- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 3 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (240 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (149 opinii)
- 5 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (18 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (107 opinii)
Ruszyły gdyńskie tramwaje wodne
W sobotę pierwszy kurs tramwaju wodnego z Gdyni do Jastarni. To jedyna linia, finansowana ze środków miejskiego samorządu, która będzie regularnie kursowała na półwysep. Gdańsk i Sopot definitywnie zakończyły dofinansowywanie połączeń, po tym, gdy kurek z pieniędzmi zakręcił także Urząd Marszałkowski.
Szczegółowy rozkład i cennik biletów wszystkich statków pływających z Trójmiasta na Półwysep Helski
Wyliczenia wskazują jasno - jednostkami z Gdyni pływają przede wszystkim Ci, którzy do Trójmiasta przyjeżdżają na urlop. 56 proc. pasażerów tramwaju w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.) Statki średnio zapełnione były ledwie w 30 proc., przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł).
W tym roku model finansowania jest podobny. Wakacyjne kursowanie tramwaju będzie kosztowało ponad 2,8 mln zł. Szacunkowe przychody z biletów mają wynieść ponad 1,1 mln zł. Gdynia będzie musiała wyłożyć ok. 800 tys. zł, a reszta finansowania będzie leżała w gestii Jastarni (200 tys. zł) oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (650 tys. zł).
Do 1 września będą odbywały się trzy pary kursów na linii 530 Gdynia - Jastarnia - Gdynia. W stosunku do zeszłego roku nie uległy zmianie ceny biletów. Bilet normalny kosztuje 14 zł, bilet ulgowy 7 zł, a przewóz roweru 3 zł.
- To ósmy rok kursowania tramwaju wodnego na półwysep. Pionierski pomysł władz Gdyni znalazł szybko wielu naśladowców, pojawiła się konkurencja i nasz projekt osłabł finansowo. Wracamy jednak do początku, gdzie tylko my oferujemy rejsy przede wszystkim tanie. Takie było od początku założenie kursowania tramwaju - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W Gdyni nie ukrywają, że liczą na wzrost popularności tramwaju, zwłaszcza że rejsy na Hel z całego Trójmiasta oferowane przez Żeglugę Gdańską są dwukrotnie wyższe. 30 zł za bilet normalny, 18 zł za bilet ulgowy i 5 zł przewóz roweru - tak wygląda cennik.
- Z frekwencją może być różnie, ale jeśli będzie sprzyjała pogoda, a rejsy będą się cieszyły popularnością, to być może władze Helu ponownie zdecydują się, by znów dotować tramwaje kursujące do ich miasta. Na razie widać, że klienci są nimi zainteresowani - zaznacza Marcin Gromadzki.
Miejsca
Opinie (111) 9 zablokowanych
-
2013-06-29 09:43
Lepiej by poprawili rozkłady 22 i 146
Autobusy kursują tak rzadko i w dodatku sporo nie ma klimatyzacji a oni bawią się w drogie tramwaje wodne.
- 2 7
-
2013-06-29 08:25
ciekawe (3)
kiedy bedą tramwaje rzeczne :))
- 8 12
-
2013-06-29 09:18
jak rzeki zbuduja
bo na razie nie mamy rzek, tylko sciek z calej Polski - Wisle
- 1 1
-
2013-06-29 08:28
Są przecież. W Gdańsku pływają po Motławie i kanałach.
- 9 0
-
2013-06-29 08:28
Tramwaje rzeczne
...juz są, np z Gdańska do Sobieszewa
- 12 0
-
2013-06-29 08:57
Jadę
za darmo
- 0 1
-
2013-06-29 08:32
Brawo gdynia !!!
bierzcie przykład z Gdyni.
- 32 12
-
2013-06-29 08:06
. (1)
SUPER. Na pewno bardziej się opłaca popłynąć tramwajem niż jechać samochodem. Z Gdyni już jest kawałek na Hel.
- 27 4
-
2013-06-29 08:27
Jastarnia
...ale do Helu ie płyną, tylko do Jastarni :)
- 5 2
-
2013-06-29 08:23
Kiedy będą kursować promy na trasie
Gdańsk-Kalingrad?? Byłoby wielu chętnych na nie.
- 47 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.