

      • 1 5

      • Widać lewacką szkołę, tolerancja pełną gębą (1)

        A wolność to byś ograniczał bardziej niż adolf?

        • 2 1

        • opłaty za parkowanie to nie jest przejaw braku tolerancji

          to jest jedynie forma zahamowania procesu uspołeczniania kosztów i prywatyzowania korzyści przez użytkowników samochodów, które nie są jedynymi, a nie powinny być głównymi pojazdami do poruszania się po mieście.

          • 0 1

  • po polsku dreptak (1)

    polsko i swojsko. Poza tym nazwa absolutnie polska z historycznym rodowodem.

    • 28 3

    • Bez "r" ;D

      • 0 1

  • Znowu usuwacie posty?

    Napisałem o tym, ze kogoś pogięło z taka nazwa i of razu usuwacie? Komuna 100%!!!!

    • 29 6

  • gdyński (2)

    woonerf... kompletna porażka, koszt olbrzymi, efekt jak zwykle, mizeria

    • 24 15

    • (1)

      To samo Twój ojciec mi powiedział o Tobie.

      • 3 10

      • coś

        mądrego o sobie napisz, masz predyspozycje

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane