• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły gdyńskie tramwaje wodne

Patryk Szczerba
29 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób. W latach największej popularności rejsów, w trakcie sezonu letniego tramwajami pływało blisko 300 tys. osób.

W sobotę pierwszy kurs tramwaju wodnego z Gdyni do Jastarni. To jedyna linia, finansowana ze środków miejskiego samorządu, która będzie regularnie kursowała na półwysep. Gdańsk i Sopot definitywnie zakończyły dofinansowywanie połączeń, po tym, gdy kurek z pieniędzmi zakręcił także Urząd Marszałkowski.



Skorzystasz w tym roku z rejsów tramwajem wodnym?

Do tej pory na półwysep można było popłynąć już w weekend majowy oraz w każdy weekend czerwca. Linia, choć niedochodowa, jest zdaniem gdyńskich urzędników atrakcją turystyczną. Innego zdania był Hel i samorząd województwa pomorskiego, które zaprzestały finansowania, tłumacząc, że gdyby tramwaj pełnił funkcję komunikacyjną, pieniądze być może by się na jego funkcjonowanie znalazły.

Szczegółowy rozkład i cennik biletów wszystkich statków pływających z Trójmiasta na Półwysep Helski

Wyliczenia wskazują jasno - jednostkami z Gdyni pływają przede wszystkim Ci, którzy do Trójmiasta przyjeżdżają na urlop. 56 proc. pasażerów tramwaju w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.) Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł).

W tym roku model finansowania jest podobny. Wakacyjne kursowanie tramwaju będzie kosztowało ponad 2,8 mln zł. Szacunkowe przychody z biletów mają wynieść ponad 1,1 mln zł. Gdynia będzie musiała wyłożyć ok. 800 tys. zł, a reszta finansowania będzie leżała w gestii Jastarni (200 tys. zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (650 tys. zł).

Do 1 września będą odbywały się trzy pary kursów na linii 530 Gdynia - Jastarnia - Gdynia. W stosunku do zeszłego roku nie uległy zmianie ceny biletów. Bilet normalny kosztuje 14 zł, bilet ulgowy 7 zł, a przewóz roweru 3 zł.

- To ósmy rok kursowania tramwaju wodnego na półwysep. Pionierski pomysł władz Gdyni znalazł szybko wielu naśladowców, pojawiła się konkurencja i nasz projekt osłabł finansowo. Wracamy jednak do początku, gdzie tylko my oferujemy rejsy przede wszystkim tanie. Takie było od początku założenie kursowania tramwaju - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

W Gdyni nie ukrywają, że liczą na wzrost popularności tramwaju, zwłaszcza że rejsy na Hel z całego Trójmiasta oferowane przez Żeglugę Gdańską są dwukrotnie wyższe. 30 zł za bilet normalny, 18 zł za bilet ulgowy i 5 zł przewóz roweru - tak wygląda cennik.

- Z frekwencją może być różnie, ale jeśli będzie sprzyjała pogoda, a rejsy będą się cieszyły popularnością, to być może władze Helu ponownie zdecydują się, by znów dotować tramwaje kursujące do ich miasta. Na razie widać, że klienci są nimi zainteresowani - zaznacza Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (111) 9 zablokowanych

  • Płyną z Gdyni na półwysep i tam wydają pieniądze (2)

    A to interes robi Gdynia, dopłaca gdańskiej firmie i zwiększa obroty knajpiarzy w Helu i w Jastarni.

    • 4 9

    • leming ale ostatnie kilka lat to sie oplacało budyniowi i karnochowi?? (1)

      leming na Helu wszystko jest cholernie drogie!!Dlatego opłaca się tam popłynąć nawet kilka razy a reszte spedzic czasu w trójmiescie,iu tak własnie robią ci turysci co tam plyna katamaranem

      • 0 1

      • żg

        To nie jest gdańska firma tylko prywatna.

        • 0 0

  • Może napiszcie coś o tych gdańskich, które non stop pływają puste i wszyscy za to płacimy.

    • 2 1

  • Dlaczego pływają tylko do Jastarni a nie na Hel? (3)

    Bez sensu

    • 7 6

    • (1)

      Bo na Hel pływały z Gdańska, ale budyń się wypiął

      • 0 1

      • .

        Bo Hel się wypiął!

        • 0 0

    • .

      Hel szuka frajerów, którzy zapłacą w całości za rejsy do tego miasteczka.
      Brawo dla Gdyni i Gdańska, ze nie dali się wy...ać cwaniakom z Helu.
      Jastarnia współfinansuje to przedsięwzięcie.

      • 2 0

  • Kiedys jeszcze mozna było płynąć wodolotem!! i wcale drogo niebyło (4)

    dodatkowo zabierał rowery do Sopotu z Helu i powrotny!!Ale jak zawsze POlitycy maja kase na wszystko na luksusy na koszt podatnika dla siebie a to co jest dla mieszkańców to kasują bo mieszkańców i Turystów trzeba okradać!! Bilet na statek dodatkowo bilet na molo 7 zł jeszcze trochę i wprowadza bilety na monciak.Albo dopłaty do każdego piwa na monciaku po 2 zł

    • 9 3

    • Wodolotem było drogo jak H! (1)

      To były najdroższe statki, rodziny nie było stać, żwby płynąć razem. A na stateczek było...

      • 0 2

      • tak bo ty miałes H zamiast mózgu!!Skoro niebyło stac to dlaczego zawsze pełne cymbale były

        Wodolotem to była atrakcja dodatkowa raz ze płynąłeś nim 15-20 minut atrakcja jak pływanie motorówka!

        • 2 0

    • Tak tak bo to wszystko wina rządu (1)

      W Gdyni, Gdańsku i na Helu
      Widać gówniarze już mają wakacje

      • 1 2

      • gdy ja na monciaku donaty najmsaczniejsze w kraju jadłem ciebie gówniarzu jeszcze na swiecie niebyło

        leming nie podniecaj sie bo ci wazelina wycieknie :)

        • 1 0

  • brawo (1)

    brawo gdynia brawo szczurek leb adamowicz kopie pod wisla zamiast zrobic cos dla gdanszczan musze z gdanska jezdzic do gdyni i na basen i zeby pojechac za dobra cena do jastarni

    • 2 3

    • dokladnie tez mnie to wkurza ze musze tak czesto do gdyni jechac bo sie wszystko oplaca nawet zkosztem przejazdu!Ale trace czas.

      ale co siedziwic skoro Budym ma wszytkich gdzies dba tylko o kolesiów partyjnych

      • 0 1

  • Tramwaje wodne to pionierski pomysł władz Gdyni? (12)

    Coś chyba nie nie tak ale Pan Gromadzki lubi wmawiać różne swoje rzeczy, tak jak np. kilka miesięcy temu powiedział że dzięki sprzedaży biletów w trolejbusie i autobusie nawiązuje się wieź między pasażerami a prowadzącym pojazd :-D

    • 26 6

    • powiem więcej:Szczurka

      i wiem co mówię. Wystarczy sprawdzić w archiwalnych gazetach. Sz próbował zaprosić sąsiadów ale się wypięli. Potem Karnowski z Gdańskiem tramwaje razem organizowali i zaczęli od chaosu. I tak to się skończyło jak dziś.

      • 2 0

    • Pionierski ???? (3)

      30 lat temu latały wodoloty na Hel !!!

      • 13 1

      • ale to nie było dla ludzi (2)

        wodoloty to była biznes-klasa dla dygnitarzy i znajomych królika. a na katamarana stać prawie każdego

        • 2 7

        • Intrygujące.

          Jak w takim razie 25 lat temu znalazła się na pokładzie niezbyt zamożna emerytka z wnukiem? Do dziś pamiętam ten rejs.

          • 2 0

        • Bzdury piszesz

          Nawet jako wycieczka szkolna z podstawówki lecieliśmy do Jastarni.

          • 3 0

    • Ta to pomysł Szczurka

      Gdy Gdynia w 2006 r. upubliczniła swoją koncepcję rejsów do Helu i Jastarni, Budyń zamlaskał i powiedział, że on też, a Gdynia powinna takie sprawy z nim uzgadniać. Poczytajcie sobie prasę z 2006 r. misiaczki. I jeszcze wnerwiony Karnoś, który miotał brzydkimi pomówieniami, że niby władzom Gdyni źle wyszło, że z Sopotu nie będzie się opłacać. Gdy Gdynia zaproponowała Sopotowi, zamiast rejsów, specjalną linię dowożącą pasażerów statków do Skweru Kościuszki, to się Karnoś uniósł honorem i dogadał się z Gdańskiem. Kto miał rację widać dzisiaj. Gdańsko-Sopockie statki zdechły, Gdynia lata do Jastarni.

      • 6 1

    • (1)

      U nas w Gdańsku kierowcę nawiązali tyle przyjaźni, ze juz nie ogarniali kuwety, dlatego kilka lat temu postawiono automaty z biletami, żeby odciążyć kierowców od kolejnych nawiązanych więzi.

      • 12 2

      • automaty super sprawa

        mam nadzieję że gryzoń przestanie ściskać d... i się szarpnie na biletomaty dla ludności

        • 2 3

    • Tramwaje wodne były w Gdańsku już za komuny (1)

      • 6 3

      • Chodzi o tramwaje na półwysep helski. Czytać ze zrozumieniem!

        • 0 1

    • w Gdyni wszystko jest pionierskie, lotnisko jeszcze nie skończone, a juz słynne w UE, tramwaje wymyślone przez gdynian, gdyńskie zabytki. Dobrobyt panie, dobrobyt.

      • 4 4

    • Uwięziony motorniczy

      • 0 0

  • Wszystko fajnie,

    ale co ma wspolnego tramwaj - pojazd szynowy z promem wodnym? W dodatku transport organizowany jest przez gdynskiego przewoznika, ktory nie prowadzi komunikacji tramwajowej. Nie lepiej, jak juz musimy to dziwacznie nazwac, wolac na ten prom trolejbus wodny? A swoja droga nastepny krok w tyl w budowie, tak przez wszystkich teoretycznie pozadanej, komunikacji droga wodna. Pieniadze mozna trwonic na durackie projekty, a na co cos pozytecznego, zwiazanego organicznie z regionem juz nie starcza.

    • 3 5

  • 22 zł na Hel

    Płynęłam z dziećmi na Hel w tym miesiącu. Bilety kosztowały 22 zł w jedną stronę, nie ma biletów ulgowych ani dla dzieci ani dla grup.

    • 0 2

  • Zacofany Gdansk

    Tylko Gdansk jest taki zacofany nie ma to jak Gdynia i Pan Prezydent z prawdziwego zdarzenia!!!

    • 5 5

  • we 2 osoby to już się robi drogo za bilety + rowery

    4x14 + 4x6 = 80 zeta....... a jesc cos trzeba tez tam

    (2 osoby, bilet podwojny dla kazdej, bo 14 zl to za 1 osobe w 1 strone, a wrocic trzeba)

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane